nestekaasusta?
nestekaasusta?
Onko kellään käyttökokemuksia kaasukäyttöisestä vedenlämmittimestä?
Tiedän miten se toimii jne. ..kokemuksia, kuinka lämmintä vettä..millä paineella..?? Onnistuuko suihku vai liruttaako?
Tiedän miten se toimii jne. ..kokemuksia, kuinka lämmintä vettä..millä paineella..?? Onnistuuko suihku vai liruttaako?
Re: nestekaasusta?
Mökillä on moinen, vedenpaine on pieni johtuen painovoimaisesta vedenpaineesta (n. 3m), melkoista lirutusta. Kuumaa on mutta tuotto tosi pieni. Siskolla oli Espanjassa vähän uudempi, verkostopaineessa kiinni ja hyvin onnistui suihku. Vesi oli kuumaa. Eli kaikki taitaa riippua siitä millä paineella saat vettä.denno kirjoitti:Onko kellään käyttökokemuksia kaasukäyttöisestä vedenlämmittimestä?
Tiedän miten se toimii jne. ..kokemuksia, kuinka lämmintä vettä..millä paineella..?? Onnistuuko suihku vai liruttaako?
- lmfmis
- Jäsen

- Viestit: 3553
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: nestekaasusta?
denno kirjoitti:Onko kellään käyttökokemuksia kaasukäyttöisestä vedenlämmittimestä?
Tiedän miten se toimii jne. ..kokemuksia, kuinka lämmintä vettä..millä paineella..?? Onnistuuko suihku vai liruttaako?
Sehän riippuu miten tehokkaan ostaa.
http://www.kaasuvalo.fi/lammittimet/sylber.pdf
Asuessani englannissa keittiössä oli sellainen "liru" lämmitin ja suihkussa sitten isompi. Ei ihan vastannut suomalaista lämminvesikokemusta mutta saihan sillä suihkuteltua...muistaakseni noissa oli pieni ylläpitoliekki kokoajan näkyvillä, Tuskin enää nykyään? [EDIT] ...pilottiliekki on vieläkin...
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: nestekaasusta?
30-40kW tehoa, niin riittää yhdelle suihkulle normivirtaamalla. Raakaveden lämpötila ja kuinka kuumaa halutaan määrää tehontarpeen tarkemmin.
Re: nestekaasusta?
Samaisen siskon kesäasunnolla (kaupunkiolosuhteet) kaasulämmitin oli myös normi vesijohtoverkossa, mutta suihkussa käynti oli kyllä varsin haasteellista taistelua palo/paleltumavammoja vastaan. Esim. jos keittiössä joku onneton avasi hanan suihkun aikana niin kiukkuista huutoa tuli suihkusta. Veden saa kyllä kuumaksi mutta paine ratkaissee lämpötilan tasaisuuden, joka vahvasti korreloi suihkunautintoon (poislukien S/M- osaston ihmiset).Siskolla oli Espanjassa vähän uudempi, verkostopaineessa kiinni ja hyvin onnistui suihku.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: nestekaasusta?
Ehkä tähän sopii muistuma lapsuudesta vaikka ei sillä ole mitään käytännön merkitystä nykyaikaan.denno kirjoitti:Onko kellään käyttökokemuksia kaasukäyttöisestä vedenlämmittimestä?
Asuimme 50-luvun alussa Turussa kerrostalossa, jossa muutamissa asunnoissa oli vanha kaupunkikaasulla toimiva suuri Junghans-vedenlämmitin, luultavasti jo ennen sotaa asennettuja. Se olikin todellinen aarre, sillä siihen aikaan lämmintä vettä säännösteltiin, sitä jaeltiin vain parina päivänä viikossa. Mutta meilläpä oli kuumaa vettä joka päivä, sillä kaasua sai käyttää vapaasti. Niin meillä sitten kävi monenlaista kylpijää, jopa sukulaisia toiselta puolen kaupunkia. Lämmitin oli aika suuri, korkeus ainakin metri, leveys puoli metriä ja korkeus seinästä kolmisenkymmentä senttiä. Se piti muistaakseni sytyttää joka kerta erikseen, sytytysliekkiä siinä ei ollut. Kuumaa vettä sai vain suureen kylpyammeeseen ja suihkuun, ei keittiöön. Vesitila oli ilmeisesti aika suuri kun muistelen, että lämpimän veden tuotto oli aika tasaista.
Oman perheen perustettuani asuin vuoden verran suuressa puutalohuoneistossa Aurajoen yläjuoksulla, Tuomiokirkon takana. Siellä meillä oli kylppärissä suuri kauniisti koristeltu kuparinen pönttö, jonka alaosassa oli tulipesä. Ei siellä montaa klapia tarvinnut polttaa kun vettä oli tarpeeksi yhtä kylpyä varten ja olenkin joskus miettinyt, että saisikohan vastaavan lämmittimen vielä jostakin. Niin, ja talon muu lämmitys, se hoitui öljykaminalla, joka ansaitsee ihan oman historiansa.
Re: nestekaasusta?
USAssa on yleisin vedenlämmitin justiin kaasukäyttöinen ja lämmintä vettä riittää hyvin, laitteet ei ole sellaisia pieniä läpivirtauslämmittimiä kun täällä on totuttu näkemään, vaan isoja "samovaari" tyyppisiä varaajia. Amerikkalaiset astianpesukoneet ja pyykinpesukoneet eivät itse lämmitä vettään, vaan ovat poikkeuksetta varustettu kuuma/kylmävesiliitoksella joista sekoittavat itse tarvittavan lämpöisen vetensä, joten noi on ihan riittävästi mitoitettuja teholtaan.
Re: nestekaasusta?
Oliko muistaakseni Tampereen rakennustori joka ainakin pari vuotta sitten myi puu/sähkötoimista lämminvesivaraajaa, merkki oli liko.vesahy kirjoitti: Oman perheen perustettuani asuin vuoden verran suuressa puutalohuoneistossa Aurajoen yläjuoksulla, Tuomiokirkon takana. Siellä meillä oli kylppärissä suuri kauniisti koristeltu kuparinen pönttö, jonka alaosassa oli tulipesä. Ei siellä montaa klapia tarvinnut polttaa kun vettä oli tarpeeksi yhtä kylpyä varten ja olenkin joskus miettinyt, että saisikohan vastaavan lämmittimen vielä jostakin. Niin, ja talon muu lämmitys, se hoitui öljykaminalla, joka ansaitsee ihan oman historiansa.
Kiukkuista huutoa suihkusta...Nestekaasu.
No tässä jutussani tarkoitin nimenomaan virtauslämmitintä.
" Esim. jos keittiössä joku onneton avasi hanan suihkun aikana niin kiukkuista huutoa tuli suihkusta."
" 30-40kW tehoa, niin riittää yhdelle suihkulle normivirtaamalla. Raakaveden lämpötila ja kuinka kuumaa halutaan määrää tehontarpeen tarkemmin."
Meillä tulee, kunhan putki vedetty, pirun kylmää vettä suoraan porakaivosta, täytyy keksiä joku systeemi "esilämmitykseen". Virtaamakin varmaan määrää kuinka paljon laite kerkiää lämmittämään ohi kiitävää vettä. Tarkoitus on laittaa suihkulle, lavuaarille ja keittiön tiskialtaalle (käsitiski) lämmin vesi, samasta kaasupullosta. (etäisyys toisistaan max. 2m)
Taidanpa kuitenkin laittaa tällaisen systeemin taloon kun ei jaksa joka päivä navetassa 50m päässä sijaitsevaa saunaa lämmittää, kattila ja pesuvati puulieden päällä kyllä lämpiää joka päivä mutta kai sitä jotakin mukavuuksia pitää olla. Sähkövaraajaa en kyllä laita, turha pitää 200-300 litraa vettä sähköllä kuumana ympäri vuorokauden,.. joo kyllä po. vehje meille kahdelle ihmiselle riittää.
...muistuma lapsuudesta minullakin...
Minä asuin lapsuuteni ja nuoruuteni Helsingissä, Erottajalla kerrostalossa, jossa myös oli vanha kaasulla toimiva suuri Junkkers-vedenlämmitin. Kuumaa vettä sai vain kylpyammeeseen ja suihkuun, ei keittiöön...vasta 60-luvun alussa tuli kuumavesi keittiöönkin.
Kiitos kommenteista!
" Esim. jos keittiössä joku onneton avasi hanan suihkun aikana niin kiukkuista huutoa tuli suihkusta."
" 30-40kW tehoa, niin riittää yhdelle suihkulle normivirtaamalla. Raakaveden lämpötila ja kuinka kuumaa halutaan määrää tehontarpeen tarkemmin."
Meillä tulee, kunhan putki vedetty, pirun kylmää vettä suoraan porakaivosta, täytyy keksiä joku systeemi "esilämmitykseen". Virtaamakin varmaan määrää kuinka paljon laite kerkiää lämmittämään ohi kiitävää vettä. Tarkoitus on laittaa suihkulle, lavuaarille ja keittiön tiskialtaalle (käsitiski) lämmin vesi, samasta kaasupullosta. (etäisyys toisistaan max. 2m)
Taidanpa kuitenkin laittaa tällaisen systeemin taloon kun ei jaksa joka päivä navetassa 50m päässä sijaitsevaa saunaa lämmittää, kattila ja pesuvati puulieden päällä kyllä lämpiää joka päivä mutta kai sitä jotakin mukavuuksia pitää olla. Sähkövaraajaa en kyllä laita, turha pitää 200-300 litraa vettä sähköllä kuumana ympäri vuorokauden,.. joo kyllä po. vehje meille kahdelle ihmiselle riittää.
...muistuma lapsuudesta minullakin...
Minä asuin lapsuuteni ja nuoruuteni Helsingissä, Erottajalla kerrostalossa, jossa myös oli vanha kaasulla toimiva suuri Junkkers-vedenlämmitin. Kuumaa vettä sai vain kylpyammeeseen ja suihkuun, ei keittiöön...vasta 60-luvun alussa tuli kuumavesi keittiöönkin.
Kiitos kommenteista!



