Mikä elukka?
-
Schaza
- Jäsen

- Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/
Mikä elukka?
Kuvaa en ole saanut, koska en ole milloinkaan nähnyt. Elää ainakin polttopuupinoissa, ja jättää puiden pintaan pienen pieniä täpliä, jotka tarkemmin tutkittuna ovat oikein pirun hienoa jauhoa. Joko puun kuorta tai multaa.
Ensin luulin että klapini alkaa homehtua, mutta ei onneksi. Tuo jauhe karisee klapin päältä pois kun kopauttaa johonkin, homehan ei siitä tipu mihinkään.
Ensin luulin että klapini alkaa homehtua, mutta ei onneksi. Tuo jauhe karisee klapin päältä pois kun kopauttaa johonkin, homehan ei siitä tipu mihinkään.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
Re: Mikä elukka?
Metsäntutkimuslaitoksen metsätuhojen interaktiivinen tunnistuspalvelu
http://www.metla.fi/metinfo/metsienterv ... /index.htm
Alla olevilla valinnoilla sain tulokseksi pystynävertäjän, mutta katso itse oikeilla tiedoilla.
Puulaji: Mänty
Puun kehitysaste ja osat: Puutavara | Runko | Kuori
Pääoire: Purua kuorella
Tarkentava oire: Puru melko karkeaa ruskean ja valkoisen kirjavaa
http://www.metla.fi/metinfo/metsienterv ... /index.htm
Alla olevilla valinnoilla sain tulokseksi pystynävertäjän, mutta katso itse oikeilla tiedoilla.
Puulaji: Mänty
Puun kehitysaste ja osat: Puutavara | Runko | Kuori
Pääoire: Purua kuorella
Tarkentava oire: Puru melko karkeaa ruskean ja valkoisen kirjavaa
- rautarunnari
- Jäsen

-
Schaza
- Jäsen

- Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/
Mitäs sitten sanotaan, kun puulajeja on useita missä näitä purukasoja on, niitä EI ole syöty täyteen käytäviä, on ihan sama onko puussa kuori vai eikö... ja puut ovat klapeina liiterissä.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
- rautarunnari
- Jäsen

selasin nuo elukat läpi, ei löytynyt ainakaan sellaista peräsukasotusta, joka meidän tölliä aika ajoin asuttaa..
H
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Olisko turkiskuoriaisen toukka?peräsukasotusta
Jättää jälkeensä raidallisen hennon kuoren kun siirtyy koppikseksi...
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
- rautarunnari
- Jäsen

tämä peräsukasotus on semmonen, että sillä on kaksi ei-hentoa piikkiä persuksissa, ei heiluttele niitä, vaan tuntuvat olevan "jäykät". ruumis on pitkänomainen ja jaokkeinen, pirun isot leuat. musta / tositumma..
mulla on kellarin oven välissä sellaisen pää "roikkumassa", täytyypä napata kuva.
edit: niin, siis otus jo koppisvaiheessa. niitä ei paljon ole, mutta löytyy ulkoakin joskus puiden alta.
H
mulla on kellarin oven välissä sellaisen pää "roikkumassa", täytyypä napata kuva.
edit: niin, siis otus jo koppisvaiheessa. niitä ei paljon ole, mutta löytyy ulkoakin joskus puiden alta.
H
Voisiko tuo olla joku pihtihäntäinen?tämä peräsukasotus on semmonen, että sillä on kaksi ei-hentoa piikkiä persuksissa, ei heiluttele niitä, vaan tuntuvat olevan "jäykät". ruumis on pitkänomainen ja jaokkeinen, pirun isot leuat. musta / tositumma..
http://cc.joensuu.fi/~ehuttune/e_muita_ ... ihanta.htm
Meillä noita on aina syksyisin pihalla paljon. Mitä vaan kiveä, kukkaruukkua tms. nostaa niin sieltä niitä vipeltää. Jokunen sitten aina eksyy sisällekin (ja mä inhoon niitä...).
- rautarunnari
- Jäsen

maantieteellisesti väkevä vaihtoehto, tuohan se on, vaikka luonnossa vieläkin inhompi.
onko paha otus ?
H
onko paha otus ?
H
Ei kai tuo paha ole, mutta varsin ällö mun mielestä. Tietysti voi aina alkaa spekuleeraamaan, että tuo inhoke taitaa viihtyä kosteassa, joten jos sisätiloissa niitä alkaisi satamäärin vilisemään, niin jossain voisi olla liikaa kosteutta...?
Mutta kai nuo kuitenkin syö ravinnokseen jotainmitälie mitä ulkoa löytyy joten tuskin viihtyisivät kosteissakaan sisätiloissa. Meillä noita muutamia on ollu pottukellarissa (kertoi mies, minä en siellä uskalla juurikaan käydä hämähäkkien ja ahtaanpaikan kammon takia) ja sehän on semmoinen kosteampi loukko.
Mutta kai nuo kuitenkin syö ravinnokseen jotainmitälie mitä ulkoa löytyy joten tuskin viihtyisivät kosteissakaan sisätiloissa. Meillä noita muutamia on ollu pottukellarissa (kertoi mies, minä en siellä uskalla juurikaan käydä hämähäkkien ja ahtaanpaikan kammon takia) ja sehän on semmoinen kosteampi loukko.
- rautarunnari
- Jäsen

mä olen törmännyt noihin ulkona, esim. viikon pari ulkona ollut 2x4 kasasta löytyi noita, samoin kellarissa on pari vipeltänyt, yläkerrasta löysin yhden, mutta eppäilen, että on mennyt puutavaran myötä sinne.
huh ! nuo saa kenkää ihan heti, kun näen. oli ulkona tai sisällä.
kiitos tunnisteesta.
H
huh ! nuo saa kenkää ihan heti, kun näen. oli ulkona tai sisällä.
kiitos tunnisteesta.
H