Ilmankuivain kellarissa

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
JartsaP
Jäsen
Jäsen
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 16, 2012 16:54
Paikkakunta: Salo

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja JartsaP »

Kaksi kuivainta meillä, halvempi Bauhausin vehje ja kalliimpi IVT. Ensin mainittu pitää kovempaa meteliä ja alkaa helposti pärisemään jos ei ole pehmeällä alustalla. Säiliökin siinä taitaa olla pienempi. IVT:ssä on sitten älyä enemmän, on hiljainen ja kääntyilevä / säädettävä suutin on kätevä esim. pyykinkuivauskäytössä. Molemmissa on hygrostaatti, mutta näyttävät kyllä ihan eri kosteuslukemia, IVT näyttää aina korkeampaa lukemaa ja käy melkein aina nonstoppina kun taas Baukkarin vehje tykkää välillä olla tulokseensa tyytyväinen ja pitää taukoa. Tuli hommattua nuo kellarikerroksen tarpeeseen alunperin siksi kun kesäkelillä alkoi kosteus kondensoitumaan viileisiin betonipintoihin, mutta pyykkiä sisällä kuivatessa tuollainen on myös erinomainen peli. Vielä kun joskus saisi ne letkut viemäriin, liittimet kyllä löytyy molemmista. Nyt pienempi kone on kuivattamassa lattiavalua ja rivinteerausmuurausta saunassa :)
Luigi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 370
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2010 11:59
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kuopion Clas Ohlsonilla myivät eioota noiden Cotechin kuivaimien osalta, joten piti poiketa Bilteman kautta. Parin käyttökerran perusteella ihan asiallinen ja kohtuullisen käyntiäänen omaava laite sekin:
http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoamin ... ain-84083/
Miehet sytyttää alta
Avatar
kokki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 365
Liittynyt: La Touko 23, 2009 19:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja kokki »

Kävin hakemassa tuon clasun koneen... tuntuu ihan huiman tehokkaalta hintaisekseen, oli 149€ normi 219€ tms sijaan.
Meinasin hakea pienemmän kaveriksi tuollaisen isomman, mutta luin sitten tuolta arvostelun, että
"Tekee just sen mitä sanotaan ja vähän päälle. Se ylimääräinen on se ongelma. Laitteen tuuletin on päällä koko ajan, kosteudesta riippumatta. Ei virransäästömahdollisuutta. Tuuletin on voimakas (hyvä), mutta aiheuttaa turhaa meluhaittaa (ja sähkönkulutusta) vaikka kosteus olisikin matalalla. Pienempi malli (2v sitten) lopetti myös tuulettimen pyörittämisen kun tarvetta ei ollut, oletin että tämä tekisi samalla tavalla. Tämä on varmaan ok jonnekin tilaan jossa ei itse oleskele. Tai jos vaan napsauttaa sen päälle kun on kosteata. Automaagisuus menee vähän hukkaan työ- tai oleskelutilassa." eli pörisee kokoajan? Sehän nyt ei kovin kivalta kuullosta.. jos siis kosteus on tippunu halutun tason alle ja vielä vaan pyörittää tuuletinta? Ääh! Ei näin! Kattelin jotai kosteusantureitaki jo, mutta niiden hinnat on aika kovat. Tosin olisha siel pesuhuoneessa jo 1wiressä kiinni kosteusanturi että pitää nyt miettiä.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
KariFS
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1284
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 22:12
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Luulisi että on toisaalta ihan hyväkin se että tuuletin pyörii koko ajan. Silloinhan ilma kiertää koko ajan ja laite reagoi kosteuteen nopeammin. Tuskin se pelkkä puhallin montaa wattia vie, ja kaikkihan siitä menee lämmöksi kuitenkin :wink: Ittellä on Biltsun tarjouksesta monta vuotta sitten hankkimani kone, siinä tuuletin ei pyöri koko aikaa, mutta ärsyttävästi kone päästää merkkipiippauksen aina käynnistyessään. Käsittämätön toiminto, kyllähän sen käynnistymisen kuulee ilman piippaustakin :roll:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Avatar
kokki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 365
Liittynyt: La Touko 23, 2009 19:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja kokki »

Riippunee kai flektistä, mutta silti tollainen ns turha pyörintä ottaa päähän, vaikka tuskin se ees kuuluis tuolta pesuhuoneesta asuintiloihin asti, mutta ihan periaatteesta sapettaa tuollainen.

Noh, täytyy ootella parempaa versiota tarjoukseen.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Bauhausin 20l/vrk-koneessa on valittavissa käykö koko ajan vai sammuuko asetetun arvon saavutettuaan.
Sammuessaan hiljenee täysin. Vain kosteusnäyttö jää päälle.
Avatar
kokki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 365
Liittynyt: La Touko 23, 2009 19:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja kokki »

Paljos tolla Baukkarin vehkeellä olikaa hintaa?

Pitänee käydä siellä joku päivä .. ja samalla maalia ostella sieltä.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
villelap
Jäsen
Jäsen
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 14:09
Paikkakunta: NOkia

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja villelap »

Itse tilasin syksyllä trotec TTK75 S ilmankuivaimen. Oon tosi tyytyväinen. Poistaa hyvin kosteutta nimenomaan viileästä kellarista (5-15 astetta) verrattuna edelliseen kuivaimeen joka toimi hyvin vain lämpimässä. hintaa tuli posteineen erillisen kosteusmittarin kanssa karvan vaille 150€ pihaan tuotuna. Ilma on kellarissa raikastunut. Tuottaa hyvin lämpöä samalla ja kellari on lämpöisempi kuin edellisinä talvina.

Suosittelen tuota.
PanuO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Loka 11, 2010 14:54
Paikkakunta: Kotka

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja PanuO »

villelap kirjoitti:Itse tilasin syksyllä trotec TTK75 S ilmankuivaimen. Oon tosi tyytyväinen. Poistaa hyvin kosteutta nimenomaan viileästä kellarista (5-15 astetta) verrattuna edelliseen kuivaimeen joka toimi hyvin vain lämpimässä. hintaa tuli posteineen erillisen kosteusmittarin kanssa karvan vaille 150€ pihaan tuotuna. Ilma on kellarissa raikastunut. Tuottaa hyvin lämpöä samalla ja kellari on lämpöisempi kuin edellisinä talvina.

Suosittelen tuota.
Samat sanat. Vähän muovinen ja jokin resonoi välillä mutta muuten hyvä laite.
Bryggare11
Jäsen
Jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2011 14:55
Paikkakunta: Espoo | Hanko
Kotisivu: http://bryggare11.blogspot.fi
http://sisustuspalvelu.com

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja Bryggare11 »

Olen tosi tyytyväinen hankintaani. Aloitin tämän keskustelun Tammikuussa 2011 ja laite on siitä lähtien surissut kellarissa, yli 2 v. 24/7 ja kellarissa hyvä ilma. :wink:
ponneton
Jäsen
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 3:22
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja ponneton »

millaisen kuivurin voi laittaa maapohjaiseen kellariin? korkea sokkeli kyseessä. tuuuletusaukkoja on mutta eivät riitä :(
A13
Jäsen
Jäsen
Viestit: 536
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 12:53
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja A13 »

Maapohjaiseen kellariin voi laittaa ihan samanlaisen kuin lattialliseenkin, oleellista on riittävä teho tilan kokoon ja olosuhteisiin nähden.
A13 kirjoitti:Meillä on kellarin nurkassa rämissyt jo reilun vuoden ajan Trotec-merkkinen pieni halpa kiinalainen 230 Watin ilmankuivain poistamassa vesijohtojen ja -säiliöiden ylenpalttista kondensiota hellesäillä.
Parin vuoden käytön jälkeen vehje sitten lakkasi toimimasta. Ilmapuhallin ja kompressori pyörivät, mutta vettä ei erotu pisaraakaan. Ilmeisesti kylmäaineet ovat karanneet. Toimiessaan se oli hyvin tarkoitukseen sopiva, ja kaikenlisäksi halvin löytämäni kuivain, joten tilasin uuden samanlaisen.
KariFS
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1284
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 22:12
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

A13 kirjoitti:Maapohjaiseen kellariin voi laittaa ihan samanlaisen kuin lattialliseenkin, oleellista on riittävä teho tilan kokoon ja olosuhteisiin nähden.
Lisäyksenä sanoisin että ei kannata yrittää älyttömän kuivaksi sitä tilaa saada, eli ei kannata huudattaa konetta täysillä. Ja maalattialla seisovan koneen alle kannattaa laittaa pihalaattoja tms ettei keiku. Ilmanvaihtoa saattaa kannattaa kesällä jopa hieman rajoittaa, lämpimässä ulkoilmassa on kosteutta joskus jopa enemmän kuin kellarin ilmassa.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
A13
Jäsen
Jäsen
Viestit: 536
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 12:53
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja A13 »

Juu, tarkemmin miettien tuo ilmankuivaimen käyttö tilassa, joka on ennemminkin rossi kuin kellari, on vähän kyseenalainen viritys. Kuten KariFS totesi, kuivainta tulisi käyttää suljetussa tilassa, ja epäilenpä kuivaustehon tarvetta maapohjaisessa tilassa jokatapauksessa melkoisen suureksi. Riitävän tehokas kuivain voi sitäpaitsi olla aika hinnakas. Ennemmin kannattaisi lisätä tuuletusaukkoja.
ponneton
Jäsen
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 3:22
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja ponneton »

oikeassa olette. olen tässä miettinyt jos jonkinlaista vaihtoehtoa millä sitä kosteutta sieltä saisi pois ja ainut asia on kaivaa sokkelin vierus auki ja laittaa ne patolevyt .( tuuletuksia on nyt yhteensä 8 kpl + ovi ja tosiaan kesäaika näköjään nostattaa kosteutta enemmän , olen pitänyt tuota oveakin paljon auki kun luulin että kuivaisi nopeammin.)
kuinka kiireellinen se työ on, sitä en osaa sanoa. maa kellarissa on kosteaa, haisi aikaisemmin maakellarilta, nyt hajussa mukana märkä multa. ja kaikista hauskinta että tuo haju nousee jo asuinkerrokseen. kellarin katto on lautarakenteinen, eli sisätilan lattia. kohta tietysti koko torppa homeessa.
kellarissa on paljon kaikenlaista irtonaista puusälää yms. ihme roskaa. menee ikuisuus ja terveys ennenkuin ne olen saanu sieltä poisroudatuksi. tässä jo tyhennetty sitä alapohjaa kaikenmaailman vanhoista huonekaluista lähtien. muutamia lattialankkujakin irrotin sieltä kun sanoivat että ne kostuessaan haiseevat. pitääkö tossa rojun poistamisessakin käyttää joitain hengityssuojaimia? poistelin keväällä kellarin betoniseinistä styroxlevyt , (enkä kyllä silloinkaan muistanut suojaimia) , olivat ilmeisesti olleet lämmmöneristeenä. jos en pysty tänäkesänä niitä patolevyjä laittaa niin ilmeisesti miun on laitettava styroxit takas sinne seiniin tai palellutaan ku torakat ens talvena. :shock:
Vastaa Viestiin