Viikonloppuna huomattiin, että talon tulovesiputki oli jäätynyt. Mahtaa löytyä syy avoimista tuuletusluukuista rossipohjaan ja pakkasista sekä huonoista eristyksistä. Joku väliaikaisratkaisu täytyy keksiä, sillä kevääseen olisi päästävä näillä putkilla. Sulanapitokaapeli varmaan kävisi muuten, mutta mitenköhän onnistuu vanhaan metalliputkeen liitoskappaleen yhdistäminen.
Osaako joku sanoa kuvien perusteella, voiko lattiasta nousevaan putkeen liittää muoviputkea ja muita osia sulanapitokaapelia varten, jottei nyt talvella tarvitsisi rakenteita aukoa.
Se ei ole muovia, mutta en ole varma onko rautaakaan. Jotain metallia ehkä kuitenkin. Kaupungin vesilaitokselta vaihtaisivat mittarin, mutta suosittelivat ennen sitä putken uusimista muoviseksi.
Lisäys:
Mies tuli kotiin ja sanoi että tuo mutkakappale on eri materiaalia, kuin lattiasta tuleva putki. Vesilaitoksen kaveri suositteli mutkan vaihtamista. Kumpikaan materiaali ei silti käsittääkseni ole muovia.
Mun tietääkseni kaikki, mitkä on ennen vesimittaria, kuuluu "kunnalle", eli vesilaitokselle ja he tekevät työn eikä niihin saa oma putkari tai itse kajota. Vastaavasti kaikki, mikä on vesimittarin jälkeen ovat "omaa" vesiputkistoa ja sitä sitten remppailee ketä milloinkin haluaa.
Näin ainakin täällä meilläpäin.
-Duppa-
Ihan hyvä huomio! Soitan huomenna uudelleen kuntaan, vaikka yritinkin tänään jo selvittää asiaa. Sanoivat, että joissain tapauksissa asentavat sulanapitokaapeleita, mutta tarvikkeet täytyy olla hommattuina valmiiksi ja että ehkä kannattaa kuitenkin pyytää yksityinen putkiliike. Tuskin se sulanapitokaapeli voi mittarin läpi mennä?
duppa kirjoitti:Mun tietääkseni kaikki, mitkä on ennen vesimittaria, kuuluu "kunnalle", eli vesilaitokselle ja he tekevät työn eikä niihin saa oma putkari tai itse kajota. Vastaavasti kaikki, mikä on vesimittarin jälkeen ovat "omaa" vesiputkistoa ja sitä sitten remppailee ketä milloinkin haluaa.
Näin ainakin täällä meilläpäin.
Mielestäni kunta/vesilaitos omistaa siihen tonttisululle asti ja mittarin. Mutta muu kuuluu asukkaalle. Meilläpäin ainakin ihan normiputkari kävi hakemassa "kunnalta" uuden mittarin ja asensi sen paikoilleen. Syötön paikkaa hiukan muutettiin, niin kannatti uusia mittari samalla.
Täälläkin on nyt niin, että vesilaitos hallinnoi tonttisulkua ja vesimittaria ja on tosiaan kuntakohtainen tuo, miten vastuut menee.
Kunnalta arvioitiin kuvan perusteella, että mutka on galvanoitu, nousu valurautaa ja sitten vielä messinkiä joissakin osissa. Taisi onnistaa siinä mielessä, että nyt paikalle on lupautunut sekä yksityinen putkimies, että vesilaitoksen mies. Toivottavasti viikon päästä tulee taas vesi tupaan.
Meillä jäätyi pari talvea sitten putki ennen mittaria, kutakuinkin vastaava kokoonpano oli putkistossa kuin tossa kuvassa. Soitin kunnan vesilaitokselle, vai mikä se nyt oli, ja sieltä annettiin privaattiputkarin puh nro. Tuli ja sulatti putken, laittoi mutkan tilalle T- haaran, ja siitä T:n toisesta sakarasta sen lämmityskaapelin sisään. Ja lasku tuli mulle, eikä kunnalle.
Olisiko niin että tonttisululta lähtien putkisto on omistajan ongelma. Sellainen tapaus oli jossain käräjillä joskus että putki maan sisällä oli haljennut ja vuotanut kuutiokaupalla vettä maahan, ja vesilasku tuli omistajalle. Vuoto oli siis tonttisulun ja mittarin välissä.
jos vuoto on ennen mittaria niin tilannehan on hyvä, ei tämä vielä mittarissa näy :) tietenkin vesi voi tehdä maahan pienen onkalon :)
Viemäriasiassa painiskelen itse sellaisen vanhan valurautaputken ja uuden muoviputken liitoksen kannssa. Ajattelin tehdä liitoksen pystyosuudelle niin että ylhäältä tuleva putki menee valurautaputken sisälle ja tiivistää RST. pannalla.... toimisikohan tuo.?!. pistomuhvia en halua laittaa koska tällöin ylhäältä tuleva putki ei mene alhaalla olevan sisälle, tämähän aiheuttaa sen että pistomuhvin alatiivisteeseen voi jäädä vettä makaamaan ja pikkuhiljaa tihuttaa läpi..oikaiskaa jos olen väärässä.. Ja eikö se niin ole että putkisto pitäisi rakentaa niin että kaikki liitokset ovat ns. "myötäkarvaa" eli virtauksen suuntaan niin että ylhäältä tai virtausuunasta tuleva putki menee aina alemman putken sisään, eli niin että alempi on muhviputki ja ylempi törkätään muhviin.
Tässäpä olen tuskaillut vanhan valuputken kanssa. Varmaan jostain 50 - 60 luvulta. Se tulee keittiöstä 70 mm valuputkena ja laskee reilulla kaadolla vanhaan 110 valuputkeen. Tuossa 70 mm putkessa on aina puolen vuoden välein tukos, ja jousen kanssa leikkiminen ei oikein enää huvita. On varmaan putki niin karkea sisältä, että se kerää kaiken paskan pintaansa.
Sepä vaan on tämä muovip. Tietty 75 mm halkaisija. Josko laittais sopivan O renkaan väliin ? Vesi virtaa vapaasti ja Painetta tuohon ei tule, putki on vajaa 2 m pitkä ja sen verran korkealla, että alapuolella mahdollinen tukos ei nosta vettä tuonne asti.
Jotain täytyy kuitenkin tehdä, menee hermo tuon rassin kanssa..
RST-pantaa suositeltiin kun itse olin tekemässä tilapäisiä liitoksia valuraudan ja muovin välille. Sellaiset laitoin ja eivät ne vuotaneet yhtään sen kolmen vuoden aikana mitä käytössä olivat (nyt kaikki viemäriputket ovat muovisia).
Imfmis tarkoittanee kaiketikin toleranssiliittimiä tyyliin tämä: http://www.sgps.fi/captum.asp?tid=417&i ... o=2&sivu=2
Toinen vaihtoehto on ne kamalan surkeat lämmitettävät (ja lämmittämällä epämääräisesti kutistuvat) liitosmuhvit joissa on sisällä kumihuullosrenkaat. Itse en niihin luottaisi lainkaan.
Itse kyllä uskaltaisin liittää valurautaputken pysyvästikin muoviputkeen hyvälaatuisella RST-pannalla. Toki valurautaputki tulee puhdistaa huolellisesti ulkopuolelta ennen asennusta, jne.