ulkoverhousremontti ja lisäeristys
-
puronranta
- Uusi jäsen
ulkoverhousremontti ja lisäeristys
Hei ajattelin kirjoitella tänne tälläisesta aiheesta, koska tämä olisi tarkoitus aloittaa kesän aikana.
Suunnitelmissa olisi lisätä tuulensuojalevyt ja ulkoverhouslaudaksi tulisi 20x120mm, UYL
Talo on vuoden 1953 rintamamiestalo
Tällä hetkellä talossa on ulkovuoraus näin:
Alkuperäinen rapattu pinta
50mm villa
koolaus
karaattilevy
nyt haluaisin kuulla mielipiteitä ja vinkkejä kuinka tuota alkaisi tekemään ja mitä pitäisi ottaa huomioon.
Suunnitelmissa olisi lisätä tuulensuojalevyt ja ulkoverhouslaudaksi tulisi 20x120mm, UYL
Talo on vuoden 1953 rintamamiestalo
Tällä hetkellä talossa on ulkovuoraus näin:
Alkuperäinen rapattu pinta
50mm villa
koolaus
karaattilevy
nyt haluaisin kuulla mielipiteitä ja vinkkejä kuinka tuota alkaisi tekemään ja mitä pitäisi ottaa huomioon.
-
sawe
- Uusi jäsen
- Kotisivu: kestoverhous.fi
Re: ulkoverhousremontti ja lisäeristys
Pura karaattilevy, sen jälkeen kannattaisi poista se villa ja rappaus.
Laita sen jälkeen ulkoverhoiluun tarkoitettu lisäeristys, 30-50mm vaihtoehtoja on useampia. Talon lämpöeristys paranee huomattavasti verrattuna 12mm tuulensuojaan.
Sitten koolaus ja paneeli seinään, joka olisi hyvä olla maalattu valmiiksi ja pontit myös. Tahtoo usein jäädä pontti kohta maalaamatta ja seinässä paneelin kuivuttua ja kutistuttua tulee vaaleita raitoja seinään..
Laita sen jälkeen ulkoverhoiluun tarkoitettu lisäeristys, 30-50mm vaihtoehtoja on useampia. Talon lämpöeristys paranee huomattavasti verrattuna 12mm tuulensuojaan.
Sitten koolaus ja paneeli seinään, joka olisi hyvä olla maalattu valmiiksi ja pontit myös. Tahtoo usein jäädä pontti kohta maalaamatta ja seinässä paneelin kuivuttua ja kutistuttua tulee vaaleita raitoja seinään..
Samat tuumat olis täälläkin.
Mä vaan vielä mietin tuota karaatin alla olevaa 50 mm eristettä, kannattaako purkaa vai lyödäkö päälle vain uusi tuulensuojalevy+koolaus+paneli.
Kertokaas näkemyksiänne!
Ja mitäpä tekisi sokkelille, kun se jää niin sisään ulkoseinään verrattuna? Löytyykö siihen kelvollisia eristeitä?
Mä vaan vielä mietin tuota karaatin alla olevaa 50 mm eristettä, kannattaako purkaa vai lyödäkö päälle vain uusi tuulensuojalevy+koolaus+paneli.
Kertokaas näkemyksiänne!
Ja mitäpä tekisi sokkelille, kun se jää niin sisään ulkoseinään verrattuna? Löytyykö siihen kelvollisia eristeitä?
lisäeristys on varmaan lasivillaa ja enemmän tai vähemmän kosteusvaurioitunut. Paha sitä on hyödyntää.
-
novoiperkele
- Jäsen

Mitenkäs se siellä kastumaan on päässyt?koppelo kirjoitti:lisäeristys on varmaan lasivillaa ja enemmän tai vähemmän kosteusvaurioitunut. Paha sitä on hyödyntää.
Ja kesä kuivaa jos kastuu. Lasivilla on kyllä vittumaista, mutta 5cm ilmaista eristettä. Laittaa lopunkin lasivillaa niin bueno.
-
puronranta
- Uusi jäsen
tuota rappauksen purkua en ole miettinyt,haitat ja hyödyt?
rappauksen alla varmaankin vino laudotus.?
tuossa on nyt joku ilves runkolevy lasivilla, kuivat ja hyväkuntoiset ovat mitä nyt yhdeltä seinältä purin ja katsoin.
itse olen kanssa miettinyt tuota tuulensuojalevyä villan päälle,tai toisinpäin.
onko mitä suosituksia eristeeksi tuulensuojalevyn kanssa!?
tuossa on nyt joku ilves runkolevy lasivilla, kuivat ja hyväkuntoiset ovat mitä nyt yhdeltä seinältä purin ja katsoin.
itse olen kanssa miettinyt tuota tuulensuojalevyä villan päälle,tai toisinpäin.
puronranta kirjoitti:tuota rappauksen purkua en ole miettinyt,haitat ja hyödyt?
itse olen kanssa miettinyt tuota tuulensuojalevyä villan päälle,tai toisinpäin.![]()
Onkohan siellä rappauksen alla vinolaudat vai vinolautojen päälle asennetut tojalevyt?
Jos oikein kunnolliseksi alat, niin silloin rapattu mökki pitäisi myös rapattuna pitää: purat pois kaiken vinolautaan asti ja sitten laitat pintaan uuden lämpöeristyksen plus rappauksen.
Tai sitten avaat vinolaudoituksenkin ja otat purut pois...Aina vain työläämpää.
-
sawe
- Uusi jäsen
- Kotisivu: kestoverhous.fi
Sisältä tuleva kosteus ja ilmankosteus on kastellut villan.. olen purkanut useamman talon ulkoverhouksen jossa on lasivilla laitettu suoraan talonseinään ja kaikissa oli kastuneet villat.novoiperkele kirjoitti:Mitenkäs se siellä kastumaan on päässyt?koppelo kirjoitti:lisäeristys on varmaan lasivillaa ja enemmän tai vähemmän kosteusvaurioitunut. Paha sitä on hyödyntää.
Ja kesä kuivaa jos kastuu. Lasivilla on kyllä vittumaista, mutta 5cm ilmaista eristettä. Laittaa lopunkin lasivillaa niin bueno.
Mikäli vinoverhous on kunnossa, sitä ei kannata purkaa, pistät vain sen tuulensuojavillan ja paneelin siihen.
Sokkeliin ollaan laitettu 3-5cm finfoam ja siihen rappaus päälle.
Oma kokemukseni villasta vanhojen ikkunoiden ja ovien kohdalta on äärimmäisen huono. Kaikissa paikoissa, missä lasivillaa on vuosien saatossa tähän mökkiin laitettu, on ollut kosteusvaurioita. Lasivilla ei ainakaan mun kokemusteni mukaan kuivu koskaan. Olen ulkovuoriremppani edistyessä repinyt kaiken villan vi**uun ja ja korvannut Vitalilla. Mullekin suositeltiin villalla lisäeristystä. Nyt kun olen noita aiempien omistajien jälkiä korjaillut, suosittelen kyllä muita tapoja toteuttaa lisäeristys. Itse päädyin laittamaan 25mm tuulensuojan. Muuten katto olisi loppunut kesken.
-
puronranta
- Uusi jäsen
vähän siihen tulokseen olen tullu et rappaukset pois. vinolaudotuksen päälle 25mm runkoleijona,koolaus ja verhouslauta.
tuosta rappauksesta,se ei taida paljoa toimia eristeenä jos sen sinne jättää!?
tuossa näytti olevan joku paperi tai joku sellainen vinolaudotuksen ja rappauksen välissä. onko tarpeellinen?
tuosta rappauksesta,se ei taida paljoa toimia eristeenä jos sen sinne jättää!?
tuossa näytti olevan joku paperi tai joku sellainen vinolaudotuksen ja rappauksen välissä. onko tarpeellinen?