Työhuone kellariin

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
SRHate
Uusi jäsen

Työhuone kellariin

Viesti Kirjoittaja SRHate »

Tervehdys

-46 rakennettuun RMT:hen pitäisi kellariin rakentaa työhuone, ja tilassa on tällä hetkellä ulkoseinissä toja-levyt (kannattanee repiä pois), maalattu betonilattia ja katossa betonin alapuolella raakalauta (kuiva ku mikä).

Kuulostaako tällainen suunnitelma millään lailla järkevältä:

1. betonilattian tasoitus ja uudelleen maalaus (joko betolux tai basf mastertop 1110)
2. rivinteeraus 50mm ilmaraolla lecaharkoista
3. katto paljaalle betonille ja maalaus (kalkkimaalilla?)
4. rivinteerauksen päälle rappaus ja maali (betolux?)

Tarkoitus on tehdä siistiä työtilaa jota tullaa akustoimaan siirrettävillä akustiikkaelementeillä (mm. putkiansat nurkkiin, renkailla varustettuja goboja) ja katosta vaijereilla ripustettavilla "pilvillä" (niinku näi ikkään: http://www.primacoustic.com/stratus.htm ). Kellarissa on pannuhuone ja tila on sen ja jättimäisen vesivaraajan kautta melko lämpimät, ja kuivainkin on jo hankittu kodinhoitohuoneeseen, toinen hankitaan työtilaan.
piippo
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Työhuone kellariin

Viesti Kirjoittaja piippo »

Jos nykynen maali on korkannut lattiasta niin varmaan tulee se uusikin korkkaamaan. Ja mahdollisesti irtoilee myös rivinteerauksesta jos sen maalaa betoluxilla. Riippuu tietysti onko lattiat alkuperäiset vai uudet ja mimmonen rakenne on seinissä ulkopuolella.
tossmi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tossmi »

Terve!

Noista Betonimaaleista en tiedä, mutta meidän kellarin kapillaarisen kosteissa seinissä on pysynyt hyvin kiinni ihan tuo Teknoksen Kolibri maali. Telattiin reilusti karkealla telalla seinään. Jätti mukavan näköisen pinnan ja on pysynyt kiinni. Liekö sitten niin hengittävää että ei hilseile? Lattia on toinen juttu..joku epoksi pinta?

t, Mika T
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Aikani pohdittuani samaa asiaa päädyin tiilitasote+antiikkilaasti pinnoitukseen. Siistin valkoinen ja hengittää. Rivinteerauksen alla PE-nauha. Sen pitäisi olla kapillaarin katkaiseva (niin minulle ainakin väitettiin)
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kiwikasa. »

"Aikani pohdittuani samaa asiaa päädyin tiilitasote+antiikkilaasti pinnoitukseen."

Erittäin hyvä valinta mielestäni, eikä rasita liiaksi kukkaroa... Näin myös itse noita seiniä laittanut ja betonirappujen pystyosat myös...
Ei se mene kuin elokuvissa...
SRHate
Uusi jäsen

Muistinkin aivan väärin eli betonilattia on siis maalaamaton. Tässä joitain kuvia tilasta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuuletusräppänän tukkinut villa napattiin eilen pois, alkaa ilmakin kiertämään...
rtalo
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja rtalo »

hei! Olen rakentamassa äänituotantoon liittyvää työhuonetta kellariin. Joudun kyllä ensin salaojittamaan rakennuksen ja laitan samalla salaojittavan lämmöneristeen ulkopuolelle. Matalat äänet ovat pienessä betonikellaritilassa ongelmallisia. Bassojen vaimentamiseen olen ajatellut rakennella bassotrappeja.
http://www.realtraps.com/videos.htm Tuolta löytyy videoita aiheesta.
Ajattelin vaan laittaa viestiä, jos kiinnostaa, kun on itselläni sama homma edessä.
SRHate
Uusi jäsen

Realtrapsien kaltaisia ansoja on tullut rakenneltua aikaisemmin, nyt suunnitelmissa on vähän eri malliset jotka rakentuvat ilmastointiputkien paksuista eristeistä (kankaalla päällystettynä) ja tällä kertaa ajattelin kokeilla myös diffusoivaa pintaa, avoin QRD diffuusori jonka taustana realtrapsmainen ansa.
rtalo
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja rtalo »

Mulla katto on aika matalalla, ellei valun alta löydy lisää tilaa, ei oikein oo tilaa pilville. Oon ajatellu vaan tehdä jotenkin vaimentavan katon, ehkä näppylä vaahtomuovia.
Ootko päätynyt putkiansoihin testitulosten perusteella vai ihan kokeilun vuoksi? Mulla sama homma jossain vaiheessa mietinnässä. Tosin ensin salaojien ja sokkelin ulkopuolisen lämmöneristyksen teko. Sen jälkeen koko kellarin piikkaus, maan vaihto, uudet valut ja silleen. Toivottavasti tällä vuosikymmenellä pääsee rakentamaan työhuonetta :-D
Vastaa Viestiin