listasaumojen tasoitus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Sarsa
Jäsen
Jäsen

listasaumojen tasoitus

Viesti Kirjoittaja Sarsa »

Tulipa sitten laitettu kattolistoja, jotka onnistuivat hiukka irvistelemään nurkista. Ei aivan älyttömiä, mut sillain sopivasti, et häiritsee silmää ja pelkkä maalin vetäminen päälle ei peitä.

Millä kitillä/tasoitteella nuo raot saisi parhaiten piilotettua ?

Etsinnässä siis tuote, joka olis mahdollisimman kauniskäytöksinen, eikä temppuilisi käsitellessä kovin voimallisesti oman tahdon mukaan. Ja koska hionta tuolleen sisänurkassa on hiukka haastavampi juttu, niin tarttis saada tuo lisukeaine mahd. hyvin likimain kohdilleen heti, ettei tarttis älyttömiä hioa.
aikaspet
Uusi jäsen

Re: listasaumojen tasoitus

Viesti Kirjoittaja aikaspet »

akryylimassan paikkahan tuo on . sormella tasaiseksi ja maali päälle. :-D
Jokapaikanhöylä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jokapaikanhöylä »

Niin ja kun sipasee listanpäähän maalia (sama sävy tietenkin!), ei pienet irvistykset niin herkästi pistä silmään... :wink: Itseasiassa tuota listanpään maalaamista oon ihmetelly jo kauan, esim telkkarin remppaohjelmissa tehdään jos minkälaisia hienoja (ja kalliita) ehostuksia, mut sitte kaikki listojen jiirit, yms irvistelee, näkyy maalaamaton puu... Onhan siinä oma pikku vaivansa, mut lopputulos on kittailemattakin huomattavasti siistimpi - pitäähän ne kititki maalata :mrgreen:
"Köyhän pitää osata kaikkea.."

"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."

"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
Purola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Purola »

Akryylimassaa, kuten Aikaspet jo kertoi. Reilusti massaa rakoon ja tasoita sauma veteen kastetullla sormella. Sitten maali päälle.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Riippuu kyllä listasta. Tekijän silmään ne peukkusaumat huutaa melkeen yhtä kamalasti kun reilusti irvistävä jiiri. Vielä jos kruunaa koko jutun valmiiksimaalatuilla listoilla joissa on viimeistelynaulaimen reikiä siellä täällä ja vähän sävystä poikkeava peukkusauma nurkassa... Iu!

Vähän isotöisempi, mutta jämpti sauma tulee jos kittaa alkydispakkelilla (tai lakkakitillä), odottaa muutaman tunnin että spakkeli on kovaa mutta vielä haurasta ja sitten vuolee kittilastan kulmalla tai siklillä nurkan ihan jämptisti oikean muotoiseksi. Semmoinen pyöreä nurkka ei ole oikea, sen pitäis olla kunnolla kantikas ollakseen siisti. Ja tietysti sitten ne listat maalataan kittaamisen jälkeen. Naulanreiät kitattuna. Taitaa olla paljon vaadittu :wink:

Mitä monimutkaisempi lista on, sen rivomman näköiseksi nurkat menee jos ne vaan mähmii päältä akryylimassalla sormella painellen. Ei sillä ettei niin paljon tehtäis, se nyt vaan ei ole hirveän nättiä :roll:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Ei olla remonttivaiheessa lähelläkään listoitusta mutta tuo Pekan kommentti kirvoitti mieleen kun Vaimon kanssa oltiin asuntomessuilla, olikohan Espoossa? Valmiiksi maalatut listat ympäröi melkein joka talon ovia että lattioita ja jiireistä ei ollut tietoakaan, sitä 90° kulmaa vaan. Pyssyllä ammuttu niin että maali halkeillut sentin verran "naulan" ympäriltä. Melkeinpä ilman listaa olisi olleet kauniimpia. Listathan on tehty peittämään virheitä...

Minusta ei haittaa vaikka vähän jiirit irvistelee kunhan on listat siististi pikku käsivasaralla naputeltu paikoilleen. Makuasioita tietty vaan :wink:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
annitatjana
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja annitatjana »

Itse olen joskus jotain jiirejä korjannut pellavaöljykitillä, sekin on muotoiltavissa. Kyllä se akryylimassakin menee, on katsos erikseen nämä veneen- ja soitinrakentajat, jotka niitä saumoja ja naulanreikiä tarkkailee :wink:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Pellavaöljykitillä mä omia listojani olen tehny, usein niin että oon vaivannut pintamaaliin lisää liitua että oon saanut oikean värisen kitin. Mutta arvelen että jos mä olisin semmoista ruvennut ehdottelemaan, niin palaute olis voinut olla ihan ansaittua :)

Se alkydikitti on vesikittiä joustavampaa ja kuivuu kumminkin vuoltavaksi kohtuuajassa. Tottahan akryyli on helppoa, mut särmää saumaa sillä ei tahdo saada.

pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Vastaa Viestiin