Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Juuri tuolla Verkkokaupassa juttelin myyjän kanssa korjaussoftista. Hänellä oli itsellään käytössä Picasa ja Lightroom, jälkimmäinen on tullut hiljalleen PhotoShopin tilalle.

Lightroomiin täytyy kyllä jossain vaiheessa tutustua, mutta ei ihan vielä: trialin kesto on vain yksi kk, joten kannattaa miettiä tarkkaan, koska seuraavan kuukauden aikana on aikaa räpeltää moisen kanssa.

Oletko sinä ajatellut testailla Lightroomia?

Tuo uusi versio on ainakin aika näppärä poistamaan kuvasta ei-toivottuja elementtejä (vaikka ihmisiä).
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo, tässä olis sulle retee peli:

http://www.tori.fi/uusimaa/Mopo_Chopper ... ?ca=18&w=1

Sitten vain käyt haastamassa Tuuman VMaxin... :lol: :lol: :lol:

muoks.

Tässä olisi vähän lällympi vaihtoehto:

http://www.tori.fi/uusimaa/Erkkola_6805 ... ?ca=18&w=1

Tuo vapautus kypärästä ja vakuutusmaksusta saattaa johtua siitä, että laitteen huippunopeus jää alle saman 15 km/h kuin noilla sähkövehkeilläkin, joilla mummot painaa letti heiluen hypermarkettien käytäviä pitkin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:jtbo, tässä olis sulle retee peli:

http://www.tori.fi/uusimaa/Mopo_Chopper ... ?ca=18&w=1

Sitten vain käyt haastamassa Tuuman VMaxin... :lol: :lol: :lol:

muoks.

Tässä olisi vähän lällympi vaihtoehto:

http://www.tori.fi/uusimaa/Erkkola_6805 ... ?ca=18&w=1

Tuo vapautus kypärästä ja vakuutusmaksusta saattaa johtua siitä, että laitteen huippunopeus jää alle saman 15 km/h kuin noilla sähkövehkeilläkin, joilla mummot painaa letti heiluen hypermarkettien käytäviä pitkin.
Taitaa jäädä marjapaikat käymättä noilla molemmilla, tosin tuo kolmipyöräinen on oikeasti hyvä laitos, mielestäni siinä on se sama puchin kone kuin pappatunturissa? Eihän nykyään nuo sähköiset mallit pääse samaan, valot löytyy, ei kastu sateellakaan, siihen on helppo nousta ja poistua.
Mielestäni tuo kypäräpakko ei koske kolmipyöräisiä, mutta voin olla toki väärässäkin.

Kennoissahan on aina virheitä, kuumia tai kuolleita pikseleitä, darkilla ja flatilla on tarkoitus löytää nuo. Mun D40:ssä oli myös vikaa, mutta en koskaan saanut aikaiseksi lähettää sitä takuuhuoltoon. Tälläisessä kuvassa saa hyvin esiin niitä virheitä, kun kaiken muun saa vähän epäteräväksi, niin ne pikselit loistaa sitten hyvin esiin:
Kuva
Tuo on vain kartta tähän versioon, joka on täyskokoinen:
http://jtbo.pp.fi/images/Astro/hot_pixels.jpg

Kamerathat ottaa itsekkin noita darkkeja, mun D3100:sta ei taida saada sitä ominaisuutta edes poispäältä, jolla sitten noita kennon virheitä pyritään korjaamaan, siksikin D3100 ei sovellu tähtikuvaukseen, koska siinä on aina kohinansuodatus päällä, kun käytetään suuria ISO-arvoja.

Lightroomia en ole testaillut ja mun käsittääkseni se hinta on vähän kova, joskus niitä näkee käytettyjä myynnissä suht edullisesti, kannattaa sellaista vähän katsella. Ei mulla käytettyynkään tosin ole mielenkiintoa ollut rahaa pistää, kun mulle on riittänyt ihan hyvin nuo virheellisetkin kuvat. Kohinanpoisto ja CA on oikeastaan ainoita missä olisi kiva joku parempi ratkaisu löytää, varsinkin CA Tamronin kanssa on aika hankala, kun puolet kohteesta voi leimuta sinisenä ja korjaus vetää sinisen harmaaksi, niin ei se oikein vaan ole hyvä.

Minähän olen käynyt useastikkin Helsingissä, mutta viimeksi kävin siellä jonkin myymälän sisällä 90-luvulla, enkä silloinkaan ostanut yhtään mitään, 80-luvulla olisin ostanut, mutta se jäi minuutista kiinni, joten minä en ole koskaan, ikinä käyttänyt yhtään rahaa Helsingissä ja on siellä jonkun kymmenen kertaa kerennyt jo pyörähtämään, kertaakaan en ole kyllä sinne halunnut, velvoitteet vain vieneet, joten ehkä siinä se syy :lol:

Tampere taitaa olla suurin kaupunki jossa olen oikeastaan rahaa käyttänyt, kun Turussa ollesani aina tuli hotellin ruokakupongeilla syötyä, taidan olla huono asiakas, isommissa paikoissa aina tullut syötyä 'hotellin piikkiin', kun mulla niitä yöpymisiä oli niin, että bonustasot oli suht korkealla, liian helppoa moinen kyllä, kun usein vielä samassa rakennuksessa oli päivän ohjelmakin, mutta kun se noin satku vuorokaudessa on hotelliyön taksa, niin kyllä siitä pitää yrittää jotenkin saada kaikki mahdollinen sitten säästettyä :lol:

Sekin hyvä noissa bonusjärjestelmissä, että sai parempia huoneita (esim. saunallisia) ja ilmaisia yöpymisiäkin, hyvinkin kolmanneksen sai noilla systeemeillä takaisin siitä hinnasta.

Kannattaa panostaa niissä opetusmateriaalikuvissa valaistukseen, 3 pisteen valaistus on jotain mihin sun varmaankin kannattaisi tutustua, englanniksi löytynee paremmin juttua ja voi olla, että 3d mallinnuksessa enemmänkin, en niin ole itse valokuvauksessa tuohon tutustunut, vaan nimenomaan 3d mallinnuksen kautta ja sama mielestäni on toiminut oikein hyvin valokuvauksessakin, ehkä jopa peruskauraa?
Ei tarvitse olla kovinkaan kummoisia valoja ja vain täytesalamaa, eli salaman tehoa kannattaa tiputtaa, ihan muutamalla pikkulampulla parissa minuutissa saa sen kuvan aivan toiselle tasolle. Tämä tulee vähän siitä, kun aivan liian usein itse näen opetusmateriaaleissa sellaisia kuvia, jotka ovat joko niin tummia kuvattavan kohteen osalta tai sitten salamalla floodattu kirkas läiskä keskelle, että aivan pienellä lisäpanostuksella niihin kuviin saa todella ammattimaisen lookin, jota kelpaa esitellä. Vaikkei niillä muuten ole väliä, niin mun nähdäkseni se vie mielikuvan opetuksen tasosta äkkiä alas, jos ne kuvat on sellaisia tyypillisiä ilman valaistukseen panostamista otettuja.

Esimerkkinä, tässä ekassa on hyödynnetty luonnonvaloa, siten, että on kallisteltu pizza ja kamera sopiviin kulmiin, jotta saadaan valaistus suht tasaiseksi:
http://www.dailywebtvblog.com/wp-conten ... /pizza.jpg

Tässä taas on otettu vain kuva:
http://buffetoblog.files.wordpress.com/ ... f-meat.jpg

Se sääntö kannattaa myös yrittää pitää mielessä, että käyttäisi vain yhtä värilämpötilaa valossa, jos vain mahdollista. A4 arkki edes pizzan ylle sopivaan kulmaan jos salamaa käyttää, sitä kun voi käyttää heijastimena, niin että valo tasautuu. Heijastavat objektithan on sitten niitä haastavimpia, Tuumalle joskus linkitin sellaiseen DIY valolaatikkoon, aika nopea tehdä itse pahvilootasta ja sillä on todella paljon helpompaa tuo valaistuksen hallinta.

Ei siinä oikein muuta salaisuutta ole sitten kuin kokeilua ja testailua että löytää mitkä sijoittelut toimii missäkin tilanteessa, että saa sen ammattimaisen leiman kuvaan.

Luulen etten voi muutoin kommentoida tuota kuvauksen aluetta, koska mulla on yhä tiettyjä velvoitteita ja tavallaan toimit kilpailijana, joten voin vain yleisesti valokuvauksesta kertoa, vaikka sinällään tuon materiaalin tuotanto onkin tuttu alue :-D

Hullua sinällään, että päätettiin enemmän ottaa väkeä ja pitää siihen käytettävät varat ennallaan, nykyäänkin jo on haasteellista, niin miten lie jatkossa, no sen näkee kun elää.

Aijjuu, kun oli tuolla puhetta siitä mikä olisi paras mopo, niin tästä kulkuneuvotyypistä voi kai lähteä http://www.motorcycle.com/images/conten ... lr1019.jpg eli eikös nuo ole jotain matka-enduroita? Sellaisia jokapaikan laitteita, mopoissa tosin joutunee itse askartelemaan hieman, että saa sellaisen tavarakapasiteetin ja tuulensuoja-ominaisuudet.

Jotain 5000km alle vuodessa, ehkä sitä ajoa voisi laskea, mutta yksi ajo ei kovin lyhyt ole, niin kai se täysimopo on sille matkalle jo järkevin.

edit: Niin jos tälläinen olisi lähellä, niin tokihan kävisin hakemassa pois moisen:
http://www.nettimoto.com/solifer/xtr/1520042

edit2: Tuollaisella pvalilan pyöräilyt kävisi huomattavasti paremmin kuin se edellinen pyöräilykerta, vain 800W, 14Ah ja 50km pääsee maksimissaan, mutta voi myös polkea ;)
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/5 ... nekayttoon
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:Kennoissahan on aina virheitä, kuumia tai kuolleita pikseleitä
Nehän ovat tosiaan tavallaan tähden kokoisia :roll:

Makroillessani huomasin että pölyä tai jotain muuta epämääräistä löytyy myös kennosta aika helpolla. En ole hennonnut putsata kennoa kun en tiedä millaisen vahingon saan aikaan, enkä edes tiedä miten ja millä välineillä uskaltaisi koskea. Kiinasta saa settejä mutta en oikein ihan uskalla.

Tyttären Nikon:iin kuului kaksi huoltoa vuoden välein, ei minusta pöllömpi diili ja valokuvauskurssi myös. Sinne hän ei halunnut mennä vaikka vähän yritin mutta putsauksien tarjous täytyy testata vai tuleeko sieltä kumminkin jonkinlainen lasku jonkun huomatun olemattoman vian muodossa, ilmaisia lounaita kun ei ole vaikka söin mä nuo pitsasi silmilläni ihan vain läppärin virran ja nettiliittymän hinnalla :mrgreen:

Pyydä että ajaa Solifer:in sinne :-D

Tuo sähkömopo on kovin söötti, en millään pysty istuttamaan kuvittelemalla Pvalilaa sen sarviin; Yhtälö on kovin imaginäärinen, mutta silti siis matemaattisissa rajoissa mahdollinen :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

On ne nettiliittymät muuten aika järjettömäksi muuttuneet, käytännössä joko maksaa 4€/kk siitä, että nettiliittymä on 0.256M tai sitten maksaa 13€ että on 21M, mitään ei löydy tuosta väliltä.

Mun mielestä 8€/2M ja 6€/1M olisi sellaisia fiksuja hintoja ja nopeuksia, ei enempää tarvitse normisurffailussa ellei ole kovin kärsimätön.

Minähän maksan 5€/0.5M, kiinteät kulut kannattaa pitää pienenä, kymppiä en mitenkään voisi kuvitella maksavani netistä, ennemmin olisin vaikka ilman.

Eilen tulikin tehtyä vähän enemmän, useampi runko sahattua pölkyiksi ja pilkottua klapeiksi, sitten ruohot leikattua, jne. Kaikkeen meni noin 12 tuntia hikoilua.

Tuossa heräsin sitten, havaitsin, että olen nukkunut 18 tuntia ja vielä vähän raukaisee :roll:

Liikaa aktiviteettiä kai päivässä, kun niin onnellisesti tuli nukuttua kellonsoinneistakin yli, eipä tänään kannata paljoa alkaa tekemään sitten, odotettava seuraavaa päivää kai vaan, tympeää.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Oho, aika rankasti on jtbo pistänyt sekä töitä tehden että leväten! Raskaat työt vaativat raskaat levot vai kuinka se nyt meni...

Kiitoksia kuvausohjeista.

Minoltan vanhoja Pro-sarjan salamavaloja saa erittäin edukkaasti ja niihin elektroniikkaa osaava pystyy ostamaan noin 30 egen hintaa päivityssarjan, jolla laitteet saadaan uusimpien mallien tasolle.

No, valokuvista meikä tässä vasta unelmoi, todellisuudessa mun pitää vain jatkaa edelleen taloushallinnon parissa. Yök.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila, palkkaa joku tekemään se taloushallinnon ikävä homma kuvaamalla ;) :
http://microstock-sites.com/tips/how_mu ... sites.html
jtbo
Jäsen
Jäsen

Pistin yhden tukin kantaen ja sahaten tänään, käänsin kasvimaan, lämmittelin saunan, putsailin sahaa ja fillaroin kaupallakin, vaikka oli vain +3C aamusta, niin kyllä tässä on saanut hikoilla taas.

Kun meinaa sataa, muttei sada, olisin vielä saattanut halkoakkin ne pöllit mitä tukista sai irti, mutta en sitten kuitenkaan, kun jos alkaa kesken kaiken satamaan, niin siinä on oma häslinkinsä yrittää niitä klapeja sitten saada suojaan.

Niin ja laitoinhan fillariin tukijalankin, sellaisen kahdella jalalla olevan mallin, ai että se on hyvä, en ymmärrä miksei kaikissa fillareissa voi olla sellaisia, vähän leveämpi saisi vielä olla, niin kaltevalla pysyisi vielä paremmin pystyssä, mutta oikein hyvä tuo on, ei kaadu fillari ja paljon helpompi on lastata, kun lastaaminen ei lainkaan horjuta tasapainoa. Niin, eli ostoskassin koriin tipauttaminen ja sen mustekaloilla kiinni sitominen.
Meillähän on täällä noita asfaltin katkeamia, osassa kasvaa ruoho jo läpi, ovat aika isojakin, jos ei ole kunnolla kiinni rojut niin eivät kestä oikein kyydissä, en minä turhaan ole vieterisatulan vankkumaton kannattaja, niin ja on nuo fat frank renkaatkin oikein hyvät pahimmat iskut torjumaan.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Tuossa heräsin sitten, havaitsin, että olen nukkunut 18 tuntia ja vielä vähän raukaisee :roll:

Liikaa aktiviteettiä kai päivässä, kun niin onnellisesti tuli nukuttua kellonsoinneistakin yli, eipä tänään kannata paljoa alkaa tekemään sitten, odotettava seuraavaa päivää kai vaan, tympeää.
Sinähän elelet kaikkien ihmisten salaista ihanne-elämää juuri nyt. Elämä on auvoista, puhelimet ei pirise, kukaan ei velvoita mihinkään. Teet asioita, joita itse parhaimmiksi koet/näet.

Risto Räppääjän sanoin, elämä ei ole hassumpaa: http://www.youtube.com/watch?v=nIsLBLPyfNU
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Pistin yhden tukin kantaen ja sahaten tänään, käänsin kasvimaan, lämmittelin saunan, putsailin sahaa ja fillaroin kaupallakin, vaikka oli vain +3C aamusta, niin kyllä tässä on saanut hikoilla taas.

Kun meinaa sataa, muttei sada, olisin vielä saattanut halkoakkin ne pöllit mitä tukista sai irti, mutta en sitten kuitenkaan, kun jos alkaa kesken kaiken satamaan, niin siinä on oma häslinkinsä yrittää niitä klapeja sitten saada suojaan.

Niin ja laitoinhan fillariin tukijalankin, sellaisen kahdella jalalla olevan mallin, ai että se on hyvä, en ymmärrä miksei kaikissa fillareissa voi olla sellaisia, vähän leveämpi saisi vielä olla, niin kaltevalla pysyisi vielä paremmin pystyssä, mutta oikein hyvä tuo on, ei kaadu fillari ja paljon helpompi on lastata, kun lastaaminen ei lainkaan horjuta tasapainoa. Niin, eli ostoskassin koriin tipauttaminen ja sen mustekaloilla kiinni sitominen.
Meillähän on täällä noita asfaltin katkeamia, osassa kasvaa ruoho jo läpi, ovat aika isojakin, jos ei ole kunnolla kiinni rojut niin eivät kestä oikein kyydissä, en minä turhaan ole vieterisatulan vankkumaton kannattaja, niin ja on nuo fat frank renkaatkin oikein hyvät pahimmat iskut torjumaan.
Ääni keskijalalle täältäkin. Motukoissa (joissain) on sekä sivuseisontatuki että tuo keskijalka. Tuon reilu kolmesataa kiloisen kanssa vaatii vähän sellaisen hetken, jolloin ylittää itsensä ja uskoo ettei kellahda väärälle puolelle kumoon kun kiskaisee mutta aivan ehdoton huoltotöissä ja silloin jos sattuu olla kuuma asfaltti alla, muuten uppoaa muutamassa tunnissa syvälle ja on kumossa. Ei täällä suomessa niinkään ongelma kuin kerran vuodessa mutta siksi tuo kai motskareissa oikeasti on tai no, joka kertahan pitäisi ennen ajoon lähtöä kaikki nestepinnat tarkistaa ja ne näkyy vain kaksihaaraisen kanssa jos ei ole kaveria, joka tarkistaa varsinkin öljyikkunan lohkosta.

Niin, tuliko sulle se saha jo, mennyt vähän ohi? Onko se hintansa väärtti?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Kyllähän se saha tuli ja onhan se huomattavasti helpottava pokasahaan nähden, tosin vielä on sisäänajo menossa, joten ei ole tullut testailtua että mihin se kykenee, suht maltillisella kuormalla eikä hirveitä kierroksia, monta tankillista vielä menee tuossa sisäänajossa.

Sitten kun on sisäänajo tehty, niin sitten pitäisi säädöt hakea vielä kohdilleen ja sitten vasta pääsee oikein tosissaan sillä sahaamaan.

Ei se kyllä pidä paikkaansa, että ei velvoitteita olisi, kyllä niitä on liiaksikin, mutta kunhan laina on maksettu niin sitten taas vähän vähemmän.

Kuusi kissaakin tekee jonkin verran noita velvoitteita, se ei ole aivan pieni määrä kissanpissaa ja kakkaa jonka päivässä tuottavat, karvaa pölisee myös mahdottomasti, jokainen päivä on oikeastaan siis siivouspäivä, vettä ja sapuskaakin tarvitsevat kohtuullisen määrän ja pitää niille tarjoilla virikkeitä ja aktiviteettejäkin, turkkeja huoltaa jne. Se on kumminkin yli 3 tuntia päivästä mikä menee noiden hoitoon. Yleensä jotain onnistuvat vielä rikkomaan, kaatamaan tai muutoin tuhoamaan miltei jokainen päivä, kun liikaa intoa ja vauhtia on.

Osaamisen kehittäminen ja jonkinsortin leivän pöytään järjestäminenkin on velvollisuuksia, se edellyttää verkostoitumista jne. Olen huomannut, että vuorokaudessa on hyvin vähän tunteja, kun pitää kuitenkin varautua huonoimpiin vaihtoehtoihin ja sitä varten tehdä noita polttopuita useammalle vuodelle, sekä pyrkiä hankkimaan sapuskaa ilman rahaa, siihen ei tunti eikä kaksi riitä, kun käyt kalat ja teet niistä evästä, kääntelet ja kitket perunamaata niin että vain perunat kasvaisi, samalla kuitenkin on velvollisuus olla käytettävissä jos jokin taho tarvitsee tekijää, toisaalta kaikki tuo taas tukee terveyden ylläpitoa ja kehittämistä sekä osaamisen kehittämistäkin jotka myös on velvollisuuksia.

Ja se on kyllä kohtalaisen karseaa kun tahtomattaan huomaa että on nukkunut käsittämättömän pitkästi, eikä kellonsointikaan ole tilanteeseen mitään vaikuttanut.

Marjapensaiden ympäriltä pitäisi taas turhakekasveja katkoa myös, jos kuvittelisi että saisi viinimarjojakin vielä sitten joskus.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Ajattelin kyllä kirjoittaa pitkät piustat noista mitä siellä toki oikeasti on huolehdittavia, dellasin, eli väritin vähän juttua ja muuntelin totuutta, reportterin vikaa?

Sisäänajo? Luuletko että kovin usea tekee? Nykyäänhän vedetään talla pohjassa autoliikkeeltä ensimmäiseen huoltoon ja se on jossain 20tkm päässä. Joissain kai koneet esisisäänajetaan mutta kun eihän niiden tarvi kestää kuin 100tkm niin jäänyt vissiin vähän vähemmälle huomauttaa, kuten kannen jälkikiristys. Toki jotkut kai sisäänajaa autojen motit jo tehtaalla.

Silloin joskus kun saapin motin porautin ja kaiken tein 19 -vuotiaana suurien opuksien ahmimalla tietämyksellä niin suurin juttu oli että pitää ensin vedättää ja sitten jarruttaa (moottorilla) että männät saavat öljyä sille kuormitushelmalle ja sitten taas samoja juttuja ainakin 200km. Öljyt pois ja vaihtoon että kannen kiristys ja sitten sama vielä 1000km päässä ja sitten tkm välein.

Hävettää ruostuttaa sitä nyt sitten pihalla, markkinatalousko on ahmaissut minutkin :shock:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Jtbo, http://www.youtube.com/watch?v=NfDoPUqOklA

Tämmöistä tämä on oman itsensä kanssa kiukuttelua. Parempipuoli jo laittoikin horoskooppien kautta että voisin ymmärtää itseäni ja ennenkaikkea mikä tärkeintä muita ympärillä olevia. Hassusti sattuvat mutta en tiedä, ei ole totuuspohjaa :-)

Köhät sinänäsä mukavan soitannan väliin ei oikein sopineet mutta aitoon tunnelmaan ne kuuluvat, ei niitä tarvi feidata pois kun tilanne on autenttinen.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuosta luontaistaloudesta tulee ehkä vähän liian ruusuinen kuva, kun jtbo:n tekstejä selektiivisesti lukee.

Ei meikä tuohon pystyisi, mutta onneksi ei tarvitsekaan.

Eikä jtbo kuitenkaan ole immuuni näille yleistalouden huolille, aivan liian matala se omavaraisuusaste vielä on.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Tuosta luontaistaloudesta tulee ehkä vähän liian ruusuinen kuva, kun jtbo:n tekstejä selektiivisesti lukee.

Ei meikä tuohon pystyisi, mutta onneksi ei tarvitsekaan.

Eikä jtbo kuitenkaan ole immuuni näille yleistalouden huolille, aivan liian matala se omavaraisuusaste vielä on.
Paluu maan pinnalle siis jälleen...

Ihanne ja totuus eivät ihan helpolla kohtaa.

Omavaraisuushan on sellaista ettei tarvi mennä kauppaan, koskaan milloinkaan. Sitten voihan vähän lipsua ja hakea satamasta vähän suolaa ja mirhamia... Jos kunto kestää, ihannetilannehahan olisi jos karhu tulisi vastaan, jonka voisi kellistää ja riiputtaa lihaa vuoden verran niin voisi ottaa vähän lunkinminkin?

En mä tiedä kumpi on parempi, nykyinen vai ennen. Puhelimet voisi kyllä hävittää :-D Noh, ehkä S.O.S. puhelut voisi yhdistää :roll:
Vastaa Viestiin