Jugend-valtaistuinsali eli Pekka rakentaa vessan

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Harri68
Jäsen
Jäsen

Re: Jugend-valtaistuinsali eli Pekka rakentaa vessan

Viesti Kirjoittaja Harri68 »

[quote="Pekka Huhta" Mun haaveeni on se että näitä juttuja kirjoittamalla voisin innostaa väkeä rakentamaan perinteisillä tavoilla ja hyvillä materiaaleilla. Vaikka toi pvalilan laivankansilattia on ihan hyvä esimerkki siitä: ei muuta kuin tekemään. On tietty totta että tommoinen parkettilattia on ehkä pois kontekstistaan rintamamiestalossa, mutta herranjee, niin se on kymmenluvun omakotitalossakin aivan yhtä lailla. Ja niin on ne kaikki umpeenkaakeloidut kylpylät joita niitäkin rintamamiestaloihin laaditaan. Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin toi on säädytön ylilyönti millä hyvänsä mittapuulla, mutta kun mä nyt vaan halusin tehdä tommoisen. Minkä mä sille voin :wink:

Pekka[/quote]

No, ainakin miuta Pekan jutut, sekä tämä sivusto kokonaisuudessaan, on innostanut kokeilemaan itse tekemistä. Antanut uskallusta, että voihan sitä ainakin yrittää. Ja vaikka taitoja ei elämän varrella pahemmin ole kertynyt, niin kaiketi niitäkin voi vielä oppia. Noin niinkus yrityksen ja erehdyksen kantapään kautta.
Jo pelkkä tietomäärä tekemisestä on lisääntynyt valtavasti.

Harri
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

tuuma kirjoitti: Mun oma vessaprojekti on edelleen myssyasteella mutta tästä ketjusta on jo selvinnyt montakin seikkaa mitä en tule tekemään omaani... :-D Yksi kysymys: Meitin minivessan vesikalusteet tulevat juurikin samalla lailla ja tila varmaan lähelle samaa luokkaa, ellei kapeampi, niin kiinnostaisi onko sulla jo katsottuna joku tietty allasmalli tuohon ettei vie liikaa tuota hyötyleveyttä kun kulkee sen ohi juhlaistunnolle?
:roll: :lol:

Mä teen kaikki asiat itselleni niin helpoksi että tämänhetkinen pohdiskelu leijailee jossain marmoritasoon upotetun teetetyn posliinialtaan, lämpökäsitellystä koivusta itse veistetyn ja epoksoidun taikka vanhasta valurauta-altaasta modatun välillä. On siis ns. vaiheessa.

Ainoa jonka oon jo päättänyt (jo vuosia sitten itse asiassa) ja tilannut on hana. Tilasin viime hetkessä, ovat just vaihtamassa mallia.

Vanha oli minusta siivottoman hyvä: just sopivan mallinen, kauniisti pyöristetty ja viimeistelty seinähäna

http://www.bathdisc.co.uk/product_info. ... ts_id=1126

Uusi on kauhean kanttinen ja terävä, en huolis millään.

http://www.lefroybrooks.com/products/m1-1110/

Täytyy nyt toivoa että vanhaa löytyy vielä varastosta niklattuna. Mutta joka tapauksessa tarkoitus on laittaa seinähana että tilaa jää mahdollisimman paljon tohon eteen. Peilinkehykseen on tarkoitus rakentaa kaakelointi "sisään" peilin alle ja toi hana siitä sitten läpi. Lavuaari tulee sitten kun mulla välähtää sopivasti. Kansallisromantiikan hengessä sopisi vaikka punasavesta dreijattu puurokuppi lavuaarin virkaan :lol: Mutta kaupan lavuaariin päätyminen on kyllä tosi epätodennäköistä.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Pekka Huhta kirjoitti:
tuuma kirjoitti: Mun oma vessaprojekti on edelleen myssyasteella mutta tästä ketjusta on jo selvinnyt montakin seikkaa mitä en tule tekemään omaani... :-D Yksi kysymys: Meitin minivessan vesikalusteet tulevat juurikin samalla lailla ja tila varmaan lähelle samaa luokkaa, ellei kapeampi, niin kiinnostaisi onko sulla jo katsottuna joku tietty allasmalli tuohon ettei vie liikaa tuota hyötyleveyttä kun kulkee sen ohi juhlaistunnolle?
:roll: :lol:

Mä teen kaikki asiat itselleni niin helpoksi että tämänhetkinen pohdiskelu leijailee jossain marmoritasoon upotetun teetetyn posliinialtaan, lämpökäsitellystä koivusta itse veistetyn ja epoksoidun taikka vanhasta valurauta-altaasta modatun välillä. On siis ns. vaiheessa.

Ainoa jonka oon jo päättänyt (jo vuosia sitten itse asiassa) ja tilannut on hana. Tilasin viime hetkessä, ovat just vaihtamassa mallia.

Vanha oli minusta siivottoman hyvä: just sopivan mallinen, kauniisti pyöristetty ja viimeistelty seinähäna

http://www.bathdisc.co.uk/product_info. ... ts_id=1126

Uusi on kauhean kanttinen ja terävä, en huolis millään.

http://www.lefroybrooks.com/products/m1-1110/

Täytyy nyt toivoa että vanhaa löytyy vielä varastosta niklattuna. Mutta joka tapauksessa tarkoitus on laittaa seinähana että tilaa jää mahdollisimman paljon tohon eteen. Peilinkehykseen on tarkoitus rakentaa kaakelointi "sisään" peilin alle ja toi hana siitä sitten läpi. Lavuaari tulee sitten kun mulla välähtää sopivasti. Kansallisromantiikan hengessä sopisi vaikka punasavesta dreijattu puurokuppi lavuaarin virkaan :lol: Mutta kaupan lavuaariin päätyminen on kyllä tosi epätodennäköistä.

Pekka
Tuo oli hyvä vinkki, tuo seinästä läpi tuotava, kiitos. Keittiöhanoja on paljonkin mutta en ollutkaan ajatellut myös veskiin. Komia on tuo ajattelemasi hana! Me taasen haeskellaan mahdollisimman vaatimatonta, kaksiotehana kelpaa kyllä meillekin. Niissä on sellainen hyvä puoli että tulee huuhdeltua useimmiten ihan vain kylmällä puolella kätöset puhtaaksi ja säästää verkostoa paineiskuilta verrattuna vipumalleihin.

Vai itse dreijattu kulho... :-D

Teet kumminkin eli parempi olla laittamatta enempiä hymiöitä.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

tuuma kirjoitti: Vai itse dreijattu kulho... :-D

Teet kumminkin eli parempi olla laittamatta enempiä hymiöitä.
No niin teenki! :lol: Tosin nyt oon taipumassa siihen että duunaan vaan kaakelit altaan ympärille ja taakse ja kierrätän jonkun sopivan altaan tason alle. Tai siis tuskin teen kaakeleita itse, mutta nakertelen niistä nyt kuitenkin kipsimuotit kaakelimaakarille.

Parketin kuvio nousi esille aika nätisti kun sen lakkasi. Ohessa kuvio ekan lakkakerroksen jälkeen. Ny se on lakattu jo toistamiseen, mutten viitti mennä sinne nyt räiskimään uusia kuvia kun justiinsa sain kameran ladattua koneelle.

Kuva

No, sitten toinen projekti joka liittyy oleellisella tavalla vessan tekoon. Mulla ei oo koskaan ollut kunnollista länsimaista sinkkasahaa, siis nurkkaliitosten, sinkkausten tekoon tarvittavaa sahaa. On niitä ollu, mutta ei oikein tosi hienoa. Vain noita japanilaisia kärpäsläppiä. Onhan ne hyviä ja mulla on semmoinen oikeenhieno käsintaottukin, mutta se nyt ei vaan käy että kansallisromanttiseen juugendhuussiin käytetään kaikenlaisia epäilyttäviä kaukomaiden työkaluja. Menee kuulkaa kotimaisuusaste :lol:

Joten keikka on nyt kussut muutaman päivän verran, kun on pitänyt jykertää selkäsahaa että voi aloittaa kaapiston tekemisen. Ei tuo nyt vielä valmiiksi tullut, mutta josko viikonloppuna sais viimeisteltyä. Täytyy sanoa että ei ollut ihan triviaali juttu viilata tohon 18 hampaan hammastusta tuumalle, ne on ihan mitättömän kokoisia jytysiä ne hampaat. Ei tullu ihan hyvä, mutta ekaksi ite hammastetuksi sahaksi kuitenkin aika hyvä.

Kuva Kuva

Mä en koskaan luvannut että tää tehtäisiin helposti tai nopeesti :lol:

Pekka
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

(Pekka, kai sä kasvatit itse tuon visapuun?)
vesamaan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

pelkka kirjoitti:(Pekka, kai sä kasvatit itse tuon visapuun?)
Mites teräs? Onko takapihalla oma masuuni? :roll:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Älkääs nyt kuulkaa kiusatko tyhmää :lol: Kaikki osat on kylläkin roskiksesta plokattua kierrätyskamaa, jopa se visakoivu oli ison tukin keskipala jossa oli niin rumasti sydäntä että sain palan tutulta puusepältä sillä puheella että vien sen pois kaverin silmistä. Että tähän mennessä se ei maksanut pennin latia, mutta jouduin kyllä hommaamaan osto-osina muutaman vanhasta sahasta puretun ruuvin jotka pitää asentaa joskus myöhemmin.

Jaa niin, kyllä toi sen verran maksoi että sahaviiloja meni kolme kun kalvoi siihen riivatun kovaan pellinlämiskään ne hampaat.

Jos nyt palataan kylppäriin, niin sinne on tällä hetkellä ostettu kaksi 12 mm vaneria, yksi 12 mm huokolevy ja yksi hanakulma. Loput on tähdettä ja ylijäämää, eikä niihin ole erikseen pantu latiakaan rahaa. Jopa runkotavaran ruuvit ja naulat on kierrätetty niistä viimekesäisistä kattotiilityömaan tellingeistä joista runkopuutkin on pätkitty.

Pekka
Lady-Rahtari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lady-Rahtari »

Ristus, notta on komia laattia :shock: Eikä tuo sahakaan pahalta näytä.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Pekka Huhta kirjoitti: Mä teen kaikki asiat itselleni niin helpoksi että tämänhetkinen pohdiskelu leijailee jossain marmoritasoon upotetun teetetyn posliinialtaan, lämpökäsitellystä koivusta itse veistetyn ja epoksoidun taikka vanhasta valurauta-altaasta modatun välillä. On siis ns. vaiheessa.
Pekka
Ootkos miettinyt kuparia tai messinkiä jossain muodossa tuonne laittavasi?Kukaties vaikka sen lavuaarin materiaalina...Kuparilevy+pallovasara=lavuaari. :mrgreen:
Mun "harjaantuneeseen" jugend-/kansallisromantiikkasilmään sopisi erittäin hyvin ko. materiaalien käyttö jossain muodossa ja olisi myös tyylihistoriallisesti oikea valinta. :wink:

Kaikenkaikkiaan erinomaista ja laadukasta jälkeä jälleen kerran!
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

No mutta totta kai sinne tulee pakotustöitä. Toi kupariallas mua houkutti kovin, mutta sitä sais sitten olla laivaston malliin kiillottamassa ja puunaamassa koko ajan. Ja onhan aito porsliininen lawoire kuitenkin melko hieno kapine :)

Noihin kirjahyllyyn ja peilinkehykseen tulee pakotustyöt ja ehkä vielä kattolamppuunkin. Ostin yhden lampun joka ei tonne käykään, joten on vielä auki että teenkö sen lampun ite vai en.

Pakotustöihin oon aatellut paria pientä emaloitua hopeadetaljia, ja ehkä hiukan kuparia väriksi. Tarttis ruveta kokeilemaan...

Pekka
Lady-Rahtari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lady-Rahtari »

Toiset tekee mitä ne osaa, Pekka tekee mitä se haluaa.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Lady-Rahtari kirjoitti:Toiset tekee mitä ne osaa, Pekka tekee mitä se haluaa.
Sitä pitää aika varovasti kattella että mitä haluaa, että tuo toteutuu :lol:

Mutta aattelin kyllä että kunhan tuo tulee valmiiksi niin koitan kattoa että saisinko vielä kirjailtua pyyheliinoihin samat kuviot kun mitä tulee pakotettua kuparipeltiin. Sitä en oo vielä kokeillu. Yhden tyynynpäällisen kirjailun yritys ei luvannut hyvää mun kirjailu-uralla... :wink:

Vessa-saha venähti vähän eteenpäin, siitä tuli vähän sievemmän näköinen. Toi eka versio näytti biologisen vaaran merkiltä jolle on syötetty hormooneja, nysse on jo paljon sievempi.

[url=http://www.sihistin.fi/kuvat/puutyot/selkasaha/valmiskahva.jpg]Kuva

Syy tehdä sahaa eikä vessaa oli se että mä olen haaveillut liian monta vuotta tosta parketista että pääsisin oikeesti eteenpäin vessan kanssa. Kirjailijalla olisi writers block, mulla on vaan lakkaustauko jonka aikana levittelen koivulankkuja olohuoneen lattialle ja mietin että minkälaisia kalusteita mä oikeesti saan niistä tehtyä. Niissä on oksia aivan satanasti, mutta juuri nuo kierrätetyt laudat on tärkeitä ja ne on käytettävä. Olis hönttiä mennä kauppaan ja ostaa freesiä lautaa, koska noi vanhat reikäiset lattialaudat antaa haasteen.

Aina tarttee välityön.

Pekka
Jami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jami »

Pekka Huhta kirjoitti: Mutta aattelin kyllä että kunhan tuo tulee valmiiksi niin koitan kattoa että saisinko vielä kirjailtua pyyheliinoihin samat kuviot kun mitä tulee pakotettua kuparipeltiin. Sitä en oo vielä kokeillu.
Lampaansiemenet ja pellavapelto on kai jo itämässä liinavärkkien varalta? Ettei kotimaisuusaste kärsi... :lol:

(nimimerkki lyhytjänteisyydestä kärsivä kademieli) :wink:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Ei oo lampaansiemeniä kylvetty, mutta mummon kirjontalankoja on jo katteltu omistavalla silmällä. :wink:

Sen sijaan nyt tuli sitten taas takapakkia oikeen kunnolla. Mulla oli säästettyjä koivulautoja joita on kuivattu sisätiloissa 15 vuotta, mutta ne oli perkeleet niin oksaisia että kun levitin ne olohuoneen lattialle ja rupesin kattelemaan että minkä oksien välistä mä ne osat katkon, niin tavara loppui kesken samantien. Sääli: olisin halunnut käyttää tuota kierrätettyä kamaa, mutta ehkä sitten pitää vaan luovuttaa sen osalta.

Jos vaikka lähtisi jalava-, omena- tai pihlajakauppaan, tulis semmoista mitä muillla ei oo. Ulkomaisia jalopuita mä olen oman osuuteni käyttänyt puuveneaikoina, ja niistä on glooria karissut. Lahonki ja sinistetty rautatammi on tulleet kovasti tutuiksi...

Pekka
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Mulla ei nyt muisti pelaa, kerros mihin niitä lattialankkuja sun oli tarkoitus käyttää? Kirjahyllyyn vai johonkin muuhun? Ymmärsin ettei ainakaan lattiaan...
Vastaa Viestiin