Viihtyykö hämähäkit paremmin kosteassa?
Viihtyykö hämähäkit paremmin kosteassa?
Laitettiin viime syksynä vanhan kellarin seiniin salaojittava lämmöneriste ja salaojat. Lisäksi olen pitänyt kosteudenpoistajaa kellarissa (ilmankosteusprosentti 40-50), koska lattialle ei ole tehty mitään. Sen olen huomannut, että edellisinä vuosina isoja mustia paksurunkoisia hämähäkkejä asusti kellarissa. Nyt niitä ei ole näkynyt. Jotkut oli niin isoja, että heikompaa hirvitti.
Kosteudenpoistajaa pidin ennen eristeiden asennustakin, mutta silloin oli silti kosteus korkeampi ja säiliö jatkuvasti täynnä.
Onko syynä kuivempi ilma vai kenties se, että sokkelin pieniä halkeamia paikkailtiin maan alta samalla kun lämmöneriste asennettiin? Seinien sisäpintoja en ole vielä avannut joten en tiedä onko sokkeli kuivunut, mutta ainakin ilma tuntuu raikkaammalta kuin ennen. Sisäpintaremontti on vuorossa sitten joskus kun ehtii.
Kosteudenpoistajaa pidin ennen eristeiden asennustakin, mutta silloin oli silti kosteus korkeampi ja säiliö jatkuvasti täynnä.
Onko syynä kuivempi ilma vai kenties se, että sokkelin pieniä halkeamia paikkailtiin maan alta samalla kun lämmöneriste asennettiin? Seinien sisäpintoja en ole vielä avannut joten en tiedä onko sokkeli kuivunut, mutta ainakin ilma tuntuu raikkaammalta kuin ennen. Sisäpintaremontti on vuorossa sitten joskus kun ehtii.
Re: Viihtyykö hämähäkit paremmin kosteassa?
Niillä ei ole syötävää niin siirtyivät muualle - eli saitte ötökät kaikkoamaan kellarista. onnea 
Mutta mua kiinnostaa, että liittyykö tämä kosteuden vähentymiseen.
Voidaanko hämähäkkejä käyttää kosteuden tunnistukseen?
Voidaanko hämähäkkejä käyttää kosteuden tunnistukseen?
Hämähäkit eivät viihdy jos on hometta, ensimmäisinä poistuvat paikalta.
Älä pelottele. Onko meillä nyt sitten hometta kellarissa. Ei ainakaan siltä tunnu/haise.
Jo ne on hyvin koulutettu.villelap kirjoitti:Voidaanko hämähäkkejä käyttää kosteuden tunnistukseen?
Jos hämähäkit karttaa hometta niin mihin tarvitaan homekoiria? Laatikollinen hämähäkkejä taloon ja jos jäävät asumaan joka huoneeseen niin ei hätää.
jos teillä on salaojat ja fuktisol/isodränit seinissä ja vielä kosteuden poistaja niin ei kai homessa voi olla kun ei o kosteutta.
spekulaatio: ötökät ei viihdy noin kuivassa -> häkeillä ei syötävää -> häkit häippää
spekulaatio: ötökät ei viihdy noin kuivassa -> häkeillä ei syötävää -> häkit häippää
Näin minäkin ajattelin ja sen takia kysynkin onko jollain faktaa hämähäkkien sielunelämästä. Syy on siis ilmeisesti se, että ravinto on häipännyt ja sen myötä hämähäkit. Mutta miksi hyönteiset eivät viihdy kuivassa?
Iloinen olen siis siitä, että hämähäkit häipyivät, koska on ne aika häijyn näköisiä kun ne tuijottaa suihkutellessa.
Iloinen olen siis siitä, että hämähäkit häipyivät, koska on ne aika häijyn näköisiä kun ne tuijottaa suihkutellessa.
Meillä on kellari alkuperäisessä kunnossa ilman salaojituksia ja eristyksiä. Hämähäkkejä on paljon. Itse pidän sitä tietyllä tavalla miellyttävänä, koska sen mukaan hometta ei pitäisi missään olla (kuten ei haisekaan) ja ne pitävät muut tuhoeläimet kurissa
Käsittääkseni hämähäkit eivät saa kai mitään vahinkoa aikaiseksi, sen sijaan syövät muut tuhoeläimet.
-
Matti Alander
- Jäsen

Sen paremmin hämähäkkejä tuntevana, voisi tietysti päätellä, että kosteista olosuhteista pitävät. Olen kyllä huomannut että hämähäkkejä kosteissa olosuhteissa yleisesti tapaa ja ovat niitä pitjalkaisempia versioita.
Saunajaakot ovat selvästi kosteassa viihtyviä , samoin pienet mustat muurahaiset, joita kivien alla pihapiirissä tapaa.
Isot hevosmuurahaiset sitten syövät kosteaa puuta harvinaisen tehokkaasti. Niiden tihutöiden jälkeen on talo polttokunnossa, joten kuivuus rakenteissa on tärkeää niin ihmiselle, kuin rakenteillekkin.
Salaojittavien eristeiden kuivaava vaikutus on hyvin tehokas ja laskee huonetilan kosteutta merkittävästi, jolloin välipohjan ja muutkin rakenteet kuivuvat, periaatteella tiheämmästä harvempaan. Kosteus pyrkii kaasun lailla aina tasapainotilaan.
Saunajaakot ovat selvästi kosteassa viihtyviä , samoin pienet mustat muurahaiset, joita kivien alla pihapiirissä tapaa.
Isot hevosmuurahaiset sitten syövät kosteaa puuta harvinaisen tehokkaasti. Niiden tihutöiden jälkeen on talo polttokunnossa, joten kuivuus rakenteissa on tärkeää niin ihmiselle, kuin rakenteillekkin.
Salaojittavien eristeiden kuivaava vaikutus on hyvin tehokas ja laskee huonetilan kosteutta merkittävästi, jolloin välipohjan ja muutkin rakenteet kuivuvat, periaatteella tiheämmästä harvempaan. Kosteus pyrkii kaasun lailla aina tasapainotilaan.
"Salaojittavien eristeiden kuivaava vaikutus on hyvin tehokas......"
Hienosti heitit pienen myyntipuheen tohon loppuun...
Hienosti heitit pienen myyntipuheen tohon loppuun...
Ei se mene kuin elokuvissa...