ulkoverhousremontti ja lisäeristys

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
puronranta
Uusi jäsen

ulkoverhousremontti ja lisäeristys

Viesti Kirjoittaja puronranta »

Hei ajattelin kirjoitella tänne tälläisesta aiheesta, koska tämä olisi tarkoitus aloittaa kesän aikana.
Suunnitelmissa olisi lisätä tuulensuojalevyt ja ulkoverhouslaudaksi tulisi 20x120mm, UYL
Talo on vuoden 1953 rintamamiestalo

Tällä hetkellä talossa on ulkovuoraus näin:
Alkuperäinen rapattu pinta
50mm villa
koolaus
karaattilevy

nyt haluaisin kuulla mielipiteitä ja vinkkejä kuinka tuota alkaisi tekemään ja mitä pitäisi ottaa huomioon.
sawe
Uusi jäsen
Kotisivu: kestoverhous.fi

Re: ulkoverhousremontti ja lisäeristys

Viesti Kirjoittaja sawe »

Pura karaattilevy, sen jälkeen kannattaisi poista se villa ja rappaus.
Laita sen jälkeen ulkoverhoiluun tarkoitettu lisäeristys, 30-50mm vaihtoehtoja on useampia. Talon lämpöeristys paranee huomattavasti verrattuna 12mm tuulensuojaan.
Sitten koolaus ja paneeli seinään, joka olisi hyvä olla maalattu valmiiksi ja pontit myös. Tahtoo usein jäädä pontti kohta maalaamatta ja seinässä paneelin kuivuttua ja kutistuttua tulee vaaleita raitoja seinään..
kyntis
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja kyntis »

Samat tuumat olis täälläkin.
Mä vaan vielä mietin tuota karaatin alla olevaa 50 mm eristettä, kannattaako purkaa vai lyödäkö päälle vain uusi tuulensuojalevy+koolaus+paneli.
Kertokaas näkemyksiänne!
Ja mitäpä tekisi sokkelille, kun se jää niin sisään ulkoseinään verrattuna? Löytyykö siihen kelvollisia eristeitä?
koppelo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koppelo »

lisäeristys on varmaan lasivillaa ja enemmän tai vähemmän kosteusvaurioitunut. Paha sitä on hyödyntää.
novoiperkele
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja novoiperkele »

koppelo kirjoitti:lisäeristys on varmaan lasivillaa ja enemmän tai vähemmän kosteusvaurioitunut. Paha sitä on hyödyntää.
Mitenkäs se siellä kastumaan on päässyt?

Ja kesä kuivaa jos kastuu. Lasivilla on kyllä vittumaista, mutta 5cm ilmaista eristettä. Laittaa lopunkin lasivillaa niin bueno.
puronranta
Uusi jäsen

tuota rappauksen purkua en ole miettinyt,haitat ja hyödyt?
rappauksen alla varmaankin vino laudotus.?

tuossa on nyt joku ilves runkolevy lasivilla, kuivat ja hyväkuntoiset ovat mitä nyt yhdeltä seinältä purin ja katsoin.

itse olen kanssa miettinyt tuota tuulensuojalevyä villan päälle,tai toisinpäin. :?

onko mitä suosituksia eristeeksi tuulensuojalevyn kanssa!?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

puronranta kirjoitti:tuota rappauksen purkua en ole miettinyt,haitat ja hyödyt?
rappauksen alla varmaankin vino laudotus.?

tuossa on nyt joku ilves runkolevy lasivilla, kuivat ja hyväkuntoiset ovat mitä nyt yhdeltä seinältä purin ja katsoin.

itse olen kanssa miettinyt tuota tuulensuojalevyä villan päälle,tai toisinpäin. :?

onko mitä suosituksia eristeeksi tuulensuojalevyn kanssa!?

Onkohan siellä rappauksen alla vinolaudat vai vinolautojen päälle asennetut tojalevyt?

Jos oikein kunnolliseksi alat, niin silloin rapattu mökki pitäisi myös rapattuna pitää: purat pois kaiken vinolautaan asti ja sitten laitat pintaan uuden lämpöeristyksen plus rappauksen.

Tai sitten avaat vinolaudoituksenkin ja otat purut pois...Aina vain työläämpää.
sawe
Uusi jäsen
Kotisivu: kestoverhous.fi

Viesti Kirjoittaja sawe »

novoiperkele kirjoitti:
koppelo kirjoitti:lisäeristys on varmaan lasivillaa ja enemmän tai vähemmän kosteusvaurioitunut. Paha sitä on hyödyntää.
Mitenkäs se siellä kastumaan on päässyt?

Ja kesä kuivaa jos kastuu. Lasivilla on kyllä vittumaista, mutta 5cm ilmaista eristettä. Laittaa lopunkin lasivillaa niin bueno.
Sisältä tuleva kosteus ja ilmankosteus on kastellut villan.. olen purkanut useamman talon ulkoverhouksen jossa on lasivilla laitettu suoraan talonseinään ja kaikissa oli kastuneet villat.
Mikäli vinoverhous on kunnossa, sitä ei kannata purkaa, pistät vain sen tuulensuojavillan ja paneelin siihen.
Sokkeliin ollaan laitettu 3-5cm finfoam ja siihen rappaus päälle.
Fränkkilä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Fränkkilä »

Oma kokemukseni villasta vanhojen ikkunoiden ja ovien kohdalta on äärimmäisen huono. Kaikissa paikoissa, missä lasivillaa on vuosien saatossa tähän mökkiin laitettu, on ollut kosteusvaurioita. Lasivilla ei ainakaan mun kokemusteni mukaan kuivu koskaan. Olen ulkovuoriremppani edistyessä repinyt kaiken villan vi**uun ja ja korvannut Vitalilla. Mullekin suositeltiin villalla lisäeristystä. Nyt kun olen noita aiempien omistajien jälkiä korjaillut, suosittelen kyllä muita tapoja toteuttaa lisäeristys. Itse päädyin laittamaan 25mm tuulensuojan. Muuten katto olisi loppunut kesken.
puronranta
Uusi jäsen

vähän siihen tulokseen olen tullu et rappaukset pois. vinolaudotuksen päälle 25mm runkoleijona,koolaus ja verhouslauta.
tuosta rappauksesta,se ei taida paljoa toimia eristeenä jos sen sinne jättää!?
tuossa näytti olevan joku paperi tai joku sellainen vinolaudotuksen ja rappauksen välissä. onko tarpeellinen?
Vastaa Viestiin