Kuvia alapohjasta. Näyttääkö pahalta?

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
Romus
Jäsen
Jäsen

Kuvia alapohjasta. Näyttääkö pahalta?

Viesti Kirjoittaja Romus »

Terve

Olin jo aikeissa ostaa tämän talon, mutta itse ottamani kuvat saivat minut perumaan tarjoukseni. Mitä mieltä olette kuvista? Eräs tuttu, joka on omasta rintsikastaan korjannut lattiasienivaurioita, sanoi näiden näyttävän vahvasti lattiasieneltä, ja sen vuoksi hän jyrkästi suositteli unohtamaan tämän talon. Itse en uskalla sanoa kovinkaan vahvaa mielipidettä noista, mutta eihän tuo ihan terveeltä näytä =). Uskaltaisiko joku teistä ostaa tämän ja lähteä remppaamaan?

Yksittäiset kuvat tässä albumissa ovat minun ottamia. Tuplakuvat, joissa yhdessä kuvatiedostossa on kaksi kuvaa vierekkäin, on kuntotarkastusraportista. Kuntotarkastaja otti kuvat aiemmin samana päivänä. Itse en vakuuttunut hänen kuvistaan, joten päätin käydä illalla omalla kuvauskeikalla.

Kuvat ovat täällä:
http://picasaweb.google.com/10346928060 ... directlink

Romus
Viimeksi muokannut Romus, La Elo 07, 2010 9:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Re: Kuvia alapohjasta. Melkein ostin tämän talon..

Viesti Kirjoittaja tcb1967 »

Mitäs kuntotarkastaja sanoi?
Ei ymmärrä miks ihmisillä on kaikkea romua alapohjassa...
Romus
Jäsen
Jäsen

tcb1967 kirjoitti:Mitäs kuntotarkastaja sanoi?
Ei ymmärrä miks ihmisillä on kaikkea romua alapohjassa...
Paikan päällä hän sanoi, että näyttäisi olevan tummentumia laudoissa. Raporttiin on kirjoitettu, että kosteusvaurioita havaittiin ja suositellaan lisätutkimuksia.
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

tcb1967 kirjoitti: Ei ymmärrä miks ihmisillä on kaikkea romua alapohjassa...
Aikoinaan tota lasimoskaa on työnnetty alapohjat täyteen pitämään ylimääräiset elikot poissa.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
ahaikio
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Kuvia alapohjasta. Näyttääkö pahalta?

Viesti Kirjoittaja ahaikio »

Romus kirjoitti:Terve
Uskaltaisiko joku teistä ostaa tämän ja lähteä remppaamaan?
Sehän on ihan kiinni hinnasta. Kyllä ne eristeet tuolla vielä pysyy ja jos luukut pidetään auki ja estetään kosteuden pääsy rakenteisiin. Ei se lattian vaihto hommana ihan kauhea ole, tässä sitä juuri omassa känpässä teen keittiön ja makkarin osalta. Helteet on vaan ollut tänä vuonna vähän liian kovia, että olisi saanut tehokkaasti tehtyä. Materiaaleihin mulla kuluu rempassa noin 2500€, josta eristeet 1000€ ja muut rahat menee lattialautoihin yms. Teetettynä tuo on kallis remppa, mutta itse tehden ei kovinkaan.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Ne tutut ja naapurin miehet tuntuu aina olevan niitä parhaita asiantuntijoita. En kyllä noista kuvista onnistunut näkemään mitään radikaalin tyrmäävää mihinkään suuntaan. Toisin sanoen varmaan kaikki vanhat ryömintätilat näyttää suurin piirtein tuolta. Eli rojua betonimuottilauta,lahoa ja kosteutta. Kaikki riippuu hinnasta ja omista laittovalmiuksista.
shit happens
Tume_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tume_t »

Romus kirjoitti:Terve

Olin jo aikeissa ostaa tämän talon, mutta itse ottamani kuvat saivat minut perumaan tarjoukseni. Mitä mieltä olette kuvista? Eräs tuttu, joka on omasta rintsikastaan korjannut lattiasienivaurioita, sanoi näiden näyttävän vahvasti lattiasieneltä, ja sen vuoksi hän jyrkästi suositteli unohtamaan tämän talon. Itse en uskalla sanoa kovinkaan vahvaa mielipidettä noista, mutta eihän tuo ihan terveeltä näytä =). Uskaltaisiko joku teistä ostaa tämän ja lähteä remppaamaan?

Romus
Itse en osaa sanoa onko tuo lattiasientä vai ei, mutta kuvista päätellen siellä kyllä kosteutta on.

Se että uskaltaisiko tuota lähteä remppaamaan niin on mun mielestä monien asioiden summa. Jos talon ainoa ongelmakohta on tuo alapohja ja talo miellyttää ja hinta on kohdillaan niin mikä ettei. Suhteellisen "helppo" ja "nopea" remppa tiedossa jos pelkällä alapohjan korjauksella selviää, kyllä täällä monella on ollut remontti kärjistettynä tyyliin pura koko talo osiin ja rakenna uusiksi.

Toki onhan tietty huomioitava, että tuo alapohja remppa on aika pirullinen tehdä pelkästään alakautta, joten menisi nuo latiatkin ainakin osittain uusiksi. Ja toinen juttu on sitten se, että tarviiko lattian kantavia parruja lähteä vaihtamaan, jos täytyy niin homma vaikeutuu huomattavasti.

ja niinkuin Jope tuossa maitseekin niin Suurinosa vanhoista alapohjista näyttää tuolta.

Kannattaa ehkä myös koputella niitä lautoja siellä alapohjassa, onko vain tummuneita ja pintakosteutta, vai onko pehmenneet.
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Puukolla pieni siivu pinnasta pois, alta voi paljastua joko terve ja luja puu tai sitten lahoa höttöä. Tervekin puu voi olla aika roisin näköistä. Tuo on varmaankin vanhaa muottilautaa eli siinä on betonin valumia ja roiskeita. Hämähäkinseitit keräävät pölyä ja likaa. Kannattaa toki tutkia useammasta paikasta, mutta jos mitään ei ole pudonnut alas voisin veikata että on hyvät mahdollisuudet siihen että laudat ovat terveitä.
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Tuossa on parissa kuvassa löydös,joka näyttää arveluttavalta,eli tuo sienimäinen klöntti jossa on pisaroita pinnalla.Eihän tuo muuten ihan hirveältä näytä jossei hyvältäkään.Rossipohjan alusta on aina enemmän tai vähemmän kellarimainen olosuhteiltaan,riippuen tuuletuksen järjestyksestä ja maaperän kosteus olosuhteista.Kuivan olosessa paikassa vuosikymmeniä vanha rossipohja saattaa olla melkein uuden veroisessa kunnossa.Ehkä nopeat toimenpiteet alustan kuivaamiseksi saattais pelastaa tilanteen.Sokkelissa pitää olla kunnon tuuletusreiät,joista pääsee käymään läpiveto talon alla,joskus näkee aivan turhan pieniä tuuletusreikiä,joissa saattaa olla vielä joku säleikkö vastuksina.
[quote="tcb1967"
Ei ymmärrä miks ihmisillä on kaikkea romua alapohjassa...[/quote] :-D Tuttu näky,vanhat saappaat kengät paristot,lasitavara ym. ongelmajätteet...pois silmistä,pois mielestä,vanhojen aittojen alustoita käytetään usein myös tuon materiaalin loppusijoitukseen :-)
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Kuten jarkkis sanoi, niin ne tipat puun päällä näyttää vähän pelottavilta. Samaten rikinkeltainen väri joidenkin sienien päällä. Lattiasieni on kuitenkin enempi nahkamainen ja selvärajainen, yleensä. Mutta jos hinnan saa sovittua kohdilleen ja saat jonkun restaurointirakentamisen ammattilaisen tai muun ihan oikeasti asian päälle ymmärtävän tyypin käymään, niin se voi varmistaa ettei tuolla ole mitään hirveää mörkösientä muhimassa.

Musta näytti että kyllä se varmaan jollain aikavälillä voi tulla uusinnan alle, mutta niin se on munkin alapohja. Muuttaessa ajattelin että se tarttee varmaan tehdä piakkoin, mutta eipä ole vielä tullut tarvetta seitsemässä vuodessa...

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Romus
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksista. Tuossa talossa ei ole kunnon ryömintätilaa. Kaikki tuuletusaukot ovat niin pieniä, että niistä juuri ja juuri saa käden sisään. Kuvaukset tein kiinnittämällä webbikameran ja pyörän lampun 4m teleskooppivarteen ja näpytin kuvat tietokoneella. Mitenkähän tuota sitten muulla tavalla kuin kuvaamalla voisi tutkia lattiaa purkamatta?

Jätin välittäjälle viestin, että jos myyjä teettää asiallisen tutkimuksen tuosta alapohjasta ja sisäilman laadusta, niin voimme harkita uutta tarjousta. Ennestään kun ei ole kokemusta omassa talossa asumisesta eikä varsinkaan sen rakentamisesta tai remppaamisesta, niin ei huvittaisi heti syöksyä projektiin, jossa pitää kiireellisesti rempata alapohja ja vesikatto, ja ties mitä muutakin..
Petsamo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Petsamo »

Kannattaa laittaa puntariin myös talon muun puolet. Jos se on muuten hel**tin hyvä ja tontteineen ja sijainteineen saa sielun laulamaan
niin sitten riskinottokykyä on hieman enemmän. Jos se on taas talo talojen joukossa niin siirry katsomaan seuraavaa.
Vastaa Viestiin