Joissakin RTM taloissa on makkareissa tiilestä muuratut pienet n. 1,5m korkeat takat/tulisijat. Meilläkin toinen oli saada jo purkutuomion kun
tulen teko on ollut todella vaikeaa ja ilman savumerkkejä se ei ole onnistunut enää vuosiin. Viimeksi takka savutti todella pahasti lähes tulkoon
kaikki savu tuprusi kuin paineella alaluukusta huoneeseen eikä piipusta tullut lainkaan savua. Mitkään paperinpolttoniksit ei enää auttaneet..
Nuohoojat ei imuroi takkoja sisältä kuten pitäisi. Tuhkaluukut, piippu ja arinat kyllä putsataan mutta se ei riitä kaikkien tulisijojen kohdalla..
Otaksun, että näissä pikkutakoissa savu nousee ensin takan yläosaan ja laskee sitten sivuja pitkin alas josta yhteys savuhormiin. Vuosien
saatossa takan yläosan savukanavat menevät lähes tukkoon ja veto lakkaa.. Ensiapuna voi tuhkaimurilla / metalliputkella imeä tulipesän kautta
koko takan sisukset niin ylös kuin pystyy.. Sitten voi tehdä kupariputkesta tai sähköasennusputkesta reilun metrin mittaisen nuohousvälineen
jolla voi kaapia yläosan tukkeumat. Tehdään ensin putken yläpäähän n. 15-20 cm L-mutka ja putken läpi työnnetään 4-6mm vaijeri tms melko
jäykkä mutta kuitenkin taipuisa lanka. Mutkapäähän tehdään yksinkertaisimmillaan silmukka tai sidotaan iso pulloharja tms..
Sitten vaan työnnetään viritelmä tulisijan sisällä ylös ja etsitään mutkaosalla yläosan aukot ja samalla pyöritetään vaijeria putken alapäästä
joko käsin tai porakonella. Sama niksi toimii pönttöuuneissakin mutta tarvii paljon pidemmän putken..
Oma takka tuli kerralla loistokuntoon, nyt vetää kuten pitääkin eikä tarvi enää purkamista miettiä..
Korjaa itse pikkutakan veto-ongelma!
-
mäkinen.h
- Uusi jäsen
Re: Korjaa itse pikkutakan veto-ongelma!
Meillä vanha Kupittaan kaakeliuuni, veto oli jonkinlainen talon ostovuonna 2008, aika usein tuprutti savua sisään. Nuohooja kävi ko vuonna kuten kuuluukin, puhdisti vain pannuhuoneen piipun hormin. Viimevuonna nuohooja kävi katsomassa uunia ja sanoi ettei pysty auttamaan asiassa. Voit toki pyytää piirinuohoojaa tutkimaan asian kameran kanssa.
No, tästä suivaantuneena menin katolle harusvarpin kanssa ja pudottelin alas sen viisi metriä missä piipunpohja tuntui olevan. Sitten tein lopusta varpista renkaan ja aloin pyörittämään varppia piipussa. Lopputuloksena poskien nuohousluukuista tuli noin 15 litraa havuja.
Uuni vetää ja lämpiää, ei savuta. Piipun nokassa verkko kun ei vielä ole piippuhattua.
No, tästä suivaantuneena menin katolle harusvarpin kanssa ja pudottelin alas sen viisi metriä missä piipunpohja tuntui olevan. Sitten tein lopusta varpista renkaan ja aloin pyörittämään varppia piipussa. Lopputuloksena poskien nuohousluukuista tuli noin 15 litraa havuja.
Uuni vetää ja lämpiää, ei savuta. Piipun nokassa verkko kun ei vielä ole piippuhattua.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
mäkinen.h kirjoitti: No, tästä suivaantuneena menin katolle harusvarpin kanssa
Eläin, kasvi vai kivikuntaa?
Minkälainen työkalu tuo on?
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
ramirez
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Tarkoittaa varmaan harusvaijerialmfmis kirjoitti:mäkinen.h kirjoitti: No, tästä suivaantuneena menin katolle harusvarpin kanssa
Eläin, kasvi vai kivikuntaa?
Pystyuunin poskikanavia voi koittaa nuohota myös uunin alaosassa olevista nokiluukuista,työntämällä taipuisan varren päässä olevaa harjaa sieltä ylöspäin.Kanavat on senverran kapeita,että harja sais olla pehmeäkö ja semmonen.ettei vahingossakaan irtoa varresta.
-
inkku69
- Uusi jäsen
Tämä on jo vanha keskustelu, mutta samaan liittyen....Mulla on ongelma pienen puuhellan kanssa ja ongelma ilmeni nuohouksen jälkeen!
Polttelin puita puuhellassa koko viime talven, marraskuisesta muutosta lähtien. Uuni veti täysin savuttamatta kevääseen asti, kunnes kävi nuohooja?! Nuohouksen jälkeen uuni ei vetänyt ollenkaan, savu tuli kaikista luukuista vaan sisäänpäin. Soitin nuohoojalle ja se kävi vielä uudelleen tsekkaamassa mutta ei osannut tehdä asialle mitään, sano vaan että ilmeisesti hormiin syntyy ilmalukko ja täytyy vaan poltella paperia alaluukusta...ei auta.
Kesän aikana ei uunia ole tarvinnut lämmitellä ja nyt taas syksymmällä kun uunin sytyttää niin menee tosi kauan ennenkuin se alkaa vetämään. Näin ollen olemme nyt itse imuroineet ja tonkineet kaikki mahdolliset röörit uunista hormiaukkoon saakka, mutta mitään muutosta ei tilanteeseen ole tullut. Täytynee siis kokeilla tuota hormin putsausta kun täällä on myös havupuita paljon ja piha täynnä havuja. Piippuunkin on vasta tulossa hattu... :)
Polttelin puita puuhellassa koko viime talven, marraskuisesta muutosta lähtien. Uuni veti täysin savuttamatta kevääseen asti, kunnes kävi nuohooja?! Nuohouksen jälkeen uuni ei vetänyt ollenkaan, savu tuli kaikista luukuista vaan sisäänpäin. Soitin nuohoojalle ja se kävi vielä uudelleen tsekkaamassa mutta ei osannut tehdä asialle mitään, sano vaan että ilmeisesti hormiin syntyy ilmalukko ja täytyy vaan poltella paperia alaluukusta...ei auta.
Kesän aikana ei uunia ole tarvinnut lämmitellä ja nyt taas syksymmällä kun uunin sytyttää niin menee tosi kauan ennenkuin se alkaa vetämään. Näin ollen olemme nyt itse imuroineet ja tonkineet kaikki mahdolliset röörit uunista hormiaukkoon saakka, mutta mitään muutosta ei tilanteeseen ole tullut. Täytynee siis kokeilla tuota hormin putsausta kun täällä on myös havupuita paljon ja piha täynnä havuja. Piippuunkin on vasta tulossa hattu... :)
- vesahy
- Jäsen

Ei sunkaan harus, vaan ankkurivaijeri tai -kettinki, jonka avulla alusta kiskotaan esim. matalikolta tai hinataan tukkilauttaa.ramirez kirjoitti:Tarkoittaa varmaan harusvaijerialmfmis kirjoitti:Eläin, kasvi vai kivikuntaa?mäkinen.h kirjoitti: No, tästä suivaantuneena menin katolle harusvarpin kanssa
http://fi.wiktionary.org/wiki/varppi
http://fi.wiktionary.org/wiki/varpata
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?