Vaan eipä ollut vinolautaa ulkovuorauksen takana(!)
Vaan eipä ollut vinolautaa ulkovuorauksen takana(!)
Ulkovuorausremontti käynnissä ja paljastui heti kärkeen että puruja pidätteli vaan huokolevyt. Miten toi torppa pysyy kasassa... No sivu kerrallaan auki ja runkoleijonaa sitä mukaa päälle. Melkosta vääntöä oli eristeistä (mielipiteitä riitti...) vaihtaako villat vai jättääkö purut (kuivaa, toimivaa) Käytin sitten pelinpoikkiviheltävää asiantuntijaa paikalla ja minuna pitäisin purut seinissä ja loput mahdolliset yllätykset villottaisin. Vinttien kohdilta kauhottu n parikymmentä säkkiä 60-luvun lehtiä. Lisäksi pääsähkölinja torppaan vedetään uutta helpompaa(suorempaa) reittiä pitkin taululle, kuitilla tietenkin. Vanha linjaus rakenteissa on aina pieni riski kun seinä saa naulaa, vaikka linja on eristetty ja kun ihan tarkkaa tietoa ei ole reitistä. Vaakalauta on toki sisäpuolella ja muut emppeet. Haastattelukierrokseni antoi ymmärtää, että ko. tuon ajan rakennustapa ei mitenkään ole harvinaista että vinolauta uupuu. Runkorakenne on tervettä ja yläpohjan kuntokin yllätti positiivisesti että 70-luvun peltisaumakatto menee huoltomaalauksella. tähän mennessä löytyneitä aarteita...3 pöytäviinapulloa (tyhjia) tsekkoslovakialainen lyijykynä, aku ankkoja, beatlesien juliste, entisten omistajien kouluvihkoja, vanhan rammarin neularasia, kuunvallotus sanomalehtiä... Kuvia tulee kun kehtaa näyttää valmista....
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Huokolevyhän siellä vinotukea antaa, jos vaan sellaset siellä on. Kokonansa ilman vinotukia on paha tehdä, mutta levyillähän ne nykytalotkin tuetaan.
Pekka
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
audiopoika
- Jäsen

Mulla päätyseinän alaosassa vinolaudoitus löytyy, mutta yläosassa ei. Ajattelin uusia eristyksen ylhäältä ja alas lisätä vain tuulensuojalevyn ja jättää alaosan vinolaudoituksen ja purut rauhaan.
Minkälaisia telineitä olette seinäremonteissanne käyttäneet. Toimivatko alumiinitelineet hyvin? Leveys 250, syvyys 140 ja korkeus/osa 200. Niitä kun 3 päällekkäin laittaa, niin ylettyy ylös asti
Hakitelineitä vaikea enää saada ja muutenkin ne on niin pirun raskaat käsitellä. Hyväthän ne kyllä on.
Minkälaisia telineitä olette seinäremonteissanne käyttäneet. Toimivatko alumiinitelineet hyvin? Leveys 250, syvyys 140 ja korkeus/osa 200. Niitä kun 3 päällekkäin laittaa, niin ylettyy ylös asti
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Hakitelineitä mä olen käyttänyt omassa talossa, joskus maalasin kolme rivitaloa kesäpoikana ollessani alumiinisilla tellingeillä.
Jos ne on paikallaan koko kesän, niin ehdottomasti haki-telineet. Ne on tukevat ja vuokra ei ole kova. Pitkän remontin tekemiseen aivan oikeat vehkeet.
Maalaamistyyppiseen hommaan jossa tellinkejä rullaillaan edestakasin ottaisin alumiiniset. Meillä Haki-telineisiin päädyttiin omassa talossa jo se että vanha maali piti rapsia pois ja jo siinä ajassa Hakit maksoi sen pystytyksen vaivan takasin. Yhdessä aamupäivässä mä ne nostelin vaimon kanssa päädylle ja toinen puoipäivä meni kun yksin keräsin ne pois. Raskastahan se on, mutta ei mahotonta.
Alumiinisissa rullattavissa on myös maksimikorkeus jota ei "saa" ylittää. Mä kun oisin tarvinnut sen viidennenkin tolpan sinne tellingin päälle niin en siksikään halunnut niitä omalle työmaalle. Muuten niistä oli ihan hyviä kokemuksia siltä maalauskeikalta, mutta hinta ja korkeus hirvitti.
Pikkujuttuja olen tehnyt ihan auton perässä hinattavalla puominostimella, sellaisen viikonloppuvuokra ei ole mahdoton. Ja kun tietää että se lava on saatava vuokraamoon maanantaina niin viikonlopun aikana tekee todella ihmeitä :)
Ja miettiä sopii sitäkin että tekee kakkosnelosesta lavat. Toisaalta jos koko seinä revitään niin puulavat on sikäli huonoja että ne pitää aika tihuvaan tukea seinään ja ovat tiellä.
Pekka
Jos ne on paikallaan koko kesän, niin ehdottomasti haki-telineet. Ne on tukevat ja vuokra ei ole kova. Pitkän remontin tekemiseen aivan oikeat vehkeet.
Maalaamistyyppiseen hommaan jossa tellinkejä rullaillaan edestakasin ottaisin alumiiniset. Meillä Haki-telineisiin päädyttiin omassa talossa jo se että vanha maali piti rapsia pois ja jo siinä ajassa Hakit maksoi sen pystytyksen vaivan takasin. Yhdessä aamupäivässä mä ne nostelin vaimon kanssa päädylle ja toinen puoipäivä meni kun yksin keräsin ne pois. Raskastahan se on, mutta ei mahotonta.
Alumiinisissa rullattavissa on myös maksimikorkeus jota ei "saa" ylittää. Mä kun oisin tarvinnut sen viidennenkin tolpan sinne tellingin päälle niin en siksikään halunnut niitä omalle työmaalle. Muuten niistä oli ihan hyviä kokemuksia siltä maalauskeikalta, mutta hinta ja korkeus hirvitti.
Pikkujuttuja olen tehnyt ihan auton perässä hinattavalla puominostimella, sellaisen viikonloppuvuokra ei ole mahdoton. Ja kun tietää että se lava on saatava vuokraamoon maanantaina niin viikonlopun aikana tekee todella ihmeitä :)
Ja miettiä sopii sitäkin että tekee kakkosnelosesta lavat. Toisaalta jos koko seinä revitään niin puulavat on sikäli huonoja että ne pitää aika tihuvaan tukea seinään ja ovat tiellä.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/