Puuhiili lämpöeristeenä?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: Puuhiili lämpöeristeenä?

Viesti Kirjoittaja vesahy »

pelkka kirjoitti:p.s. puun hiiltämistä on perinteisesti käytetty lahonsuojaukseen esimerksi maahan kaivettavissa tolpissa ja paaluissa. Kun katselee tuolla verstaan takana olevaa tuhka- ja hiilikasaa niin tulee mieleen että milläs se hiili kastuisi, tai homehtuisi, tai maatuisi.
T'ämä on ihan totta. minäkin olen heittänyt pönttöuunista tyhjennetyt tuhkat syreenipensaiden juurelle ja vaikak tuhkat ovat jo ajat sitten kadonneet, niin puuhiiliä sieltä aina vaan löytyy. Oliskohan niin, että hiiltyessä puusta häviävät lahottajasienien ravinnokseen käyttämät osat ja tähän loppuun niiden hampaat eivät pysty? Täytyy tarkistaa Talotohtorista, mutta se ei juuri nyt satu olemaan tässä käden ulottuvilla.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Re: Puuhiili lämpöeristeenä?

Viesti Kirjoittaja pelkka »

vesahy kirjoitti:Oliskohan niin, että hiiltyessä puusta häviävät lahottajasienien ravinnokseen käyttämät osat ja tähän loppuun niiden hampaat eivät pysty? Täytyy tarkistaa Talotohtorista, mutta se ei juuri nyt satu olemaan tässä käden ulottuvilla.
Mulla on. Löytyy kohdasta "Luonnollinen lahontorjunta", kuudennessa painoksessa sivuilla 318-325. Sanoo, jotta hiilletty puu ei kelpaa lahosienille eikä tuhohyönteisille. Sama asia löytyy Harri Metsälän "Puukirjasta" sivulta 143.

Mulla on nyt päivälleen (juhlitaan tässä talon kanssa) tasan yhdeksältä vuodelta kokemusta tuosta hiilestä. Olen levittänyt sitä eri puolille tiluksia: niitylle, metsään, hiekalle, eilisiltana ruusupuskaankin. Eipä kostu, kastu tai homehdu. Olen aatellut jatkossa hiiltää omat tolppani - vähän samaan tapaan kuin Kailan kirjan kuvassa jaappanilaisesta puutarhasta.

pelkka
Vastaa Viestiin