käsineistä

Keskustelua otsikon mukaisesti
auvo27
Jäsen
Jäsen

käsineistä

Viesti Kirjoittaja auvo27 »

eli kyselisin että oletteko todennut jonkunlaiset hanskat erittäin hyvin soveltuvaksi kirveshanskoiksi ?
itsellä oli jotkut halpis työhanskat, mutta kun pakkasta oli pikkasen keräsi ne kosteuden kämmenpuolelle ja liukkaaksihan se fiskarssin varsi tuli, se tuntui melko vaaralliselta kun vastapäätä vaimo pinoaa halkoja.
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
pelkka
Jäsen
Jäsen

Re: käsineistä

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Haa, hyvä topikki kun 1) just tuli ostettua kassillinen hyviä hanskoja vuodelle 2010 2) just tuli kunnostettua pari kirveenvartta.

Tällä hetkellä itellä käytössä olevista hanskoista passaisi parhaiten noihin hommiin K-Raudasta (joo, haen toisinaan sieltä esitteitä...) ostetut K-Prof -merkkiset hanskat, joissa on kämmenpuoli valkoista nahkaa, päällä jotain sinistä joustavaa ja sisällä kevyt talvivuoraus. Pitää lämmön näillä keleillä jos yhtään liikuttaa sormia. Ainoa miinuspuoli on sama mikä kaikissa, eli normiranne on aika lyhkänen - tosin sen ruumiinosan voi hoitaa helpommin muilla vaatteilla lämpimäksi.

Toinen hyvä kandidaatti on Honkkarista ostettu Famosoft-merkkinen (tarkempi lätkä tästäkin jo poltettu) myöskin kevyesti vuorattu hanska, jossa kämmenosa on metsänvihreetä mikrokuitua, päällipuoli sinistä joustavaa jotain. Näissä molemmissa hanskoissa on sen verran kitkaa, että pitäisi pysyä otteessa sileämpikin varsi (ja mikä estää karhentamasta) (paitsi estetiikka).

Mä tykkään käyttää talvella noita kevyesti vuorattuja: kädet ei hikoile, ei tartte kaksia hanskoja päällekkäin kuten ohkaisten kanssa, ja vuoraus on sen verran ohkainen että hanskat kädessä voi tehdä vielä aika tarkkojakin hommia. On mulla yhdet tositönköt (mallia Michelin Man) nahkaiset talvisormikkaatkin, ne otin ennen joulua uuninhuoltokäyttöön kun ei niillä ulkona tee yhtään mitään.

Sitten noissa ohkaisissa vuorittomissa on kyllä hyviä "pitoja" kämmenpuolella, eli kylmänäppinen voisi kokeilla vaikkapa Famonin valkoista "Lämpöiset kädet" Thermastat-aluskäsinettä jonka päälle pukisi Honkkarin vihreä-valkoisen vuorittoman nahkahanskan (joka on käytännössä sama kuin tuo K-Prof mutta ilman vuoria) taikka Famonin mustan "Maxi-Flex" -hanskan, jossa on tommoset 3-4 millin liukuesteet koko kämmenalalla ja sormissa. Aluskäsineen kanssa ei pitäisi olla hiki/liukkausongelmaa tekokuituisenkaan päällihanskan kanssa. Ja voishan sitä vielä ripotella käsiinsä hajutonta talkkiakin ennenku vetää hanskan käteen...

Nää on mun suosikit tällä hetkellä. Oleellista on se, että hanska istuu hyvin (myös kostuessaan, ettei siis veny) ja ettei sen kämmenpuoli oo sileä.

Hanskat on yksi niistä harvoista asioista joiden kohdalla mä en säästele. Aluksi tuli sinniteltyä halvimpien mahdollisten näppylähanskojen varassa ja ulistua kun aina oli sormet märkänä ja halki ja rikki, kunnes ryhdyin ostamaan niitä seuraavaksi halvimpia hanskoja (ja rasvaamaan käsiäni yötä vasten, tunnustettakoon) tyyliin 2,5-4 euroa pari.

Joulukuussa sain vähän rahaa ja menin käymään Honkkarissa: siellä oli juuri täytetty käsinehyllyt syksyn jälkeen ja kaikkia kokoja löytyi, myös lempihanskoistani (löytyy edelleen, kävin eilen viimeksi). Ostin siltä seisomalta 12 paria, suurin osa keskenään erilaisia. Nyt on vuodelle 2010 hanskat joka hommaan, eikä tartte tulevan sesongin keskellä ihmetellä eioota.

Ja kun noita alkaa kokeilla, niin on ihan hyvä idea ottaa se nimilappu talteen, kirjoittaa siihen vielä tuntomerkit, hinta ja ostopaikka (ja vielä kun sukkien kohdalla oppis ton saman...). Ja kun käytön myötä löytyy omalta tuntuva hanska, niin kauppareissulla on helpompi ostaa tai ostattaa niitä (tai tivata vaikka pukilta lahjaksi!).

Tulikohan tässä nyt yhtään vastattua esitettyyn kysymykseen...

Hyviä hakkuita toivottaa

pelkka (tänään reilut 3 tuntia ulkohommissa)
Schaza
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Itse suosin ehdottoman välttämättömän pakollisena nitriilikumisia hanskoja. Ne on ihan loistavia puutarhahommissa, lapiohommissa, liiterissä, risusavotalla, jne.

Ei mene tikut kämmeniin, eikä ihan pienellä hipaisulla lähde hanskasta paloja... sormesta lähtee kyllä jos lyö riittävän lujaa.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
auvo27
Jäsen
Jäsen

kiitoksia. pitänee käydä honkkarissa ,kun sattuu olemaan työmatkan varrella.
Schaza
Jäsen
Jäsen

Ai niin, ja koska kyse oli hanskoista mitkä sopii Fiskarsin kirveen vartee... vastaus edelleen, nitriilikumi. Itselläni on Fiskarssi kovassa käytössä, ja kumihanskat on ihan ehdottomat. Ei lipsu märkänäkään, eikä sormet kastu. Talvella pakko olla sormikkaat alla kun kumi ei paljoa lämmitä.

Hintaluokka nitriilihanskoissakin on mitä sattuu. Halvimmat löytämäni 1,50e (vuorettomat), kalleimmat jotain 7-8e (ohuesti vuorilliset).
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
pelkka
Jäsen
Jäsen

Hmmm, tarkoitetaankohan me nitriilikumihanskoilla samaa asiaa... mulla ainakin kädet hikoilee mun nitriilikumihanskoissa niin että vesi vaan valuu. Käytän niiden kanssa sen takia aina puuvillaisia sisähanskoja, mutta jos niitä yhtään riisuu ja pukee - mä ainakin vekslaan hanskojeni kanssa yhtenään paitsi jos oon lasivillan kanssa tekemisissä - niin ne sisähanskat on kyllä hankalat. Vaikka taitaa noita olla sellasiakin joissa on itsessään ohut puuvillavuoraus?

Nyt kun mä katon tarkemmin noita eilen mainostamiani hanskoja, niin näissä Famonin mustissa "Maxi-Flex Endurance" -hanskoissa sanotaan tosiaan näin: PU-pinnoitettu nylonkäsine, nitriilinäppylät (ne jota mä nimitin "liukuesteiksi"). Noissä on kenties paras pito kaikista, mutta näillä keleillä alle on kyllä puettava jotain muutakin, muuten tulee palellus ja äkkiä.

Tänään meinas talvivuoratutkin jo olla liian vähän: heti kun lakkasi liikuttelemasta sormia niin oli näpit jäässä. Himpun yli 2 tuntia pystyin olemaan, sitten oli pakko tulla sisään. Olishan tuolla noita hommia mutku...

pelkka

muoks. no ei ihmekään kun ei tarkene, ulkona on näköjään -27 ...
Schaza
Jäsen
Jäsen

Tänään on ollu kyllä sellanen päivä, että ulkohommissa meinasi todellakin tulla vilpo. Täälläkin vilahti mittariin päivällä -23,6, ja koitin siinä hieman korjailla lankkukasojen suojia sun muuta. Koneellisen lakanoita ripustelin narulle kun emäntä ei rohjennut ulos lainkaan.
auvo27
Jäsen
Jäsen

Käväsin honkkarista ostamassa nuo mainitsemasi hanskat. hyvin pitää kiitoksia vinkistä!
seuraava problema olikin jalkojen jäätyminen. hoidin sen hakemalla vintiltä isäukon vanhat kuomat...
kyllä nyt passaa!

eilen vaimo naureskeli ettei olisi vielä muutamavuosi sitten uskonut näkevänsä minua pilkkihaalareissaj kuomissa ja karvalakissa puitatekemässä. :-D
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Hanskat, sormikkaat, rukkaset yms. on pirun tärkeät hommien etenemisen kannalta ja työmukavuuden säilymisen vuoksi.

Ite käytän erilaisia nahkahanskoja ympäri vuoden, mutta puuhommiin on valikoitunu viiltosuojalliset Hussen sormikkaat.
Niissä on vähän normaalia pidempi varsi sekä hyvin muotoon leikattu kämmenosa. Sormet on pysyny mukavasti lämpiminä ja tikut ulkopuolella. Kirveenvarsikaan ei ole liiemmin luistanu.

Linkin takaa lisätietoja. Malli ei ehkä ole ihan edullisin, mutta mulla ainakin kestänyt jo monta vuotta. Tosin oon kyllä hieman varjellutkin ko. käsineitä juuri hinnan vuoksi. Näitä käytetään lähinnä pakkaskeleillä ja nimenomaan puuhommissa.

http://www.husqvarna.com/fi/homeowner/a ... alvimalli/

-J-
pelkka
Jäsen
Jäsen

ja saappaista ja toppahousuista (Re: käsineistä)

auvo27 kirjoitti:seuraava problema olikin jalkojen jäätyminen.
Mulla oli viisi ekaa talvea käytössä Kamik-saappaat, eli paksut kumpparit joissa on (helposti) irroitettava erillinen villavuori jonka ulkopinnassa on alumiinia. Samperin hyvät. Sitten menin pari kertaa typeryyksissäni astumaan naulaan ja alkoi vesi tulla läpi. Oli niin kalliit ettei ole ollut varaa ostaa toisia, mutta ehkä taas innostun kun nyt herkesin muistelemaan...

Nyt mulla on ollu pakkaskeleillä kahdet ohkaset täysvillasukat päällekkäin ja siihen Gore-Tex -retkikenkä jota käytän näköjään kunnon talvisaappaiden puutteessa talvisaappaana (kun ei ole varaa jne.). Ei ole kyllä varpaat jäätyny. Tänään pesin pakkaskelien kunniaksi kaikki talosta löytyvät ehjät villasukat, ei ollu kauhean montaa paria, kukahan kutois mulle? Tuolla ne nyt kuivuvat saunalla että huomenna taas tarkenee.
eilen vaimo naureskeli ettei olisi vielä muutamavuosi sitten uskonut näkevänsä minua pilkkihaalareissaj kuomissa ja karvalakissa puitatekemässä. :-D
Karvalakki! Hyvä kun muistutit, mullakin tuli talokauppojen mukana sellainen, nyt on kyllä oivat kelit sille. Vielä kun sais naaman eteen jonkun hylkeennahan... Muusta pukeutumisesta sen verran, että ostin itekkin pari viikkoa sitten ekat toppahousut sitten 1970-luvun, Honkkarista tietenkin. Olivat tarjouksessa ja samperi kun alkoi heti ne pakkaset niin en enää saanu toisia samanlaisia. On älyttömän hyvät! (Yöksi olen ottanut pois.) Oon kai tulossa vanhaksi.

pelkka

p.s. http://www.kalastajanmaailma.com/kamik
Schaza
Jäsen
Jäsen

auvo27 kirjoitti:Käväsin honkkarista ostamassa nuo mainitsemasi hanskat. hyvin pitää kiitoksia vinkistä!
seuraava problema olikin jalkojen jäätyminen. hoidin sen hakemalla vintiltä isäukon vanhat kuomat...
kyllä nyt passaa!

Perinteiset polviin asti ylttävät paksuvuoriset nahkasaappaat, johon ohut sukka. Mitä enemmän sukkia, sitä vähemmän kenkä "lipsuu" ja sitä vähemmän veri kiertää. Tämä jalan liikkuminen vuorillisessa saappaassa hieman eestaas aiheuttaa kitkaa joka lämmittää jalkaa. Kuluttaa vain sukkia.
Sarsa
Jäsen
Jäsen

Re: käsineistä - onko vilusormille sopivia talvihanskoja

Viesti Kirjoittaja Sarsa »

Tuossahan se jo muokatussa otsikossa tulikin eli oletteko löytäneet paleleville sormille riittävän lämpimiä talvihanskoja ?
Hanskoilla pitäis pystyä toimimaan klapihommissa niin pilkkomispuolella kuin karsintahommissa mettässä.

Viime talvena yksiä 'muka hyviä' kokeilin. Piti riittää pariinkymmeneen pakkasasteeseen ja mulla sormet olivat aivan jäässä jo viiden pakkasasteen tietämillä ja koko ajan kuitenkin olin liikkeessä.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Hmm, tuota pitäisi kysellä moottorisahamiehiltä. Tai rakennusmiehiltä. Mä luulen että joku lammas- ym. karvavuorillinen rukkanen voisi olla näillä keleillä riittävä sellaisissa hommissa jossa ei hirveästi näpit pääse liikkumaan (vaikka kirveenvarressa). Sinne tarvittaessa joku liukumaton aluslapanen tai sormikas.

Ja vaikka musta onkin hommia tehdessä kivampi että on sormikkaat, niin käytännössä niistä tulee helposti niin paksut tönköt että ne tarttee kuitenkin ottaa pois tarkkoja juttuja tehdessä. Ja mutuna heittäisin, että näpit saattaisi pysyä lämpöisempinä rukkasessa kun ne siellä lämmittävät toisiaan, sormet.

pelkka
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

pelkka kirjoitti:Hmm, tuota pitäisi kysellä moottorisahamiehiltä.
Mahtaakos uusissa (ja kalliimmissa) moottorisahoissa olla kahvanlämmittimet? :?

Luojalle lykky, että kuulun lämminveristen lahkoon. Se on yllättävän arvokas ja etenkin miellyttävä piirre näillä pakkasilla, että ääreisverenkierto on jaloissa sekä sormissa kunnossa. Jos vaan yhtään on liikettä, niin mulla ei sormia tai varpaita palella.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Nyt kun on muisteltu talvisodan tapahtumia ja sen talven hirmupakkasia, joihin venäläisiä sotilaita jäätyi pystyyn, niin olen ihmetellyt sitä, miten suomalaiset pärjäsivät samoissa olosuhteissa. Miten esimerkiksi aseita käsiteltiin kun esimerkiksi pystykorvakiväärin lataaminen minulta onnistuu vain sormet paljaana? Ei ollut siihen aikaan mitään Thinsulate-vuorattuja tumppuja.
Vastaa Viestiin