Täytyy sanoa, että luettuani ja tutustuttuani kellarin eristämisen problematiikkaan niin aina vaan olen enempi eksyksissä.
Vaikka tuolla foorumilla on tästä samasta aiheesta mitä parhaimpia artikkeleita, niin silti rohkenen kysyä mielipidettä ja jopa selkeää ohjetta.
Rmt-talon kamarien alla erillinen kellariosasto. Toisen kamarin alla betonista valettu katto ja toisen alla puinen alapohja. Tässä puisessa alapohjassa on selkeä kosteusvaurio. Pitemmän aikaa se on ollut kostea ja siinä on lievää valkoista sienikasvuakin. Tuuletuksen puute on ollut tähän syynä; kissanreiät olleet tukossa ja poistoputkea ei lainkaan.
Nyt aion rakentaan uuden puulattian . Samalla poistuvat muovimatot.
Mitään järkeä ei ole kuitenkaan rakentaa uutta lattiaa ennekuin olen poistanut kosteusongelman kellaritiloista. Mutta nyt sitten olenkin törmännyt oppikuntiin ja fysiikan lakien proplematiikkaan.
Ensinnäkin tarkoituksenani ei ole käyttää kellaritilaa muuhun kuin siellä olevan vesimittarin ja putkiston säilönä. Eli se voi olla ns ryömintätila, toki sentään 1,5m korkuinen. Nyt kun olen perunaluukun kautta poistanut 400mm tehokkaalla puhaltimella muutaman päivän alakerran kosteutta, niin ilokseni katto on kuivunut todella joutuin. Samalla kuitenkin kun olen vetänyt tehokkaasti ulkona olevaa lämmintä ilmaa kellariin , niin sen lattia suorastaan kihelmöi kapillaarista veden nousua.
Kellarin osuudelta aion avata sokkelin ja sijoittaa mahdollisen anturan alapuolelle salaojan. Sorakuopassani on karkeaa soraa jota käytän täyttöön. Varastossani on foamia jemmassa. Myöskin rännivedet johdan omaa putkistoa pitkin pois. Täytössä 200mm käytän savikerrosta joka viettää poispäin talosta.
Kissanluukut jätän sokkeliin ja lattiaa rakentaessani johdan poiston ilmanvaihtohormiin tai erillisellä putkella ullakkotilan kautta ulos.
Mutta nyt viisaat päät yhteen!
Laitanko lattialle muovin ja sen päälle foamia ja edelleen ohut betonivalu. Jos laitan foamin sokkelin ulkopinnalle niin sehän toimii silloin höyrysulkuna ja ainoa mahdollisuus on sisäänpäin kuivaminen.
Entäpä patolevyn käyttö? Voisiko foamin laittaa sisälle ja patolevyn ulos? JOs patolevy ulos ja senpäälle foami niin kuinkas se kiinnitetään?...Ihan sekasinhan täs menee.
Tarkoitus olis siis saada kellaritila kuivaksi eivätkä uudet lattianiskat hapantuisi. Kiitos