Temperamaalaus?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Tazzie
Jäsen
Jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 18:28
Paikkakunta: Nummela

Temperamaalaus?

Viesti Kirjoittaja Tazzie »

Morjees,

onko jollain kokemuksia temperamaalauksesta? Miten maali tehdään ja millaista käytännössä maali on..

Kuhan nuo kanalan kaverit alakaa munia nyt joskus tuottamaan :mrgreen:
Tazzie
markokoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1029
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 22:23
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Temperamaalaus?

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Tazzie kirjoitti:onko jollain kokemuksia temperamaalauksesta? Miten maali tehdään ja millaista käytännössä maali on..
Munaöljytempera on hyvä, vanha maalausmenetelmä. Tässä yksi ohje:
Maaliemulsio, sekoitetaan pulloon
- 1 osa munaa
- 1 osa pellavaöljyvernissaa
Ravistetaan hyvin sekaisin
- 2 osaa vettä
Ravistetaan

Sekoita maali (pigmentit+emulsio) suhteellisen ohkaiseksi (verrattuna totuttuihin teollisiin maaleihin). Emulsiota voi lisätä tarpeen mukaan sutituntumalla. Sekoita maali edellisenä päivänä, pigmentit tykkäävät tasoittua. Säilytä maaliemulsio ja sekoitetut maalit viileässä ja pimeässä.
Tazzie
Jäsen
Jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 18:28
Paikkakunta: Nummela

Re: Temperamaalaus?

Viesti Kirjoittaja Tazzie »

Kiitos hyvästä vastauksesta!
Pystyykö tuollaisella maalilla maalaamaan esim ulkorakennusta? Kestääkö sään tuomat rasitukset?
Tazzie
markokoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1029
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 22:23
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Temperamaalaus?

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Tazzie kirjoitti:Pystyykö tuollaisella maalilla maalaamaan esim ulkorakennusta? Kestääkö sään tuomat rasitukset?
Munaöljytemperaa ei käsittääkseni käytetä ulkomaalauksessa, siihen on esim keittomaalit ja öljymaali parempi valinta. Sisätilat ja huonekalut tyypillisiä kohteita, kestää myös pesua. Taidemaalauksessa yksi vanhimpia tekniikoita.
Ratamo
Uusi jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 8:53
Paikkakunta: ihana

Re: Temperamaalaus?

Viesti Kirjoittaja Ratamo »

Minkälaista pintaa munatemperalla voi maalata? Ei varmaan tartu minkään vanhan maalin päälle jne.?
markokoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1029
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 22:23
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Temperamaalaus?

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Ratamo kirjoitti:Minkälaista pintaa munatemperalla voi maalata? Ei varmaan tartu minkään vanhan maalin päälle jne.?
Kyllä se hyvin tarttuu monenlaiseen pintaan. Jossain lähteessä (*) mm kehuttiin sen käyttöä lateksin päälle maalatessa ja omankin kokemuksen mukaan vanhassa lateksilla maalatussa muurissa pysynyt hyvin.

* Muistin että olisi ollut tämä mutta ei. Kannattaa kuitenkin tsekata, hyvä kirjanen:
http://www.tampere.fi/tiedostot/57tNyVE ... 4kirja.pdf
Vastaa Viestiin