Kokemuksia Lassen punamaalista?
Kokemuksia Lassen punamaalista?
Rakentelen ulkorakennusta, ja sattui silmään tarjous Lassen punamaalista. Onkos kukaan sitä käyttänyt? Tuntuisi edukkaalta kun yhdellä 18 euron purtilolla maalaisi koko vajan.
- miguel1983
- Jäsen

Re: Kokemuksia Lassen punamaalista?
Lähipiirissä tätä "punamaalia" kuluu reippaanlaisesti, koska on maatalouden rakennuksia aina vailla maalia. Lassen punamaali tuntuu lirumaiselta. Tuskin se mitään huonoa on, mutta lirumaisempaa kuin esim. aavistuksen kalliimpi Tikkurilan punamaali. Meillä on se 10-15 vuoden sykli punamaalien kanssa, että sillä aikataululla noin maalataan uudestaan punamaalilla.
Tänään meni 25 litraa Teknoksen Aitta-maalia. Katsotaan miten se kestää. Itsellä taas meni 20 litraa tuota Teknoksen Aittaa keväällä, tungin pellavaöljyä sekaan ja tuli hieman laikukas pinta. Teknoksen Aittakin tuntuu vähän lirulta, mutta helppoa maalattavaa.
Jos ei lirumaisuus pelota, niin kyllä varmasti hyvää maalia hintaisekseen, kestävyydestä en vielä tiedä, kun on vasta vähän aikaa ollut seinässä.
Tänään meni 25 litraa Teknoksen Aitta-maalia. Katsotaan miten se kestää. Itsellä taas meni 20 litraa tuota Teknoksen Aittaa keväällä, tungin pellavaöljyä sekaan ja tuli hieman laikukas pinta. Teknoksen Aittakin tuntuu vähän lirulta, mutta helppoa maalattavaa.
Jos ei lirumaisuus pelota, niin kyllä varmasti hyvää maalia hintaisekseen, kestävyydestä en vielä tiedä, kun on vasta vähän aikaa ollut seinässä.
RMT vuosimallia 1956, 9x11 metriä ulkomitat, täysikokoisella kellarilla. Lämmitys; reilut 50 vuotta öljy (2000-2500l/v), nyt puu :) Juuri hankittu Termax 600 varaaja Jäspin Tupla II:sen kaveriksi. Kovilla pakkasilla 7-leivän uuni tulee hätiin.
- riskunsirkus
- Jäsen

Olen maalannut (vaimon ja lasten avustuksella) pari aitaa kyseisellä maalilla. Liruahan se on, mutta helppoa maalata ja on se aidassa pysynyt. Aluksi hieman tuntui irtoavan kun nojaili aitaan, mutta ei ole enää tahrannut.
Peittävyys oli hyvä kun raakalautaa maalasi.
P
Peittävyys oli hyvä kun raakalautaa maalasi.
P
Olisko samantapaista kuin Byggmaxin myymä punamaali/rödfärg 13,95/10 ltr ? Ostin tuota purkin ja ajattelin sutaista tallin ravistuneeseen seinään jos vaikka sais muutaman vuoden jatkoaikaa. Samassa liikkeessä myydään myös perinteistä punamaalia nimellä Falu rödfärg kympin kalliimmalla hinnalla. Liikkeitä on vaan vähän harvassa Suomessa, mutta sinne vaan ehdottamaan paikkaa niin voi voittaa 10t€ remonttirahaa
Onko näistä maaleista mitään kokemusta ?
Onko näistä maaleista mitään kokemusta ?
Taitaa olla ns. lateksi. Nimi vain hämää perinteiseen suuntaan. Joskus otin muistaaksesi juuri Lassesta selvää mitä se pitää sisällään kun purkin kyljestä ei selvinnyt. Falu on ok hengittävä maali. Antaisin Lassen olla hyllyssä.
"Pellavaöljypohjainen, vesiohenteinen punamaali. Väripigmentteinä on mm. säänkestäviä rautaoksideja. Punamaali muodostaa hengittävän pinnan, joka kuluu vähitellen vuosien myötä. Maalaustarvikeryhmä 65 (RT-luokitus)." Lainaus suoraan Tikkurilan sivuilta. En ole maalausalan pro mutta ei minusta lateksilta vaikuta. Itse maalailin ko. maalilla tänä suvena aitan ja navetan ja mä tykkään, ainakin toistaiseksi.Aapeli kirjoitti:Taitaa olla ns. lateksi. Nimi vain hämää perinteiseen suuntaan. Joskus otin muistaaksesi juuri Lassesta selvää mitä se pitää sisällään kun purkin kyljestä ei selvinnyt. Falu on ok hengittävä maali. Antaisin Lassen olla hyllyssä.
Niinpä.
Minusta tuo sisältö on kerrottu niin epämääräisesti, että ei siitä saa perinnemaalia tekemälläkään. Väripigmenttinä on MUUN MUASSA rautaoksidia. Mitäs se loppu on ? Miksi sitä ei kerrota? Mulla on sellainen muistikuva, että pellavaöljy on lisätty sinne vasta viime vuosina. Tuokin on muuten yksi outo piirre mm. Tikkurilan maaleissa. Nimi säilyy, mutta tuote muuttuu, eikä siitä kerrota.
Minua riepoo tuo "tikkuriloiden" viime vuosien tapa ratsastaa perinnemaaleilla koska kuluttajat ovat alkaneet arvostamaan niitä mm. helppouden, kestävyyden ja halpuuden vuoksi. Ensin ne haukkuivat perinnemaaleja vuosikymmeniä kelvottomiksi, mutta nyt on ääni muuttunut kellossa kun ihmiset haluavatkin ostaa niitä.
Vanhan kunnon punamullan apinointi on mennyt älyttömyyksiin. Markkinoilla on vaikka mitä tuotenimiä jotka viittaavat punamultaan, mutta eivät ole sitä. Ja satunnaisen maalarin pitäisi sitten luovia tuossa maaliviidakossa.
Tätäkän keskustelua ei käytäisi jos Lassen Punamaali olisi rehellisesti Lassen perinteinen keittomaali.
Minun puolesta jokainen saa toki maalata millä haluaa.
Minua riepoo tuo "tikkuriloiden" viime vuosien tapa ratsastaa perinnemaaleilla koska kuluttajat ovat alkaneet arvostamaan niitä mm. helppouden, kestävyyden ja halpuuden vuoksi. Ensin ne haukkuivat perinnemaaleja vuosikymmeniä kelvottomiksi, mutta nyt on ääni muuttunut kellossa kun ihmiset haluavatkin ostaa niitä.
Vanhan kunnon punamullan apinointi on mennyt älyttömyyksiin. Markkinoilla on vaikka mitä tuotenimiä jotka viittaavat punamultaan, mutta eivät ole sitä. Ja satunnaisen maalarin pitäisi sitten luovia tuossa maaliviidakossa.
Tätäkän keskustelua ei käytäisi jos Lassen Punamaali olisi rehellisesti Lassen perinteinen keittomaali.
Minun puolesta jokainen saa toki maalata millä haluaa.
Kävin joskus monen monta vuotta sitten ostamassa Teesistä maalia. Kysyin myyjältä, mitä eroa on punamaalilla ja punamultamaalilla, vastaus oli: sitä mäkin olen aina ihmetellyt.
Niinpä sitten ostin punamaalia ja vetäisin pihan sotilastorpan sillä.
Kyllä olen kironnut jälkeenpäin, että moisen typeryyden tein, nykyisellä viisaudella (???) en totisesti olisi ostanut muuta kuin oikeaa punamultaa. Vaan tehty mikä tehty. Kyllä pitäisi tutkia ennen kuin hutkii.
Niinpä sitten ostin punamaalia ja vetäisin pihan sotilastorpan sillä.
Kyllä olen kironnut jälkeenpäin, että moisen typeryyden tein, nykyisellä viisaudella (???) en totisesti olisi ostanut muuta kuin oikeaa punamultaa. Vaan tehty mikä tehty. Kyllä pitäisi tutkia ennen kuin hutkii.
Kuivumisen jälkeen siinä sitten suttaa ittensä. Ei se o punamultaa, mut ei lateksikaan tolla tavalla irtoa, mitä lie p....a?
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Liian vähän aikaa keitettyä punamultamaalia? Jos meinaan irtoaa sillai "liitumaisesti", ei palasina lohkeillen.pikkumiäs kirjoitti:Kuivumisen jälkeen siinä sitten suttaa ittensä. Ei se o punamultaa, mut ei lateksikaan tolla tavalla irtoa, mitä lie p....a?
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
Punamaaleja ei pidä sekoittaa aitoon keittomaaliin. Keittomaalissa on sideaineena jauholiisteri ja vahvistuksena pieni määrä vernissaa. Vernissa voidaan myös jättää pois, teollisesti tehdyissä keittomaaleissa sitä yleensä on käytetty. Myös yleisimmissä keittomaali resepteissä se on raaka-aineena. Punamaaleissa sideaineena taas on jotakin vesiohenteista ainetta; sitä mitä se on ei yleensä ole mainittu. Pelkkää pellavaöljyä tai vernissaa se ei ole, koska öljy ja vesi menevät suurissa määrin melko huonosti sekaisin. Punamaaleja on markkinoilla pilvin pimein. Eroja on lähinnä kuiva-ainepitoisuuksissa ja värisävyissä. Mitä halvempaa sen vähemmän kuiva-ainetta ja päin vastoin. Kaiken kaikkiaan, ovat aina ns. kopiomaaleja aitoon keittomaaliin, ostettuun tai sitten itse tehtyyn, verrattuna.
Keittomaalin päälle voidaan maalata punamaalilla, paluuta keittomaaliin ei kuitenkaan tämän jälkeen enää ole ikinä. Punamaalin päälle taas ei voi maalata ikinä aidolla keittomaalilla.
Summa summarum: jos maalikauppias ei tiedä mitä eroa on punamaalilla ja aidolla keittomaalilla on vastaus yllä. Olette siis arvon lukijat tässä kohtaa paljon viisaampia.
(Ja ei herneitä nenään maalikauppiaille...) 
Keittomaalin päälle voidaan maalata punamaalilla, paluuta keittomaaliin ei kuitenkaan tämän jälkeen enää ole ikinä. Punamaalin päälle taas ei voi maalata ikinä aidolla keittomaalilla.
Summa summarum: jos maalikauppias ei tiedä mitä eroa on punamaalilla ja aidolla keittomaalilla on vastaus yllä. Olette siis arvon lukijat tässä kohtaa paljon viisaampia.
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
Tämä keskustelu vaikuttas semmoiselta, että oman kysymyksen voisi lisätä jatkoksi.
Ostettiin byggmaxista ämpäri punamaalia, http://www.byggmax.com/fi-fi/rakennusta ... nformation
Tuoteseloste: Ruotsalainen punamaali, joka sisältää vähintään 10% rautaoksidipigmenttiä, mutta ei lainkaan lyijyä tai muita raskasmetalleja jotka voivat olla vahingollisia ihmisille ja ympäristölle. Pigmentti, joka on teollisesti valmistettu Saksassa, sisältää noin 95-98% väriainetta ja loput kyllästeitä. Pigmentti antaa värille hieman tummemman sävyn Perinteiseen Punamaaliin (Falu rödfärg) verrattuna. Yhä enemmän esiintyviä home- ja leväkasvustoja ehkäisemiseksi maaliin on lisätty homeenestoainetta. Kestävyyden lisäämiseksi maaliin on lisätty epäorgaanisia sulfaatteja (rautasulfaatti). Ruotsalaisen maanviljelijän kasvattamasta pellavasta puristettua pellavaöljyä on lisätty 8%. Pellavaöljy helpottaa maalin levittämistä ja tarttuvuutta. Vehnäjauho toimii sidosaineena ja antaa maalille sen rakenteen. Homeen kasvun ehkäisemiseksi astiassa käytetään puhdasta vettä.
Tuo ostettiin siis uuden lautapinnan maalaamiseen, kun rakennettiin rappusten alle "varastokoppero". Väri onkin sitten todella lähellä meidän talon punaista, ainakin varjopuolella missä aurinko ei ole päässyt vaikuttamaan sävyyn. Tuonne varjopuolelle sitten sutaistiin tätä punamaalia vaihedettujen hirsien pintaankin, ja ero vanhan seinän välillällä ja tällä uudella oli aika olematon; uusi pinta kirkkaampi ja puhtaamman/tasaisemman näköinen, mutta väri todella lähellä alkuperäistä.
Tästä tuli ajatus että onpas hyvä, maalataan koko talo tällä kun ei ole tuon kalliimpaa. Toinen ajatus sitten syntyi siitä, että kun tämä uusi pinta ei liitua yhtään vaikka kuinka hinkkaisi. Tuoteselosteessa ei mainita mitään ainesosaa, joka tavallaan olisi "väärä". Voiko tuo pellavaöljy tehdä sen liituamattomuuden? Vai onko maaliin lisätty jotain mikä sinne ei kuuluisi?
Onko tuollaisella maalilla maalaaminen todella huono idea?
Koko ajan ollaan pidetty itsestään selvänä tehdä keittomaali itse taloon, kuten tässä on nytkin, maalattu ehkä edellisen kerran 80vuotta sitten. Mutta tässä kun nyt on kaikenlaista muutakin, niin tuon ostomaalian helppous (ja ei niin kovin paha hinta) ajatuksena menee sen itse keittelemisen edelle.
Toki jos tuollaisella punamaalilla maalaaminen saisi aikaan jotain peruuttamatonta, niin keitellään maalit itse. Tuleeko kellekään mieleen mikä tuossa byggmaxin maalissa olisi huonoa?
Tietoa siitä ei kovin helpolla tunnu löytyvän. Eikä maalaaminen ole edes tämän kesän projektina, ainakaan näillä näkymin.
Ostettiin byggmaxista ämpäri punamaalia, http://www.byggmax.com/fi-fi/rakennusta ... nformation
Tuoteseloste: Ruotsalainen punamaali, joka sisältää vähintään 10% rautaoksidipigmenttiä, mutta ei lainkaan lyijyä tai muita raskasmetalleja jotka voivat olla vahingollisia ihmisille ja ympäristölle. Pigmentti, joka on teollisesti valmistettu Saksassa, sisältää noin 95-98% väriainetta ja loput kyllästeitä. Pigmentti antaa värille hieman tummemman sävyn Perinteiseen Punamaaliin (Falu rödfärg) verrattuna. Yhä enemmän esiintyviä home- ja leväkasvustoja ehkäisemiseksi maaliin on lisätty homeenestoainetta. Kestävyyden lisäämiseksi maaliin on lisätty epäorgaanisia sulfaatteja (rautasulfaatti). Ruotsalaisen maanviljelijän kasvattamasta pellavasta puristettua pellavaöljyä on lisätty 8%. Pellavaöljy helpottaa maalin levittämistä ja tarttuvuutta. Vehnäjauho toimii sidosaineena ja antaa maalille sen rakenteen. Homeen kasvun ehkäisemiseksi astiassa käytetään puhdasta vettä.
Tuo ostettiin siis uuden lautapinnan maalaamiseen, kun rakennettiin rappusten alle "varastokoppero". Väri onkin sitten todella lähellä meidän talon punaista, ainakin varjopuolella missä aurinko ei ole päässyt vaikuttamaan sävyyn. Tuonne varjopuolelle sitten sutaistiin tätä punamaalia vaihedettujen hirsien pintaankin, ja ero vanhan seinän välillällä ja tällä uudella oli aika olematon; uusi pinta kirkkaampi ja puhtaamman/tasaisemman näköinen, mutta väri todella lähellä alkuperäistä.
Tästä tuli ajatus että onpas hyvä, maalataan koko talo tällä kun ei ole tuon kalliimpaa. Toinen ajatus sitten syntyi siitä, että kun tämä uusi pinta ei liitua yhtään vaikka kuinka hinkkaisi. Tuoteselosteessa ei mainita mitään ainesosaa, joka tavallaan olisi "väärä". Voiko tuo pellavaöljy tehdä sen liituamattomuuden? Vai onko maaliin lisätty jotain mikä sinne ei kuuluisi?
Onko tuollaisella maalilla maalaaminen todella huono idea?
Koko ajan ollaan pidetty itsestään selvänä tehdä keittomaali itse taloon, kuten tässä on nytkin, maalattu ehkä edellisen kerran 80vuotta sitten. Mutta tässä kun nyt on kaikenlaista muutakin, niin tuon ostomaalian helppous (ja ei niin kovin paha hinta) ajatuksena menee sen itse keittelemisen edelle.
Toki jos tuollaisella punamaalilla maalaaminen saisi aikaan jotain peruuttamatonta, niin keitellään maalit itse. Tuleeko kellekään mieleen mikä tuossa byggmaxin maalissa olisi huonoa?
Tietoa siitä ei kovin helpolla tunnu löytyvän. Eikä maalaaminen ole edes tämän kesän projektina, ainakaan näillä näkymin.
Jos helppoutta tarvitsee niin ei siitä huolimatta tarvitse ottaa kaikista halvinta punamaalia. Lukaise tuo rakennusmaailman juttu, alustuksessa kerrottu noista kriteereistä joilla ovat maalit valinneet - lehdessä juttu kokonaisena.J&J kirjoitti:Koko ajan ollaan pidetty itsestään selvänä tehdä keittomaali itse taloon, kuten tässä on nytkin, maalattu ehkä edellisen kerran 80vuotta sitten. Mutta tässä kun nyt on kaikenlaista muutakin, niin tuon ostomaalian helppous (ja ei niin kovin paha hinta) ajatuksena menee sen itse keittelemisen edelle.
http://rakennusmaailma.fi/vertailut/per ... ultamaalit
Uulan purkin kävin juuri hakemassa, 20 l 69 e (falunpunainen), eli ei siinä sinnepäin maaleilla paljoa hintaeroa kuitenkaan tule, itse en riskeeraisi. Isäukko on maalannut vuosikymmenet Ekoeskon maaleilla ja hyvin pysyneet.
Kiitos vastauksesta ja linkistä :)
Voi olla että päädytään "sitten joskus" ennemmin tekemään se punamultamaali itse, jos tuollainen punamaali on susi. Halvemmaksi sit se itse tehden tulee kuin ostaa punamultamaali kaupasta. Ja itsetehdyssä on viehätyksensä toki.
Se on kyllä hämäävää kun ei oikein tuollaisesta purkista ota selvää onko lateksi vai ns. turvallinen maali.
Voi olla että päädytään "sitten joskus" ennemmin tekemään se punamultamaali itse, jos tuollainen punamaali on susi. Halvemmaksi sit se itse tehden tulee kuin ostaa punamultamaali kaupasta. Ja itsetehdyssä on viehätyksensä toki.
Se on kyllä hämäävää kun ei oikein tuollaisesta purkista ota selvää onko lateksi vai ns. turvallinen maali.
En sitä sudeksi sudeksi sentään voi väittää. Mutta riittävän moni on jälkeenpäin harmitellut valintaansa, että uskallan suositella ottamaan asioista selvää ennen maalaamista. Valtaosa on luultavasti tyytyväisiä valintaansa. Naapurinikin joka maalasi vanhan aitan Nätti-punamaalilla (huom. omien sanojen mukaan punamulta) jonka sai kätevästi lähirautakaupasta halvalla. Yleensä niitä aletaan harmitella sitten kun esim auringonpuolelta kesii erityyppisesti pois kuin aito punamulta ja pitäisi saada uudelleen maalattua.J&J kirjoitti:Kiitos vastauksesta ja linkistä :)
Hommaa tuo lehti vaikka kirjastosta josset halua ostaa lukuoikeutta. Siinä kerrotaan vertailua omakeittoisen ja muitten välillä, jäi muistaakseni viimeiseksi testissä. Vaikkei noihin lehtien testeihin ja sanomisiin uskoisi varauksetta niin lukemisen arvoinen kuitenkin.
Mutta edelleenkään en osaa sanoa Byggmaxin myymästä tavarasta että mitä se on. Ei kuitenkaan käsittääkseni kovin aitoa tavaraa ; siellä on perinteinen faluni juuri poistomyynnissä ja sen tuoteselosteessa kerrotaan kattavammin.