Miten liikkeelle? RMT -52

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
Aliina
Jäsen
Jäsen

Miten liikkeelle? RMT -52

Viesti Kirjoittaja Aliina »

Hei vaan kaikille, ensimmäinen viesti tänne. Sopimusta ei ole allekirjoitettu, mutta melko varmalta näyttää, että alan korjata vuoden -52 rintamamiestaloa. Kuvia ei ole laittaa, mutta taloa voi kuvailla alkuperäiseksi. Kuntotarkastuskin on tehty ja sen viesti oli, että vaikka kaikki toimii, voi olla, etteivät toimi huomenna. Pitäisi korjata katto (tai ainakin uusia päällys), uusia sähköt (alkuperäiset), putket (alkuperäiset), ja lämmitysjärjestelmä (nyt öljy).
Mielelläni vetäisin henkeä ja asuisin hetken, mutta sen estää putkien kunto. Mistä lähtisitte etsimään ammattilaista joka suunnittelisi remontin?
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Re: Miten liikkeelle? RMT -52

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Noista itse _ekana_ laittaisin kuntoon katon, vesiputkistot. Parilla tonnilla tuon öljyn rinnalle saapi kohtalaisen varmatoimisen ilmalämpöpumpun(esim. toshiba, mitsu) jolla pärjää melkein koko vuoden jos sattuu että öljylämmitys alkaa nikottelee jostain syystä.
S2
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja S2 »

Moi!

Onnea uudesta talosta ja tervetuloa forumille puolestani!

Remontin suunnittelijaa en osaa neuvoa (meillä ei ollut/ole sellaista), mutta tässä omia kokemuksia:

Meillä oli melkoisen sama lähtötilanne, paitsi että öljy oli ehditty vaihtaa kaukolämpöön ennen meitä. Tehtiin ensin putket kellariin asti uusiksi ennen muuttoa, ja samalla alakerran sähköt + uusi sähkötaulu. Putkirempan aikana kun ei ole kiva eikä helppo talossa asua. Pintaremonttia tehtiin ensin keskikerroksessa ja sitten yläkerrassa (sähköineen), kellari on vielä laittamatta. Meillä ei tehty mitään muita muutoksia huonejakoon kuin yhden oviaukon pieni laajentaminen ja tuulikaapin kiinteän komeron purkaminen (jotta tuulikaappin mahtuu isompikin ihminen sisään ;), ja se oli meille alusta asti selvää. Haluttiin myös säästää vanhat ovet ja ikkunat ja melkein kaikki kiintokaapit (ikkunoista tuli maalin ja kitin avulla ja yhden pokan alapuun osittaisella vaihdolla tosi hienot!). Vuoden kuluttua muutosta keväällä uusittiin katto (päätettiin myös samalla parantaa tuuletusta ja laittaa aluskate). Kattorempan ajankohtaa on vaikea määrittää kun ei tiedä mikä on katteen kunto: uskaltaako vielä lykätä vähän vai ei. Kaikki sisällä rempattuhan voi mennä uusiksi jos katto osoittautuu kelvottomaksi. Meillä ei onneksi näin ehtinyt käydä. Itse en muuten tyhmänä tiennyt etukäteen, että kevät on paras (kuivin) kattoremontin aika!

Näillä toimilla talosta saatiin jo varsin siististi asuttava. Kellari tehdään kunhan ehditään ja saadaan päätettyä mitä halutaan tehdä.

Onnea remonttiin!
koeffte
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koeffte »

noista alkuperäisistä putkista sen verran,että lämmityspuolen putket ovat yleensä kai kohtuu hyvässä kunnossa aika usein,vaikka kuntotarkastuksissa mainitaankin että "teknisen käyttöikänsä päässä" näin olen myös omakohtaisesti saanut huomata.

öljylämmityksestä sen verran että,vaikka se nykyään onkin melkein kirosana, niin ne järjestelmät on kuitenkin aika hyvin vuosien varrella koeponnistettu,huoltaa pelit ja vehkeet niin ne rokkaa taas tovin etteenpäin vaikka ne vanhalta näyttääkin :wink:
Aliina
Jäsen
Jäsen

Kiitos! Huomaa, että kaikilla liikkuu samanlaisia ajatuksia aloittaessa. Noista mainitsemistanne asioista olen miettinyt tuota ilmapumppua (todennäköisesti tulee) ja sitä, minkä remontin uskaltaisi jättää tuonnemmaksi.
Katto se ei ole ainakaan, sillä pintamateriaalina on nyt yli-ikäinen huopa, josta yksi vuoto on jo korjattu. Hyvää on se, että kuntotarkastajan mukaan kantavat rakenteet ovat kunnossa, sen sijaan ruodelautoja on jo vaihdettava. Putket ovat myös virtausmäärien yms. tutkimusten perusteella lopussa.

Sähköt ovat jopa hauskan näköiset 50-luvun bakeliitteineen ja punottuine johtoineen, mutta kuntotarkastajan mukaan pelkkä ikä tekee ne riskiksi.
Öljyssä taas huolestuttavat juuri ne viimeisen vastaajan mainitsemat putkistot, ne kun kulkevat rakenteiden sisällä.

Ajatukset palaavat aina siihen suunnittelijaan, vaikka tätä palstaa lukiessa on tullut jo esiin, että läheskään kaikki eivät ole sellaista käyttäneet. Me uudet taidetaan kaikki olla ensimmäisissä viesteissämme vähän pihalla? Onneksi on joulu, ehtii miettiä!
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Siihen suunittelija asiaan en osaa sanoa kuin sen että sen pitäisi olla semmonen joka ymmärtää nimenomaan korjausrakentamisen erityiskysymyksiä ja kunnollisen semmosen löytäminen voi olla vaikeaa koska kunnolliset on huolissaan vastuu kysymyksistä jotka näissä vanhoissa potentiaalisissa pommitaloissa on aina riski suunittelijalle itselleenkin.

Korjaukset aloittaisin siitä katosta. Öljylämmityksessä pitää ensin selvittää säiliön vuodot. Samoin poltin liitäntäkuparin sijainti ja vuodot. Jos kulkee rakenteissa niin heti uusiksi. Lämmin kiertoputkistosta ei niin kannata olla huolissaan kun yleensä ne kulkee puruissa ja siellä niitä ei maailma kovistele. Avoin paisuntasäiliö kannattaa vaihtaa kalvomalliin niin vuoto on helpompi havaita.

Lämmitysmuodon muutos on tapauskohtainen kysymys jossa pitää miettiä monta asiaa. Yleensä pelkän ilpin liittäminen öljyn rinnalle on järkevin tapa jos laitekanta muuten ei anna aihetta toiminpiteisiin. Jos antaa öljyn korvaaminen jollakin vähemmän riskialttiilla voi olla järkevää.
Noihin kuntotarkastajan kommentteihin sähköjen riskeistä en nyt ensimmäisenä menisi tarttumaan.
Käyttövesi putket kannattaa laittaa uusiksi ensitilassa ja tarpeettomat haarat katkoa/tulpata. Viemärit tarpeen mukaan ja muiden hommien yhteydessä.
shit happens
Aliina
Jäsen
Jäsen

Juu, onhan nämä varmaan uuteen verrattuna riskejä, vaikka kuntotarkastaja ei tätä ihan pommina pitänytkään.

Jos lähtisin nykyisillä tiedoillani liikkeelle (tai oikeammin helmikuussa, siirtyy minulle silloin) teettäisin tosiaan ensiksi sen katon. Se on siitä hyvä aloituskohta, että se ei ainakaan vaadi rakennuslupaa ja se on varmasti tehtävä.

Noita paisuntasäiliöasioita en ollut vielä miettinytkään, kun tuolla öljyjärjestelmällä on jo nyt vuodet täynnä. Täytyy katsoa, että onko pakollisten, eli katon ja putkien jälkeen vielä mahdollisuutta uuteen lämmitysjärjestelmään. Jos on, laittaisin varmaan sähköpattereita, sen ilpin ja pönttöuunin. Ei minulla ole mitään öljyä vastaan, mutta kun ne vanhat pula-ajan putket luikertelee siellä rakenteissa, kattila on 70-luvulta jne, niin olen varmaan aika helpottunut, kun ne saa poistaa käytöstä.

No, nyt olen esittäytynyt, kun kuukausia vain lueskelin palstaa. Toivottavasti en joudu tulevaisuudessa kirjoittelemaan vain tuolla Tuliko yllätyksiä- osiossa!
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Aliina kirjoitti:Noita paisuntasäiliöasioita en ollut vielä miettinytkään, kun tuolla öljyjärjestelmällä on jo nyt vuodet täynnä. Täytyy katsoa, että onko pakollisten, eli katon ja putkien jälkeen vielä mahdollisuutta uuteen lämmitysjärjestelmään. Jos on, laittaisin varmaan sähköpattereita, sen ilpin ja pönttöuunin. Ei minulla ole mitään öljyä vastaan, mutta kun ne vanhat pula-ajan putket luikertelee siellä rakenteissa, kattila on 70-luvulta jne, niin olen varmaan aika helpottunut, kun ne saa poistaa käytöstä.
Mieti kuitenkin vielä kerran... Putkisto on vain pienen paineenalaisena ja vettäkin vain muutama sata litraa jos vuotamaan alkaa. Öljylämmitys on ihan OK kun menee pakkaset alle -15. Jätä vaikka vain varalle. Käyttövesiputkisto onkin sitten eri juttu, Hesassakin aika isoja vesitorneja ettei ihan heti vesi lopu jos vuoto tulee.

Tsemppiä sinne kuitenkin ja iloisia ylläreitä toivoen viini
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Jos siellä on hyvän kokoinen vesivaraaja,ylimääräistä tilaa, ö-säiliö varmasti kunnossa ni ainakin ite tekisin ainakin lämpimän käyttöveden tolla öljyllä. Ja jos ö-säiliö on poistokunnossa, niin ainahan voi 200litran tynnyristä ottaa öljyt tohon lämpimän veden tekoon. Helsingissä mä uskon ilpillä pärjäävän koko vuoden kun mitoittaa sen hyvin.
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Lämmitysvekoston putket kyllä on luultavasti hyvässä kunnossa, kunhan pidät ne vettä täynnä ja veden kiertämässä vaikka vain kylmänä niin pysyy kunnossa.

Siis pattereita ei saa irroittaa ilman että asennetaan patteriventtiili putkien väliin ja säädetään esisäätö asentoon 1 :!:
Muuten rupeaa putket ruostumaan, mutta muuten ne kyllä on kunnossa.
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Hyvin monta vaihtoehtoa tuossa sulla miten haluaa tehdä. Joka tapauksessa, jollain sun on tehtävä kuuma käyttövesi ja lämmitys taloon. Onko se sitten öljy, öljy + ilmalämpopumppu, pelkkä ilmavesilämpöpumppu,öljy + ilmavesilämpöpumppu, ilmavesilämpöpumppu + ilmalämpöpumppu, pelletti, halot, maalämpö, kaukolämpö, suorasähkölämmitys + ilmalämpöpumppu vaiko joku muu mitä tuossa en maininnut.

Omakohtainen valinta oli tässä sähkölämmitteisessä talossa ilpin lisääminen ja isomman sähköllä toimivan lämminvesivaraajan osto, harmi vaan etten ostanut sellasta johon saisi liitettyä suoraan myöhemmin aurinkokeräimet tai ilmavesilämpöpumpun.
RemppaVeijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RemppaVeijo »

Moro, mun mielestä kannattaisi aloittaa perustuksista ja salaojasysteemeistä. Huolehtia että perusasiat tulee kuntoon. Sitten voi siirtyä itse määritelemässään tärkeysjärjestyksessä muihin asioihin. Itse tein ensin pintaremontit, asennutin molempiin kerroksiin omat ilmalämpöpumput jne. vimeisimpänä olen uusinut öljylämmityksen, tuli uusi kattila, poltin, säiliö ja kaikki. Patterit on vielä vanhat mutta lähtevät pakkaskauden jälkeen uusien tieltä pois. Laitoin kerralla sellaisen öljykattilan että siihen saa liitettyä alakertaan tulevan vesikiertoisen lattialämmityksenkin. Minun olisi pitänyt heti kaivattaa perusmuurit auki ja tehdä kunnon salaojitus + eristeet, mutta tuleehan se tälleen kolme vuotta myöhässäkin :)

Ps. jossain oli puhetta mustuneista kattolaudoista, niitä on mullakin mutta kaikki on kuiten kovia ja muhat kuivia joten no worries ainakaan vähään aikaan.
Aliina
Jäsen
Jäsen

Niin, varmaan mietin tätä lämmitystä kerran jos toisenkin uudestaan. Olen lukenut noita Tuuman monihybridi -keskusteluja jne, ja niistä viimeistään kirkastui, kuinka monella tavalla lämmitystä voi alkaa rintsikkaan miettiä. Oma tekninen tietämys on kuitenkin vähäinen, joten paras ratkaisu minulle on sellainen, jonka voin jotenkin ymmärtää ja jota opin käyttämään. Hyvä tietysti olisi myös, jos järjestelmä ei hajotessaankaan tuhoaisi koko taloa, mutta sellaista ei ehkä ole olemassakaan.

Se on se suunnittelija, suunnittelija... Joku ammattilainen tähän on löydettävä. Onneksi tämä pakollinen joulunajan toimettomuus on loppumassa ja pääsee toden teolla etsimään.

Tilojen puolesta kaikki käy, sillä kellarissa kyllä on tilaa. Muutenkin tilanne ei kellarissa ole mitenkään huono jos kuntotarkastus pitää paikkansa. Salaojia ei ole ja kosteutta oli seinien alaosassa jonkin verran, mutta jos kellari pidetään kellarina, se todennäköisesti toimii edelleenkin ihan sellaisenaan. Vain pintavesien ohjausta kehoitettiin uusimaan.

Täytyy pitää pää kylmänä, lueskella ihmisten kokemuksia täältä ja lukea Kailaa vahvistukseksi, että ne ammattilaiset ei sitten onnistu myymään minulle kovin paljon sellaisia ideoita, joita myöhemmin kadun. Kiitos taas vastauksista.
Vastaa Viestiin