Mielipiteitä villoituksesta(työn jäljestä)
Re: Mielipiteitä villoituksesta(työn jäljestä)
Just näin. Talkoomiehille ei kannata v***uilla. Tuossa villoituksessa hinta- laatusuhde on kuitenkin vielä positiivisella puolella.
Täysin väärä asenne,eristystyöt ovat yksi tärkeimmistä rakennusvaiheista niin uudisrakentamisessa kuin remontoinnissakin,talkoot tai ei,materiaaleista ja työnlaadusta ei saa tinkiä yhtään.
Rakennustahan on tarkoitus käyttää vähintäänkin vuosikymmeniä joten talkoomiesten tai muidenkaan tekijöiden mimosanherkkää hipiää ei pidä sääliä lässyttelemällä ja siloittelelmalla ala arvoista työnjälkeä.
Jos esim.eristystyöt eivät suju niin katsellaan henkilölle jotain muuta hyödyllistä tekemistä,sitä löytyy kyllä talkoissakin kaikille.
Suomessa rakennetaan ja remontoidaan erilaisten alan yritystenkin toimesta vanhoja puurakennuksia piloille vähintäänkin satoja joka vuosi,yksityisellä omaansa remontoivalla siihen ei ole varaa ainakaan talkoohenkilöiden hipiää säästääkseen,näytetään miten homma tehdään ja jos ei onnistu niin vaihtomies peliin.
Panelointi,maalaus tai listoituskin voi olla vähän sinne päin sillä ne voi aina myöhemmin korjata eivätkä ne vaikuta suoraan asumismukavuuteen tai asukkaiden terveyteen,eristyksiä onkin jo hankalampi ja kalliimpi korjailla jälkikäteen lisäksi ne vaikuttavat suoraan asumismukavuuteen ja terveyteen.
Perustus,runko ja eristystöissä ei ole varaa amatöörimäisyyksiin,ei edes talkoissa.
Rakennustahan on tarkoitus käyttää vähintäänkin vuosikymmeniä joten talkoomiesten tai muidenkaan tekijöiden mimosanherkkää hipiää ei pidä sääliä lässyttelemällä ja siloittelelmalla ala arvoista työnjälkeä.
Jos esim.eristystyöt eivät suju niin katsellaan henkilölle jotain muuta hyödyllistä tekemistä,sitä löytyy kyllä talkoissakin kaikille.
Suomessa rakennetaan ja remontoidaan erilaisten alan yritystenkin toimesta vanhoja puurakennuksia piloille vähintäänkin satoja joka vuosi,yksityisellä omaansa remontoivalla siihen ei ole varaa ainakaan talkoohenkilöiden hipiää säästääkseen,näytetään miten homma tehdään ja jos ei onnistu niin vaihtomies peliin.
Panelointi,maalaus tai listoituskin voi olla vähän sinne päin sillä ne voi aina myöhemmin korjata eivätkä ne vaikuta suoraan asumismukavuuteen tai asukkaiden terveyteen,eristyksiä onkin jo hankalampi ja kalliimpi korjailla jälkikäteen lisäksi ne vaikuttavat suoraan asumismukavuuteen ja terveyteen.
Perustus,runko ja eristystöissä ei ole varaa amatöörimäisyyksiin,ei edes talkoissa.
- vesahy
- Jäsen

Samaa minäkin mietin kun katselin miten pari talkoomiestä naulasi tuulensuojalevyjä seinään. Huopanaulahan on hiukan hankala jos sen kantaan ei osu suoraan, silloin se herkästi kääntyy sivulla ja oikaisu on hankalaa kun vasaran sorkakpuolta vastassa on pehmeä levy. Nämä kaverit ratkaisivat asian kiroamalla ja lyömällä naulan siihen poikittain. Pitäähän se kai niinkin mutta ei ole kaunista katsoa. Sinne ne tietenkin jäävät paneleiden alle näkymättömiin. Kun sitten itse jatkoin levyttämistä, niin en enää käyttänyt nauloja vaan ruuvasin levyt kiinni wronic-ruuveilla.jheinonen kirjoitti:Rakennustahan on tarkoitus käyttää vähintäänkin vuosikymmeniä joten talkoomiesten tai muidenkaan tekijöiden mimosanherkkää hipiää ei pidä sääliä lässyttelemällä ja siloittelelmalla ala arvoista työnjälkeä.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Juurikin näin.jheinonen kirjoitti:Jos esim.eristystyöt eivät suju niin katsellaan henkilölle jotain muuta hyödyllistä tekemistä,sitä löytyy kyllä talkoissakin kaikille.
Siinä on oma vaivansa, että talkooväelle opettaa työn. Sitten pitää vielä muistaa käydä välillä vilkaisemassa talkoolaista työnteossa ja mahdollisesti opettaa uudelleen. Jossakin vaiheessa voi tulla sekin eteen, että otetaan se villoituspuukko tai vasara tai mikälie pois kädestä ja ohjataan helpompiin töihin. Sitä täytyy aina punnita, että onko se talkoolaisen ilmaiseksi tekemä ja mahdollisesti hieman heikkolaatuisempi työ sen arvoista, että säästetään ammattimiehen palkoissa.
Mulla on ollut raksallani kolme talkoolaista. Entinen appiukko oli tekijämies eli se oli älyttömän arvokas kaveri talkoissa ja häneen liittyneet pienet ongelmat olivat lähinnä sitten niitä ajatusmaailmallisia. Oma isukki on käynyt aika paljon talkoissa ja tulee edelleen aina pyydettäessä. Hän on siitä pirun hyvä talkoolainen, että ymmärtää jo itse ne omat rajansa eli tietää peukalonsa törröttävän keskellä kämmentä.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Kyllä nuo talkoot tahtoo olla yhden sortin päiväkotia. Pitää koko ajan katella miten lapset pärjää ja käydä opastamassa. Sitten jos neuvoo jotakin ja asettelee sanansa hiukan väärin alkaa itku,parku, kiukuttelu ja syyllistys. Kuten edellinen sanoi noissa pitää aina pohtia hyötyjen ja haittojen suhteita. Ärsyttävää sekin on kun päivällä talkoolaiset rakentaa ja illalla isäntä korjaa...
shit happens
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Ehkä se on silleen, että pidetään talkoot ja toivotaan parasta. Hyvässä lykyssä kaikki onnistuu oikein hyvin ilman mitään sen kummempia puutteita. Huonommassa lykyssä isäntä tosiaankin korjaa pari seuraavaa päivää jälkiä tai sitten nielee ylpeytensä ja elää niiden puutteiden/vikojen kanssa.
Jos ei talkoilla, niin sitten hommat tehdään palkalla. Jos perse ei kestä maksaa vieraalle, niin sitten tehdään itse. Silloin se vastuu on itsellä.
Toisaalta taas se on silleen, että tuntuu olevan niitäkin ammattilaisia, joita pitää moittia ja jälkiä siivota. Ikinä ei ole hyvä, piste.
Jos ei talkoilla, niin sitten hommat tehdään palkalla. Jos perse ei kestä maksaa vieraalle, niin sitten tehdään itse. Silloin se vastuu on itsellä.
Toisaalta taas se on silleen, että tuntuu olevan niitäkin ammattilaisia, joita pitää moittia ja jälkiä siivota. Ikinä ei ole hyvä, piste.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
-
Labyrint64
- Jäsen

Arvatkaahan miksi tässä talossa ei ole pidetty yhtään talkoita
Itse kun on joissain asioissa vähän liiankin tarkka niin jo kattohommissa meni hermot kun eräs sukulainen (ei voi lukea talkoiksi) laittoi katteen aluslautoja siten että päät osui aina samalle kattotuolille. Itse kun yritin hajauttaa saumakohdat eri kattotuoleille jotta kestävyyden saisi optimoitua. Toki em. tapa oli helpompi mutta mielestäni jälkimmäinen huomattavasti kestävämpi.
Itse kun on joissain asioissa vähän liiankin tarkka niin jo kattohommissa meni hermot kun eräs sukulainen (ei voi lukea talkoiksi) laittoi katteen aluslautoja siten että päät osui aina samalle kattotuolille. Itse kun yritin hajauttaa saumakohdat eri kattotuoleille jotta kestävyyden saisi optimoitua. Toki em. tapa oli helpompi mutta mielestäni jälkimmäinen huomattavasti kestävämpi.
Moikkasta,
Näin noviisina olen oppinut että paree tehdä rempat ihan omin voimin. Mitä sitä jotai helkutin talkooporukkaa hommaamaan kun voi tehdä ittekkin. Jos itte tekee kaikki, ei tarvii osotella kenenkään työnjälkee. Mutta mielenkiintoinen oli kuitenkin tuo viestin agenda: villoituksen jälki etc...
Tazzie
Näin noviisina olen oppinut että paree tehdä rempat ihan omin voimin. Mitä sitä jotai helkutin talkooporukkaa hommaamaan kun voi tehdä ittekkin. Jos itte tekee kaikki, ei tarvii osotella kenenkään työnjälkee. Mutta mielenkiintoinen oli kuitenkin tuo viestin agenda: villoituksen jälki etc...
Tazzie
Tazzie
Kiittämättömyys on maailman palkka... Eiköhän se ole ihan isännän omilla harteilla jos talkootyöllä hommia teettää. On se kyl ihme jos joku hyvää hyvyyttään tulee auttamaan ja saa vaan haukut päälle jos ei välttämättä olekkaan ammattilainen. Raota kukkaron nyörejä sellaisissa kohteissa missä se on tärkeää ettei taloa laiteta pilalle ja pistä talkoolaiset muualle hommiin. Paljon oli omallaki raksalla talkoolaisia ja monessa kohtaa piti mennä perästä paikkaamaan mutta sepä se on pelin henki kun veljen kummin kaiman serkun vävyn naapurin isäpuolen tyttären mummo on haettu rullaattorin kanssa kattotyömaalle vaikka se vois olla kahveeta keittelemäs
+0,02€
+0,02€
Yleensä se kai näin on, miksi ei tehdä omia remontteja itse?? Sitä mie tässä vaan ihmettelen? Miksi pitää pyytää niitä helekutin sukulaisten jälkeläisten jne eteenpäin mitä lie apuun? Tekkee itte pikkuhiljaa omaan tahtiin työt ja ei tarvii häiritä niitä pirun sukulaisia..menkööt aikaa ja hikee mutta saapi olla rauhassa niistä talkoolaisista...kuitenkaan osaa tehdä mitään niikus itte haluaa
Tazzie
Tazzie
Tazzie
-
Labyrint64
- Jäsen

Täytyy myöntää että onhan tää melko iso projekti tehdä ihan itse + vaimoke apuna. Moni tuttu on ns. rakentanut uuden talon ja joko a) projekti on paisunut melko kalliiksi kun on joutunut teettää kaiken ulkopuolisilla tai b) apuna on lähes aina ollut oma tai puolison isä ja suvusta on muutenkin löytynyt kaikenlaista rakennusalan ammattilaista.
On vaan jotenkin huvittavaa kun nää tutut ihan vakavissa naamoin selittää "rakensin itse talon" vaikka itse ei oo tehnyt kuin ehkä vähän sisäpintahommia tai maalausta. Talokin on ollut puolivalmis talopaketti. Tiedän ihmisiä jotka ovat oikeasti rakentaneet sen talonsa pitkästä tavarasta ja parin ihmisen voimin.
Itsekin huolisin tähän projektiin monia ammattilaisia mutta nuukuus ajaa ihmeellisiin tekoihin; keittiökaapistot kasattuna olisi maksanut 500 euroa lisää. Otettiin kasaamattomina ja säästyneillä rahoilla ostettiin ylihintanen pesuallas Stala Combo XL. Olihan siinä melkonen liimaaminen ja kasailu mutta jos omalle työlle ei laske hintaa niin säästettiin pitkä penni.
Oi jos oliskin semmosessa duunissa että vois omalla työpanoksella vaikuttaa palkkaan niin tekisin mieluiten sitä mitä osaan parhaiten ja teettäisin ansiotyöstä saaduilla rahoilla talon remontin. Mutta kun palkka on mitä on niin pitää yrittää itse tehden säästää mahdollisimman paljon.
On vaan jotenkin huvittavaa kun nää tutut ihan vakavissa naamoin selittää "rakensin itse talon" vaikka itse ei oo tehnyt kuin ehkä vähän sisäpintahommia tai maalausta. Talokin on ollut puolivalmis talopaketti. Tiedän ihmisiä jotka ovat oikeasti rakentaneet sen talonsa pitkästä tavarasta ja parin ihmisen voimin.
Itsekin huolisin tähän projektiin monia ammattilaisia mutta nuukuus ajaa ihmeellisiin tekoihin; keittiökaapistot kasattuna olisi maksanut 500 euroa lisää. Otettiin kasaamattomina ja säästyneillä rahoilla ostettiin ylihintanen pesuallas Stala Combo XL. Olihan siinä melkonen liimaaminen ja kasailu mutta jos omalle työlle ei laske hintaa niin säästettiin pitkä penni.
Oi jos oliskin semmosessa duunissa että vois omalla työpanoksella vaikuttaa palkkaan niin tekisin mieluiten sitä mitä osaan parhaiten ja teettäisin ansiotyöstä saaduilla rahoilla talon remontin. Mutta kun palkka on mitä on niin pitää yrittää itse tehden säästää mahdollisimman paljon.
Juuri näin, tässä on osattu kertoa paljon paremmin sama mitä koitin änkyttää aikasemmin.Cromfel kirjoitti:Kiittämättömyys on maailman palkka... Eiköhän se ole ihan isännän omilla harteilla jos talkootyöllä hommia teettää. On se kyl ihme jos joku hyvää hyvyyttään tulee auttamaan ja saa vaan haukut päälle jos ei välttämättä olekkaan ammattilainen. Raota kukkaron nyörejä sellaisissa kohteissa missä se on tärkeää ettei taloa laiteta pilalle ja pistä talkoolaiset muualle hommiin. Paljon oli omallaki raksalla talkoolaisia ja monessa kohtaa piti mennä perästä paikkaamaan mutta sepä se on pelin henki kun veljen kummin kaiman serkun vävyn naapurin isäpuolen tyttären mummo on haettu rullaattorin kanssa kattotyömaalle vaikka se vois olla kahveeta keittelemäs![]()
+0,02€
Jos sitä talkootyövoimaa käyttää niin on ihan turha mennä niille iniseen kovin voimallisesti, siinä menee vaan ihmissuhteet pilalle. Tietty voi nätisti sanoa että pitäs tehä nätimmin mutta jos se ei auta niin ohjata toiseen hommaan tai korjata jälkikäteen ite.
Tossa ketjun alottajan tapauksessahan olisi helppo fiksata villat kuntoon hetkessä kun talkooporukka häipyy, ne sentään oli jo seinässä. Kattoo vaan ettei talkooporukka paa papereita ennen kun kerkee hätiin.
Mulla ei oo ollu paljoo apuja täällä, ei oikeen ole eikä kukaan osaiskaan tehä niin ku haluan. Sen kerran kun joku on apuna niin nielen sen ettei oo pilkulleen kuten oisin ite tehnyt, jos se häiritsee liika niin korjaan ja se siitä. Viimiset pinnat teen joko ite tai jos joku muu on tehnyt niin elän sen kanssa ja olen tyytyväinen.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Kun kerran tälle linjalle lähdettiin niin meidän keittiö maksoi 6.200,- ja kaapit olivat valmiiksi kasattuja. Ei tullut mieleenkään hankkia Ikean keittiötä 6.000,- hintaan palasina. Lisäksi maksoin ilomielin puutyöliikkeelle 250,- lisää, että asentaja laittaa kaapit paikalleen ja välitilalevyt + tasot samalla. Itse laitoin ovet kaikkineen oheistöineen...
Muuten teen näitä hommia lähinnä yksin kun en halua sukulaisia häiritä enkä pilaamaan rakennusta. Niistä ei näet ole muuhun kuin purkamiseen...
Muuten teen näitä hommia lähinnä yksin kun en halua sukulaisia häiritä enkä pilaamaan rakennusta. Niistä ei näet ole muuhun kuin purkamiseen...
Tazzie
Muuten teen näitä hommia lähinnä yksin kun en halua sukulaisia häiritä enkä pilaamaan rakennusta. Niistä ei näet ole muuhun kuin purkamiseen...[/quote]
Tazzie
Niin,olisi ehkä asiallista miettiä projektin eri vaiheita ja niiden tärkeyttä lopputuloksen/hinnan kannalta?
Talkoilla kannattaa ilman muuta tehdä niin paljon kuin mahdollista,mutta asiallisesta laadusta ei voi eikä saa tinkiä,kyseessähän on joka tapauksessa yksi elämän suurimmista ja tärkeimmistä investoinneista.
Ennen vanhaanhan voitiin talkoilla tehdä lähes kaikki työvaiheet seinien nostosta pärekattoon koska lähes kaikki nuo työvaiheet ainakin maaseudulla osasivat,nykyään uusavuttomuuden ja erikoistumisen myötä tekemisen taito on katoava luonnonvara,samoin osaavat talkoolaiset ovat kullanarvoisia.
Mutta esimerkiksi juuri rakennuksen eristystyöt ovat niitä jossa työn laadusta ei saa tinkiä...ei yhtään,oli talkoomies kuinka herkkähipiäinen tahansa.
Talkoilla kannattaa ilman muuta tehdä niin paljon kuin mahdollista,mutta asiallisesta laadusta ei voi eikä saa tinkiä,kyseessähän on joka tapauksessa yksi elämän suurimmista ja tärkeimmistä investoinneista.
Ennen vanhaanhan voitiin talkoilla tehdä lähes kaikki työvaiheet seinien nostosta pärekattoon koska lähes kaikki nuo työvaiheet ainakin maaseudulla osasivat,nykyään uusavuttomuuden ja erikoistumisen myötä tekemisen taito on katoava luonnonvara,samoin osaavat talkoolaiset ovat kullanarvoisia.
Mutta esimerkiksi juuri rakennuksen eristystyöt ovat niitä jossa työn laadusta ei saa tinkiä...ei yhtään,oli talkoomies kuinka herkkähipiäinen tahansa.