Pikainen kysymys: Kellarisaunassa seinän rakenne (ulkoseinä siis) alkuperäisenä: perusmuuri, bitumisively, tervapahvi, ilmarako, rivinteeraus, tervapahvi, kuusipaneeli. Säilynyt ehjänä ja kuivana vuodesta 1953 vuoteen 2010.
Mies haluaisi rapata muurin lisäksi muurin viereisen sisäseinän ja koko sen nurkan, johon on tulossa suihkukaappi ts. noin metrin verran myös ulkoseinää. Tiedotin, että se vaatii sitten tehokkaamman kiukaan jos tulee kivipintaa enemmän kuin paneelia.
Mutta tämän lisäksi: voiko sen rappauksen noin vaan nyt tempaista siihen ulkoseinän rivinteerauksen päälle vai pitäisikö ottaa huomioon jotain kommervenkkejä? Minä en suostu uskomaan, että MIKÄÄN kellarisaunaan liittyvä olisi niin yksinkertaista että senkun tekee vaan, ja sieltä on suunnilleen jo työporukka saapumassa laastivispilä tanassa... huoh.
Kellarisaunan seinän rappaus
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Kellarisaunan seinän rappaus
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Re: Kellarisaunan seinän rappaus
Ennenaikaan rappaukset tehtiin puuristikoille. Jos rappaus on kalkkipainotteista, esim. KS 65/35, niin kyllä sen pitäisi kuivua ihan nätisti. Ongelmana on tosin
se että sementti yhdistettynä puuhun on aika herkkua lattiasienelle. Jos kellari on kuitenkin ollut kuiva ja terve niin ehkä, siis ehkä vaaraa ei ole.
Yksi nyrkkisääntö on se, jos oletettavasti kosteissa tiloissa on terveet rakenteet, niin pitää miettiä kannattaako niitä suunnitella uudelleen kun näyttävät sellaisenaan pelittävän hyvin.
se että sementti yhdistettynä puuhun on aika herkkua lattiasienelle. Jos kellari on kuitenkin ollut kuiva ja terve niin ehkä, siis ehkä vaaraa ei ole.
Yksi nyrkkisääntö on se, jos oletettavasti kosteissa tiloissa on terveet rakenteet, niin pitää miettiä kannattaako niitä suunnitella uudelleen kun näyttävät sellaisenaan pelittävän hyvin.
Minä ymmärsin, että rappaus olisi tulossa suoraan rivinteeraukseen tahi seinään, joka kellarin tapauksessa myös sokkelina tunnetaan. Kiviaineiseen rappausalustaan ei ole mitään syytä sotkea puuta, vaan rapataan suoraan säästöbetonille tai muuratulle seinälle. Ja tällaisen pinnan rappaus taas on paitsi hyvin perinteistä niin myös aika triviaalia ja riskitöntä, samantyyppisenä eli kiviaineisena rappaus on alustan kanssa hyvin yhteensopiva. Olen antanut itselleni kertoa, että perinteisesti rappaus on tehty varsin kalkkipitoisilla laasteilla, mihin Petsamokin tuossa viittasi.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Unohdin vallan kiittää kommenteista eli kiitos kommenteista!
Rappaus on tosiaan tulossa rivinteerauksen päälle eli kiveä kivelle -rakenne. Tosin en nyt sitten tiijjä että tuleeko sitä ollenkaan siihen kohtaan mihin piti, mutta muuri nyt ainakin. Palaamme asiaan.
Rappaus on tosiaan tulossa rivinteerauksen päälle eli kiveä kivelle -rakenne. Tosin en nyt sitten tiijjä että tuleeko sitä ollenkaan siihen kohtaan mihin piti, mutta muuri nyt ainakin. Palaamme asiaan.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja