Kellarinkaivaminen
Kellarinkaivaminen
Asumme vuonna -52 rakennetussa rintamamiestalossa ja seisimakorkuinen ja lattiallinen "hillo"kellarimme on noin eteisenkokoinen ja muuten se on noin 120cm korkeaa rossipohjaa, eli maavaraista siis. Nyt kysymys viisaammille kuuluukin, että millainen jobi olis laittaa toi kellari täysin asuttavaksi? Talomme on hiekkamaalla ja salaojia ei ole, joten ne nyt vissiin ainakin tulis laittaa, vai?
Re: Kellarinkaivaminen
Moi,
Voi olla, että talon perustukset eivät ole riittävän syvällä sitä ajatellen, että alkaa syventämään kellaria noin paljon, joten perustukset tulisi tutkia ensin. Jos vain ylipäätään haluaa lisätilaa, niin talon jatkaminen sivusuuntaan saattaa tässä tapauksessa olla yksinkertaisinta.
-kms
Voi olla, että talon perustukset eivät ole riittävän syvällä sitä ajatellen, että alkaa syventämään kellaria noin paljon, joten perustukset tulisi tutkia ensin. Jos vain ylipäätään haluaa lisätilaa, niin talon jatkaminen sivusuuntaan saattaa tässä tapauksessa olla yksinkertaisinta.
-kms
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Kellarinkaivaminen
Isäni talossa Turussa kellarin kaivamista kokeiltiin ja monet talkoot pidettiin. Ensin kannettiin satoja laastiämpärillisiä rappuja pitlkin ulos pihamaalle ja sitten kun hermot menivät, niin isä löi sokkeliin kottikärryjen mentävän kulkutien, se oli helppoa kun sokkeli oli muurattu anturan päälle Tell-betonitiilistä. Ei sekään auttanut ja kesken se jäi mutta muutama kuutio maata sieltä saatiin kaivettua.
- lmfmis
- Jäsen

- Viestit: 3553
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Kellarinkaivaminen
Eikös nykyaikana tehdä yhdelle sivulle ramppi bobcattia varten ja kaiveta se sisään seinään tehdystä aukosta....vesahy kirjoitti:Isäni talossa Turussa kellarin kaivamista kokeiltiin ja monet talkoot pidettiin. Ensin kannettiin satoja laastiämpärillisiä rappuja pitlkin ulos pihamaalle ja sitten kun hermot menivät, niin isä löi sokkeliin kottikärryjen mentävän kulkutien, se oli helppoa kun sokkeli oli muurattu anturan päälle Tell-betonitiilistä. Ei sekään auttanut ja kesken se jäi mutta muutama kuutio maata sieltä saatiin kaivettua.
Tai sitten vuokrataan hihnakuljetin jolla siirretään maata ikkunan kautta pihalle lavalle.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Kellarinkaivaminen
Jos ei kovin kivistä maata ole niin toimiva konsti on aukasta ikkuna ja siitä lapiolla heittää ulos. Saa hyvää liikuntaa samalla.
Tosin rossitilassahan ei ole ikkunaa ja eikä varmaan oo ihan hääviä kaivella matalassa tilassa.
Melko varmasti joutuu jatkamaan perustuksia alaspäin.
Tosin rossitilassahan ei ole ikkunaa ja eikä varmaan oo ihan hääviä kaivella matalassa tilassa.
Melko varmasti joutuu jatkamaan perustuksia alaspäin.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Re: Kellarinkaivaminen
Minulla nyt menossa vähän vastaavanlainen urakka eli entisestä autotallista, joka siis on tai oli kellarissa, tarkoituksena on tehdä saunatilat. Pohja sellaista hiekkaranta hiekkaa ja pohjavedet jossain viidessä-kuudessa metrissä eli niiden puitteissa ihan O.K lähtökohdat mennä syvemmälle, tilan alkuperäinen korkeus noin 195-200 cm. Lattiana suoraan hiekan päälle valettu raudoittamaton laatta, noin 7-8 cm, ja seinillä tiili rivinteeraus vaimikäsenytolikaan.
Työtunteja kyllä uppoaa ihan älytön määrä, siihen kannattaa kyllä varautua. Itse jatkoin perustuksia reilun metrin ja tila on mitoiltaan 4x5 metriä. Urakka alkoi marraskuussa -07 ja sokkelin jatkaminen oli valmis joskus maalis,- huhtikuussa -08. Hommat tein 99% yksinäni ja leipätyön ohella.
Tarkoitti käytönnössä viikonloppuisn pitkää päivää ja viikolla töiden jälkeen vähän lyhyempää päivää.
Tämän jälkeen oli vielä jäljellä salaojitus ulkopuolella ja tietenkin salaojatäytöt. Hiekat lemppasin ulos lapiolla seinään piikkaamasta reiästä sitä mukaan kun sokkelin jatkaminen edistyi. Poiskuljetettavaa hiekkaa riitti kyllä enemmän mitä olin alunperin ajatellut, kaivettu hiekka on tilavuudeltaan ehkä vajaa tuplat mitä se on "alkuperäisestä". Kannattaa muistaa että myös ulkopuolelta pitää viedä maat pois jos laittaa salaojat.
-Mika-
Työtunteja kyllä uppoaa ihan älytön määrä, siihen kannattaa kyllä varautua. Itse jatkoin perustuksia reilun metrin ja tila on mitoiltaan 4x5 metriä. Urakka alkoi marraskuussa -07 ja sokkelin jatkaminen oli valmis joskus maalis,- huhtikuussa -08. Hommat tein 99% yksinäni ja leipätyön ohella.
Tarkoitti käytönnössä viikonloppuisn pitkää päivää ja viikolla töiden jälkeen vähän lyhyempää päivää.
Tämän jälkeen oli vielä jäljellä salaojitus ulkopuolella ja tietenkin salaojatäytöt. Hiekat lemppasin ulos lapiolla seinään piikkaamasta reiästä sitä mukaan kun sokkelin jatkaminen edistyi. Poiskuljetettavaa hiekkaa riitti kyllä enemmän mitä olin alunperin ajatellut, kaivettu hiekka on tilavuudeltaan ehkä vajaa tuplat mitä se on "alkuperäisestä". Kannattaa muistaa että myös ulkopuolelta pitää viedä maat pois jos laittaa salaojat.
-Mika-
Re: Kellarinkaivaminen
Eli jätitkö kapillaarikatkon ja lämpöeristyksen pois ?Mika68 kirjoitti:Lattiana suoraan hiekan päälle valettu raudoittamaton laatta, noin 7-8 cm,
Re: Kellarinkaivaminen
Eiku siis vanha lattia oli suoraan hiekalle valettu, tulevaan lattiaan tulee kyllä kapillarikatkot ja eristeet.
-Mika-
-Mika-
Re: Kellarinkaivaminen
Mika68 kirjoitti:Eiku siis vanha lattia oli suoraan hiekalle valettu, tulevaan lattiaan tulee kyllä kapillarikatkot ja eristeet.
-Mika-

