Uretaanivaahdolla tiivistys ja karmin pullistus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Wolfheart
Jäsen
Jäsen

Re: Uretaanivaahdolla tiivistys ja karmin pullistus

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

Voikos tuolla uretaanilla tiivistää myös näiden rintsikoiden ulkoikkunoiden karmit, ettei tule mitään kosteusteknisiä ongelmia?
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Uretaanin kanssa kyse on siitä miten sen laittaa sinne. Rakoon pirusti uretaania ja päälle lauta, niin tietty se liikuttaa karmia. Karmi mieluummin molemmin puolin auki ja vähän kerrallaan. Annetaan turvota välillä ja lisätään taas.
Mitä vähemmän uretaani laajenee, sitä vähemmän se myös eristää. Ilma siinäkin toimii eristävänä elementtinä. Kun isomman raon tukkii laakista uretaanilla uretaani jää sisältä 'märäksi'. Se ei eristä. Samoin jos uretaanin liituaa tiiviiksi, sekään ei eristä.
Naapuri juuri purki vanhaa vesisäliötä, jonka joku oli pullouretaanilla eristänyt. Uretaania oli vielä vuosienkin jälkeen paksummissa kohdissa jämähtämättä.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Voihan nuo aina pellavalla nakotella. Urtsia karsastan lähinnä sen takia että olen niin tumpelo että se joka tapuksessa pursuaa joka paikasta sukille saakka...

Helppo laitella ja tehdä tiukka "panos" sitten lopuksi niin toteutuu se sisältä ulos harveneminenkin ihan luonnostaan. No joo, pellava lähinnä siksi on tullut joka vaihdettuun oveen tai muuten vain rempattujen vanhojen ikkunoiden ympärille että se on jokseenkin helppo toimenpide.

Tuulta ei ole tullut torppaan ja on sitten joskus jonkun helppo nuo vaihtaa jos ei kaksiklasiset perusikkunat kelpaa tai vaneripintaiset ovet ovat liian vanhanaikaiset :-)

Suosittelen ainakin kokeilemaan, vaikka urtsi onkin "parempaa". Ei se väli/rako kuitenkaan kovin suurta roolia talon kokonaiseristyksessä merkitse.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Minä uusin ikkunoiden karmitiivisteet männä kesänä pellavariveellä, tiukkaan tumppasin.

Yllätyin miten paljon sitä meni!

Ovet tiivistin leveämpien karmirakojen vuoksi urtsikalla, ja tosiaan kuten Kappalainen sanoi: vähän kerrallaan ja itse sanon että pistooli on aivan melkein välttämätön.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Pietu-Petteri
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://nahkuriprojekti.blogspot.fi/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pietu-Petteri »

Pienellä kokemuksella kehuisin kuitenkin tuota urtsia. Helppo laittaa kun käyttää edes hiukan päätään ja ainakaan minulla ei ole karmit pullistelleet. Vähän sotkuista hommaa jos ilman pistoolia laittaa, ne pullot kun tuppaa ruikkimaan urtsia ulos vaikka hanikka ei olis pohjassakaan.

Jos urtsilla tiivistettyjä/kiinnitettyjä ovia tai ikkunoita joutuu irroittelemaan, puukkosaha on kätevä. Karkea kuvioisella terällä jauhaa sen urtsin murusiksi niin karmit irtoaa kuin itsestään. Nykyään remonttimiehet kai kiinnittelee tuolla urtsilla väliseinien runkojakin. Totellista ihmeainetta. :shock:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

PetteriKivimäki kirjoitti:Minä uusin ikkunoiden karmitiivisteet männä kesänä pellavariveellä, tiukkaan tumppasin.

Yllätyin miten paljon sitä meni!

Ovet tiivistin leveämpien karmirakojen vuoksi urtsikalla, ja tosiaan kuten Kappalainen sanoi: vähän kerrallaan ja itse sanon että pistooli on aivan melkein välttämätön.
Juu, kyllähän sitä uppoaa mutta sitten lopusta vasta kun tiukemmin laittaa (jos sisäpuolelta käsin työn suorittaa) niin ei siinä konkurssiin mene. Karmit tykkää kun saavat luonnonmateriaalia ympärilleen :-D
Pietu-Petteri kirjoitti:Pienellä kokemuksella kehuisin kuitenkin tuota urtsia. Helppo laittaa kun käyttää edes hiukan päätään ja ainakaan minulla ei ole karmit pullistelleet. Vähän sotkuista hommaa jos ilman pistoolia laittaa, ne pullot kun tuppaa ruikkimaan urtsia ulos vaikka hanikka ei olis pohjassakaan.

Jos urtsilla tiivistettyjä/kiinnitettyjä ovia tai ikkunoita joutuu irroittelemaan, puukkosaha on kätevä. Karkea kuvioisella terällä jauhaa sen urtsin murusiksi niin karmit irtoaa kuin itsestään. Nykyään remonttimiehet kai kiinnittelee tuolla urtsilla väliseinien runkojakin. Totellista ihmeainetta. :shock:
Noilla pullojen mukana olevilla suuttimilla tosiaan harjoittelin eikä niiden kanssa tuossa hommassa tullut lasta eikä p***kaa :-D

Sekin on totta että höttöistähän tuo on puukkosahalla purkaa pois, muutenhan tuo on todella tehokasta liimaa jos yrittää leikkaamatta purkaa!
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Ainakin ulko-oven vaahdottamisesta minua varoitettiin. Ovi on raskas ja kun sen keran kiukuspäissään lähtiessään paiskaa läväyttää kunnolla kiinni, niin urstit saattavat murtua. Silloin sekä kiinnitys että tiivistys heikkenevät. Ja jos kiinnitys on tehty kokonaan ilman karmiruuveja, niin koko systeemi saattaa kaatua paikoiltaan.

Entä mites se vaahto, joka turpoaa vain vähän? Onko lopputulos tymäkämpi? Helpommin käsiteltävää varmaankin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vastaa Viestiin