saakos muuripata jäätyä
saakos muuripata jäätyä
elikkäs näin talvea kohti mentäessä askarruttaa semmoinen kysymys et saakos kotapata jäätyä vettä täynnä ollessaan..halkeaako?Kun meillä ei ole kuin ulkosauna jossa kotapata sekä puukiuas.Meidän perheen saunareissulla ei padan pinta vajoa kuin n.10cm joten pata jää aina melkein täyteen vettä.Kova homma tyhjentääkin oisi talvisin kun ei padassa hanaakaan.Ja kauheestihan siinä menis vettä hukkaankin.Vai vaihtasko suosiolla kiukaan tilalle semmosen jossa vesisäiliö niin pärjäis talvisin silläkin.
Re: saakos muuripata jäätyä
Luulis ettei hyvää tykkää jos jäätyy. Mutta onko se pakko täyteen laittaa? Laittaa puolilleen/vähän enemmän kuin tarttee. Ei pieni määrä vettä varmaankaan riko vielä pataa jäätyessä.Herwanni kirjoitti:elikkäs näin talvea kohti mentäessä askarruttaa semmoinen kysymys et saakos kotapata jäätyä vettä täynnä ollessaan..halkeaako?Kun meillä ei ole kuin ulkosauna jossa kotapata sekä puukiuas.Meidän perheen saunareissulla ei padan pinta vajoa kuin n.10cm joten pata jää aina melkein täyteen vettä.Kova homma tyhjentääkin oisi talvisin kun ei padassa hanaakaan.Ja kauheestihan siinä menis vettä hukkaankin.Vai vaihtasko suosiolla kiukaan tilalle semmosen jossa vesisäiliö niin pärjäis talvisin silläkin.
Olisiko siis tarkoitus käyttää säännöllisesti talvellakin? Vai vaan syksyn viimeinen tyhjennyskö kyseessä? Ei ainakaan lämmittää voisi alkaa jos täynnä vettä ja umpi jäässä.
Meillä on muutamaan kertaan vahingossa unohtunut ja jäätynyt sellaiset 10-20 senttiä vettä padan pohjalle, eikä ainakaan vielä ole haljennut. Täysinäinen varmaan voisi haljeta. Mutta ei sinne tosiaan juuri enempää kannata vettä laittaa kuin mitä ajattelee yhdellä saunomisella tarvitsevansa - menee vaan puita hukkaan. Aika nopeasti sen sitten oppii montako klapia tuollainen pieni vesimäärä tarvitsee lämmetäkseen.
Meidän ulkosaunassa on tehty jo 7 vuotta tahattomia jäätymiskokeita. Tulos: Ainakin puolillaan saa olla eikä ole ilmennyt komplikaatioita. Empiirinen tieto tätä täydemmän padan jäätymisestä puuttuu (vielä).
Tuota noin. Vietin lapsuuteni kesät muuripataa lämmittäen, ja vanhemmat muistuttivat aina, että padan täytyy olla täysi tulta sytyttäessä. En sitten tiedä pitääkö paikkansa, mutta kukapa sitä vanhempiensa sanoja kyseenalaistaisiMekano kirjoitti: Mutta ei sinne tosiaan juuri enempää kannata vettä laittaa kuin mitä ajattelee yhdellä saunomisella tarvitsevansa - menee vaan puita hukkaan. Aika nopeasti sen sitten oppii montako klapia tuollainen pieni vesimäärä tarvitsee lämmetäkseen.
Niin ja toinen tärkeä oppi oli, se AINA tyhjennä pata syksyllä...
juu meil ei siis sisäsaunaa olekkaan eikä tulekkaan joten sauna ulkosauna käytössä 2-3 päivän välein ja on viel hyvin eristetty joten tuskin pata kerkee läpi asti jäätyäkkään...mut siis tota just ajattelin et kuin tyhjänä sitä uskaltaa lämmittää ku muakin aina opetettu et pata täynnä vettä kun tulet alle...
Lapolla tyhjenee melko vaivattomasti. Ei välttämättä hirveän nopeasti, jos ei ole tosi isoa letkua.Herwanni kirjoitti:Kova homma tyhjentääkin oisi talvisin kun ei padassa hanaakaan.
joo vaan ei sitä kehtaa joka välissä tyhjentää ku kunnallisessa viemäriverkossa ollaan niin joka tipasta pitää maksaa jätevesimaksu..
Kyllä olen päästänyt ihan täydenkin padan menemään umpijäähän, ja myöskin lyönyt tulet tällaisen jääpaakin alle. Pohjaan on tullut muutamia ylimääräisiä kuhmuja jäätymisen seuraamisena, mutta tuskin sitä pönttöä helposti halkeamaan saa?? - onhan siinä kuitenkin ylöspäin mukavasti laajenemisvaraa jäälle :)
peukalo keskellä kämmentä...
- tee-se-itse
- Jäsen

meillä on läpi talven pata aina jäässä kun ei saunota, yleensä täytenä. ei haittaa se on kuitenki ollut talvet jäässä useempia kymmeniä vuosia. ja lämpee se jääkuutiokin 
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
-
ankkuli
- Jäsen

todistettavasti saattaa valurautainen pata haljeta jäätyessään. levystä tehty kestää paremmin jäätymistä. valurauta kun ei mene kuhmuille vaan kerrasta osiin 
-
nummentie 434
- Jäsen

Sama käytäntö täällä. Umpijäässä kans talvella lämmitysten välillä kun ei jaksa tyhjätä, tosin ei ole valurautainen pata, vaan teräksinen. Mutta oon kans koittanut lämmitellä vain puolta padallista, enkä niin kovin kuumaksi, jotta saan mahd. paljon käytettyä sanomiskerralla.tee-se-itse kirjoitti:meillä on läpi talven pata aina jäässä kun ei saunota, yleensä täytenä. ei haittaa se on kuitenki ollut talvet jäässä useempia kymmeniä vuosia. ja lämpee se jääkuutiokin
Sen sijaan muovisia kylmävesisaaveja olen useammankin jo saanut halki, Pari oikein komeaa 80l. kynttilälyhtyäkin tuli viime talvena tehtyä
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Meilläkin vain ulkosauna ja teräksinen kotapata menee jäähän kerran viikossa. En tiedä ehtiikö jäätyä umpijäähän, mutta pinnasta ainakin. Mitään vaurioita padassa ei näy, vaikka näin on toimittu ainakin viimeiset 5 vuotta.
Ja minäkin olen oppinut niin, että pataa lämmitetään aina täytenä, ei vajaana.
Ja minäkin olen oppinut niin, että pataa lämmitetään aina täytenä, ei vajaana.
Hyvä siitä tulee kun vähän maalaa...
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Täällä ei yleensä ehdi jäätyä muuripata, kun sen joutuu lämmittämään joka ilta ympäri vuoden. Rosteria ja on muutaman kerran kestänyt umpijäätymisen repeämättä.
Juu ja vain täyttä pataa saa lämmittää.
Juu ja vain täyttä pataa saa lämmittää.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
En minä mikään utelias ole .... een
Lämmitin joskus vuosia sitten kaverin mökillä ensimmäistä kertaa elämässäni muuripadan. Rosterisäiliö oli/on siinä. Järvivettä käytettiin silloin ja puolillaan olevaa pataa aloin lämmittää. Se säiliön yläosa ylikuumeni ja poltti järvivedestä siitepölyt ja mitä lie itiöitä karstaksi siihen vedenrajaan. Joka kera siellä käydessä kuulen edelleen vuosien jälkeenkin saunan lauteilla kuinka joku amatööri pilasi hänen patansa