Pellavaöljymaalista

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Pellavaöljymaalista

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Kyllä mä olen niitä Sokevan markkinoimia pensseleitä aukonut, pysyvät hylsyssään kiinni vaikka sidoksen avaa.

http://www.sokeva.fi/oy/files/katalogi2006.pdf

Siis tuolla s. 11 sianharjaspensselit molemmat on avattavia kyllä. Siitä jouhipensselistä ei ole kokemusta, ei ole sattunut vastaan.

Mulla taitaa lyhin tynkä olla tossa kuvassa olevaa vasemmanpuoleista senttiä paria lyhyempi ja siteet poistettu ja hyvin pysyy koossa ilmankin. Maalaan kyllä yleensä pensselit loppuun, ne vaan paranee kun ne kuluu käsialan mukaan. Semmoisista isoista noin 60-millisistä olen aukonut sidoksia ja sitonut uudestaan lyhyemmäksi. Ne karvathan ei modernista pensselistä lähde mihinkään vaikka sidoksen avaa ja lyhentää.

Kuva

En kyllä täysin allekirjoittais tuota maalaustekniikkaa kaksin käsin maalaamisesta. Itsekin tulee joskus joitain paikkoja maalattua koko nyrkillä kun joutuu isolla ulkomaalisudilla jyystämään, mutta kyllä se oikea käsiala on lähempänä semmoista tukevaa kynäotetta. Se vaan ei tule muuta kuin tekemällä ja harjoittelemalla, mutta kannattaa ihan aktiivisesti aina välillä kokeilla erilaisilla tekniikoilla niin kyllä se paras sieltä alkaa kehittymään.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Ovatko nuo pensselit pyöreitä vai ovaaleja? Mulla on molempia ja tykkään enemmän ovaalista, ehkä siinä on etäisesti samaa tuntua kuin litteässä. Sellainen 4/5-senttinen tuntuu kädessä ihan hyvältä, isompaa en kaipaa. Paljon minäkin olen maalannut elämäni varrella mutta kyllä tämä öljymaali on jäänyt pikkuisen vieraaksi, latekseja ja miranooleja kun yleensä olen sutinut.

Enhän mä sitä maalia sentään niin hankaa, että se kitkasta tuleen syttyisi mutta pakko on ollut vaihtaa otetta kun etusormen ulkopinta on tosi herkkänä, se ei kerta kaikkiaan siedä tuota kynäotetta tällä hetkellä. Tärkeintä kai on oikea työskentelykulma ja sopiva paine. Täällä korostetaan sitä hiertämistä mutta Uulan ohjeissa puhutaan tiukasta sivelystä. Tekemääni jälkeen olen joka tapauksessa tyytyväinen mutta silti yritän aina vaan saada ohuempaa kerrosta. Varsinkin seuraavana aamuna tulee katsottua, että herrajumala, noinko paksulti mä olen vedellyt. Kai se on sitä kuivumisen ensi vaiheessa tapahtuvaa kalvon tilavuuden lisääntymistä, viikon päästä se sitten näyttää jo ihan toisenlaiselta.
Sitäpaitsi kärpäsetkin tykkäävät mun maalauksistani :? . Ilmat eivät vaan tunnu suosivan projektia.

Mitä sanoisit näistä Rakennusapteekin myymistä siveltimistä? Yllättäen ne ovat selvästi edullisempia kuin Sokevan pensselit väriliikkeessä.
(Ei onnistu linkki vaikka kuinka yritän. Hae itse Rakennusapteekin sivulta Tuotteet -> Työkalut -> Siveltimet -> Pyöreä pellavaöljymaalisivellin)
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Vesahy, kauanko sulla on laudat/paneelit pelkällä sinkkivalkoisella maalattuna ennen varsinaista maalia? Siis kauanko sinkkivalkoinen ehtii kuivua?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
vesahy
Jäsen
Jäsen

Muutaman päivän. Uulan tuoteselosteen mukaan sv-maali on päällemaalattavissa yhden vuorokauden jälkeen mutta kyllä se on silloin tuntuu vielä aika tuoreelta.
Pekka Huhta kirjoitti:Ihan ihan ohut nahka menee kyllä sekoittamalla sekaisin, mutta jos nahka olis ollut yhtään paksumpi ja tuolla vielä maalattaisiin siistiä sisäpintaa niin se pitäisi laskea sukkahousuista läpi koko ämpärillinen ettei ne haitulat ole koko maalissa.
Oletko tosiaan itse tehnyt tuollaisen operaation? Vaikuttaa aika hurjalta kun ajattelee maalin tahrivuutta, ihan pienikin roiske leviää isolle alalle. Jos maalia on jäljellä purkissa kahdeksan litraa ja kun se on sentään aika jäykkää, niin pelkään homman menevän lypsyharjoitteluksi.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

vesahy kirjoitti:Muutaman päivän.
Hyvä juttu. :-) Justiinsa katselin yhtä seinää, joka oli ehtinyt olla koko kesän pohjamaalilla eli sinkkivalkoisella ja oli sitten vasta maalattu öljymaalilla. Sanotaan nyt vaikka niin, että ei ollut kovin nätti seinä ulkonäöltään... :mrgreen:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

vesahy kirjoitti: Enhän mä sitä maalia sentään niin hankaa, että se kitkasta tuleen syttyisi mutta pakko on ollut vaihtaa otetta kun etusormen ulkopinta on tosi herkkänä, se ei kerta kaikkiaan siedä tuota kynäotetta tällä hetkellä. Tärkeintä kai on oikea työskentelykulma ja sopiva paine. Täällä korostetaan sitä hiertämistä mutta Uulan ohjeissa puhutaan tiukasta sivelystä. Tekemääni jälkeen olen joka tapauksessa tyytyväinen mutta silti yritän aina vaan saada ohuempaa kerrosta. Varsinkin seuraavana aamuna tulee katsottua, että herrajumala, noinko paksulti mä olen vedellyt. Kai se on sitä kuivumisen ensi vaiheessa tapahtuvaa kalvon tilavuuden lisääntymistä, viikon päästä se sitten näyttää jo ihan toisenlaiselta.
...
Mitä sanoisit näistä Rakennusapteekin myymistä siveltimistä? Yllättäen ne ovat selvästi edullisempia kuin Sokevan pensselit väriliikkeessä.
(Ei onnistu linkki vaikka kuinka yritän. Hae itse Rakennusapteekin sivulta Tuotteet -> Työkalut -> Siveltimet -> Pyöreä pellavaöljymaalisivellin)
Se hiertäminen ja tiukkaan sively on samaa asiaa eri nimillä. Täytyy sanoa, että tehdessä käsiala muuttuu kyllä, mulla se on vuosien mittaan muuttunut myös jonkin verran sallivammaksi ja "paksummaksi". Ei ole sormet ihan niin kovilla ja jälki on silti vielä hyvää. Se on kaikki ihan mahdotonta selittää sanallisesti: oon varmaan ajan mittaan kymmenille ihmisille yrittänyt talkoissa ja muissa selittää asiaa ja jokainen on ymmärtänyt sen aika lailla eri tavalla. Näyttäminen auttaa paljon, mutta vasta tekemällä se löytyy itte.

Oon käyttänyt noita Rakennusapteekin sidottuja siveltimiä, sekä pyöreitä että soikeita. Ulkomaalipensselit on ihan hyviä, joskin raskaita maalata. Ne pienemmät on ihan hyviä myös.
Pekka Huhta kirjoitti:Ihan ihan ohut nahka menee kyllä sekoittamalla sekaisin, mutta jos nahka olis ollut yhtään paksumpi ja tuolla vielä maalattaisiin siistiä sisäpintaa niin se pitäisi laskea sukkahousuista läpi koko ämpärillinen ettei ne haitulat ole koko maalissa.
Oletko tosiaan itse tehnyt tuollaisen operaation? Vaikuttaa aika hurjalta kun ajattelee maalin tahrivuutta, ihan pienikin roiske leviää isolle alalle. Jos maalia on jäljellä purkissa kahdeksan litraa ja kun se on sentään aika jäykkää, niin pelkään homman menevän lypsyharjoitteluksi.[/quote]

Kyllä mä olen kolmelitraisia siivilöinyt, kymppejä en niinkään. Mutta ei tuossa ulkomaalihommassa pienistä hiduista niin ole vaivaa, huonekalua maalatessa se on toinen juttu.

Aika usein esim. öljylakalla viimeistelykerroksia lakatessa pitää tehdä niin että kaataa lakan sukkahousujen läpi toiseen purkkiin, josta sitten maalaa. On muutenkin ihan hyvä tapa kaataa maalia aina johonkin maalausastiaan eikä ronkkia suoraan purkista - lakkauksessa se on melkeen jo välttämätöntäkin. Siivilöinti ei oo pakollista, vaikkakin suositeltavaa hienoja pintoja tehdessä. Suoraan purkista maalatessa purkkiin menee aina enempi likaa ja ilmakuplia. Maali likaantuu ja hapettuu ennen aikojaan.

Pekka
vesahy
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti:On muutenkin ihan hyvä tapa kaataa maalia aina johonkin maalausastiaan eikä ronkkia suoraan purkista....
Näin on, ei sen kympin pytyn kanssa pystyisi seinälle kiipeämäänkään, se kun painaa 1,6 kiloa per litra. Aloitan aina hartaalla ison purkin sekoitussessiolla, porakonepropellilla. Siitä sitten kaadan pienempään astiaan joita mulla on paljon, viiden litran kermaviili- tms. purkkeja, joita saan suurkeittiössä työskentelevältä kälyltäni. Sellainen litran verran kerrallaan työastiaan ja jos on tarvis, niin ohennus vasta siinä. Ja joka välissä kevyt hämmennys puutikulla. Ohennukseen käytän uulan omaa ohennetta, pineenitärpättipullot ovat toistaiseksi jääneet ihan koskemattomiksi. Edes käsien putsaukseen en ole sitä tarvinnut, ne lähtevät puhtaaksi ihan reilulla saippupesulla. Hiukan tiukemmin se istuu kuin ruokaöljy töpinävuorolla mutta ei läheskään niin tiiviisti kuin jokin alkydi.

Ja vaikka mä kaksin käsin sivelenkin, niin en sentään hullun kiilto silmissä. Kun oikealla kädellä koppaa sivellintä tyvestä kiinni niin vasemmalla voi ottaa varresta kiinni ja säätää kohtaamiskulmaa. Näin pitkällään maalatessa se on ihan luontainen ote ja työ käy joutuin.

Mutta on se 1300 metriä todella pitkä pätkä panelia, maalasi sen sitten maassa tai puussa.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Mietin vielä sitä vajaan maalipurkin suojaamista nahoittumiselta peittämällä pinta jollain, esimerkiksi tuorekelmulla tai foliolla. Ne konstit olen kuitenkin jo hyljännyt, taitaisi olla purkissa sen jälkeen maalinahan lisäksi myös muovi- tai alumiinihetuloita. Alumiini kyllä kestäisi maalin kemiallisen rasituksen, mutta entä tuorekelmun muovi? Sulaisiko se?

Tästä voisi kuitenkin jalostaa hiukan järeämmän version. Sahaisi ohuesta vanerista tai leikkaisi jostain muovilevystä just sopivan kokoisen pyöreän levyn, ruuvaisi siihen jonkun nappulan kahvaksi ja painaisi sen maalin pintaan. Nahoittuminen taitaisi olla ainakin oleellisesti hitaampaa. Kun purkin avaa, niin ylimääräisen maalin kaapiminen jäykästä levystä oli paljon helpompaa kuin jostain foliosta. Pienen pieni ongelma on purkin kartiomaisuus, levystä pitäisi aina nakertaa milli tai pari pois kun maalin pinta laskee.

Toimisikohan tämä? Taidan ainakin kokeilla.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Tuon edelleisen vistin aikoihin suljin kympin pytyn huolellisesti. Ensin ripottelin maalin pinnalle ihan ohuelti Uulan omaa ohennetta, sitten kansi päälle ja liuskat kunnolla kiinni hohtimilla puristaen. Sen jälkeen kevyt pyöräytys kallellaan siten, että maali nousi kannen sauman tasolle. Kun tänään sitten piti ottaa lisää maalia työastiaan, niin maalipytty ei meinannut avautua ei sitten millään. Aikani ähelsin ja lopuksi sitten suurensuurella ruuvimeisselillä vääntäen kansi lähti irti. Purkissa oli melkoinen alipaine, kuului suhahdus kun se aukeni. Olin kai sulkenut purkin aurinkoisella pihalla ja nyt otin sen esiin viileästä liiteristä. Pääasia oli tietenkin se, että maalin pinnalla ei ollut nahoittunutta kalvoa lainkaan.

Ja piru vieköön, äsken tuli pieni virkistävä sadekuuro maalausurakkaa sotkemaan. Olin sisällä syömässä ja satuin katsomaan tarkemmin ikkunasta ja eikös pentele, satoi vettä.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: Pellavaöljymaalista ja pensseleistä

Pekan pensselikuviin viitaten kerron, että minäkin olen nyt maalannut kaksi Sokevan rengaspensseliä ihan loppuun. Kai sitä kuuluisaa hiertämistä on sitten tullut harjoitettua riittävästi. Noiden sutien hyllynreunahinta on 26,50 euroa kappaleelta, joten kyllä ne kannattaakin käyttää loppuun saakka.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti:En osaa sanoa että kuinka pitkään sitä maalia pitäisi oikeasti hieroa, käden liikkeet, pensselin paino ja monet muut jutut on semmosita jota ei todellakaan pysty sanallisesti esittämään. Sitä ei opi kuin tekemällä, mutta kunhan talon laudat tehnyt niin osaatkin jo melko lailla hyvin.
Niinpä ne laudat tuli maalattua ja paljon varmaan opin matkan varrella. En tiedä olinko hullu kun niitä irrallaan lähdin maalaamaan mutta lopputulos kyllä mielestäni on vaivan arvoinen. Neliöt ovat neliöitä olivat ne sitten seinässä tai pukkien päällä pitkällään, lisäksi tuli sitten aika paljon järjestelytyötä. Samalla sitten sain paneleita hiukan lajiteltua, eteläseinään saan parhaat, vähoksaiset, suorat ja ne, joissa syyt ovat oikeinpäin. Kummipoika naulasi omat tehdaspohjustetut laudat uuden talonsa seinään ja maalasi siinä ja nyt manaa kun laudat elävät ja alkavat näyttää saumoistaan vaaleita raitoja. Itse en ole vielä päättänyt, että olisinko valmis tekemään saman uudestaan. Itselle (ja perikunnalle) kun tekee, niin projektin viivästys on aika vähäinen asia sen rinnalla että uskoo ja luulee tekevänsä hyvää ja kestävää jälkeä.

Maalattavaa oli 1400 metriä, noin 170 neliötä. Ensin oksalakkaus ja jos tarvis, niin pikkuisen pahimpien karvojen silittelyä tasohiomakoneella. Sitten pohjamaalaus sinkkivalkoisella ja lopuksi välimaalaus aidolla pellavaöljymaalilla. Sinkkivalkoista meni kaikkiaan noin 14 litraa kun kuiva puu tuntui sitä mielellään imevän. Pinta jäi kyllä hyvinkin kuultavaksi, eroa maalaamattomaan puuhun ei kovin paljoa ole. Pohjamaalia en yhtään ohentanut. Pellavaöljymaaliin lorautin ihan pikkuisen Uulan omaa ohennetta, sen verran, että se tuli nöyremmin siveltäväksi. Maalia kului hiukan vajaa 9 litran pönikkä, ehkä litra jäi pohjalle joten litralla sivelin runsaat parikymmentä neliötä. Siis aika ohuen kalvon, puu kuultaa selvästi läpi. Ohennetta kului parisen litraa mutta kaikki ei mennyt tähän tarkoitukseen.

Pensselit ovat kulutustavaraa. Kaksi Sokevan 45/50-ovaalipensseliä kului ihan juurta myöten loppuun ja ne museoidaan liiterin seinälle muistoksi tästä projektista. Niistä sai hyvän otteen ja maalaus sujui. Rakennusapteekista ostettu ruotsalainen Yrkespensel no. 12 oli kyllä mukava sivellä alkuun, mutta ei kestänyt ollenkaan yhtä hyvin. Narusidos alkoi hajota heti alkuunsa ja siveltimestä alkoi irrota pitkiä harjaksia. Lisäksi sen kahva saisi olla hiukan paksumpi. Sokevan suti on selvästi kallein, hyllysssä 26,50 euroa mutta kyllä se kannattaa maksaa. Biltemasta ostin myös pari rengaspensseliä mutta niitä en ole vielä maaliin kastanut joten niistä en osaa kertoa muuta kuin edullisen hinnan. Varmaan niillekin vielä käyttöä löytyy.

Maalin kuivuminen kerran avatussa purkissa on ongelma, lyhyenkin säilytyksen aikana pinnalle muodostuu helposti ohut kalvo, jonka poistaminen ei onnistu oikein millään. Kuivumista yritin hidastaa ripottelemalla pinnalle ohuelti vernissaa tai ohennetta mutta ne auttoivat vain osittain. Toimiva ratkaisu löytyi keittiöstä, Elmu-tuorekelmu. Levitin sitä maalin pinnalle ja se suojasi maalin niin, että kuukauden säilytyksen aikana maalin omaa kalvoa ei muodostunut lainkaan.

Kun siihen maaliin kuitenkin niitä hiutaleita muodostuu ja jää, niin Pekka neuvoi laskemaan maalin sukkahousujen läpi. Keino saattaa toimia hyvin ohuempien maalien kanssa mutta miten on pellavaöljymaalin laita, sehän on aika jämäkkää tavaraa? Ja minkälainen suodattamo pitää rakentaa jos maalia on purkissa vielä viisi litraa?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Kyllä se sieltä sukanterästä lirahtaa läpi, vaikka se paksulta vaikuttaakin. Parasta olisi jos saisit just sopivan astian johon sen maalin kaataa, mutta kunnollisia viiden litran metalliastioita on vähän ja muovisessa maali hapettuu myös muovin läpi. Yksi vaihtoehto on sitten hakea maalikaupasta pari tyhjää kolmen litran purkkia, ainakin ennen antoivat niitä mukaan.

Pekka
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

pelkka kirjoitti:Joo, Vesaa kompaten totean, että hidas kuivuminen on pellavaöljymaalin luonne, se kun kuivuu hapettumalla. Tarvitaan tosiaan valoa, jonkun verran lämpöä, ja mieluiten hyvää tuuletusta!

Vanhaan ketjuun kommentoiden:

Puhuin jo Pullmannin meetingissä ikkunoidenkunnnostus -projektista ja keräilin juuri tietoa aiheesta. Eräs asia askarruttaa mielessä:
Tarvitseeko p-ö-maalin kuivuminen nimeenomaan luonnonvaloa, vai voiko sitä sutia pintaan nykyaikaisessa maalauskopissa ja odottaa normaaleja, muutaman päivän kuivumisaikoja?

Kyselee maaleista täysin tietämätön ja maaleja tuntematon

-J-
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Ei se luonnonvaloa välttämättä tartte, mutta valo ylipäänsä auttaa. Itse jätän yleensä valot päälle huoneeseen jossa on maalattu. Jopa joku iso rakennushalo on ihan OK, tavallisesta hehkulampusta ei juuri watteja maalipintaan piisaa.

Ero pimeässä ja valoisassa maalatun välillä voi olla iso, maalasin joskus ikkunankarmeja pimeellä ullaolla ja niillä meni tosi pitkään kuivaa vaikka kesällä siellä oli ihan lämmin. Kyllä maali pimeessäkin kuivuu, mutta hitaammin.

Mulla on semmoinen vanha "kotisyöpä", alppilamppu jossa on UV- ja infrapunalaput. Oon miettinyt että pitäis viritellä se maalinkuivausvaloksi, mutta ei oo saanut aikaiseksi. Vanha virtajohto puuttuu enkä oo jaksanut tehdä uutta.

Kuivumisnopeudeltaan muuten Allbäckin maali on nopeampaa, mutta jos haluat kiiltäväpintaista lakkamaalia niin toi Allbäck ei oikein käy. Sen kiiltoaste on minusta vähän Uulan tavallista pellavaöljymaalia himmeämpi ja valkoisen sävy on jo purkista otetuna tosi kylmän valkoinen, eli ainakaan siihen ei tartte lisätä nokimustaa.

Pekka
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Pekka Huhta kirjoitti:
Mulla on semmoinen vanha "kotisyöpä", alppilamppu jossa on UV- ja infrapunalaput. Oon miettinyt että pitäis viritellä se maalinkuivausvaloksi, mutta ei oo saanut aikaiseksi. Vanha virtajohto puuttuu enkä oo jaksanut tehdä uutta.

Kuivumisnopeudeltaan muuten Allbäckin maali on nopeampaa, mutta jos haluat kiiltäväpintaista lakkamaalia niin toi Allbäck ei oikein käy. Sen kiiltoaste on minusta vähän Uulan tavallista pellavaöljymaalia himmeämpi ja valkoisen sävy on jo purkista otetuna tosi kylmän valkoinen, eli ainakaan siihen ei tartte lisätä nokimustaa.

Pekka

Täältä löytyy samanlainen kasvilamppu! En tosin kyllä ala sitä virittelemään verstaalle, mutta hyvä tietää tulevia projekteja ajatellen.

Palataan tuohon maalivalintaan vielä varmasti myöhemmin. Aluksi täytyy vielä metsästää tarvittavat työkalut ja roudata rojut verstaalle.

-J-
Vastaa Viestiin