Automaattinen kulutuksen ja lämpötilojen seuranta

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
kokki
Jäsen
Jäsen

Re: Automaattinen kulutuksen ja lämpötilojen seuranta

Viesti Kirjoittaja kokki »

Mä aattelin lähinnä tietokoneohjatuksi talon päädyssä olevan valaisimen, sitä ei tuu muuten pidettyä koskaan päällä. Mutta pitää kattoa noita muita valoja ja systeemeitä, että viittiikö sotkea mitää hidasta ohjaussysteemiä niihin, tuskin.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
DyyD
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja DyyD »

Niin, voihan sitä harrastella mitä haluaa. Jotenkin kuitenkin tuntuu siltä, että on parempi pitää harrasteet omassa laatikossaan ja viritellä sellaisia laitteita joilla ei ole käytännön pakkoa toimia. Esimerkiksi juuri tällainen lämpötilojen seuranta ja kulutuksen katseleminen on hauskaa, mutta ei välttämätöntä. Toisaalta, valot olisi syytä toimi aina moitteetta, joten jätän ne suosiolla noiden valmiiden ratkaisujen hoidettaviksi. :mrgreen:
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
kokki
Jäsen
Jäsen

Jos tuo x10-potikka vaan mahtuu tuon energiasäästölampun kanssa tuonne valaisimen kuvun alle nin ei siinä hirveesti koidu hankaluutta, senku painaa kaukosäätimestä valon päälle tai sitten wepistä tai komentoriviltä, mutta tosiaan, tuo nyt ei pala ollenkaan, ellei siihen tee jotai automatiikkaa. Joten sen toimivuudella ei ole niin hirveen suurta merkitystä.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
DyyD
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja DyyD »

Noin, nyt olis pöydällä toinen dualcountteri ja kosteusanturi. Jos vaan tässä jokupäivä sais aikaiseksi tuota vähän viritellä... :?
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
kokki
Jäsen
Jäsen

Vaihtuu kellarikerrokseen muutamien patterien venttiilit termostaattimalleihin ja aattelin, että oliskohan nää sopivia kaluja:

http://www.danfoss.com/Products/Categor ... dfe8b.html

http://x10modules.com/shop/product_info ... cts_id=101
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
kokki
Jäsen
Jäsen

Tulipas haettua klasulta tuollainen tellus.se:n Tellstickki kun ei tuo X10 kantanu pesuhuoneeseen, tällä viikolla viritelleen tuo paikalleen ja puhallin pesuhuoneeseen cronin/kaukosäätimen kautta päälle. Joutuu kyl eka ton Ubuntun päivittää, ettei iha viel pääse testaan.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
erroedadsf
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja erroedadsf »

Langatonta lämpötilan, ilmankosteuden ja sähkönkulutuksen seurantaa tarjotaan myös palveluna. Yksi tällainen palveluntarjoaja on SeeMoto. Laitteet on helppo asentaa ja mittaustiedot on katseltavissa graafisessa muodossa web-pohjaisesta palvelusta:
http://seemoto.com/fi/tuotteet

+ ei vaadi johtojen vetämisetä tilasta toiseen
+ asennus tämän vuoksi nopeaa
+ tiedot tallentuu palvelimelle josta selattavissa tunnuksien avulla
JTL
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja JTL »

Itse olen lähestynyt asiaa toiselta kantilta. Olen rakentanut valvonta- ja seurantajärjestelmän logiikan pohjalle. Älynä toimii Beckhoffin Win Xp:llä varustettu logiikka. Anturit olen liittänyt liittänyt logiikkaan sekä johdottamalla että langattomasti. Tämän logiikan etuina on, että olen saanut samalla laitteella hoidettua lisäksi valojen ohjauksia ja lämmitysverkoston säädön ulkolämpötilan mukaan.

Laitteessa on flash muisti johon mahtuu useamman vuoden trendit talteen, eikä erillistä tietokonetta tarvita.

Logiikka on varustettu web-serverillä, jonka olen liittänyt internettiin 3G mokkulalla. Kiinteätä IP-osoitetta ei tarvita vaan dyndns palvelu toimii hyvin.

Järjestelmää pystyy seuraamaan helposti sekä läppärillä, että esim. puhelimen nettiselaimella. Toistaiseksi puhelimista on kokeiltu vain Samsungin Galaxya mutta sen selaimen käytössä ei ole mitään ongelmaa. Hälytyksien kuittaukset ja seurannan sekä esim. asetusarvomuutokset pystyy siis tekemään puhelimellakin.

Tuossa mallissa hyvää on se, että laite skaalautuu helposti yhä suurempiin ja monimutkaisempiin kokonaisuuksiin. Itse kullekin on varmaan tuttua, että nälkä kasvaa rakennellessa... Haittapuolena voisi mainita hinnan ja se, että järjestelmän köyttäkuntoon saaminen edellyttää logiikkaohjelmointi taitoja.
Vastaa Viestiin