Daikin ururu sarara

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
chesha
Jäsen
Jäsen

Daikin ururu sarara

Viesti Kirjoittaja chesha »

Terve!

Onkohan kellään käyttökokemuksia Daikin ururu sarara ilmalämpöpumpusta http://www.daikin.fi/news/items/UruruSarara.jsp. Ainakin esitteen mukaan siinä näyttäisi olevan ominaisuuksia mille ainakin meidän talossa olisi käyttöä eli

1. Ilman kostutus, tänä talvena sisäilman suhteellinen kosteus oli meillä lähes koko ajan 20 - 30%
2. Ilman kuivaus, viime kesän helteillä ilman suhteellinen kosteus lähenteli jo 100% mikä teki olemisen aika hikiseksi
3. Ilman vaihto/puhallus ulkoilmasta eli voisi tarvittaessa vähän avustaa painovoimaista ilmanvaihtoa
4. Ilman puhdistus, puulämmitteisessä talossa tulee väkisinkin joskus savunhajua sisään
5. + Normaalit ilmalämpöpumppu toiminnot

Esite näyttää olevan vuodelta 2007 eli tuote on ollut jo jonkin aikaa markkinoilla ja voisi olettaa että suurimmat lasten taudit on niistä jo korjattu. Hankinta hinta on hiukan korkeampi kuin muilla minulle tarjotuista pumpuista mutta ei suhteettomasti korkeampi. Eli kannataisikohan tuollainen kuitenkin hankkia?

T: Simo
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Daikin ururu sarara

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Se on vain etu, jos malli on ollut vähän pidempään markkinoilla.

Pumppujen kehitys on ollut aika hidasta viime vuosina, uutuudet ovat olleet usein malleja, jotka on saatu hiomalla vanhan mallin tuotantokustannuksia alaspäin.

Itse olen Mitsun FD-sarjaan ollut tosi tyytyväinen, mutta onhan noita muitakin hyviä. Erityisesti kannattaa katsoa, ettei pumppu ole sellainen, että -20 on sille kova pakkanen: kyllä Suomen talvet edelleen ovat niin kylmiä, että pumpun pitää toimia nikottelematta vielä paljon kylmemmässäkin.
Juppe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juppe »

Tutustuin myös Ururu Sararaan 2008, kerronpa miksi silti hankin tavallisen ILP:n.

Ilman puhaltaminen sisään vaikuttaa arveluttavalta. Se voi sotkea painovoimaisen ilmanvaihdon. Normaalistihan koneella autetaan ilmanvaihtoa aina puhaltamalla ilmaa ulos, eikä koskaan pelkästään toisinpäin (ylipainestamalla). Kostutus ymmärtääkseni toimii niin, että kosteus tulee tuon sisäänpuhallettavan ilman mukana => voiko sitäkään sitten hyödyntää. Lisäksi mulle jäi vähän epäselväksi miten ja millaisella energiankulutuksella tuo kostutustoiminto talvipakkasilla toimii.

Kolmen kesän kokemuksella ilma on kuivunut ihan sopivasti pitämällä ILP jäähdytysmoodissa koko kesän. En ole kaivannut jälkilämmityksellä varustettua ilman kuivausta. Kaikki ILP:t puhdistavat ilmaa jossain määrin ja tässä suhteessa laitteissa on varmaan eroja. Tiedä en, mutta rohkenen epäillä että oikea ilmanpuhdistin hakkaa 6-0 Ururu Sararan ja kaikki muutkin ILP:t tositoimissa, kun esim savuista ilmaa pitää puhdistaa.

ILP:ksi tuli valittua Daikin FTGX35E. Olen ollut erinomaisen tyytyväinen. Liian kovia pakkasia ei ole vielä nähty. Töissä olen tekemisissä laitetilojen jäähdytysvehkeiden kanssa, ja sieltä tiedän että Daikinin vermeet yleensä toimii, tämä vaikutti merkin valintaan. Muitakin hyviä varmaan on, esim Mitsun muutamia mallisarjoja olen kuullut muidenkin kuin pvalilan kehuvan.
Tuamas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuamas »

Minulla on kyseinen pumppu, olisiko jo kohta kolmatta vuotta. En ole pahemmin ehtiny perehtymään laitteen hienouksiin. Heating-asennossa jumpsutellu menemään. Kuukausi sitten laittoivat sähkömiehet kilowattitunti-mittarin sähkötauluun pumpulle. Kuukauden lukema näyttäisi olevan 330 kilowattituntia.
Tuamas
Jäsen
Jäsen

Nyt tuli mökille hankittua Daikin-ILP tekstiviesteillä toimivalla kauko-ohjauksella. Vanha melkein 10 vuotta palvellut Toshiban pumppu jäi eläkkeelle.

Kuva

Hieman on koko eroa laitteilla.

Kuva

Sitkiä sissi vanha Toshibaki :)

Kuva
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Tuamas kirjoitti:Nyt tuli mökille hankittua Daikin-ILP tekstiviesteillä toimivalla kauko-ohjauksella. Vanha melkein 10 vuotta palvellut Toshiban pumppu jäi eläkkeelle.
Ei tossu silti luovuttanut? Toivotaan ettet joudu kaivamaan sitä ensi talveksi apuun :-D

Kokoeroa kyllä on ja mitä tavaillut niin painavampi aina parempi, ulkoyksiköiden suhteen.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Tuamas
Jäsen
Jäsen

Tuuma: ei Toshiba vielä luovuttanut, mutta ulkoyksikkö oli jo muutaman vuoden pitänyt lämmitysasennossa lievää meteliä. Ei taida olla talvella apua enää laitteesta, lähti nimittäin kohti purkua :)
Vastaa Viestiin