Tervehdys,
en suorilta käsin löytänyt ainakaan aivan vastaavaa aihetta, joten pistetäänpä tähän pientä pohdintaa / kyselyä:
Olen ajatellut fiksata hieman huonossa kunnossa olevan kellarisaunan. Suurimpana ongelmana tällä hetkellä on kiukaan takaosan osaksi klinkkeröimätön punatiilinen seinä, joka on muhinut asbestilevyn takana ja on todella pahasti rapautunut. Toinen ongelma on seiniltä tippuvat klinkkerit - josta syystä olenkin miettinyt, jos nakuttelisin ko. seinältä kaikki klinkkerit pois ja rappaisin koko seinän uudelleen.
Sen verran olen tutkaillut asiaa, että vanhat klinkkerit on suoraan laitettu vanhan rappauksen päälle, näin ollen poisto on melko suoraviivaista (muutamaa kun taltalla jo seinältä pois kopistelin) Myös allaoleva rappaus aivan päällimmäisintä ohuinta kerrosta lukuunottamatta tuntuu olevan hyvässä kunnossa (kuiva, kova).
Kysymys kuuluukin, että voisinko hieman oikoa teitä niin, että klinkkereiden ja päällimmäisen rappauskerroksen poiston jälkeen voisin rapata ja hiertää pinnan uudelleen esimerkiksi antiikki- tai jalolaastilla sen enempää vanhaa rappauskerrosta poistamatta? Tuo kiukaan takaosa kaipaa kyllä järeämpää korjausta, tähänkin vinkit ovat erittäin tervetulleita. Rappauksesta minulla ei ole muutaman ulkoseinän korjausta lukuunottamatta sen kattavampaa kokemusta, mutta tässähän sitä oppii...
-Tuomas
Ps. ohessa muutama kuva
Kellarin saunan seinän rappaus
Kellarin saunan seinän rappaus
- Liitteet
-
- Kiukaan takaosa
- kiuas_takaa.jpg (45.7 KiB) Katsottu 3858 kertaa
-
- Seinän klinkkerit ja entinen rappaus
- laatat.jpg (37.25 KiB) Katsottu 3841 kertaa
Re: Kellarin saunan seinän rappaus
Sen verran päivitystä aiheesen - monologin uhallakin, että osa saunaa on iloisesti saanut yllensä jo antiikkilaastit. Tyydyin klinkkereiden ja entisten liimojen ja irtilähtevän hötön irroittamisen jälkeen täyttämään isommat reiät ja kolot Vetonitin 50/50 käsirappauslaastilla.
Osaa seinästä ei tarvinnut paikkalla ollenkaan, joten laitoin tälle osalle tänään aamupäivällä antiikkilaastit, taisi olla lakan betonin valmistamaa raekoko 0,6:lla. Harjasin tuon rapatun osan ja lopputulos oli ihan nätti. Toisen kerroksen tuo kyllä vaatii vielä päälleen jotta tuon saa vähän tasaisemmaksi, mutta ensi kertaa antiikkilaastia levittäneenä olin tyytyväinen lopputulokseen.
Seuraavaksi listalla olisi:
-Odottelua, käsirappauslaastin pitäisi ohjeen mukaan kuivua n. 3 päivää (tiedä sitten, kuinka eksaktia tiedettä tämä on)
-Toisen puolen rappaaminen antiikkilaastilla toiseen kertaan
-Kiukaan asennus (ja ehkä kakkaran valaminen)
-Paneeleiden maalaus mustaksi pigmentoidulla sauna-sadulla (tai vastaavalla)
-Uusien lauteiden nikkarointi
-Klinkkerilattian jynssäys ruostetahroista puhtaaksi
Koitan huomenissa saada projektista vähän parempaa kuvaa tänne. Ehdotuksia tuohon klinkkerilattian puhdistamiseen ottaisin kyllä mielelläni vastaan.
Osaa seinästä ei tarvinnut paikkalla ollenkaan, joten laitoin tälle osalle tänään aamupäivällä antiikkilaastit, taisi olla lakan betonin valmistamaa raekoko 0,6:lla. Harjasin tuon rapatun osan ja lopputulos oli ihan nätti. Toisen kerroksen tuo kyllä vaatii vielä päälleen jotta tuon saa vähän tasaisemmaksi, mutta ensi kertaa antiikkilaastia levittäneenä olin tyytyväinen lopputulokseen.
Seuraavaksi listalla olisi:
-Odottelua, käsirappauslaastin pitäisi ohjeen mukaan kuivua n. 3 päivää (tiedä sitten, kuinka eksaktia tiedettä tämä on)
-Toisen puolen rappaaminen antiikkilaastilla toiseen kertaan
-Kiukaan asennus (ja ehkä kakkaran valaminen)
-Paneeleiden maalaus mustaksi pigmentoidulla sauna-sadulla (tai vastaavalla)
-Uusien lauteiden nikkarointi
-Klinkkerilattian jynssäys ruostetahroista puhtaaksi
Koitan huomenissa saada projektista vähän parempaa kuvaa tänne. Ehdotuksia tuohon klinkkerilattian puhdistamiseen ottaisin kyllä mielelläni vastaan.