Finnfoam lattiaeristeenä

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Finnfoam lattiaeristeenä

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Matti Alander kirjoitti:Maailmasta löytyy mitä ihmeellisimpiä talonrakennustyylejä, ohjeita ja viranomaismääräyksiä. Amerikassa vanhempia kerrostaloja on tehty jopa valuraudasta.
Muistaakseni Turun asuntomessuille jo vuosis sitten rakennettiin talo teräslevyistä. Tuskin vielä sen enempää ruostunut kuin Ruotsin laivatkaan.
Matti Alander kirjoitti:Jonkinmoista eristystä yleensä löytyy kaikista, mutta yllättävän heppoisia. Myös rakenteet varsinkin omakotitaloissa voivat olla jopa käsittämättömän keveitä, Amerikan elokuvissa ovikin potkaistaan auki helpon näköisesti.
Saksassa olen käynyt melko uuden talon vintillä ja siellä näytti eristeenä olevan noin tuuman kerros sanomalehteä. Ja siellä, kuten Amerikassakin ulko-ovet aukeavat usein sisäänpäin. Myös erilaiset rakennusmääräykset voivat vaikuttaa ovien rakenteeseen. Katsokaapa vaikka laivojen hyttien ovia, niiden alaosassa on listoitus, jonka alla on potkaisemalla irti lähtevä luukku. Siitä pääsee ulos jos hytissä syttyy tulipalo ja tietenkin se on lattian rajassa savukaasujen vuoksi. Myös pelastajat pääsevät helpommin sisälle.
Matti Alander kirjoitti:Hometta löytyy lähes kaikkialta ja ongelmaa myös kosteuden kanssa, lattiakaivo kokolattiamatossakin on tullut nähtyä.
Hometta on joka puolella, sitä ei voi välttää, se kuuluu luontoon. Vasta kun se alkaa kasvaa hallitsemattomasti, niin siitä tulee ongelma. Ainakin meillä syödään herkkuna juustoja, jotka ovat paksussa sinisessä homeessa. Samoin keräämme metsistä puuta lahottavia sieniä ihmisten ravinnoksi.
Matti Alander kirjoitti:50 mm suulakepuristettua solupolystyreeniä ei ole oikein mitään, sama kuin 50 mm villaa.
Eikös tämä ole kauppanimeltään Styroxia? Se on aika höttöä tavaraa, enkä laittaisi sitä enää edes leikkimökin seiniin eristykseksi. Routaeristeenä olen kyllä käyttänyt ja kun joskus olen joutunut sellaisen kohdalta ojaa kaivamaan, niin kyllä se siellä maan sisällä näyttää hyvin pärjänneen.

Usein vertaillaan nimenomaan Finnfoamia ja SPU:ta ja niiden eristysominaisuuuksia. Valmistajien ilmoittavat arvot näyttävät melko samanlaisilta, mutta kun noiden negatiivisten potenssien kanssa minulla on selviä ymmärtämisvaikeuksia, niin osaisiko joku kääntää ne paremmin tajuttaviksi?
Matti Alander kirjoitti:Höpinä meni vähän yli aiheen, mutta tulipa kirjoiteltua ja seuraavaksi taas paremmin aiheeseen.

No niin meni mullakin, mutta aihe on kiinnostava, myös näin reuna-alueiltaankin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Nihan
Jäsen
Jäsen
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Elo 24, 2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa/Kanta-Häme

Re: Finnfoam lattiaeristeenä

Viesti Kirjoittaja Nihan »

vesahy kirjoitti: Usein vertaillaan nimenomaan Finnfoamia ja SPU:ta ja niiden eristysominaisuuuksia. Valmistajien ilmoittavat arvot näyttävät melko samanlaisilta, mutta kun noiden negatiivisten potenssien kanssa minulla on selviä ymmärtämisvaikeuksia, niin osaisiko joku kääntää ne paremmin tajuttaviksi?
FF on eristävydeltään samaa tasoa kuin eri villat ja EPS eli styroksi. SPU on edellämainittuja hieman parempi, 30-50% luokkaa.
Pietu-Petteri
Jäsen
Jäsen
Viestit: 131
Liittynyt: Ma Elo 20, 2012 11:58
Paikkakunta: Kemijärvi
Kotisivu: http://nahkuriprojekti.blogspot.fi/
Viesti:

Re: Finnfoam lattiaeristeenä

Viesti Kirjoittaja Pietu-Petteri »

Nihan kirjoitti:
vesahy kirjoitti: Usein vertaillaan nimenomaan Finnfoamia ja SPU:ta ja niiden eristysominaisuuuksia. Valmistajien ilmoittavat arvot näyttävät melko samanlaisilta, mutta kun noiden negatiivisten potenssien kanssa minulla on selviä ymmärtämisvaikeuksia, niin osaisiko joku kääntää ne paremmin tajuttaviksi?
FF on eristävydeltään samaa tasoa kuin eri villat ja EPS eli styroksi. SPU on edellämainittuja hieman parempi, 30-50% luokkaa.
Muistelisin että 100 milliä SPU:ta vastaa 170 milliä lasivillaa.
Avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2045
Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Finnfoam lattiaeristeenä

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Mulla oli peräkamarin korotetussa lattiassa lastulevyn&muovimaton alla styroksia ahdettuna lattianiskojen väliin 30 millisiä levyjä. Siitä ei ollut huoneen lattian lämpötilalle juuri mitään etua, sillä styrox-levyt oli leikattu niin keturalleen, että karmeista rakosista kävi melkoinen huju.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2256
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36

Re: Finnfoam lattiaeristeenä

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Se on totta että luonnossakin hometta riittää, tarkoitukseni oli paremminkin tuoda esille, että kosteusongelmia riittää ratkottavaksi ympäri maailman.
Kaikkialla niihin ei kiinnitetä huomiota välttämättä niin paljon kuin Pohjoismaissa. Kosteusvaurioita käsitellessä viitataan usein vanhoihin hyvin säilyneisiin rakennuksiin, jotka olisivat kosteudenkin puolesta toimineet paremmin. Asiaan kuitenkin vaikuttaa että niistäkin huonommat on jo purettu.
Taloa tulee myös käyttää oikein ja huolellisesti, niin käyttöikäkin pitenee. Kuntien kiinteistöissä käytön opastuksella on saatu huomattavia remonttikulujen säästöä ja terveellisempää sisäilmaakin.
Nykyiset materiaalimme joista taloja rakennetaan ovat erittäin hyviä, kunhan niitä käytetään tarkoitukseen soveltuvissa paikoissa. Suunniteltaessa otetaan huomioon myös rakenteen kuivumisen mahdollisuus, mikäli se jostain syystä kastuisi.
Styrox on vanha tuotemerkki, kyseessä on solupolystyreeni, jota valmistetaan nykyisin suulakepuristamalla tai paisuttamalla.
Väri tulee sitten väriaineesta ja se voi olla valmistajan mieltymysten mukainen, vaikka vaalean punainen. Fuktisol tuotteen väri tulee Bitumi latteaksi liimasta, jolla pallot liimataan yhteen ja samalla suojataan solupolystyreeni pallo vettymiseltä. Näin tuotteesta tulee veden paineeton ja vettymätön.
Raaka-ainetta enemmän käyttämällä saadaan kaikista solupolystyreeni tuotteista lujempia, mikä tietysti nostaa sitten hintaa. Tavallisia Eps levyjä voidaan valmistaa myös hyvin lujina, mutta silloin hintakin lähentelee suulakepuristettujen hintaa. Koska rakennusalalla on keskeisintä tuotteen hinta, niin rautakaupan varasto loppuu yleensä lujuuteen 120 kpa niinsanottu routa Eps.
Uretaani on sitten oma tuotteensa, vaikka väri on keltainen Suomessa. Eristyskyky on hieman parempi, joskin hieman ylimainostettu yleensä näissä vertailuissa.
Kuten Petteri edellä kertoi voi hyvänkin tuotteen pilata asennettaessa virheellisesti ja hyvästä eristyskyvystä pahimmassa tapauksessa saada mitään hyötyä.
Tietoa kyllä maailma on tulvillaan ja sitä saa nykyisin helposti. Ei muuta kuin rakentamaan ja korjaamaan vaan, raha kiertämään.
Taas vähän höpinää, mutta jos selvensi asiaa niin hyvä.
Jartsi
Uusi jäsen
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 21, 2013 10:00
Paikkakunta: Kotka

Re: Finnfoam lattiaeristeenä

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Pieni tarkennus tuohon eristyskykyyn, ottamatta kantaa käyttötarkoitukseen tai kiinnitysmenetelmiin:

PIR-polyuretaanin (esim. SPU/Kingspan/Thermisol Titan) lämmönjohtavuus (lambda declared) on noin 0.023,
suulakepuristetun polystyreenin (esim. Finnfoam) vastaava luku on noin 0.035.
Eroa on siis 34%, eli polyuretaanilla on noin kolmasosan parempi eristävyys kuin suulakepuristetulla polystyreenillä.
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 705
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: Finnfoam lattiaeristeenä

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Uusimmassa meidän talossa (1/2015] on juttu rossipohjan kunnostamisesta. Esimerkissä oli tehty uusi lattia juuri tuosta foamista. Tai ei siinä vissiin mainittu nimeä, mut ei tuolla taida muita valmistajia olla.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2045
Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Finnfoam lattiaeristeenä

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

^ Mielestäni oli kiinnostava myönteisessä mielessä. En hengittävien rakenteiden kaverina kumminkaan omaan talooni laita. Sitäpaitsi puu ja puutalot elää kuten tiedetään melkoisesti vuodenaikojen ja kosteusvaihteluitten mukaan, miten se pölyröpeeni-rytöx elää mukana, jää nähtäväksi..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 705
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: Finnfoam lattiaeristeenä

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Mutta toisaalta uretaanillahan tuo sidotaan. Sama homma vintilläkin, uretaanilla spu laitetaan kiinni ja siellä kuitenkin hyväksytty rakenne. Ja onhan sitä kuulemma joustavampaa uretaania olemassa..?
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Vastaa Viestiin