Puuhellan levyjen rasvaus
-
romeo
Puuhellan levyjen rasvaus
Perinteisesti puuhellan valurautaosat on huollettu sianihralla. Onko kellään kokemuksia tai tarkempia työohjeita kuin että jynssätään rasvalla ja kuumennetaan?
perusohjeet (kaikenlaisten tuotteitten) rasvapolttoon esim. linkistä http://www.muurikka.com/default.asp?toc=44
en muista ikinä nähneeni operaatiota hella kohteena, mutta pannupuolella ensimmäiseksi laitetaan pannu ylösalaisin ja poltetaan vanhat rasvat pois. punahehkuiseksi ei saa kuumentaa (jos se vääntyy, niin ei enää oikene). tuo 'tee uusiksi kunnes pinta on musta' on se päämäärä.
ruostetta olen hinkannut vesi-hiekkasekoituksella ennen rasvapolttoa.
ja suolaton läski on minusta ainoa oikea (vaikka huippufirmatkin käyttävät nykyään kasviöljyä...)
ai joo, älä tee sisällä - sellasta liesituuletinta ei olekaan, ja saattaa se rasva syttyäkin. voi muuten ensin opetella jollain kirpparipannulla.
en muista ikinä nähneeni operaatiota hella kohteena, mutta pannupuolella ensimmäiseksi laitetaan pannu ylösalaisin ja poltetaan vanhat rasvat pois. punahehkuiseksi ei saa kuumentaa (jos se vääntyy, niin ei enää oikene). tuo 'tee uusiksi kunnes pinta on musta' on se päämäärä.
ruostetta olen hinkannut vesi-hiekkasekoituksella ennen rasvapolttoa.
ja suolaton läski on minusta ainoa oikea (vaikka huippufirmatkin käyttävät nykyään kasviöljyä...)
ai joo, älä tee sisällä - sellasta liesituuletinta ei olekaan, ja saattaa se rasva syttyäkin. voi muuten ensin opetella jollain kirpparipannulla.
Meillä on vanhemmat mökillä tehnyt homman siten, että hellan jäähtyessä, eli ei enää tulta hellassa, levyn pintaan hangataan ihraa ja annetaan olla. Jonkin ajan päästä pyyhitään ylimääräiset pois, ja sitten taas normaalia hellan käyttöä. Hellaa seuraavan kerran lämmittäessä voi pyyhkiä ylimääräisiä pois, mutta tanakka hajuhan siitä lähtee kuitenkin.
Kai mökilläkin vanhemmat ovat siirtyneet ihan tavallisen kasviöljyn käyttöön, niinkuin myös me teemme kotona.
Onko muuten kuinka usein hyvä öljytä hellan pintaa? Meillä kun hella on jokapäiväisessä käytössä.
Kai mökilläkin vanhemmat ovat siirtyneet ihan tavallisen kasviöljyn käyttöön, niinkuin myös me teemme kotona.
Onko muuten kuinka usein hyvä öljytä hellan pintaa? Meillä kun hella on jokapäiväisessä käytössä.
onko se välttämätöntä
Onkos tuo hellan levyjen rasvaus ihan välttämätöntä? Paistinpannut lienee erikseen. Itse olen laittellut Lappi-lieteen ihan vaan uunimustaa.
Ystävällisin terveisin Mize