Uskaltaako purkaa itse

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Pitkä
Jäsen
Jäsen

Re: Uskaltaako purkaa itse

Viesti Kirjoittaja Pitkä »

Tomppa kirjoitti:Viikko sitten hautasin vaarini joka teki elämäntyönsä lasinpuhaltajana Riihimäen lasissa,ympäristössä jossa asbestia oli joka puolella.Viimeiset neljä vuotta hänellä oli kotona lisähappilaite josta letkut nenässä kokoajan jotta henki edes jollainlailla kulki.Ilman tuota laitetta ei kovin montaa metriä jaksanut kävellä ennenkuin yksinkertaisesti happi loppui.Eipä ollut mukavaa katseltavaa ja siinä oppi arvostamaan terveitä keuhkoja ihan uudella tavalla.
Pääsyynä tähän sairauteen oli juuri asbesti jota oli mm. kuljetinhihnoissa yms. joita oli tuohon aikaan tehdas täynnä.

Pienet kertaluontoiset altistumiset eivät mitään aiheuta mutta pitkäaikainen kyllä todellakin aiheuttaa.
Vaarat tiedettiin jo 70-luvulla mutta asbestia vain pöllyytettiin. Miksi? Siihen on monta vastausta.
Valitettavasti vaarisi kuului siihen porukkaan joka sai asbestista vakavan sairauden. Kaikille ei kuitenkaan ole käynyt yhtä huonosti.
Osanottoni.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Kyllä minä uskaltaisin purkaa tuommoisen itse, kun on noin pieni kohde. Voihan sitä koko kopperon alipaineistaa ja hankkia vaikka mitä vermeitä vuokraamosta, mutta veikkaisin että puhtaimman purkutuloksen saat, kun paketoit koko höskän etukäteen tiiviisti muoviin. Katkaisukohtiin sen verran väljää, että mahtuu työkalut ja syntyvä ryönä paketin sisälle. Sitten vain kiikutat koko komeuden paketissa pihalle. Näin minä purin omasta kellaristani muutaman mutkan ennen sähkökattilan asennusta. Onhan siinä paketoinnissa jonkun verran vaivaa, mutta sitten ei tarvitse murehtia että asbesti leviää ympäristöön. Tietysti hengityssuojaimet kannattaa pitää päällä, mutta pölyn leviämisen riski on huomattavasti pienempi, kun kontaminaatiota ei alunperinkään pääsetä leviämään esim. kenkiin ja haalareihin.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Se suurin pölyhän tulee siitä leikkauksesta teki sen miten tahansa, tietysti jos teippaa sinne säkin sisään työkalutkin :wink:
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
AntiCrace
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja AntiCrace »

Keijo kirjoitti:Kyllä minä uskaltaisin purkaa tuommoisen itse, kun on noin pieni kohde. Voihan sitä koko kopperon alipaineistaa ja hankkia vaikka mitä vermeitä vuokraamosta, mutta veikkaisin että puhtaimman purkutuloksen saat, kun paketoit koko höskän etukäteen tiiviisti muoviin. Katkaisukohtiin sen verran väljää, että mahtuu työkalut ja syntyvä ryönä paketin sisälle. Sitten vain kiikutat koko komeuden paketissa pihalle. Näin minä purin omasta kellaristani muutaman mutkan ennen sähkökattilan asennusta. Onhan siinä paketoinnissa jonkun verran vaivaa, mutta sitten ei tarvitse murehtia että asbesti leviää ympäristöön. Tietysti hengityssuojaimet kannattaa pitää päällä, mutta pölyn leviämisen riski on huomattavasti pienempi, kun kontaminaatiota ei alunperinkään pääsetä leviämään esim. kenkiin ja haalareihin.

ja vaikka purkaisisitkin tuon ilman mitään naamareita ym. muita muovituksia niin tuskinpa se pöly keuhkoihin vedettynä vastaa kuin kartonkia norttia.
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Ja sekin kannattaa muistaa, että monilla samoissa tiloissa on nuorempaakin väkeä...
Meillä keittiön lattian alta paljastuneet lämmitysputkien asbestipäällystykset
kävi purkamassa oikee asbestinpurkufirma.
Varmuuden vuoksi ja varsinkin talossa olevien lasten takia...
Eli työntekijän suojaus, alipaineistus, jätteiden hävitys,
työkalujen puhdistus työn jälkeen, pölyn poisto sisältä ja ulkoa...
Itseluottamus ei täällä riittänyt :neutral:
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
EL48
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja EL48 »

Paikallinen ympäristökeskus auttaa ja neuvoo, sitten hankit RaTu kortin(RT-Keskuksesta) missä koko purkutyö kerrotaan kohta kohdalta...

Uskaltaa sen itsekin purkaa, suojaukset(rakenteet, ilmanvaihto ja henkilöt) ovat tärkeitä, avainsanoina osastointi, alipaineistus, kapselointi, ja hlökohtainen suojaus

Ja by the way, se sininen asbesti on se vaarallisin, sellanen 10:1 vaarallisempaa ku valkonen, muistaakseni se sininen on "Krokidoliitti" nimistä....

t:työ_turvallisuus
If I had to explain, You would not understand
Pitkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pitkä »

Keijo kirjoitti:Kyllä minä uskaltaisin purkaa tuommoisen itse, kun on noin pieni kohde. Voihan sitä koko kopperon alipaineistaa ja hankkia vaikka mitä vermeitä vuokraamosta, mutta veikkaisin että puhtaimman purkutuloksen saat, kun paketoit koko höskän etukäteen tiiviisti muoviin. Katkaisukohtiin sen verran väljää, että mahtuu työkalut ja syntyvä ryönä paketin sisälle. Sitten vain kiikutat koko komeuden paketissa pihalle. Näin minä purin omasta kellaristani muutaman mutkan ennen sähkökattilan asennusta. Onhan siinä paketoinnissa jonkun verran vaivaa, mutta sitten ei tarvitse murehtia että asbesti leviää ympäristöön. Tietysti hengityssuojaimet kannattaa pitää päällä, mutta pölyn leviämisen riski on huomattavasti pienempi, kun kontaminaatiota ei alunperinkään pääsetä leviämään esim. kenkiin ja haalareihin.
Näin tekevät myös ammattimiehet. Katkaisukohta näkyviin ns. pussipurkuna ja loput tiiviisti pakettiin. Parin putkenpätkän takia ei kannata ruvetea alipainestamaan eikä ihmeemmin suojaamaan. Säästyy aikaa ja vaivaa, ja purku tulee laillisesti hoidettua.
jkr
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jkr »

Meillä on vanhat palo-ovet kellarissa, puuovet ja karmit jotka on pellitetty, puun ja pellin välissä oleva valkoinen moska on tod.näköisesti asbestia. Olis tarkoitus kuitenkin säästää ovet ja karmit mutta ottaa pellit pois. Mitähän kannattasi tehdä?
Akuankka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Akuankka »

EL48 kirjoitti:Ja by the way, se sininen asbesti on se vaarallisin, sellanen 10:1 vaarallisempaa ku valkonen, muistaakseni se sininen on "Krokidoliitti" nimistä....
"Hauskana" anekdoottina Kent-savukkeissa käytettiin filtterissä sinistä asbestia 50-luvulla. Jälkikäteen tehdyn tutkimuksen mukaan krokidoliittiä irtosi ihan kunnolla joka "hatsilla".
pelkka
Jäsen
Jäsen

OT (Re: Uskaltaako purkaa itse)

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Kuva

(aiheeseen liittyvä mainos Emännän kodinhoito-oppaasta v. 1966, yhdeksäs painos)
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Sinänsä tragikoomista toi filtteri homma...

Mutta noihin uskottiin silloin ihan vilpittömästi; eiköhän samaa kaavaa ollu paljon kaikenlaista rakentamisessakin. Kaikenlaista ulkoverhouslevyä, ikkunaremonttia, puhallettavaa lämmöneristettä...

Miten toi toitotus sinänsä eroaa vaikkapa Fuktisolista (tai jostain muusta) nykyään :wink: juu on oikein ulkomailta, tutkittu on ja hyväksi havaittu ja laitetaan nyt paljon :wink: Ihan oikeesti se voi olla hyväkin smiley_074 mutta sama kaava toistuu ja aika näyttää oliko hyvää. Ja sinänsä asbestihan lienee ihan loistavaa kamaa kunhan se on tuolla eristeissä ja sideaineena eikä vedetä henkeen?

Ja toisaalta kaikkee (uutta) vastustetaan: cd-levyä (ei voinu edes kuunnella kun se tappoi musiikin), katalysaattoreita (haisi niin kauheelle ettei ikinä semmosta), digikameraa (huono bokeh ja liian hyvä syväterävyys), rokotuksia (eihän täällä oo isorokkoa ollu herra ties koska!) eikä oo kun satakunta vuotta kun pähkähulluksi sanottiin miestä joka oli keksiny Auton.

Ota tästä selvää...
V-MS
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Nostan tätä vanhaa ketjua enkä avaa uutta kun asiasta on jo perusteellisesti keskusteltu. Mutta se kysymys:

Meillä on nyt kellarin kanssa kaksi vaihtoehtoa: Joko tilataan asbestinpurkufirma paikalle (hyvä ja kohtuuhintainen sellainen on jo tiedossa) ja toimeksiannetaan kertalaakista koko kellarissa risteilevien abestiputkien purku ja vaihto uusiin. Tai puoliso purkaa itse saunan katossa olevat kaksi alle parimetristä putkenpätkää niin, että ne putket saadaan sieltä vaihdettua ja nostettua uusia putkia hieman niin, että suihkukaappi mahtuu niiden valloittamaan nurkkaan, loppu putkiviidakko jätetään myöhemmin tulevan suuremman kellari- ja maalämpöönsiirtymisremontin aikana toteutettavaksi. (Toteutustapa jälkimmäisessä vaihtoehdossa tässäkin ketjussa mainittu, eli nin ukon kuin tilankin suojuksia tarkoitus käyttää ja kostuttaa putket jne.)

Kysymys kuuluu siis, kumman kaa?

Kyseessä siis vesikiertoisen öljylämmityksen (alkuperäinen lämmitysmuoto ollut puukattila) patterien runkoputket, joissa normaalit 50-luvun asbestieristykset ts. se asbestieriste on yhtenä "vaippana" siellä eristeen sisällä.

Ja vielä sellainen huomio, näitä asbestikeskusteluja vanhoista ketjuista lukeneena: Tiedän että asbesti on vaarallista. Oma terästehtaan romupihalla töissä ollut ukki kuoli keuhkosyöpään ollen asbestialtistunut. (Ukki tosin ehti parin viimeisen vuoden sairastelua lukuun ottamatta elää terveenä kuin pukki kunnioitettavaan 89 vuoden ikään asti, eli syy- ja seuraussuhteet ovat tässä esimerkkitapauksessa kohtuullisen hankalia näyttää toteen.) Olemme perehtyneet asiaan perinjuurin mukaan lukien hysteeriset, maltilliset ja asian vakavuutta vähättelevät internet-aineistot. Kaipaan siis nyt ennen muuta kommentteja henkilöiltä, jotka ovat itse olleet kenties vastaavassa tilanteessa, en rakentavia ehdotuksia siitä, että asbestoitu kellarimme on julistettava välittömästi toimenpidekieltoon koska muuten seuraa paha äkkikuolema.

Lienee vielä mainittava, että asbestin purkua suunnitteleva henkilö ehti ennen kasvatusvastuullista lopettamispäätöstä polttaa yli 15 vuotta säännöllisesti tupakkaa, ajaa viikossa yli 500 kilometriä autolla pitkin yhtä Suomen moniongelmaisinta maantietä ja elää muutenkin vaarallista elämää.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Akuankka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Akuankka »

Laurakaisa kirjoitti:Nostan tätä vanhaa ketjua enkä avaa uutta kun asiasta on jo perusteellisesti keskusteltu. Mutta se kysymys:
Toteutustapa jälkimmäisessä vaihtoehdossa tässäkin ketjussa mainittu, eli nin ukon kuin tilankin suojuksia tarkoitus käyttää ja kostuttaa putket jne.)
Muista rakentaa (tai kehottaa ukkoasi rakentamaan) alipaineistettu tila purkamista varten. Eli muovitetaan kaikki aukot, sen jälkeen ulos pölynimuri imemään ilmaa ailipaineistetusta tilasta. Muovien pitäisi mennä sisäänpäin lommolleen. Testataan rälläköimällä betonia ko. tilassa, yhtään betonipölyä ei saisi tulla ulos. Tai testataan jollain muulla vastaavalla eritt. hienojakoisella pölyllä.

Testataan siis huolella, katsotaan ettei minkään kanavan tms kautta päädy samaa ilmaa johonkin yläkerran liinavaatekomeroon tms.

Ko. imuria ei sitten käytetä enää koskaan.

Asbestifirmat käyttävät jotain hyväluokkaista hepasuodatinta "pölynimurinsa" puhallusaukossa sillä mömmöjä ei saisi puhallella ainakaan lasten hiekkalaatikon läheisyydessä.

Ilman purettavan tilan alipaineistusta homma on mielestäni edesvastuutonta.
Laurakaisa kirjoitti: Kysymys kuuluu siis, kumman kaa?
Päätöksesi voidaan mallittaa matemaattisesti seuraavaksi (Seuraava ei ole siis sarkasmia vaan näin ajattelen asiasta itse )
a.teet itse
jolloin todennäköisyydellä X% mähläät hieman jossain asiaan liittyvässä proseduurissa ja silloin todennäköisyydellä Y% joku läheisistäsi saa asbestipohjaisen sairauden Z vuoden kuluessa. Plus todennäköisyydellä K joku kunnassa kuulee ja antaa sinulle V euroa suuruisen seuraamuksen.

b. teetät työn
jolloin todennäköisyydellä 100% menetät U euroa
sekä lisäksi todennäköisyydellä A% asbestifirma mählää jossain asiaan liittyvässä proseduurissa ja silloin todennäköisyydellä Y% joku läheisistäsi saa asbestipohjaisen sairauden Z vuoden kuluessa.

No, nyt kun et tiedä oikein prosenttilukuja niin vaikeahan noita on arvioida. X lienee jotain luokkaa 1-10% riippuen siitä kuinka hyvin mietit asiaa etukäteen ja kuinka paljon käytät samantyyppisiä suodattimia yms. Y lienee luokkaa promillen sadasosia yksittäisessä altistumisessa ja Z keskimäärin 30 vuotta. Mikähän sitten on A? Veikkaan että itse käyttämälläni asbestifirmalla se oli aika hyvä, luokkaa 1-2%. Miten itse arvioit X:n ja A:n?

Lisäksi, asuuko naapureita lähellä? Jos naapurit kuulevat jälkikäteen että purit itse ja puhalsit mömmöt taivaalle heidän kuistinsa läheisyydessä, saattavat rähjätä. En siis väitä että näin tekisit :wink: mutta onhan tässä näitä vaikuttavia tekijöitä
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Mahtavan selkeää todennäköisyyslaskentaa, kerrankin viini

Tässä tuli nyt vielä itselle mieleen muuttuja N, eli kukaan putkimies ei varmaan suostu tulemaan työskentelemään tiloihin jos ei ole esittää asbestinpurusta papereita, jotka osoittavat että todennäköisyys Y on kutistettu äärimmilleen käyttämällä asbestifirmaa. Tämä on siis erinomaisen ymmärrettävä lähestymistapa ammatti-altistuksen vaarassa eläville, itsekin toimisin noin.

Appiukko kertoi pari viikkoa sitten tarinoita, miten työpaikallaan hitsatessa käytettiin vielä 70-luvulla asbestihanskoja ja peiteltiin erinäisiä esineitä asbestihuovilla. Kulmista kiinni vaan ja huopa paikoilleen petivaatteiden tuuletustyyliin, ilma oli sakeana pölystä pitkään. Niin oli hyvä eriste että.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Määräysten puolestahan tilanne on niinkin ankara että purkaa saa "normaalisti" vain sellaista, jonka tietää varmasti asbesittomaksi. Jos asbestia on kartoituksessa todettu tai kartoitus on tekemättä, purku pitäisi rutiininmaisesti tehdä asbestipurkuna. Se on sitten toinen juttu ettei kukaan sinne kellariin tule katselemaan mitä siellä kolistellaan, mutta on toki mahdollista että viranomaiselle tulee mieleen kysyä vaikka lopputarkastuksessa että mitenkäs tuli tuo asbestiasia tarkistettua. Harvemmin näin varmaan käy, eli käytännössä itse tuo asia on ratkaistava.

Jos kellari olisi omani, niin teettäisin työn ammattilaisella kerralla pois. Purattaisin samalla muutkin putket mitkä samalla kertaa voidaan purkaa, eristämättömätkin. Ei se särkeminen ja pois kantaminen sitten enää paljoa sen enempää maksa kuin tavallinenkaan purku, kun siellä kellarissa kerran niillä töin ollaan. Huonoin vaihtoehto on, että siellä amatöörivoimin pöllytellään joka toinen vuosi.
Vastaa Viestiin