Keittiöveitsen terä
Keittiöveitsen terä
Ostin Vietnamista keittiöveitsen, joka osoittautui aivan mahtavaksi. Veitsi on
uskomattoman terävä ja pysyy myös terässä. Teroitus ei myöskään ole ongelma
Muttamutta, terä tummuu helposti ruokaa laittaessa, ja esim punasipuli värjäytyy leikkauspinnoilta.
Terässä on myös vahva metallin haju, ja oikeastaan makua saattaa tarttua myös ruoka-aineisiin.
Tuota ei oikein kehtaa käyttää muuhun kuin paistettaviin/keitettäviin..
Mitähän materiaalia terä voisi olla?
uskomattoman terävä ja pysyy myös terässä. Teroitus ei myöskään ole ongelma
Muttamutta, terä tummuu helposti ruokaa laittaessa, ja esim punasipuli värjäytyy leikkauspinnoilta.
Terässä on myös vahva metallin haju, ja oikeastaan makua saattaa tarttua myös ruoka-aineisiin.
Tuota ei oikein kehtaa käyttää muuhun kuin paistettaviin/keitettäviin..
Mitähän materiaalia terä voisi olla?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Re: Keittiöveitsen terä
Se on hiiliterästä. Aivan loistavaa ainetta, mutta on siinä haittapuolensakin, kun se on ruostuvaa. Sen kanssa kannattaa vältellä happamia ruoka-aineita, myös esim. omena tummuu raudan vaikutuksesta helposti. Mitenkään vaarallista se raudan maku ei ole, mutta vähän pitää opetella että mille ruoka-aineille se sopii. Vanhaan aikaan kaikki veitset meilläkin ovat olleet tuota, ne tummapintaiset mummon veitset on hiiliterästä.
Pese ja kuivaa veitsi pyyhkeellä aina käytön jälkeen, äläkä ikinä, koskaan laita sitä astianpesukoneeseen.
Nykyään saa kaikenlaista terästä kaikenlaiseen käyttöön. Ihan paria hassua terää lukuunottamatta kaikki mun verstaan terät on silti hiiliterästä, se on aivan loistavaa ainetta terottaa ja käyttää.
Pekka
Pese ja kuivaa veitsi pyyhkeellä aina käytön jälkeen, äläkä ikinä, koskaan laita sitä astianpesukoneeseen.
Nykyään saa kaikenlaista terästä kaikenlaiseen käyttöön. Ihan paria hassua terää lukuunottamatta kaikki mun verstaan terät on silti hiiliterästä, se on aivan loistavaa ainetta terottaa ja käyttää.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekan kommenttiin lisättävää:
- Jos tiedät, että et tule käyttämään veistä hetkeen niin voit pyyhkäistä terään hieman ruokaöljyä, jottei se ainakaan säilytyksessä ruostu / tummu. Ruokaöljyn voi pyyhkäistä seuraavalla käyttökerralla rättiin, jos muistaa, tai antaa olla terässä. Se on kuitenkin vaaratonta
Ja muista myös huoltaa veitsen kahvaa ajoittain, jos siinä on puuta. Itselläni käytössä pari kaukomailta tuotua keittiöveistä, joiden kahvaan olen ajoittain laittanut puuöljyä.
Osaako joku kertoa rosterin ja hiiliteräksen teroittamisen eroista? Olen ainakin itse huomannut, että niiiden teroittamisessa täytyy käyttää eri tekniikoita, mutta en osaa kertoa faktoja. Puikolla molemmat olen kuitenkin saanut hyvin leikkaaviksi.
-J-
- Jos tiedät, että et tule käyttämään veistä hetkeen niin voit pyyhkäistä terään hieman ruokaöljyä, jottei se ainakaan säilytyksessä ruostu / tummu. Ruokaöljyn voi pyyhkäistä seuraavalla käyttökerralla rättiin, jos muistaa, tai antaa olla terässä. Se on kuitenkin vaaratonta
Ja muista myös huoltaa veitsen kahvaa ajoittain, jos siinä on puuta. Itselläni käytössä pari kaukomailta tuotua keittiöveistä, joiden kahvaan olen ajoittain laittanut puuöljyä.
Osaako joku kertoa rosterin ja hiiliteräksen teroittamisen eroista? Olen ainakin itse huomannut, että niiiden teroittamisessa täytyy käyttää eri tekniikoita, mutta en osaa kertoa faktoja. Puikolla molemmat olen kuitenkin saanut hyvin leikkaaviksi.
-J-
Tattis!
Samaa ainetta siis kuin Rosellin puukoissa.. Tuossa muuten kuva tästä Idän ihmeestä.
On tarkoitukseen tehty, viimeistely on perin karua luokkaa lukuunottamatta terää.
Muistaakseni maksoi euron tai vähän yli. Eli jos joku menee Vietnamiin, tuokaa näitä nippu. Maksan heti 500% päälle!
Tuosta saisi varmaan melko hyvän villaveitsen.
Mä olen karusti teroittanut tämän F:n roll-sharp teroittimella, joka on kuin tehty tähän. Pari sahaavaa liikettä ja siinäpä se.
Muita veitsiä en tuohon laitteeseen kehtaa oikein kokeilla, elleivät ole saman valmistajan.
Noihin rosterisiin käytän tuommoista "lattatimanttia" millä oikeastaan teroitan myös taltat sekä puukot..Pitäisi tosin hommata myös kivi.
Samaa ainetta siis kuin Rosellin puukoissa.. Tuossa muuten kuva tästä Idän ihmeestä.
On tarkoitukseen tehty, viimeistely on perin karua luokkaa lukuunottamatta terää.
Muistaakseni maksoi euron tai vähän yli. Eli jos joku menee Vietnamiin, tuokaa näitä nippu. Maksan heti 500% päälle!
Tuosta saisi varmaan melko hyvän villaveitsen.
Mä olen karusti teroittanut tämän F:n roll-sharp teroittimella, joka on kuin tehty tähän. Pari sahaavaa liikettä ja siinäpä se.
Muita veitsiä en tuohon laitteeseen kehtaa oikein kokeilla, elleivät ole saman valmistajan.
Noihin rosterisiin käytän tuommoista "lattatimanttia" millä oikeastaan teroitan myös taltat sekä puukot..Pitäisi tosin hommata myös kivi.
-
Jokapaikanhöylä
- Jäsen

Jokakodin veitsenteroitusniksi: Keittiöveitsi ei leikkaa tomaattia "purskauttelematta"..? Ota kaapista keraaminen muki, jonka pohjassa on "karhea reunus", muki ylösalaisin pöydälle, muutama veitsen veto sopivassa kulmassa pohjan karheaa pintaa vasten ja taas leikkaa 
"Köyhän pitää osata kaikkea.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
-
MX1K
- Jäsen

- Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images - Viesti:
Jos haluaa hyviä "perusveitsiä" niin tuon firman veittet on parhautta:
http://www.heirol.fi/
Itellä leipäveittenä http://www.heirol.fi/www/popupcard.php?id=1042
Sillon tällön kerran puolessa vuodessa sipasee timangilla vähän ni leivät leikkaantuu melkeen ittestään. :D
http://www.heirol.fi/
Itellä leipäveittenä http://www.heirol.fi/www/popupcard.php?id=1042
Sillon tällön kerran puolessa vuodessa sipasee timangilla vähän ni leivät leikkaantuu melkeen ittestään. :D
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Ei pitäis tietty sanoa mitään, mutta toi Fiskarssin rullateroitin on niin julma tapa pilata veitsensä että hyh. Kyllähän sillä saa rouhittua teränsuuhun sen verran sahalaitaa että terä tuntuu vähän aikaa terävältä, mutta jonkun ajan päästä teränsuussa on vaan terottimen tekemä jyrkkä, tylppä palko ja kunnon leikkuuominaisuudet on tiessään. Tommoisella värkillä pilatun veitsen perusterotukseen menee sitten reilusti aikaa ja voimasanoja.
Kaipa niitä fiskarssin omia puukonkalsoja saa terottaa vaikka saappaanpohjaan pyyhkimällä
, mutta hyviä veitsiä varten kannattais kyllä olla ne hiomakivet, karkeampi terotukseen ja hienompi viimeistelyyn. Tuo kaffikupin pohja (tai tavallinen sulake) auttaa ihan ensiavuksi, mutta ei sillä juuri teroteta.
Tohon rosterin ja hiiliteräksen terottamiseen: hiiliteräkseen saa hyviin terän sekä öljy- että vesikivillä. Mitä enemmän rosteri on seostettu, sen vaikeampi se on terottaa. Terän kärkeen syntyy vain iso "kierre" eli ohkainen metallinlipare, joka tuntuu vaan kääntyvän lappeelta toiselle sitä mukaa kun terottaa. Joissain oikein seostetuissa ja vähän huonommissa terissä kierre ei tahdo lähteä millään irti, niin että sen voi joutua pyyhkäisemään johonkin pehmeään puunpalaan irti (vedä terällä puuhun yksi viilto) ja jatkamaan sitten teroitusta.
Seosterästeriä on parempi terottaa vesihiomakivillä kuin öljykivillä. Ne leikkaavat nopeammin ja soveltuvat muuten seosterille. Itse tykkään hiiliteräksen kanssa öljykivistä mm. sen takia että vesikivien jäljiltä ruostuvat terät pitää aina kuivata ja öljytä huolellisesti. Öljykiviä vaan on todella vaikea hommata, vesikiviä saa helposti.
http://www.plektratrading.fi/index.php?node_id=11250
Jos haluaa veitsille ja kaikille talon terrätyökaluille hyvän perussetin, niin itse suosittelisin perusterotukseen 600-800 -karkeuden kiveä ja viimeistelyyn sitten yhdistelmäkiveä, jossa on 1000/6000 tai hätätapauksessa tuo 1000/3000. Jos terottaa vain veitsiä, niin pienemmätkin kivet piisaa, mutta jos yhtään terottaa talttoja tai höylänteriä niin sitten kannattaa ottaa isoimmat mitä kaupasta löytyy.
Pekka
Kaipa niitä fiskarssin omia puukonkalsoja saa terottaa vaikka saappaanpohjaan pyyhkimällä
Tohon rosterin ja hiiliteräksen terottamiseen: hiiliteräkseen saa hyviin terän sekä öljy- että vesikivillä. Mitä enemmän rosteri on seostettu, sen vaikeampi se on terottaa. Terän kärkeen syntyy vain iso "kierre" eli ohkainen metallinlipare, joka tuntuu vaan kääntyvän lappeelta toiselle sitä mukaa kun terottaa. Joissain oikein seostetuissa ja vähän huonommissa terissä kierre ei tahdo lähteä millään irti, niin että sen voi joutua pyyhkäisemään johonkin pehmeään puunpalaan irti (vedä terällä puuhun yksi viilto) ja jatkamaan sitten teroitusta.
Seosterästeriä on parempi terottaa vesihiomakivillä kuin öljykivillä. Ne leikkaavat nopeammin ja soveltuvat muuten seosterille. Itse tykkään hiiliteräksen kanssa öljykivistä mm. sen takia että vesikivien jäljiltä ruostuvat terät pitää aina kuivata ja öljytä huolellisesti. Öljykiviä vaan on todella vaikea hommata, vesikiviä saa helposti.
http://www.plektratrading.fi/index.php?node_id=11250
Jos haluaa veitsille ja kaikille talon terrätyökaluille hyvän perussetin, niin itse suosittelisin perusterotukseen 600-800 -karkeuden kiveä ja viimeistelyyn sitten yhdistelmäkiveä, jossa on 1000/6000 tai hätätapauksessa tuo 1000/3000. Jos terottaa vain veitsiä, niin pienemmätkin kivet piisaa, mutta jos yhtään terottaa talttoja tai höylänteriä niin sitten kannattaa ottaa isoimmat mitä kaupasta löytyy.
Pekka
- vesahy
- Jäsen

Rullateroitinta tulee käytettyä keittiössä vaikka onhan mulla siellä laatikossa teroituspuikkokin. En tiedä onko oma Mrttiini keittiöveitseni peruut´tamattomasti pilalla, mutta kyllä se parin teroitusvedon jälkeen hyvin leikkaa.
Mitäs jo Pekka livemeetingiin lähtiessään "unohtaisi" kiven taskuunsa ja näyttäisi meille ihan livenä, miten veitsi terotetaan. Mieleen tuli sekin, että kehittelisimme vesikivestä uuden version, olutkiven, mutta taitaa mennä siinä tärviölle koko kallis kivi.
Mitäs jo Pekka livemeetingiin lähtiessään "unohtaisi" kiven taskuunsa ja näyttäisi meille ihan livenä, miten veitsi terotetaan. Mieleen tuli sekin, että kehittelisimme vesikivestä uuden version, olutkiven, mutta taitaa mennä siinä tärviölle koko kallis kivi.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Puikko ei oikeastaan "terota" sinänsä. Keittiöveitsen terä tylsyy sillä tavalla että terän hienoin kärki kaatuu jommalle kummalle puolelle terää. Puikolla vain "viilataan" se kaatunut terän osa pois. Puikon käyttö on terän ylläpitoa ja terotusvälin jatkamista, mutta itse terotusta se ei korvaa.vesahy kirjoitti:Rullateroitinta tulee käytettyä keittiössä vaikka onhan mulla siellä laatikossa teroituspuikkokin. En tiedä onko oma Mrttiini keittiöveitseni peruut´tamattomasti pilalla, mutta kyllä se parin teroitusvedon jälkeen hyvin leikkaa.
Mä oon taas vähän liian hienostelija asian suhteen: kyllähän nyt tolla rullavehkeellä raspattu terä leikkaa siinä kuin TV-shopin eikä-tässä-vielä-kaikki -laserveitset, mutta se on silti enempi sahaamista kuin leikkaamista. Oikeasti terävällä veitsellä saa tomaatista millin siivuja niin ettei joudu sahaamaan terällä edestakaisin, sen kun painaa vähän leikkaavalla painalluksella läpi. Tottahan tylsemmälläkin veitsellä saa aikaan siivuja (jos se nyt ei oo niin tylsä että saadaan tomaattimurskaa
Houkutteleva tarjous että ottais hiomakivet mukaan tapaamiseen, mutta mä vähän epäilen että seuraavaksi ruvetaan ideoimaan kaikkea muutakin demonstroitavaa, niin että mä saavun paikalle kottikärryjen ja naularepun kanssa kaikki työkalut mukana.
Pekka
Nyt kun keskustelu siirtyi hiomakiviin ja selkeästi laajemmalle alueelle kuin ainoastaan keittiöveitsiin, myös minä uskallan taas kommentoida.Pekka Huhta kirjoitti:Puikko ei oikeastaan "terota" sinänsä. Keittiöveitsen terä tylsyy sillä tavalla että terän hienoin kärki kaatuu jommalle kummalle puolelle terää. Puikolla vain "viilataan" se kaatunut terän osa pois. Puikon käyttö on terän ylläpitoa ja terotusvälin jatkamista, mutta itse terotusta se ei korvaa.vesahy kirjoitti: Mitäs jo Pekka livemeetingiin lähtiessään "unohtaisi" kiven taskuunsa ja näyttäisi meille ihan livenä, miten veitsi terotetaan. Mieleen tuli sekin, että kehittelisimme vesikivestä uuden version, olutkiven, mutta taitaa mennä siinä tärviölle koko kallis kivi.
Oikeasti terävällä veitsellä saa tomaatista millin siivuja niin ettei joudu sahaamaan terällä edestakaisin, sen kun painaa vähän leikkaavalla painalluksella läpi. Tottahan tylsemmälläkin veitsellä saa aikaan siivuja (jos se nyt ei oo niin tylsä että saadaan tomaattimurskaa), mutta kun nyt on oppinut miten hyvä on tehdä töitä millä vain terävällä työkalulla, niin noita tylsempiä on oppinut hiukka ylenkatsomaan.
Houkutteleva tarjous että ottais hiomakivet mukaan tapaamiseen, mutta mä vähän epäilen että seuraavaksi ruvetaan ideoimaan kaikkea muutakin demonstroitavaa, niin että mä saavun paikalle kottikärryjen ja naularepun kanssa kaikki työkalut mukana.
Pekka
On täysin totta mitä Pekka mainitsee terävistä työkaluista: Niihin kun tottuu niin ei raaski tylsillä höylätä. Jokaisessa vehkeessä / terässä on omat niksinsä, mutta jos taitaa edes perusteet niin pääse jo pitkälle.
Suomen suurimman nuorisojärjestön leivissä on tullut koulutettua kaiken ikäsille vaahtosammuttimen mittaisesta varttuneeseen aikuiseen ja yksi mielenkiintoisimma ja anteliaimmista aiheista on aina ollut teroittaminen, varsinkin puukon teroittaminen. On se vain hieno nähdä teini-ikäisen pojanklopin ilmeen kirkastuvan, kun yhteistoimin teroitamme hänen jo pahasti tylsyneestä puukosta uuden veistotyökalun, jolla taas lastu irtoaa nätisti ja puu-ukkojen vuoleskelu sujuu huomattavasti aiempaa kevyemmin.
Tosiaankin houkutteleva ajatus järjestää demo-pisteitä, mutta ei ehkä vielä tällä kertaa.
Mielestäni tässä piilee kuitenkin ajatuksensiemen, jota voimme jalostaa lisää meetingissä. Enpä kerrokkaan vielä aivan kaikkea....
Timanttiviila on mielestäni samanlaista terän ensihoitoa/ensiapua kuin puikkokin. Molemmat tosin tuikitarpeellisia ajoittain.
-J-