Kongo

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pelkka
Jäsen
Jäsen

Re: Kongo

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Pekka Huhta kirjoitti:Kannattaa mietiä se niin että mulla meni keittiön tekoon viisi kuukautta, kylppäriin vissiinkin ykstoista
Haa, mulla on ollut toimiva keittiö viimeksi heinäkuussa 2002... tuleekos siitä jo seitsemän vuotta? Kaikki täyspuiset ovet ja runkomatsku ja maalit ja muut vermeet ovat sisällä talossa, kuin myös homman tekijä, mutta jotenkin vaan, jotenkin vaan.

Kun tuolla keskeneräiselläkin pärjää ihan hyvin.

Tosin kun tulee kyläilijöitä niin selittämisen tarve on kova.

pelkka
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Pekka Huhta kirjoitti:Mä taidan olla kolmesta laiskin, mä nyt olen sentäs rassannut omaa taloani jo viisi vuotta enkä oo saanut aikaan kun puolet huoneista. :-D

Kannattaa mietiä se niin että mulla meni keittiön tekoon viisi kuukautta, kylppäriin vissiinkin ykstoista ja kaikkea muuta mä olen nakertanut sen lopun viisi vuotta. Jossain vaiheessa pitää vielä elääkin :)

Pekka
Täytyy kuitenkin muistaa että se pieteetin taso jolla Pekka näitä hommia tekee hakee vertaistaan joten silloin aikataulunkin on oltava väljä.Näissä hommissa kiire on sitä pahinta myrkkyä joka aina vaikuttaa lopputulokseen negatiivisesti.En tiedä kuka meistä kolmesta on "hulluin" mutta kyllä Pekka on siinä tilastossa aika korkealla... :lol: Mä kuitenkin hain listatavarani puutavaraliikkeestä,tosin hyvästä sellaisesta,enkä alkanut niitä itse höyläämään. :mrgreen:
Ei kuitenkaan unohdeta sitä että mulla meni 2 vuotta ja 23 päivää siihen että sain ruuvata postilaatikon oikeaan osoitteeseen ja pääsin muuttamaan sisään.Tämä oli kuitenkin jo valmis talo ostaessa eikä siirtoprojekti niinkuin Kongo.
Valmistahan tästä ei tule koskaan,eikä tarvitsekaan.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Hower kirjoitti:On tuo kyllä mainion ja sopusuhtaisen näkönen talo.
Mua itseäni harmittaa, että kaksi näteintä julkisivua ovat tavallaan piilossa katseista ja totta kai se rumin julkkari näkyy ensimmäisenä saavuttaessa Kongon läheisyyteen. Kolme julkkaria ovat omasta mielestäni onnistuneita, mutta se neljäs tökkii jostain syystä. :?
Hower kirjoitti:Voin kuvitella, että lopputulos näyttää siltä kun talo olis ikäänkuin aina ollu paikassaan.
Tuota mä haen. :-D Kongo luo hauskan kontrastin tuolle asuinalueelle, jossa kaikki muut talot ovat rehellisesti uudisrakennuksia ja ikään kuin rakennettu Kongon ympärille. Tosin lähin naapurini on aika onnistunut "perinnetalo". Kongo on vielä hauskasti mäen nöppäreen päällä eli se ikään kuin dominoi tuota aluetta. :mrgreen:
tuuma kirjoitti:eikä sellainen kahvipaketti -mainos fiiliskään sitten ilmeisesti pahaksi ole.
Ihan pikkuisen repesin kaverin kanssa ääneen työmaalla... :mrgreen: Mitähän mä siinä tein, jotain lattianiskaa veistelin kirveellä ja sovittelin sitä paikoilleen ja vierailulla ollut kaveri hörppi termakahveita ja seurasi toimitusta. Sitten se yht'äkkiä alkoi hyräilemään Juhla-mokan tunnussävelmää! :mrgreen: Siinä sitä sitten naureskeltiin, että pitäisi päästä Pauligin mainokseen... :mrgreen:
tuuma kirjoitti:
Pekka Huhta kirjoitti:Mä taidan olla kolmesta laiskin
No niin nyt on paljastunut tämä kolmen koplan syvin salaisuus... Sopii munkin luonteenpiirteeseen, eli on kai mullakin sitten toivoa, kiitos teitille vielä kerran :-)
Juu, tervetuloa perinnekoplaan! :mrgreen: Ei tarvi muuta kuin osata tehdä vuosikausia yhtä nurkkaa ja hyräillä sitä Pauligin tunnusta... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tomppa kirjoitti:Näissä hommissa kiire on sitä pahinta myrkkyä joka aina vaikuttaa lopputulokseen negatiivisesti.En tiedä kuka meistä kolmesta on "hulluin" mutta kyllä Pekka on siinä tilastossa aika korkealla... :lol:
Kiire on pahasta, mutta totuuden nimissä itse jätän sen viimeisen millin hieromatta paikoilleen ja hyppään jo seuraavan nurkan kimppuun. :? Ei ole kyse siitä, ettenkö sitä milliä saisi haettua vaan siitä, että valmistakin on tultava. Ne ihmiset, joidenka nurkissa on tullut perinnehommia tehtyä, ovat nimenomaan tyytyväisiä siitä, että pystyn hoitamaan hommat kustannustehokkaasti eli nopeasti ja hyvää. Priiman suuntaistakin pystyy tekemään, mutta harvoin asiakas sitä haluaa, koska kustannukset kasvavat oleellisesti. :? Ilkeä tosi asia.

Meinasin äsken itkun tirauttaa työmaalla, kun katselin kahta tänään asentamaani karmia seinällä. Oli se vaan runollisen kaunis hetki, kun puitteet oli karmeissa ja halogeenit valaisivat sisätilat pilkkopimeässä talvisessa lumisateessa, kun kusella ollessani katselin Kongoa ulkoapäin.
:-D
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Oto Hascak kirjoitti: Meinasin äsken itkun tirauttaa työmaalla, kun katselin kahta tänään asentamaani karmia seinällä. Oli se vaan runollisen kaunis hetki, kun puitteet oli karmeissa ja halogeenit valaisivat sisätilat pilkkopimeässä talvisessa lumisateessa, kun kusella ollessani katselin Kongoa ulkoapäin.
On se mainio kaveri!Ensin tulee lähes kaunokirjallista tekstiä ja sitten viimeisessä lauseessa palataan suomalais-ugrilaiseen realismiin. :lol: :lol:
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Tomppa kirjoitti:
Oto Hascak kirjoitti: Meinasin äsken itkun tirauttaa työmaalla, kun katselin kahta tänään asentamaani karmia seinällä. Oli se vaan runollisen kaunis hetki, kun puitteet oli karmeissa ja halogeenit valaisivat sisätilat pilkkopimeässä talvisessa lumisateessa, kun kusella ollessani katselin Kongoa ulkoapäin.
On se mainio kaveri!Ensin tulee lähes kaunokirjallista tekstiä ja sitten viimeisessä lauseessa palataan suomalais-ugrilaiseen realismiin. :lol: :lol:
Suomalais-ugrilaista realismia: Jos olen pihalla kusella eli meisseli kädessä ja katselen kahta tänään asentamaani karmia, niin tuolloinhan näköpiirissä on kolme kaunista asiaa... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

Oto Hascak kirjoitti:
Tomppa kirjoitti:
Suomalais-ugrilaista realismia: Jos olen pihalla kusella eli meisseli kädessä ja katselen kahta tänään asentamaani karmia, niin tuolloinhan näköpiirissä on kolme kaunista asiaa... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Mitäs kirjoitit hankeen...jotain japanilaista haikuako vai Leinoa ? :-)

Laiskuutta on monenlaista. Tunnen ihmisiä, jotka laiskottelevat peräti pari minuuttia syönnin päälle ja ponkaisevat hommia jatkamaan kun minä vasta suunnitelen sohvalle, tai tätänykyään laiskanlinnaan (tv-tuoli) surffailemaan menemistä. Heräävätkin viideltä aamulla ja puolet päivän töistä on tehtynä siihen mennessä kun minä herään. Ei niistä kyllä paljoa seuraa illalla sitten olekkaan.

Akseli Touhulan sanoin: "Muista, että ahkeruus palkitaan työn jälkeen." "Niin, mutta laiskuus palkitaan välittömästi."

Mutta asiaan, hyvä että jotain saa aikaiseksi kun projektikin on melko iso ja pitää vielä sanoa, että on hienoa kun löytyy muitakin kuin talopaketteja.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Tuota näkyä ihastelin silloin kusella käydessäni... :mrgreen: Ikkunat tuo kummasti näköä pirttiin. Alakerrasta on asentamatta kahdet karmit eli yhdet puuttuu keittiöstä ja toiset porrashuoneesta. Keittiön karmeja en voi asentaa vielä, sillä kyseisestä ikkunasta menee väliaikainen savuhormini pihalle. Kyseisen ikkuna-aukon voi pongata alla olevasta kuvasta vasemmalta. Nyt mulla on ikkunoiden ulkopinta samalla tasolla hirsien ulkopinnan kanssa eli jos aukot nyt listoittaisi, niin smyygejä ei tarvitsisi laisinkaan. Joudun vielä siirtämään karmeja ulospäin ulkovuoraustöiden yhteydessä ja tällöin ikkunoiden ulkopinta tulee jäämään näillä näkymin tuulensuojalevyn ulkopinnan kanssa tasan ja näin ollen tarvitaan neljän sentin smyygit. Karmit on niin syvät, että ne voisi asentaa jopa ulkovuorauksen ulkopinnan kanssa samaan tasoon, mutta jätän ne silti muutaman sentin syvemmälle aukkoihinsa.

Kuva

En edelleenkään pidä itseäni puristina, vaikka perinnejengiin kuulunkin ja perinteiden puolesta paasaankin. Silti oon aina ollut sitä mieltä, että vanhojen talojen aukotuksia ei saisi muuttaa. Aikamoista jeesustelua saarnata tuosta asiasta, sillä mulla menee kehikosta neljää oviaukkkoa lukuunottamatta kaikki uusiksi! :lol: Tuo on iso muutos, mutta kaikki oli aika hyvin puolusteltavissa ja pääsääntöisesti vanhoja aukkoja lähinnä pienennetään ja laitetaan umpeeen. Yhtäkään täysin uutta aukkoa ei kehikkoon puhkaistu.

Tästä kuvasta näkee hyvin Kongon kokemaa muodonmuutosta. Tämä on siis sama julkisivu kuin tuossa ylempänäkin olevassa kuvassa.
Kuva

Alunperin tällä julkkarilla oli siis neljä todella kapeaa ikkunaa. Kuvassa näkyy myös selvästi vesikatteen vuodosta aiheutuneet vauriot eli seinää meni aika pitkä pätkä uusiksi. Koska kaksi noista ikkunoiden väleissä olleista seinänpätkistä oli lahoja ja vanhoja karmeja sekä puitteita ei ollut olemassa, niin aukkojen muutos oli jokseenkin perusteltua. Huomioitavaa on, että reunimmaisten ikkunoiden reunat pysyivät paikoillaan eli noilla kohdin aukot alkavat samoista kohdista edelleen. Niiden väliin vaan veisteltiin uusi seinän pätkä ja näin saatiin neljän pienen ikkunan tilalle kaksi suurta (korkeus pysyi samana). Saman suuntainen muutos tapahtui seuraavallakin julkkarilla eli siellä yhdistin kahdesta kapeasta ikkuna-aukosta yhden leveän.

Katon kaltevuus on sama kuin alunperin, mutta räystäitä pidensin hiukan ja jätin "koteloinnit" pois räystäiden alapinnoista.

Mä en koskaan tee mitään hirvittävän tarkkoja suunnitelmia, vaan mietin asiaa eteenpäin tekemisen kautta. Kongo kokee koko ajan jos minkäkin sortin uudistuksia ja innovaatioita. :mrgreen: Uusimpia muutoksia on talon värityksen vaihtuminen ja keskuspölynimurimen pois jääminen. Nyt kun ei ole enään hallitusta asioista päättämässä, niin voi alkaa toteuttaan itseään. :mrgreen: Alunperin Kongosta kaavailtiin seinäväriltään kermanväristä suklaan ruskeilla listoituksilla (kuulostaa kamalalta, mutta todellisuudessa on hieno). Nyt Kongo vaihtaa värinsä Roosaksi (miehille: melkein vaaleanpunainen) valkoisin listoituksin. Katselin yhtä taloa noilla väreillä ja täytyy sanoa, että oli todella komean värinen. Tyyliltään ja malliltaan talo oli samankaltainen kuin Kongokin eli pitäisi toimia itsellänikin se väritys. :-D Keskuspölynimurinta en itse koskaan edes halunnutkaan, mutta se oli hallitukselle jostain syystä tärkeä asia. Nyt ei tarvitse miettiä senkään putkituksia ja linjavetoja, vaikka ne olisin saanut toteutettua aika kivastikkin.

Huomenna keksin varmaan rahansäästön merkeissä jättää sisävessan pois ja rakentaa korvaavaksi laitokseksi p*skahuussin tontin takanurkkaan. :mrgreen: Miehet... :lol:

Muoks. Korjsin pari kirotusvirettä...
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Oto Hascak kirjoitti: Nyt Kongo vaihtaa värinsä Roosaksi (miehille: melkein vaaleanpunainen) valkoisin listoituksin.
Sittenhän sun ei tarvitse edes maalata niitä kouruja ja syöksyjä kun ne passaa noihin valkoisiin listoituksiin.Taas säästyy vaivaa ja maalirahat. :mrgreen:

Toi on muuten sellainen väriyhdistelmä että se kuulostaa tosiaan kauhealta mutta itsekin olen nähnyt parikin vanhaa taloa tuossa värityksessä ja se sopii tosi hyvin joten ainakin mun mielestä valinta on ehkä jopa parempi kuin alkuperäinen suunnitelma.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Oto Hascak kirjoitti:Nyt Kongo vaihtaa värinsä Roosaksi (miehille: melkein vaaleanpunainen) valkoisin listoituksin.
Hyvä veto: aika moni naisihminen tykkää roosasta. Varo vaan etteivät erinäiset juntat ja väliaikaishallitukset siirrä päämajaansa Kongoon!

Lehtien palstoilla (ja valitettavasti ajellessakin) näkee joskus imeliä liian pinkkiin vivahtavia ulkoseiniä. Tuossa vuosi takaperin kävin kuitenkin eräässä noin 80-vuotiaassa talossa, joka oli korkealla mäen päällä ja vanhan puutarhan ympäröimä. Talo oli samana kesänä maalattu, semmoinen a-a-aavistuksen vanhaan (= harmaaseen) vivahtava roosa vaalein nurkin, ja kyllä oli komea. Isäntä kertoi aluksi vierastaneensa ajatusta liian "akkamaisena", mutta oli lopputulokseen todella tyytyväinen.

pelkka

p.s. kannatan ajatusta siitä, että suunnittelet ja rakennat sellaisen talon joka sinua miellyttää ja annat tulevien tai menevien tyttöystävien mukautua taloosi. Ihastuvat ne siihen kuitenkin! Voihan siellä sitten sisustaa, vähäsen, ehkä.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

pelkka kirjoitti:
Oto Hascak kirjoitti:Nyt Kongo vaihtaa värinsä Roosaksi (miehille: melkein vaaleanpunainen) valkoisin listoituksin.
Hyvä veto: aika moni naisihminen tykkää roosasta. Varo vaan etteivät erinäiset juntat ja väliaikaishallitukset siirrä päämajaansa Kongoon!
Niin ja aattele kuinka lääpällään ne flikat on kun saavat kuulla että mies on ihan itte valinnu tommosen värin. Se on se ison karvasen miehen herkkä vaaleanpunainen puoli joka niin naisiin vetoaa. :-D :-D

Tää on muuten hassu juttu kun se tulee niin monessa ketjussa esille, että äijät rakentaa ja akat sisustaa. Ehkä mä sitten olen kammottava pirttihirmu kun mulla pakkaa kanssa olla sanottavani niin tapetin kuosiin, ikkunaverhoihin kuin vessanpeilin koristeleikkauksiin :-D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
honkanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja honkanen »

Mä olen itse yrittänyt saada vaimon päätä kääntymään, josko talo voitaisiin sittenkin maalata roosaksi, mutta en ole vielä onnistunut... :-D
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti: Tää on muuten hassu juttu kun se tulee niin monessa ketjussa esille, että äijät rakentaa ja akat sisustaa. Ehkä mä sitten olen kammottava pirttihirmu kun mulla pakkaa kanssa olla sanottavani niin tapetin kuosiin, ikkunaverhoihin kuin vessanpeilin koristeleikkauksiin :-D
Pekka
Ollaan Pekka tässäkin asiassa samassa veneessä.Kyllä meillä sisustaa yhtä paljon kumpikin osapuoli.Onneksi maku on niin yhteneväinen että mitään ristiriitoja ei oikeastaan koskaan tule,vain pientä hienosäätöä silloin tällöin. :mrgreen:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Tomppa kirjoitti:
Pekka Huhta kirjoitti: Tää on muuten hassu juttu kun se tulee niin monessa ketjussa esille, että äijät rakentaa ja akat sisustaa. Ehkä mä sitten olen kammottava pirttihirmu kun mulla pakkaa kanssa olla sanottavani niin tapetin kuosiin, ikkunaverhoihin kuin vessanpeilin koristeleikkauksiin :-D
Pekka
Ollaan Pekka tässäkin asiassa samassa veneessä.Kyllä meillä sisustaa yhtä paljon kumpikin osapuoli.Onneksi maku on niin yhteneväinen että mitään ristiriitoja ei oikeastaan koskaan tule,vain pientä hienosäätöä silloin tällöin. :mrgreen:
Se on vaan niin että kun sen kaiken tekee alusta loppuun asti ihan itte ja käsin, niin siinä täytyy olla täyrellä syrämmellä mukana alusta asti. Kyllä mä pystyn tekemään muidenkin suunnittelemia juttuja alusta loppuun, mutta ei niissä ihan samalla tavalla ole sielu mukana. Paitsi jos alkuperäinen suunnitelma on niin ylimalkainen kolmella viivalla ruutupaperille vedetty että pääsee soveltamaan omat juttunsa sinne joukkoon.

Sain viimein piirreltyä taas vessan kalusteita eteenpäin ja kyllähän siitäkin vaan nätti tulee. Kun toi Oto tuli joskus todenneeks meidän kahden "luksuskylppäreistä" marmoreineen ja kaikkineen, niin piirtelinpä siihen meidän luksusvessaan sitten sillä innoituksella marmoritason. Jotta niinkun siitäs sait Oto luksusta, sinne on ny sitten tulossa hopeaintarsiaa ja käsintehtyjä kaakeleita samalla vauhdilla :-D :-D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Tomppa kirjoitti:
Pekka
Ollaan Pekka tässäkin asiassa samassa veneessä.
Kyllä minäkin ilmoittaudun samaan sisustajakaartiin... :oops: Foorumin perinnejengistä muodostuu ilmeisesti foorumin fab-3! :lol: Senkin homppelit! :mrgreen:
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

Joo vaaleanpunaista röyhelöpaitaa ja pinkkiä pitsistringiä... :-D Mä maalaan tuon pihatalon kyllä vihreäksi.
Vastaa Viestiin