Ves_ku kirjoitti:Ihmettelin tossa, että kaiken pitäisi olla suurin piirtein kunnossa, mutta mittari vaan huitoo 60 % suhteellista. Ostin uuden ja se näyttää nyt 40 % suhteellis
Mikäslaisia lukemia muut ovat saaneet?
Kuivuri on nyt porskuttanut ja vettä kertyy säiliöön reilu pari litraa /vrk. Kuivurin mittari heiluu 60% kieppeillä.
Sain hommat siihen vaiheeseen, että kytkin lattialämmön päälle toissapäivänä ja odotin, että se alkaisi työntää kosteutta laatasta mutta ei vettä kerry kuivuriin yhtään enempää.
Juha_P kirjoitti:
Kuivuri on nyt porskuttanut ja vettä kertyy säiliöön reilu pari litraa /vrk. Kuivurin mittari heiluu 60% kieppeillä.
Sain hommat siihen vaiheeseen, että kytkin lattialämmön päälle toissapäivänä ja odotin, että se alkaisi työntää kosteutta laatasta mutta ei vettä kerry kuivuriin yhtään enempää.
Mitä tästä pitäisi päätellä?
Lattialämpö päällä --> ilma lämpee --> ilman suhteellinen kosteus laskee.
Fuktisol /isodrän nopeuttaa kuivumista laatan alla myös.
Juuri näin.
Ihmettelin vaan sitä, että mittarin näyttämä ei laske alle kuudenkymmenen vaikka kuivain käy koko ajan ja veden kertyminen on hidastunu/vakiintunut verrattuna alkutilanteeseen.
Koska lattialämmitys ei lisännyt veden kertymistä kuivaimeen niin voidaanko päätellä, että lattia alkaa olla kuiva?
Eli muuttuuko se tästä miksikään vaikka posotan kevääseen asti?
Kun ei ole vertailupohjaa niin on vähän arvailujen ja päätelmien varassa.
Mullakin on hiukan huonoja vertailuarvoja kun edellinen mittari ilemeisesti ei ollut ihan tolkuissaan. Olen kyllä seurannut mittarilla kosteuksia koko rempan ajan ja ne on näyttänyt lukemia aina 45 - 95 suhteellista (vanha mittari). Tilanne vaan ei ole oiken vertailukelpoinen kun viimeistä valua lukuunottamatta aina on joku lattia ollut auki kosteutta luovuttamassa. Ton viimeisen valun jälkeen huoneilman suhteellinen kosteus oli vanhalla mittarilla 60 ja uudella 40 lämpötilassa 21 astetta. Läpötila vaikuttaa aika voimakkaasti suhteelliseen kosteuteen. Kuivurin mittariin en juurikaan luottaisi.
Kauankos sulla on ollu lattia lämpö päällä? Mulla meni viikko pelkästään laatan lämmitykseen niin, että lämpö tilanne vakiintui. Jos kiire ja kuitenkin huoli laatan kuivuudesta pakkaa päälle, niin onhan siihen laatan kuivuuden mittaamiseenkin välineet olemassa. Luulisin, että konevuokraamosta löytyy.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Ves_ku kirjoitti:Kuivurin mittariin en juurikaan luottaisi.
Siksi käytinkin ilmausta "mittarin näyttämä"
Eihän se lämmitys ole ollut päällä kuin torstaista lähtien mutta pyydetyn 15'C se saavutti vuorokaudessa.
Olen ollut siinä uskossa, että uuden betonilaatan lämpöä ei saa nostaa nopeasti halkeiluvaaran takia. Nostan pyyntiä näinä päivinä. Systeemissä on siis lattiatermostaatti eikä huone-.
No, seuraillaan tilannetta nyt vielä...
Noo, ite en lähteny hötkyileen lämpöä laattaan. Tuorreinkin valu oli kumminkin lähes vuoden vanha kun aloin lattialla lämmittämään.
Mulla mennään ulkolämmön ja säätökäyrän varassa. Termostaatin virkaa hoitelen itse. Vesikiertoista lattiaa ei tosin järkevillä menoveden lämmöillä niin äkkiä edes lämmitetä.
ps. 4 x 8 laatta halkes keskeltä lämmityksestä huolimatta. Juu ja jälkihoitookin harrastettiin, mutta ei näemmä riittävästi.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Ves_ku kirjoitti:ps. 4 x 8 laatta halkes keskeltä lämmityksestä huolimatta. Juu ja jälkihoitookin harrastettiin, mutta ei näemmä riittävästi.
No ni, sama vika Rahikaisella.
Ei kylläkään keskeltä (ainakaan vielä) vaan rapun alle jatkuvan 100cmx70cm ulokkeen ja pukuhuoneen rajalla. Vaikka pistin tuhon kohtaan verkon lisäksi vielä ylimääräiset harjateräkset. Se on juuri lämmitetyn ja lämmittämättömän osan rajamailla. Toivottavasti lämpökaapeli ei ota itseensä halkeamasta jos sattuu sen läpi menemään.
Noo, kai niitä kutistumasäröjä on yhdessä jos toisessa lattiassa.