Lumen kasaaminen seinustalle ?
Lumen kasaaminen seinustalle ?
mitä mieltä ollaan lumen kasaamisesta seinustalle lumikolalla. Toiset sanoo ettei mitään haittaa, tarkenee vain paremmin "torpassa" ,kun lumi toimii lisäeristeenä. Toiset sanoo ,että on varma tapa lahottaa seinälaudoituksen, eli ei saa kolata seinustoille. Mikähän mahtaa olla totuus ? 
Re: Lumen kasaaminen seinustalle ?
Kyllähän se eristää, mutta sulaa joskus poiskin.
Mieti tarkkaan haluatko seinustoille melkoista pistekuormitusta lumen sulaessa keväällä.
Itselläni ei ole ole kosteusongelmia kellarissa tms, mutta pyrin silti kolaamaan lumen aina siten, että sulaessaan se on mahd. kaukana talosta.
Mieti tarkkaan haluatko seinustoille melkoista pistekuormitusta lumen sulaessa keväällä.
Itselläni ei ole ole kosteusongelmia kellarissa tms, mutta pyrin silti kolaamaan lumen aina siten, että sulaessaan se on mahd. kaukana talosta.
En kolaa asuinrakennuksen sokkeliin, olis aika mahdoton rasti. Sokkeli on alaosasta 150 cm korkee
Mutta ulkosaunan sokkelin ympärille kasaan lunta. Siis ei laudoitukseen asti, vaan sokkelin ympärille. Tossa ulkosaunassa kaadot on tosi jyrkät, joten katsotaan sitten keväällä onnistuminen/epäonnistuminen.
Mutta ulkosaunan sokkelin ympärille kasaan lunta. Siis ei laudoitukseen asti, vaan sokkelin ympärille. Tossa ulkosaunassa kaadot on tosi jyrkät, joten katsotaan sitten keväällä onnistuminen/epäonnistuminen.
Meillä vanha omistaja kertoi tämän kikan talven varoiksi, hän oli tehnyt tämän joka talvi reilun 40v ajan ja me olemme sitä jatkaneet nyt kolmatta talvea, eikä senälaudoituksessa ole jälkeäkään lahoamisesta.
Lämmön se kyllä pitää torpassa ihan eritavalla, nyt pystyy tallustelemaan paljain jaloin tai ohuella sukalla
Lämmön se kyllä pitää torpassa ihan eritavalla, nyt pystyy tallustelemaan paljain jaloin tai ohuella sukalla
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
Mulle on opetettu niin, että lumi sulaa ja kuivaa ennen kuin on riittävän lämmintä aiheuttaakseen suoria kosteusvaurioita seinälle. Toinen asia on sitten valumiset sulaessa. Itse olen huoletta kasaillut lunta seinille.
lumi ei muutenkaan ole montaapäivää kiinni vuorilaudoissa, ainakaan meillä vaikka vuorilautoihin asti sen kolaammekin. parinpäivän jälkeen on lautojen ja lumen väliin tullut "ilmarako"
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
Itse näkisin sen niin, että kun kelit menee nollaan tai yläpuolelle, niin kolaan nuo lumet pois seinivierestä. Muutenkin mieluusti tekee niin, että sitten kun sulaa, niin ei taloon tuota kosteutta menisi, siksi tuli teetettyä ojatkin.
Toisina talvina saa pitää paremmin eristävän lumikerroksen tuolla seinämillä ja toisina talvina lyhemmin.
Enkä ole juurikaan sokkelia ylemmäs kolannut, kun olisi niin hankalaa, ikkunoihin tuolla puolella johon pystyy kolaamaan on kumminkin miehen mittainen matka, eikä ikkunat ole edes metrin korkeudella lattiasta.
Toisina talvina saa pitää paremmin eristävän lumikerroksen tuolla seinämillä ja toisina talvina lyhemmin.
Enkä ole juurikaan sokkelia ylemmäs kolannut, kun olisi niin hankalaa, ikkunoihin tuolla puolella johon pystyy kolaamaan on kumminkin miehen mittainen matka, eikä ikkunat ole edes metrin korkeudella lattiasta.
Itte en ole jaksanut tuota kolaus hommaa tehdä.
Naapurin äijä kolaa lumet seinälle ja maaliskuussa kun ilmat alkaa lämpiään niin tuuppaa ne talosta kauemmaksi...
Naapurin äijä kolaa lumet seinälle ja maaliskuussa kun ilmat alkaa lämpiään niin tuuppaa ne talosta kauemmaksi...
-
Schaza
- Jäsen

- Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/
Itse en ole koskaan kehdannut talon seiniä haudata, vaikka monet niin tekeekin. Ja hautautuuhan ne ainakin nyt, kun katolla on valehtelematta 30 senttiä lunta jollei enemmänkin. Pahimpiin tuulen tekemiin nietoksiin on 5 vuorokauden aikana tullut lähes 60 senttiä, tasamaallakin on yli 30. Oli sitten niin helkkarin kiva kolata isoa pihaa.
kaivelin viime kesänä pellonkulmaan sellaisen ympäriojitetun läjitysalueen, että saa ensinnäkin lumista tehtyä kakaroille liukumäen. Toisekseen sulamisvedet menee ensi tilassa pois tontilta tai imeytyy tuonne kauas peltoon ja sitä kautta isoihin ojiin.
Käytännössä pihan meneminen mudaksi keväällä on se varsinainen syy miksi kaikki ylimääräiset lumet menee kauas talosta.
kaivelin viime kesänä pellonkulmaan sellaisen ympäriojitetun läjitysalueen, että saa ensinnäkin lumista tehtyä kakaroille liukumäen. Toisekseen sulamisvedet menee ensi tilassa pois tontilta tai imeytyy tuonne kauas peltoon ja sitä kautta isoihin ojiin.
Käytännössä pihan meneminen mudaksi keväällä on se varsinainen syy miksi kaikki ylimääräiset lumet menee kauas talosta.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
Itse olen kasannut lumet seinille.. tosin vähän vaikeuttaa operaatiota että ikkunat ovat aika matalalla... tosin ennen remonttia kasasin myös ikkunoiden yli mutta nyt jätän ikkunoiden kohdalle aukot ... muuten kasaan niin korkealle kuin vaan saan kasattua ... ja lunta riittää. Itse annan keväällä sulaa pois itsekseen ... en ole harrastanut sitä pois ajamista. Ja ainakin uusimman remontin edistysessä huomasin että ei ainakaan ennen ole sisälle pyrkinyt siis tuo sulamis vesi 
Olisin sitä mieltä tuosta lumenkolauksesta,että jos talossa on maanvarainen betonilaatta lattiarakenteena,niin siitä ei lattian lämpimyyden kannalta ole juurikaan merkitystä.Lumi kuitenkin suojaa maata rakennuksen ympärillä tehokkaasti routaantumiselta,että tuskin sitä kannattaa poiskaan kolata.Rossipohjalattiassa voi hyvinkin parantaa lattian lämpimyyttä.Ainakin se estää pakkasen pääsemistä alustaan.Ennen kun taloissa oli multiaispenkki lattiat,niin tuo operaatio saattoi olla hyvinkin hyödyllinen.Keväällä lumen sulamisen aikaan ilma on yleensä kuivaa ja aurinkoista,eli tuosta lumesta ei taida olla vaaraa ulkovuoraukselle.Pahemmin sitä kurittavat nämä nykyisin usein toistuvat märät loskatalvet.Tää talvi on ihme kyllä ihan oikea talvi pitkästä aikaa.
-
Jokapaikanhöylä
- Jäsen

Lumihan on ihan ilmainen eriste, miksikäs en sis sitä käyttäisi
Niin ja tosiaan, lumi ei lahota, sillä sulamislämpötilat on niin matalia, ettei lahottajasienet kykene vielä toimimaan. Siksipä lunta on käytetty iät ja ajat seinustoilla tuomassa torppiin kaivattua lisäeristystä talven paukkupakkasia vastaan. Toimii muuten ihan yhtälailla rossipohjassa, kuin maanvaraisen laatankin kanssa, kokeilkaa ihmeessä, ellette muuten usko 
"Köyhän pitää osata kaikkea.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
Mä kasasin päivänä muutamana hatarien autotallinovien eteen tuota puuterilunta niin lämpötila nousi a-tallissa heti parisen astetta ja sukkien pyöriminen jaloissa loppui.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

Kuinkakohan tuo toimii maanalaisen kellarin kanssa, varsinkin jos ei ole salaojittavaa eristettä+ maanpäällisiä osia eristetty/maalattu,puhumattakaan jos kallistukset on väärin. Luulen ettei kannata ihan suinpäin tökkiä lunta seinustoille,jollei ole ainakin kallistukset oikeaan suuntaan.
Itse olen surutta kasannut lunta ihan seinälle saakka. Keväällä lumen sulaessa osa siitä haihtuu pois. Ja voihan sitä kolailla poiskin kevään tullen. Ilmainen eriste on ja meillä ainakin lattiat ovat lämpimämmät ja emäntä valittaa vähemmän 
Elämä on jatkuvaa opettelua ja myyntipuheisiin kannattaa suhtautua varauksella