Telineiden teko puusta
-
MX1K
- Jäsen

- Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images - Viesti:
Re: Telineiden teko puusta
Isäukon kanssa väsättiin vuos sitten mun talon ympärille tollaset vastaavan tyyliset telineet kun talo52 kuvissa on.
Telineen kävelytaso on talon alapuolella n. 4 metriä maan pinnasta.
Pelkillä nauloilla, 4" sinkityllä ja mustalla koottiin se. Tolpat parin metrin välein, tolpiksi haettiin mettästä sopivia kuusen runkoja (tyvestä max 20cm paksut.) treevoiksi lautaa ja trällien alle vaakaan tuumaa ja varttia. Trälleiksi 4-6" soiroja ja parilla vanerin suikaleella ruuvattiin jatkopaikoista ja keskeltä ne yhteen. Ovat hyvinkin tukevat edelleen. (rännit puuttuu vielä ja sitten tarttis se mineriittikin repiä pois :D)
Telineen kävelytaso on talon alapuolella n. 4 metriä maan pinnasta.
Pelkillä nauloilla, 4" sinkityllä ja mustalla koottiin se. Tolpat parin metrin välein, tolpiksi haettiin mettästä sopivia kuusen runkoja (tyvestä max 20cm paksut.) treevoiksi lautaa ja trällien alle vaakaan tuumaa ja varttia. Trälleiksi 4-6" soiroja ja parilla vanerin suikaleella ruuvattiin jatkopaikoista ja keskeltä ne yhteen. Ovat hyvinkin tukevat edelleen. (rännit puuttuu vielä ja sitten tarttis se mineriittikin repiä pois :D)
-
Jarppi78
- Jäsen

Itse lainasin ulkoverhoushommaan kaverilta alumiinitällingit joilta ylti johonkin reiluun 6 metriin mutta kun omassa talossa on harja maasta yli 8m niin piti pistää vielä vähän tikapuita jatkoksi :) Matalat seinät tein tikapuilta. Ihan hyvin onnistui sekin, ainoastaan tuulensuojalevyn laitto oli v-mäistä yksin eli siinä tarvi kaveria pönkäämään levyä maasta kun ite oli tikkailla stiftaamassa.
Ensi kesänä pitäis sitten maalata tuo uusi vuoraus ja VOI olla että teen puiset tällingit..
Ensi kesänä pitäis sitten maalata tuo uusi vuoraus ja VOI olla että teen puiset tällingit..
-
harri.tuominen
- Jäsen

Olen yrittäjänä rakennusteline- alalla. Mielestäni tuollaiset puu-hirvitykset eivät ole telineitä ollenkaan, hyi hyi. Naapuri teki puusta, vierestä seurasin ja kyllähän niilläkin homma sujui mutta eivät ne koskaan vastaa kunnon terästelineitä. Ja unohtakaa se ruotsalainen HA-KI kun tai jos haette telineitä, ne on oikeasti vaarallisia jos ei ole tarvittavaa tietotaitoa!
- vesahy
- Jäsen

harri.tuominen kirjoitti:Olen yrittäjänä rakennusteline- alalla. Mielestäni tuollaiset puu-hirvitykset eivät ole telineitä ollenkaan, hyi hyi.
Ymmärrän kyllä yrittäjän näkökulman asiaan mutta kun köyhällä ei oikein ole varaa noihin vuokraamon hintoihin ja ylös seinälle pitäisi päästä. Mulla ainakin on puuta niin paljon ristissä että ne ei kyllä ikinä kaadu eikä petä ja vanhoista seinälaudoista tein vielä niin tiheät kaiteet, että ei sieltä putoamaan edes mahdu. Jos rahaa olisi niin paljon, että saisi telineet koko vuodeksi, niin olisin teettänyt koko rempan muilla ja itse istunut laiturin päässä ongella.vesahy kirjoitti:Yhteen päätyyn telineiden vuokra olisi ollut 14,50 euroa per päivä. Sen kun kerrot ainakin kolmella seinällä ja sadalla päivällä(runsaat kolme kuukautta) niin alkaa olla sellaisia summia, ettei riitä nappula, ainakaan meidän perheessä. Kakkosnelosta on mennyt runsaat sata metriä ja neljän tuuman lautaa parisataa, työtasot olivat siis ilmaisia. Kun aikanaa puran telineet, niin jää iso kasa puutavaraa liiterin ja aitan remonttiin.
-
harri.tuominen
- Jäsen

Iso talo sulla tai sitten vuokraamo vetelee reilusti välistä. Eihän kukaan hullu laita pelkkiin telineisiin rahaa montaa tonnia, huh huh... harva edes tekee enempää kuin yhen päädyn kerrallaan. Mitä materiaalia oli? (hakia?hyi) Yrititkö kilpailuttaa?
- vesahy
- Jäsen

Yhdessä firmassa kävin paikan päällä ja laskimme jokun konttorissa istuneen myyjän kanssa yhden päädyn 8x6 metristen telineiden hinnat. Jotain toistakymppiä päivä per päivä se teki ja kun siihen sitten vielä lisättiin vero päälle niin kyllä siitä se 14,50 euroa tuli. Sen jälkeen emme enää laskeneet muita seiniä vaan annoin asian olla. Soitin sen jälkeen pariinkin paikkaan mutta ei ne hinnat siitä kovin kummoisesti tuntuneet poikkeavan.
-
J-32
- Jäsen

- Kotisivu: http://tonttijatalo.blogspot.fi/
Vanha keskustelu, mutta laitan oman linkkini tähän - jos joku vielä tarvitsee vinkkiä rakennustelineiden tekoon puusta.
http://tonttijatalo.blogspot.fi/2015/05 ... sio-1.html
http://tonttijatalo.blogspot.fi/2015/05 ... sio-1.html
Kaikki telineet on vaarallisia, jos niitä ei osaa koota ja harvassa vuokraamossa telineiden kokoamista oikeasti ohjeistetaan kunnolla. Haki on mielestäni ihan ok silloin kun telineitä ei tarvitse paljon siirrellä. Jos pitää paljon siirrellä, niin siihen löytyy fiskumpiakin ratkaisuja.
Minulla on omissa remonteissa ollut kunnolliset telineet ja tarvittaessa nostimet. Kustannukset ovat pyörineet siinä 12% kieppeillä kokonaishinnasta (=tarvikkeet + apumiesten palkat + telineet yms.).
Jos puutavara ei ole täysin ilmaista, niin en keksi miksi kannattaisi haaskata aikaa ja puutavaraa telineiden tekoon.
Minulla on omissa remonteissa ollut kunnolliset telineet ja tarvittaessa nostimet. Kustannukset ovat pyörineet siinä 12% kieppeillä kokonaishinnasta (=tarvikkeet + apumiesten palkat + telineet yms.).
Jos puutavara ei ole täysin ilmaista, niin en keksi miksi kannattaisi haaskata aikaa ja puutavaraa telineiden tekoon.