Ikkunahakojen puhdistus ja maalinpoisto

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Ikkunahakojen puhdistus ja maalinpoisto

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Olen korjaillut talomme pikkuikkunoita ja irrottanut niistä sulkuhelat (sormihaat?). Mikä on helpoin tapa poistaa ruoste ja irtonainen maali noista heloista ennen uutta maalausta?

- Antti

EDIT: Tämä aihe tulikin ihan väärälle osastolle kun piti mennä "Maalaus jne."-alueelle.
Viimeksi muokannut Hippula07, Ke Loka 07, 2009 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Esko Epäkesko
Jäsen
Jäsen

Re: Ikkunahakojen puhdistus ja maalinpoisto

Viesti Kirjoittaja Esko Epäkesko »

Helpoimmasta en tiedä, mutta itse liottelin maalinpuhdistusaineessa ensin ja pyyhin pehmeän pois. Sitten osa kiinni ruuvipenkkiin, teräsharja porkoneen päähän ja sillä päästelin menemään. Seuraavalla kerralla jätin sitten sen maalinpoistoaineen kanssa pelaamisen pois.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Osta viemärinaukaisuainetta (kaliumhydroksidia) ja laita sitä reilusti kuumaan veteen. Anna helojen olla lipeäliemessä 2-3 päivää, niin vanha pellavaöljymaali pehmenee niin että sen saa ihan huuhtomalla pois, yhtään raaputtamatta. Sen jälkeen niissä heloissa on vielä ruostetta. Sitä varten ota sitruunahappoa noin pari ruokalusikallista puolta litraa kohti, lisää vähän sinolia ja tiskiainetta (pienentämään pintajännitystä ja poistamaan rasvaa) ja anna olla muutamasta tunnista yön yli. Sen jälkeen pese vaan saippuavedellä ja harjalla helat puhtaaksi, se on niin helppoa. Pinta jää vähän harmaaksi ja rumaksi, mutta maalattuna se ei haittaa. Ja huomaa että hapot tai emäkset ei missään tapauksessa sovi alumiinisten helojen kanssa, ne syöpyy pilalle. Alumiinihelojen kanssa käy vain maalinpoistoaine.

Maalauksiin suosin itse pohjalle Hammeriten valkoista ruosteenestomaalia tai vaaleanharmaata Rostexia. Hammerite kuivuu alta tunnissa, Rostex vähän pidempään. Molempien päälle on hyvä laittaa vielä ohut kerros pellavaöljymaalia, että helat ikääntyessään kellastuu samaa tahtia kuin pokat, eikä rupea näyttämään oudoilta muutaman vuoden päästä. Metallin päälle vaan on tylsää laittaa useampi kerros pellavaöljymaalia kun se kuivuu iäisyyden, noilla ruosteenestomaaleilla voi maalata kaikki kolme kerrosta saman päivän aikana ja pellavaöljymaalikerroksenkaan ei tartte olla kuin ohut huntu pinnassa.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
talo52
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja talo52 »

Mä istahdin aurinkoisena kesäpäivänä piharakennuksen portaalle ja rapsin puukolla irtilähtevät vanhat maalit pois. Se oli ihan halonhakkuuseen verrattavaa terapiaa sielulle. :-D
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

Pehmeähkö piikkisiiva smirgeliin tai pylväsporaan, hanskat käteen ja suojalasit päähän... jos noiden kanssa alkaa tunaamaan joillakin kemikaaleilla tai rapsuttelemaan käsityökaluilla niin aikaa palaa tuhottomasti jos haluaa oikeasti puhtaat.

Säästetyn ajan voikin sitten kuluttaa nyppimällä piikkisiivan langanpätkiä nahkastaan ja vaatteistaan :)
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Aaltju kirjoitti:Pehmeähkö piikkisiiva smirgeliin tai pylväsporaan, hanskat käteen ja suojalasit päähän... jos noiden kanssa alkaa tunaamaan joillakin kemikaaleilla tai rapsuttelemaan käsityökaluilla niin aikaa palaa tuhottomasti jos haluaa oikeasti puhtaat.
Mä oon pääsääntöisesti kemikaalijuttuja vastaan, mutta tolla yhdistelmällä työaikaa menee yhteensä puolisen tuntia, vaikka heloja olis puoli ämpäriä. Onhan se totta että lipeän vaikutusta joutuu odottelemaan pari päivää ja hapotusta päivän, mutta parissa päivässä ei ne ikkunatkaan kovin valmiiksi liikahda. Ja työmäärä on helojen pesua ja huuhtelua lukuunottamatta ihan sama oliko heloja yks tai viiskymmentä. Voit uskoa, että oon melkoisen määrän heloja putsannut myös teräsharjalaikalla, neekerintukalla, puukolla ja kaikilla muilla teräkaluilla. Helat vaan on niin kimurantin muotoisia, että niihin usein tekee enempi vahinkoa mekaanisella putsauksella kuin kemikaalisella.

Voiskin laittaa pussillisen heloja taas putsautumaan ja ottaa kuvat. Sain just uuden kamerankin (keu keu :lol: ).

Pekka
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Tuota kemikaalisekoitusta voisin kokeilla. Ikkunatkin odottavat vielä maalia, joten aikaa on. Pellavaöljymaalin kun valitsin niin eipä ole kiire ikkunoita asentamaan. Sitruunahappo taitaa olla apteekkituote? Saako kaliumhydroksidia apteekista?

- Antti
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Molempia saa apteekista, mutta ei kannata maksaa niin törkeästi. Kaliumhydroksidia saa rautakaupasta viemärinaukaisuaineena (kiteitä, sekoitetaan veteen, löytyy ainakin tuotemerkillä Niagara-450), sitruunahappoa saa kotiviinitarvikehyllyltä tai ison kaupan leivontatarvikkeiden joukosta.

Jos sitruunahappoa ei löydy, niin raaka etikka ja astiaan pilputtu alufolio auttaa myös, mutta on hitaampaa kuin sitruunahapossa uittaminen.

Pekka
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

Pekka Huhta kirjoitti:Helat vaan on niin kimurantin muotoisia, että niihin usein tekee enempi vahinkoa mekaanisella putsauksella kuin kemikaalisella.
Pitää vain valita oikeat välineet :)

Toki kaikki riippuu heloista ja siitä millaisilla maaleilla ne on töhritty ja kuinka ruosteessa ne on.

Meillä on yläkerran ikkunoissa kaikki helat messinkiä ja sain niistä todella hyvät vetelemällä maalitöhryt pois nylon-piikkisiivalla ja viimeistelemällä pinnan elektrolyyttisellä puhdituksella (vettä+soodaa+tehokas akkulaturi). Alkujaan olivat kuin juuri rautakaupasta haetut ja nyt ovat tummuneet asiallisesti ja siististi. Aikaa tuossa ei kulunut paljon mitään. Kemikaalien kanssa nuo olisi joutunut vielä kuitenkin mekaanisestikin käsittelemään että olisi päässyt samaan lopputulokseen. Täytyy tosin sanoa että ruuvien kannat muistaakseni putsasin niagaralla tai jollain kodinputkimiehellä... hahloa on kovin vaikea puhdistaa piikkisiivalla tai ainakin ruuvia on kovin vaikea löytää yrityksen jälkeen.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Ja sitä kaliumhydroksisiliuosta ei sitten kannata paljon haistella.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Maalin saa aika hyvin pehmennettyä myös kidesoodalla. Itse olen pistänyt noin puoli kiloa viiteen litraan vettä ja helat sinne uimaan muutamaksi päiväksi. Kidesoodaa saa suunnilleen jokaisesta rautakaupasta eikä sen kanssa tartte olla samalla tavalla varovainen kuin kalium- tai natriumhydroksidin kanssa. Voi olla että tuo annostus on enemmän kuin riittävä, mutta koska kidesooda on niin halpaa, niin en ole jaksanut ruveta sääätämään tai säästelemään.

Ruosteen saa pois myös fosforihapolla, jota on monissa kalkinpoistoaineissa (ja bilteman ruosteenpoistajassa). Finnmaid-nimellä kaupattu kalkinpoistoaine on käytännössä hieman laimennettua fosforihappoa, joten välttämättä ei tarvitse lähikauppaa pidemmälle lähteä. Ainakin itse olen löytänyt kidesoodaa ja kalkinpoistajaa ihan paikallisesta marketista.
Yuha
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Yuha »

Pistät vanhaan kattilaan vettä ja pyykinpesujauhetta, tai kai konetiskiainekin käy. Sitten keität hakoja hetken aikaa tuossa nesteessä. Lähtee maalit aikas hyvin. Itse putsailin vanhoja ikkunaheloja tuolla menetelmällä.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Yuha kirjoitti:Pistät vanhaan kattilaan vettä ja pyykinpesujauhetta, tai kai konetiskiainekin käy. Sitten keität hakoja hetken aikaa tuossa nesteessä. Lähtee maalit aikas hyvin. Itse putsailin vanhoja ikkunaheloja tuolla menetelmällä.
Mulla sama jippo kesällä, hyvin toimi. :-D

Heti kun tarvetta ilmenee pienimuotoisille helojen putsailulle, niin lähtee nuo Pekan kemikaalijutut kokeiluun. :-) Hyviä vinkkejä muutenkin tässä ketjussa, kaikilla.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Yuha kirjoitti:Pistät vanhaan kattilaan vettä ja pyykinpesujauhetta, tai kai konetiskiainekin käy. Sitten keität hakoja hetken aikaa tuossa nesteessä. Lähtee maalit aikas hyvin. Itse putsailin vanhoja ikkunaheloja tuolla menetelmällä.
Pitääkö olla vanha kattila eli kärsiikö kattila? Tää kuulostaa vielä simppelimmältä kuin tuo Pekan vinkki.

- Antti
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Mun ikkunapuuseppä käyttää tota pyykkijauhotemppua, mutta vaikka se tiämmä on aika kasan heloja putsannut niin sanoo, että niitä pitää kumminkin puukolla aika lailla avittaa että maali lähtee, tykkäsi tuosta mun konstista. Lipeässä liottamalla maali ihan todella lähtee huuhtomalla pois, ei tartte sormea kovempaa työkalua kun päivän pari oottaa. Tietysti lipeäliemessä keittämällä vois olla vielä parempi teho, mutta mua viehättää se että voi vaan unohtaa kamat johonkin purkkiin tekeytymään, ei oo tarvinnut välittää että putsaako maalit pois huomenna vai ens tiistaina. Eihän tuossa keitto/lipeäkäsittelyssä ole muuta eroa kuin nesteen emäksisyys ja reaktion kiihdyttäminen lämmittämällä. Sen jälkeen kun olen sinistänyt aseen osia lipeähauteessa niin toi lipeän keittäminen ei oo oikein vedonnut muhun (au pippa).

Rosterikattila ei kärsi, kyllä mäkin keittelen pohjaan palaneet kattilat puhtaaksi pyykkijauholla. Sama reaktio, musta vaan tuntuu siveämmältä panna ne helat maaleineen, paskoineen ja lyijymönjineen tekkeytymään johonkin muoviaskiin eikä ruuanlaittoastiaan. Eikä tartte käryjä hengitellä. Tuo lipeä on mun mieleen, kun sitä ei tartte yhtään vahtia.

Vaan yhtä totuuttahan ei ole. Kokeilkaa villisti, vertailkaa, sillähän se paras konsti löytyy. Ja ihan oikeasti työläämpikin konsti voi olla helpompaa parempi jos sen aineet on jo kotona.

Pekka
Vastaa Viestiin