wc:n seinät ja lattiakin, maalin tekeminen itse

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
JaPa
Jäsen
Jäsen

wc:n seinät ja lattiakin, maalin tekeminen itse

Viesti Kirjoittaja JaPa »

Meni sitten het keskikerroksen vessa remppaan. Viemärin haju pääsi jostain tulemaan ja ajattelimme laittaa nyt sitten wc:n kuntoon. Muovimaton alta löytyi terve ponttilauta, jonka alta kuivat purut. Lavuaarin alunen on vielä kattomatta tosin. Mutta ilm. haju on tullut vain noista liitoksista, välillä kun se aina tuulahti.
Nyt sitten mietimme materiaaleja. Seinät on pinkopahvia ja muuri. Lattiaan tulee todennnäköisesti ponttilauta, mäntyä olisi tarjolla, mutta pitäisiköhän etsiä kuusta, meidän mielestä tuo vanha on kuusta? Onko kellään muulla puulattiaa vessassa? Mikä maali/vaha pinnassa olisi hyvä?
Mites niitä maaleja tehään itte? Kun tekisi oikeastaan ruveta ite sotkemaan jotain pellavaöljymaalia, mutta mitä ja mistä siihen tarvitaan? Käytiin jo paikallisessa kaupassa kattelemassa Uulan pigmenttejä ja maaleja, mutta myyjä oli lievästi sanottuna ylimielinen "omien maalien keittelijöitä" kohtaan, eikä siis asiasta mitään tiennyt.
Mitäs teillä muilla on vessan seinämateriaaleina, meille ei nyt laattaa tule todennäköisesti, mutta sille lavuaarin päällä olevalle "roiskealueelle" ajateltiin paneelia vahattuna.
Lattiaa mietittiin kans, mutta oikein muovi ei innosta, ja laatta on kylmä ilman lattialämmitystä. Muita vaihtoehtoja ei lie ole, vai? Ajateltiin maalata/vahata hyvin ja laittaa sitten joku tavallinen matto siihen. Kokoahan vessassa on just reilu neliö, joten isosta alueesta ei oo kyse.
Antaahan sataa vinkkejä!
P:)
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Re: wc:n seinät ja lattiakin, maalin tekeminen itse

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Moi,

Meillä samanlainen neliönn vessa myö operaation alla. "Yllättäen" oli myös kaikki puru jne. kuivia. Yksi seinä on rapattu keskusmuuri, ja muut raakaponttilautaa, jossa oli maalatut ensopahvit tms. pinnoitteena.

Uusi lattia tehdään todennäköisimminpontatusta lattialaudasta, maaliasioita ei ole vielä tarkemmin ajateltu, mutta varmaan jotain harmaata Permoa kuten muuallekin kämppään. Toinen vaihtoehto on, että ensin raakalauta ja sitten kova- tai vanerilevy päälle ja siihen joku maali. Katsotaan nyt kuinka hysteeriseksi alan lautojen raosta lattian sisään lorottelevan pissan suhteen :wink:

Lautaseiniin naulataan 3mm kovalevy laudoituksen päälle ja sitten vaan joku komia maali pintaan. Ensin meinattiin jättää sille originaalille ponttilaudalle, mutta luovuttiin ajatuksesta kun siinä on liika rakoja jonne vesi voi lorotella ja on muutenkin vähän ruma.

Levytyksen vois toki tehdä kipsilevylläkin, mutta mulle tämä on vähän periaatekysymys, että kipsiä ei kämppään tule kuin enintään jalassa tai kädessä :wink: No on tohon yks poikkeus, mutta siihen on kyllä hyvä perustelu.

Muurista on pintarappaus purettu, koska siihen oli aikojen saatossa kertynyt paksuhko kerros lateksia ja alaosassa oli muovitapetti liimattuna. Aikomuksena on korjata rappaus, mutta toisaalta se on nyt purettuna niin hieno, että on ruvennut mietityttään jos vetäis vaan jonkun plexin tai lasin siihen "rikkinäisen" pinnan päälle. Katotaan nyt :-D
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Lattiaan joko lankku modernilla venelakalla/Permo-lattiamaalilla, tai korkki. Pellavaöljy vaatii auringon ultraviolettivaloa kuivuakseen, eli perinnemaali vaatii lankkujen maalamisen etukäteen valoisassa tilassa, ja asennuksen jälkeen ehkä haluaa vetää joku valoa vaatimaton lakkakerros päälle. (Oletan että vessassa ei ole ikkunaa.)

Muuten kokemukset itse sekoitetuista maaleista erinomaisia.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Maalit voi toki tehdä itse, mutta siinä on aina se töppäämisen vaara. Vaikka nyt niin että kesällä tein kuusi satsia maitomaalia (maitoa, kalkkia, sinkkivalkoista ja vahvisteeksi tippa vernissaa) vajan ja roskiskatoksen nurkkammaleihin. Viisi meni hiton hyvin, mutta yksi niistä kukkii melkein mustanaan hometta. Enkä kyllä tiedä että mikä siinä viimeisessä mahtaisi olla vikana, paitsi ehkä liika itsevarmuus ja sekottamisen fiilispohja. Etten nyt vannoisi itte tehtyjen maalien ainutlaatuiseen paremmuuteen.

Sen sijaan meillä on kaikki maalit sävytetty itse. Mä en usko millään että tällä kokemuksella osaisin tehdä maalin paremmin kun maalarimestari, mutta sävyn tykkään kattoa kohdalleen ihan itte. Paras juttu siinä on että voi ostaa kymmenen litran päälärin valkoista pellavaöljymaalia ja sotkea siitä sitten. Ei meillä taida olla kaupan sävyttämä kuin kahdessa paikkaa, nekin Uulan vahvimpia perussävyjä.

Alkuun tein ihan itse kaikki sävytyspastat pigmenteistä ja vernissasta, mutta kun totesin että mun kärsivällisyys ei riitä hiertämään pigmenttiä niin tasalaatuiseksi kuin koneella niin olen ostellut Uulan tummia perusvärejä ja sävytellyt niillä, niiden sekoituksilla ja jos sitten ei muu piisaa niin omilla pigmenteillä.

Ja kaupan sävytyksiäkin voi paranataa. Vaikkapa nyt kaupasta ostettu rännimaali mein silmällä arvaten ihan liian räikeäksi, mutta kun siihen laittoi tarpeeksi nokea joukkoon niin rupes näyttämään melkein samalta kun vanhakin.

Itse sävyttäminen voi olla ihan hyvä paikka harjotella, niitä kun on jonkun kymmenen litraa tehnyt niin voi jo vähän luottaa itteensä ja tietää vähän mitä missäkin tapahtuu.

Pekka
Viimeksi muokannut Pekka Huhta, Su Huhti 09, 2006 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
JaPa
Jäsen
Jäsen

Mekin ajateltiin aloittaa ihan sävyttämällä valkeaa maalia pigmeteillä, mutta myyjä oli sitä mieltä ettei se käy. :shock:
Tehdäänkö se tahna pellavaöljystä ja pigmentistä? Ei nimittäin haittaisi, jos sillä samalla maalilla vois maalata seinät ja osan kalusteista.

Mutta jos pellavaöljymaali ei passaa pimeään vessaan, niin mitäs sitten laitetaan? Maalattavana on siis lattialankut, seinät (puuta, muurin rappaus). Uulan sisäöljymaali? Taikka joku muu merkki?

Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Ei se nyt ihan niinkään ole ettei maali kuivuisi sisällä vessassa, näillä samoilla ne on alunperinkin maalattu. Ihan pimeässä maali tosiaan kuivuu hitaasti, mutta kuivuu se silti. Ovi auki ja vaikka valot päällä niin kyllä se siitä. Mä olen maalannut ikkunanpokia meidän umpipimeellä vintillä ja jättänyt sinne pimeeseen kuivumaan. On nekin siellä kuivuneet.

Yritin tossa ylempänä epäselvästi sanoa että minusta itse sävyttämisessä on juuri se paras puoli että voi ostaa sen kymppilitran pöntön ja tehdä juuri niinkun ajattelit, eli sävyttää samasta perusmaalista maalia eri käyttötarkoituksiin sen sijaan että ostais oman purkin kaappiin happanemaan jokaista erillistä pikkumaalausta varten.

Perus-pellavaöljymaali on parasta ja monikäyttöisintä. Sitä ei tosin oikein kannata laittaa lattiaan varsinkaan vessassa jossa ollaan melkein samoilla jalansijoilla koko ajan vaan lattiaan voisi katsoa ihan lattiamaalin. Permo tai Uulan lattiamaali, vaikka.

Sävytysaineet tehdään pigmentistä ja vernissasta, ei siis raa'asta pellavaöljystä.

Jos asia oikeasti kiinnstaa niin hae kirjastosta tai osta itselle Panu Kailan kirja "Kevät toi maalarin". Siinä on todella kivasti käyty läpi erilaiset maalit, niiden sävytykset ja muut. Se tosin on vain ulkomaaleista, mutta esim. pelavaöljymaalin sävyttely sisälle on ihan samaa kuin uloskin.

Pekka
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Itse sävytetty meilläkin, ja tulos saadaan paljon lähemmäksi haluttua kuin niitä rautakaupan pikkulappusia tihruttamalla. Viety maaliämpäri sävytettäväksi maalattavaan huoneeseen päiväsaikaan, niin näkee sävyn vallitsevassa luonnonvalossa. Aloitetaan luonnollisesti niin, että lisätään sitä pigmenttiä alakanttiin, sekoitetaan ja fiilistellään.

Sitä en kyllä ymmärrä, miten maalin sekoittaminen olisi vaikeaa, meillä on aika ronskisti heitetty titaanidioksidia ja vernissaa sekaisin. Porakoneeseen vispilä. Sävypigmenttejä olemme liuottaneet spriihin sekä ostaneet Sateenkaarivärin valmiita öljy-pigmenttipulloja.

Vaikeinta kai maalin valmistuksessa on maaliöljyn keittäminen, sen kun ostaa valmiina (keitetty pellavaöljyvernissa) niin homma on pitkällä.

Semmoinen havainto on, että luonnonpigmentit sekoittuvat aika yllättävästi verrattuna synteettisiin vesiväreihin, joten montaa pigmettiä harvoin kannattaa sekoittaa tai tulos saattaakin olla yhtäkkiä samea kuranväri.
JaPa
Jäsen
Jäsen

yritin etsiä haulla, mutta en löytänyt tässä kiireessä, joten milläs paikataan pikkukolot? Lateksi irtosi osittain muurista, mutta tarkoitus oli, että laitetaan siihen päälle uusi maali. Mutta millä tasoitetaan? Ja siis maalina tulee olemaan se pellavaöljymaali. Rappaus alla on muuten hyvässä kunnossa.

Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Mä olen käyttänyt spakkelia, lastakittiä.

http://www.tikkurila.fi/tuotetiedot/spa ... (tae).html

Levittyy nätisti, sillä saa ihan ohuen kerroksen ja soveltuu erittäin hyvin pellavaöljymaalin alle.

Pekka
mize
Jäsen
Jäsen

Meidän vessa

Viesti Kirjoittaja mize »

Meillä laitettiin vessa ja samalla eteinen pari vuotta sitten. Vessan seinät oli alunperin sitä raidallista levyä, jolle joku varmaan nimenkin tietää. Levyn alla oli raakaponttilauta, jonka poistin ja löin eristämisen jälkeen takaisin. Laudan päälle laitatimme pinkopahvin. Pinkopahvi maalattiin uulan himmeällä sisäöljymaalilla kermanväriseksi ja siihen taas maalautettiin päälle semmoiset tapetti kuviot. Seinän alkuperäistä levyä laitetiin lavuaarin taakse.

Lattiaan taasen laitoimme wilhelmin, eli lastulevyn ja siihen päälle liimasin linoleumin. Olisin laittanut lankun sinne alle, mutta suosittelivat, notta levy pitää olla linoleumin alla. Kaapit tein liimalevystä IDO:n kuvastossa olleiden mittojen mukaan ja niihin sitten helmiponttipanelista ovet. Pitää laitella kuvia joskus tonne projektit osioon.
Ystävällisin terveisin Mize
JaPa
Jäsen
Jäsen

pigmentin sekoittaminen

Noniin, eka kerros laitettiin siis pellavaöljymaalia seiniin, ja kohta pitäisi maalata toinen. Pigmentti ei sekoittunut hurjasta kepistelystä huolimatta kunnolla, joten mustia viuruja on seinissä siellä täällä. Ei se meitä haittaa oikeastaan, sillä toinen kerros on tulossa ekan ohkasen päälle, mutta kyllä kieltämättä kiinnostaisi tietää, että miten ihmeessä sen pigmentin saa sekoittumaan kunnolla maaliin. Myös kiiltoerot on hurjat allaolevasta pinnasta riippuen.
Eli vernissaan sekoitin pigmentin (mustaa, en nyt muista nimeä, mutta kaunis harmaa siitä tuli) ja sen sitten maaliin. Näkyviä tiploja ei ollut, mutta seinään sitten tuli kyllä.
Onko jotain kikkaa saada himmeämmäksi pintaa? Tai sekin on vähän hassu juttu, joissain kohti maali kiiltää, joissain ei. Sielä kun on vanhaa lateksia, uutta spakkelia, pinkopahvia jne. alla)

Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Porakonevispilä on hyvä peli, kepillä vatkatessa sinne tahtoo jäädä aina sävyeroja. Toinen sävyerojen syy on usien se, että purkin reunassa voi olla tiplu tai kaksi sitä sävytyspastaa. Sieltä se tarttuu aina pensseliin, tahtoi tai ei.

Voi olla että jos pohja on noinkin sekalaista tavaraa, niin
joudut maalaamaan kolmannenkin kerran. Maali kiiltää paikoista joissa se ei enää imeydy alustaan ja on matta siellä missä maali painuu seinään.

Tasahimmeäksi pintaa saa kun sekoittaa maaliin vähän tärpättiä. Se nopeuttaa maalin kuivumista ja vie kiiltoa pois. Sitä voi siis käyttää myös tahallaan mattaamaan maalia, esim. ulkoseinässä se on oikeastaan maalausvirhe jos rupeaa pintakerrosta ohentamaan. (ja tässä siis puhutaan pellavaöljymaalista, ei modernimmista)

Pekka
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Kimrööki eli nokimusta on yksi vaikeimmin sekoittuvista pigmenteistä. mei olemme sekittaneet sen ruuvikantisessa lasipurkissa ensin spriishin, ja sitten tätä lientä käyttäneet maalin sävyttämiseen. Joo, ja ehdottomasti porakonevispilä, tai vaikka vanha sähkövatkainkin pienempiin eriin.
JaPa
Jäsen
Jäsen

Mies värkkäsi ihan oman maalinsekoittimen vanhasta silikonipyssystä (tuli talon mukana;)), ja tuli nimittäin erittäin toimiva vatkula porakoneeseen! Väri sekoittui hyvin ja tuli tasainen.
Mutta, miksi ihmeessä maali valuu? Kerrokset on niin ohuita kuin mahdollista, silti valuu aika massiiviseen tyyliin. Pellavaöljymaali sekä tilkka vernissaa+pigmenttiä ja tippa tärpättiä viimeisessä kerroksessa. Ehkä pintaa joutuu nyt "elävöittämään" jollakin konstilla, mikähän olisi toimiva?

Onko jollakulla kokemuksia Osmon peittävästä puuvahasta lattiassa? Niiden ohjeissa sanotaan, että se käy lattiaankin ihan hyvin. Sattui löytymään purkki rautakaupan poistolavalta, menee kyl lasten kalusteisiin, jos ei muualle. Kokeiltiin lattialautaan, niin tuntui yksi kerros tosi ohuelta. Voiko vahan jälkeen koskaan enää maalata lattiaa? Onnistuuko, jos poistaa vahan kokonaan hiomalla (onnistuuko hiominen)?
Lattiamaali kun kuivuu niin hitaasti, vaikka tosi hitaasti kuivuu noi seinätkin.

Mutta hiljaa hyvä tulee... :-)
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Jos maali valuu vaikka kuinka yrittää tehdä ohuesti niin epäilisin että pensseli on väärä. Öljymaalille pitää olla hyvin jäykkä ja paksu pensseli, koska ohkainen sivellin tekee ihan liian paksua kerrosta. Itse maalaan pellavaöljymaalit soikealla rengaspensselillä, tossa alla olevassa kuvassa on mun lempipensseli ja samanlainen uusi suti. Niikus näkyy, niin tolla lempipensselillä on hiukka jo maalattu :-D Tommosen maalaa loppuun parissa vuodessa jos joutuu vähänkin enemmän maalaamaan.

Kuva

Rengaspensselillä on vähän vaikea maalata, jos ei ole tottunut, mutta muuten se on se oikea pensseli öljymaaalaukseen. Vaihtoehto on reilusti paksu ja jäykkä sivellin, semmoisella on helpompi tehdä hyvää jälkeä vähemmälläkin harjoituksella, mutta sillä ei saa hangattua maalia niin hyvin kiinni.

Maali ei voi valua, jos sitä on riittävän ohut kerros, eli jos mielstäsi kerrokset on "niin ohuita kuin mahdollista" niin varmaan pitää siirtyä pensseliin jolla on mahdollista tehdä vielä ohuempia :lol: Oikeasti öljymaalia vedetään melkein läpikuultavan ohuita kerroksia, tekniikka on ihan täysin erilainen kuin vaikkapa lateksia seinään lätkiessä. Maalia otetaan ihan pikkuisesti harjasten kärkiin ja levitys tapahtuu oikeastaan hankaamalla eikä paksusti sivelemällä.

Se Osmo on jokseenkin lopullinen ratkaisu jos siihen päätyy. Osmottua pintaa on aika tuskaista hioa, se tukkii paperin ihan täysin. Valmistajalla on jotain vahanpoistoainetta, mutta en ole kokeillut että kuinka tarkkaan sillä saa vahan pois.

Pekka
Vastaa Viestiin