Tontti/pellot käyttöön

Keskustelua otsikon mukaisesti
blackace
Jäsen
Jäsen

Tontti/pellot käyttöön

Viesti Kirjoittaja blackace »

Monella rintamamiestalon omistajalla on varmasti myös iso tontti johon saattaa liittyä peltoa ja metsääkin.
Vanha navetta löytyy myös usein pihapiiristä.

Itsellänikin on 1.5 hehtaaria jossa pari pientä peltoa/niittyä ja vähän puutakin löytyy. navettakin on tos pihalla, jossa oli ennen 200 vuohta.
Nyt oon pohtinu mitenkä hyödyntäisin näitä.
No navettaan oon meinannu rakentaa puolet harrastustilaa auto ja mp, mut toisen puolen meinasin jättää mahdollisille eläimille.
Oon miettiny vaihtoehdoista lampaita, muutama sika, kanoja, villisikoja, fasaaneja.... viimeisimpänä tullu esiin ylämaan karja..
Eläimet olis mukavia seuralaisia ja hoitaisivat myös maisemointia jottei "paikat" kasvais umpeen. Tietty niistä oma vaivakin on ja sitoo kotiin paljon enemmän.
Tietty oon myös meinannu perunaa, porkkanaa, naurista.... jonkin moisen osan pellosta istuttaa.

No kyselisinkin minkälaisia "harrastuksia" / hyötykäyttöä ihmisillä on maillaan ja navetoillaan?
Jos vaikka jotain uusia ideoita saisin.
Katjatee
Jäsen
Jäsen

Re: Tontti/pellot käyttöön

Viesti Kirjoittaja Katjatee »

Juhuu..
Olen itse miettinyt tuota ihan samaa.Minulla on kaksi rintamamiestaloa projektisssa.Toisessa on maata 500 m2 ja toisessa 4 ha.
Eli joko liikaa tai liian vahan.500 nelioiselle tontille kaivoin lammikon pihalle ja tein perennapenkit ymparille.Nyt se on ihan viihtyisa vuokralaisen kesakayttoon.
Tuon suurempitonttisen,(mita remppaan itselleni)maita olen ajatellut hyodyntaa marjanviljelyssa ja omenan viljelyssa.Ihan kaupallisesti.Harmihan niita hyodyttomia metsia on seisottaa.Vaikka on siina aika pitka ja kallis homma sita metsaa raivata.
Jos siita marjahommelista nyt joku kolikko pyorahtaisi taskunpohjalle tulevaisuudessa.Mukavahan se olisi.Pensaita vaan.
Kun keksitte,mita tehda vanhalle navetalle,niin odotan innolla vastausta.
Minulla on puolet navetasta lahona.Pitanee lyhentaa rakennusta.Jos vaikka vetaisisi terassin puretun osan paalle ja sinne grillikatos.
Voi miten mukavia projekteja ;))
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Kanat on aika huolettomia, tähteet voi nakella ja sit palkaks tuoreita munia joissa hyvä maku ja olihan erilainen värikin vaikka munakkaassa, joskus haettiin semmosia kääkkänöitä joita munituskanaloista hävitettiin kun alko tehot putoon. Niitä sai ilmaseks sillon, ekaks ne meni kylpemään kun pääsivät vanhoilla päivillään ulos, traagista. Mutta nekin muni vielä pitkään ja olihan ne hauskoja otuksia pihalla.

Ja sit joskus päät poikki ja pataan: joku kokki manaili taannoin että nykyään ei voi tehdä kunnon kanaviillokkia kuin ei saa mistään tarpeeks vanhoja/sitkeitä kanoja, semmosia mitkä on lopettanu munimisen, ne kun vasta kestää riittävän pitkän keittämisen hajoamatta että alkaa maku löytyä :wink:

V-MS
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

Itse olen pellon vuokrannut paikalliselle maajussille. Tosin pelto oli jo vuokralla jo edellisen omistajan aikaan. Tähän sattui kiva sattuma. Olivat sopineet vuokran maksun elokuulle ja kun loppu kesästä sain paikan haltuun, tulikin maksu meikäläiselle :lol:
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Dodih!

Olen miettiny, että pystyttäis tänne saman tyylisen ketjun liittyen kotieläimiin, jossa kyselis hieman muiden käyttäjien elukoista.

Tottahan se on, että oma "pikkupuuhastelu" on mukavaa hermolomaa, mutta se kyllä sitookin.
Täällä laiduntaa muutama lammas ja naisväen puheiden mukaan kanoja on myös tulossa... :) Kasvimaa on edelleen työnalla, mutta eiköhän tuo joku kevät peruna ja porkkanamaineen ilmesty, kun vaan energiat riittää.

-J-
Tähkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tähkä »

Meillä on pelto vuokrattuna kesannoksi. En tiedä millaista ympäristötukea vuokralla olija tuosta repii, mutta pääasia on se, että pelto säilyy peltona eikä metsity ainakaan vielä. Tuskin vuokralainen siitä persnettoa ottaa. Kun lenkkeilee täällä ympäristössä tuntuu, että kyseisellä isännällä on vähän joka paikassa peltoa viljelyksessä. Onko sitten omaa vai ei, en tiedä.
Meille kiinteistön myyjät eivät muistaneet mainita, että pelto on muuten vuokrattu pakkokesannoksi, kun ostimme tämän reilu kaksi vuotta sitten. Isäntä tuli kyllä kertomaan meille, että olen muuten teidän vuokralainen.
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

Tähkä kirjoitti:Meillä on pelto vuokrattuna kesannoksi. En tiedä millaista ympäristötukea vuokralla olija tuosta repii, mutta pääasia on se, että pelto säilyy peltona eikä metsity ainakaan vielä. Tuskin vuokralainen siitä persnettoa ottaa. Kun lenkkeilee täällä ympäristössä tuntuu, että kyseisellä isännällä on vähän joka paikassa peltoa viljelyksessä. Onko sitten omaa vai ei, en tiedä.
Meille kiinteistön myyjät eivät muistaneet mainita, että pelto on muuten vuokrattu pakkokesannoksi, kun ostimme tämän reilu kaksi vuotta sitten. Isäntä tuli kyllä kertomaan meille, että olen muuten teidän vuokralainen.
Välittäjä kyllä kertoi pellon olevan vielä vuokrattu seuraavan kesän. Samalla lailla vuokraaja tuli juttelemaan ja kertoi olevansa halukas jatkamaan vuokraamista. Täällä ihan kyllä viljelty ei kesannolla. Lieneekö meillä sama vuokralainen? :shock:
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Mulla lykkää molemmat pellot horsmaa, juolavehnää, ohdaketta, voikukkaa ja jotain nätkelmiä, kaikki luomua. Muutaman vuoden välein olen käyny vapauttamassa marjapensaat rikkaruohojen ikeestä, mutta totuus on se että huushollissa on yksi ihminen liian vähän. Itellä menee kaikki liikenevä energia ja ennenkaikkea mielenkiinto tähän teknisempään puoleen. No sen verran sain etupihaa keväällä koristeltua että hommasin siihen kolme sairaan isoa kekoa soraa. Sen päällä kasvaa näin loppukesästä somasti jauhosavikkaa, pujoa ja jotain punaista tatarkasvia.

Kyllä sitä kadehtien kattoo välillä hyvinhoidettuja pihoja joilla tummankeltaiset auringonkukat kauniisti syysillassa huojuvat, ja miettii niitä ponnistuksia mitä vaadittaisiin että itte saisi samanlaisen. Naapurin traktori-isäntä pitäisi saada oikeaan aikaan kiinni ja muokata maa. Naapurin traktori-isäntä pitäisi saada uudestaan oikeaan aikaan kiinni ja äestää maa. Maata pitäisi jatkuvasti jaksaa muokata omalla jyrsimellä siihen asti että pahimmat rikkaruohot on delannu - siihen homma aina kaatuu.

Sitten pitäisi kylvää ja kitkeä ja kastella ja kalkita ja..... joo. Talvisin mä aina haaveilen tollasesta. Keväisin onkin jo hanskat täynnä muita hommia.

Pitäis varmaan pariutua. Tai kloonautua, olenhan erinomainen ihminen.

pelkka
Katjatee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Katjatee »

Pelkka hyva.
Kuulostaa tutulta tuo kuvauksesi horsmista jne...Olen loytanyt oivan keinon...
Noh,kun sita piha-aluetta,joka tyyliin kasvaa vuohenputkella ei kuitenkaan jaksa raivata (inhoan ruohonleikkureita ja trimmereita).
Niin siis,vaikka ne luonnonkasvit ovat kauniita niin ehka niista haluaa joskus paasta edes jollain alueella eroon.
(Mulla on pihalla ketoseos)

No se mun oiva keino on,etta tilaa sellanen multakuorma ja varaa noin 3v vuosikerta hesareita.Mihin haluat jotain kasvia kasvamaan,niin sellainen puolensentin kerros sanomalehtia suoraan siihen nurmikon tai hukkaputken paalle.
Siihen alueelle sitten reipas keko multaa.Jata vahan sanomalehtia nakymaan,lado vahan kivia ja tiilia reunukseksi ja volà!Kiinnita sementilla.
Noin omatoimiselta miehelta lienee loytyy sementtia/betonia?
Siihen sitten tosiaan istuttelet,mita haluat.

Koska olet mies ja sinkku,suosittelen sellasta kivaa variminttua,joka leviaa ihan rikkaruohoksi asti ja viehattaa naisia/perhosia.
(Melkein sama asia)
Mintunkukkia voi ripotella booliin ja niiden lehdista keittaa teeta,jos tulee syotya liikaa grillimakkaraa,
Talvea varten voi valmistaa minttulikooria,mika myos auttaa sen kumppanin hurmaamisessa.Varsinkin,jos sita tulee humpsautettua liikaa viini
=Monella tavalla edukseen hyodyllinen kasvi.
Agrimarketin hinta 3.30 per kasvi muistaakseni...
Viela kerkiat ostoksille...

Itse yritan pelastaa tonttejani varimintulla...
Likoorista on vahan huonompia kokemuksia...

Vitsivitsi :wink:
pelkka
Jäsen
Jäsen

Katjatee kirjoitti:Kiinnita sementilla. Noin omatoimiselta miehelta lienee loytyy sementtia/betonia?
Kyllä löytyy! Nää oli kyllä parhaimmat puutarhaohjeet mitä oon tähän asti kuullut! Vitsi, pakko lopettaa, en naurunkyyneleiltäni näe ruutua ja vatsaan sattuu jo

t. pelkka (ikuistaa itsensä sementtiin heti aamunkoitteessa)
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

pelkka kirjoitti:Mulla lykkää molemmat pellot horsmaa, juolavehnää, ohdaketta, voikukkaa ja jotain nätkelmiä, kaikki luomua. Muutaman vuoden välein olen käyny vapauttamassa marjapensaat rikkaruohojen ikeestä, mutta totuus on se että huushollissa on yksi ihminen liian vähän. Itellä menee kaikki liikenevä energia ja ennenkaikkea mielenkiinto tähän teknisempään puoleen. No sen verran sain etupihaa keväällä koristeltua että hommasin siihen kolme sairaan isoa kekoa soraa. Sen päällä kasvaa näin loppukesästä somasti jauhosavikkaa, pujoa ja jotain punaista tatarkasvia.

pelkka
Horsmat, voikukat ja muut voimakkaat lajikkeet voittaa ja hävittää vanhat, perinteiset niittykukka lajikkeet.
Me ollaan yritetty pari vuotta saada muutettua vanhoja pieniä länttejä, jotka on ihan vapaalla kasvulla, wanhanajan niityiksi. Se vaatii ainakin kerran kesässä niityn niittämisen ja niittojätteen keruun (eli laittamisen seipäille). Näin maa köyhtyy pikkuhiljaa ja köyhän maan lajikkeet palaavat.

Niittykasvit kiinnostavat perhosia ja muita hyönteisiä -> niiden mukana myös pikkulinnut lisääntyvät. Tämä siis omia huomioita.
Niin ja toki naapurit on kiva pyytää heinän seipäälle nostoon mukaan ja se kaunistaa maisemaa muutenkin.

Suosittelen myös (kesä)lampaiden ottamista, jos vain vanhasta navetasta löytyy tilat. Yllättävän leppoisia kavereita ja pitää paikat siisteinä. :)

Pelkka: Naapurin traktori-isäntää niittää koneella pienen niityn nopeasti ja itselle jää ainoastaan heinän keruu. Ei paha homma.

Näin meillä. Läntti ei tosiaan ole suuri

Kuva

-J
pelkka
Jäsen
Jäsen

johny_t kirjoitti:toki naapurit on kiva pyytää heinän seipäälle nostoon mukaan ja se kaunistaa maisemaa muutenkin.
Johny, mä oon samaa mieltä: mikään ei ole yhtä mieltä ylentävä näky kuin työtä tekevä naapuri!

Ei vaan, mun lähin kesänaapuri - tähän aikaan vuodesta jo mukavasti poissa maisemista - on niin fanaattinen puutarhanhoitaja että mulle meinaa tulla hiki ja hermostus kun se niin kovin aina touhuaa. Mutta se asuukin kaupungissa, ja se tarttee polttomoottoriterapiaa varhaisina kesäaamuina jotta se jaksaa taas siellä kaupungin melskeessä. Se ei osaa relaa (mielipide) ja sen puutarha on nypitty säntillisesti kaikesta sellasesta joka mulla rehottaa (rautaromu, juolavehnä, puutavara).

Mä taas haaveilen puolisosta, joka A) komentaisi tiukasti naapurin traktori-isäntää B) korjaisi jyrsimen vaijerin C) rakentaisi (tappo)katseenkestävän aidan mun ja lähimmän kesänaapurin välille D) toisi mulle virvoitusjuomaa riippumattoon kun hihkaisen beibe E) ja se luonnonniitty kukkineen ja lintuineen ja perhosineen ja kaikkineen olisi kiva myös. Beibe niittelis sen ohimennen vasurilla, tietty: oikealla kädellä se hämmentelis kierrätystiilistä itte kasaamassaan kesäkeittiössä mulle sydänystävällistä mutta maittavaa ruokaa.

Joo, jotenkin tälleen menee mun niittysuunnitelma.
tyy
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.tyyn.vuodatus.net

Viesti Kirjoittaja tyy »

^
Mistähän kummasta tollasia "beibejä" mahtais löytyä.... :lol:
Mut juu, oma peltoni on, no siin missä se on. Mitään järkevää käyttöä minulla ei sille ole. Mitä nyt välillä se toimii puiden säilytyspaikkana ja perkuujätteiden (siis niiden puiden oksien) kaatopaikkana ja polttopaikkana.
Alkukesästä joku, edelleenkään en tiedä kuka, oli sen pellon käyny niittämässä. Et ottaa nyt tuosta selvää, kelle se on ehkä vuokrattu tai jotai?
Joskus, sit ku oon iso ja saanu rempan valmiiksi, pellolle tulee varmaan heppa jos toinenki. Mut se on joskus...
Schaza
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Meillä on tuossa hehtaarin verran pitkää ja kapeaa peltoa. Toinen puoli aiotaan rakentaa pihamaaksi. Lasten leikkialue ja kasvimaa on suunniteltu tuohon, ja autotie kiemurtelemaan siitä läpi metsän puolelle.

Toiselle puolikkaalle on mietitty erilaisia vaihtoehtoja, ja tällä hetkellä se toimii erään ison kasvihuoneen purkuosien varastoalueena. Muuten voisi toimia paremminkin, mutta kun ei tuo syrjempi pellon pää kestä edes autoa.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Meidän 1100m2 tontti näyttää muuttuva hyötyarboretum:ksi.
Vastaa Viestiin