Ikkunoiden kunnostamiskustannukset?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Kielo
Jäsen
Jäsen

Ikkunoiden kunnostamiskustannukset?

Viesti Kirjoittaja Kielo »

Eli te jotka mahdollisesti olette teettäneet ulkopuolisella ikkunoiden maalauksen ja uudelleen kittauksen, minkä hintaista tämä palvelu on ollut?

Ja mikäli tuntipalkallisilla, niin paljonko suurinpiirtein puuosiltaan hyväkuntoisille ikkunoille voi arvioida aikaa menevän? Ikkunoita on n. 30. Sisä että ulko sellaiset. Ja ajattelin, että noista ulkopokista pitää maalit skrapata pois kuten myös kitit ja laittaa uusiksi.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Ikkunoiden kunnostamiskustannukset?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Se riippuu todella paljon ikkunoiden koosta ja jos ikkunoissa on useampia ruutuja niin ruutujen määrästä. Esimerkkinä, että meidän isot salin ikkunat on 56x195-senttiset, siis melkein oven kokoiset ja ne maksoi silti vähemmän kuin kuistin pienet 50x90-senttiset, kun olkkarin ikkunoissa on kolme ruutua ja kuistin ikkunoissa 12 ruutua per poka.

Isot ikkunat oli 145 euroa kappale ulkopokista ja satasen sisäpokista. Ulkopokista piti vaihtaa yhden alaosasta tippanokka ja vaaksan pätkät pystypuuta. Kuistin ikkunat oli 210 € kappaleelta.

Kyselin siltä meidän puusepältä, Pirjolta ihan tavallisen rintamamiestalon ison ikkunan kunnostamisesta ja se sanoi että jos nyt ei joudu puita uusimaan niin semmoinen tyypillinen iso ulkoikkuna on koosta ja kunnosta riippuen jotain satasen pintaan, ja huonokuntoinenkin jää yleensä alle kahden sadan. Ja nuo mainitut hinnat ihan laskulla ja virallisesti, ei pimeenä tai kaverialennuksella.

Mä olen itse kunnostanut kymmenkunta pokaa tästä talosta ja nyt tänä kesänä kunnostutin kaikki loput. Vaikka osaan ihan hyvin tehdä homman itsekin puutöitä myöten, niin kotitalousvähennyksen kanssa teettäminen tulee niin halvaksi että en mä enää ala jollain neljälläkympillä per poka jynssäämään ja krapsimaan niitä itse. Varsinkin kun nyt talo on täynnä muitakin projekteja, jotka on paljon vaikeampia ulkoistaa.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kielo
Jäsen
Jäsen

Ok, kiitos.

Tämä hiukkasen helpottaa mun laskutoimituksia. Paikallinen yrittäjä mulle karkeasti arvioi ulkoikkunoihin menevän runsaat sata tuntia á 32 €/h ja hiukka vähemmän sisäikkunoihin, koska niissä tuskin tarvitsee kittejä vaihtaa. Äkkiseltään tuo ei kuulosta kovinkaan pahalta hinnalta. Ja siis kotitalousvähennyskelpoista hommaa.
homer
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja homer »

Itse teetin juuri kitin poiston, lasinvaihdon ja uudelleenkittauksen 15 ulkopokaan (noin 92x45 cm). 35 e/poka ottivat tuosta työstä sisältäen lasit.

Ajattelin itse maalata nuo tässä pikkuhiljaa. Kitti on nyt viikon jälkeen vielä pehmoista, mutta voikohan pellavaöljymaalilla jo maalailla päälle? Entä tuleeko petrooliöljymaali kyseeseen, jos laiskana miehenä haluaisi vähän helpottaa/nopeuttaa hommaa? Pokat siis skrapattu osin ihan puulle asti.

Laseja en muuten olisi vaihtanut, mutta kun aikaisemmassa huoltomaalauksessa oli pokien hionnan yhteydessä vedetty aikamoiset skraidut myös itse lasiin. Ja nuo ikkunat on verannan ja eteisen ikkunoita, jotka ovat ilta- ja aamuaurinkoon päin ja skraidut hyppivät silmille.
Ahti71
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ahti71 »

homer kirjoitti:Itse teetin juuri kitin poiston, lasinvaihdon ja uudelleenkittauksen 15 ulkopokaan (noin 92x45 cm). 35 e/poka ottivat tuosta työstä sisältäen lasit.

Ajattelin itse maalata nuo tässä pikkuhiljaa. Kitti on nyt viikon jälkeen vielä pehmoista, mutta voikohan pellavaöljymaalilla jo maalailla päälle? Entä tuleeko petrooliöljymaali kyseeseen, jos laiskana miehenä haluaisi vähän helpottaa/nopeuttaa hommaa? Pokat siis skrapattu osin ihan puulle asti.

Laseja en muuten olisi vaihtanut, mutta kun aikaisemmassa huoltomaalauksessa oli pokien hionnan yhteydessä vedetty aikamoiset skraidut myös itse lasiin. Ja nuo ikkunat on verannan ja eteisen ikkunoita, jotka ovat ilta- ja aamuaurinkoon päin ja skraidut hyppivät silmille.
Käyttämässäni kitissä oli ohjeissa, että öljymaalia käyttäessä, ei tarvitse odottaa kuivumista. Näin tein ja tuntuu kovettuneen tuolla maalin alla tuo kitti.
Kielo
Jäsen
Jäsen

homer päivämäärä La Syys 12, 2009 12:58

Itse teetin juuri kitin poiston, lasinvaihdon ja uudelleenkittauksen 15 ulkopokaan (noin 92x45 cm). 35 e/poka ottivat tuosta työstä sisältäen lasit.
Aika edullisella tuntitaksalla tuntuu... Vaikka pienistä pokista onkin kyse, niin on niissä kuitenkin hommansa, ei se kitti ihan käden käänteensä irtoa. Tai noh' jos käsitin oikeen, niin sulla ei siis maalipinnalle tuolla hintaa tehty mitään, pelkkä kitti poistettiin ja uusittiin, niinkö? Kauanko uppos aikaa noihin 15 pokaan?
homer
Jäsen
Jäsen

Maaleille ei tosiaan tehty mitään, vaan olin itse skrapannut suurimman osan pokista etukäteen, jotkut jo kertaalleen maalannutkin. Neljä päivää pokat olivat liikkeessä, en tiedä kuinka paljon tunteja käyttivät / millä menetelmällä kittejä poistelivat / kuinka monta jamppaa töitä teki. Itse kuvittelisin, että kokenut kaveri selviää lasinvaihdosta uudelleenkittauksineen helposti alle tunnissa.

En ole itse (vielä) kokeillut, mutta mieleen tuli tällainen ajatus kittien poistamisesta taltan ja vasaran sijaan: Säädetään käsisirkkelin terä sopivaan muutaman millin korkoon, tehdään sopivat ohjurit siten, että terä nappaa juuri kitit pois pokan reunaa vasten ja lasia myöten, ja sitten vaan huristellaan sirkkelillä ohjureita pitkin. Nurkat joutuisi edelleen tekemään käsipelillä. Onko ajatuksia tästä?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

homer kirjoitti:Maaleille ei tosiaan tehty mitään, vaan olin itse skrapannut suurimman osan pokista etukäteen, jotkut jo kertaalleen maalannutkin. Neljä päivää pokat olivat liikkeessä, en tiedä kuinka paljon tunteja käyttivät / millä menetelmällä kittejä poistelivat / kuinka monta jamppaa töitä teki. Itse kuvittelisin, että kokenut kaveri selviää lasinvaihdosta uudelleenkittauksineen helposti alle tunnissa.

En ole itse (vielä) kokeillut, mutta mieleen tuli tällainen ajatus kittien poistamisesta taltan ja vasaran sijaan: Säädetään käsisirkkelin terä sopivaan muutaman millin korkoon, tehdään sopivat ohjurit siten, että terä nappaa juuri kitit pois pokan reunaa vasten ja lasia myöten, ja sitten vaan huristellaan sirkkelillä ohjureita pitkin. Nurkat joutuisi edelleen tekemään käsipelillä. Onko ajatuksia tästä?
Tuo on ollut nopea keikka, kun vanhat lasit on saanut rikkoa pois. Jos lasit olisi pitänyt säästää niin aikaa olisi mennyt paljon enemmän. Itse kittaan tuon kokoista ikkunaa semmoisen suunnilleen vartin verran. Kun siihen laskee lasin särkemisen ja loppujen kittien poiston, niin kyllä se selvästi alle tunnin rupeama on ollut pokaa kohti, ehkä vaan puolen tunnin homma.

Taltta ja vasara on aika lailla vääriä työkaluja kitinpoistoon, niillä rikkoo lasin. Lämmittämällä kitti lähte aika helposti, lasin päälle vain peltilevy taikka alufolioon kääritty pahvinpala lämpösuojaksi. Speedheater tai kittilamppu on sitten urakkamiehen konsteja. Lämmitetty kitti lähtee aika hyvin lastalla nostelemalla, kyllä se siitä irtoaa kun saa kapean jäykän lastan kitin alle ja lähtee siitä työntelemään.

Mutta tuo sirkkelihomma ei ole kovin tervettä. Siellä on lasitusnaulatkin kitin sisällä ja kitti itsessään on kiviainetta, liitua. Niin että hirveän sotkun ja risojen lasien lisäksi tuolla saa tapettua sirkkelin terän alta aikayksikön.

Pekka
homer
Jäsen
Jäsen

Taltta ja vasara on aika lailla vääriä työkaluja kitinpoistoon, niillä rikkoo lasin. Lämmittämällä kitti lähte aika helposti, lasin päälle vain peltilevy taikka alufolioon kääritty pahvinpala lämpösuojaksi. Speedheater tai kittilamppu on sitten urakkamiehen konsteja. Lämmitetty kitti lähtee aika hyvin lastalla nostelemalla, kyllä se siitä irtoaa kun saa kapean jäykän lastan kitin alle ja lähtee siitä työntelemään.

Mutta tuo sirkkelihomma ei ole kovin tervettä. Siellä on lasitusnaulatkin kitin sisällä ja kitti itsessään on kiviainetta, liitua. Niin että hirveän sotkun ja risojen lasien lisäksi tuolla saa tapettua sirkkelin terän alta aikayksikön.
Hyviä pointseja. Ehkä juuri ym. syyistä olikin järkevää, etten itse ryhtynyt hommaan, vaan annoin ammattilaisten tehdä... :-)
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Pekka Huhta kirjoitti: Mä olen itse kunnostanut kymmenkunta pokaa tästä talosta ja nyt tänä kesänä kunnostutin kaikki loput. Vaikka osaan ihan hyvin tehdä homman itsekin puutöitä myöten, niin kotitalousvähennyksen kanssa teettäminen tulee niin halvaksi että en mä enää ala jollain neljälläkympillä per poka jynssäämään ja krapsimaan niitä itse. Varsinkin kun nyt talo on täynnä muitakin projekteja, jotka on paljon vaikeampia ulkoistaa.

Pekka
Oletko Pekka varma, että saat vähentää ikkunoiden korjaustyön. Katsohan linkki ja sieltä kohta, jossa mainitaan mistä vähennystä ei saa. Siellä lukee näin:

"Liikuteltavien osien (esim. ovet, ikkunat) muualla tapahtuva korjaus, kuten lakkaus, maalaus ja hionta. "

- Antti
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Hippula07 kirjoitti:"Liikuteltavien osien (esim. ovet, ikkunat) muualla tapahtuva korjaus, kuten lakkaus, maalaus ja hionta. "
Mutta jos tapahtuu kotona, niin pitäisi kai kelvata.
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Hep kirjoitti:
Hippula07 kirjoitti:"Liikuteltavien osien (esim. ovet, ikkunat) muualla tapahtuva korjaus, kuten lakkaus, maalaus ja hionta. "
Kyllä varmasti kelpaa, jos ikkunapuuseppä tosiaan työskentelee kotona. Itse teetin pokiin uuden alapuitteen ja toiset pokat kokonaan, mutta ei sellaisia hommia voi tehdä kun puusepän omalla verstaalla.

- Antti
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Hippula07 kirjoitti:Kyllä varmasti kelpaa, jos ikkunapuuseppä tosiaan työskentelee kotona. Itse teetin pokiin uuden alapuitteen ja toiset pokat kokonaan, mutta ei sellaisia hommia voi tehdä kun puusepän omalla verstaalla.
Onko verottajalle pakko selittää käytettyjä puutyöstötekniikoita? Työkalut kulkee puusepän autossa mukana, joten kaikki työt voidaan suorittaa kotona. Muuta ei verottajalle pidä kertoman. Ja vähennykset menee muutenkin laskussa mainituista asioista.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Hippula07 kirjoitti:
Hep kirjoitti:
Kyllä varmasti kelpaa, jos ikkunapuuseppä tosiaan työskentelee kotona. Itse teetin pokiin uuden alapuitteen ja toiset pokat kokonaan, mutta ei sellaisia hommia voi tehdä kun puusepän omalla verstaalla.

- Antti
...Taikka mun verstaalla :-D

Pekka
Vastaa Viestiin