Mistä sitä aloittaisi?

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
capeet
Uusi jäsen

Mistä sitä aloittaisi?

Viesti Kirjoittaja capeet »

No nyt löytyi loistava ikuisuusprojekti. 1951 vuonna rakennettu "peruskuntoinen" puutalo maaseudulta. Talosta puuttuu kokonaan viemäröinnit ym. jätevesisysteemit. Ja vesi olis muutenkin kannettava kaivosta, mutta eipä sitä mihinkään kannata sieltä vielä kantaa, kun kaivo pitäis ensin pestä ja desifioida ja siihen pitäis laittaa kansi, ettei sinne enää jatkossa putoilis pieniä elukoita.

Kylpyhuoneelle talossa olisi tilaa yläkerrassa, mutta ei me kyllä kylpyhuonetta haluttais taloon, vaan pihasaunaan. Jota ei muuten ole. Elikkä semmonenkin pitäis rakentaa. Onko kokemusta miten rakennusviranomaiset suhtautuu, jos talossa ei ole sisätiloissa kylppäriä? Vessa olis tarkoitus kuitenkin laittaa, kun eteisessä sattuu olemaan semmonen sopivan kokoinen komerontapainen. Kai se on aikoinaan joku ruokakomero ollut. Vesivessaa me ei muuten taloon haluttais, helpottaako vai vaikeuttaako se asioita? Kun eikös se mene niin, että jos on semmonen kuivakäymälä, joka erottelee virtsan heti, niin sen virtan voi laittaa sitten harmaavesisuodattimeen? Vai oonko nyt kuullu ihan höpöjä? Kun semmosta umpikaivoo minä en millään tontilleni haluais, ellei olisi jostain syystä aivan pakko :neutral: .

Vuorilaudoitustakin pitäisi talossa joko uusia, tai vähintäänkin korjata kuistin vierestä, kun siihen on valunut katolta vettä (räystäskouruja ei ole toistaiseksi) ja pari lautaa on siitä lahonnut. Talo on itsessään ihan kuiva ja raikkaan tuoksuinen sisältä, mutta vähän hirvittää nuo pari lahonnutta lautaa, kun eihän sitä tiedä, miten pahaksi se on päässyt. Eikös nykyään pitäisi sen vuorilaudan ja rakenteiden väliin jättää jonkin sortin tuuletusrako tai jotain? Eli menisi varmaan koko ulkovuoraus uusiksi? Sähköt sinne taloon sentään tulee, ja ne on vuosi sitten uusittu :-D .

Lämmitysmuotona on alakerrassa olevat varaavat uunit ja keittiön leivinuuni. Puuta tontilta löytyy vaikka loppuelämäksi asti. Muuta lämmitysmuotoa talossa ei ole, ja jos minä saan päättää, niin ei myöskään tule. Vai onko siihenkin viranomaisilla jotain sanottavaa?

Mikään noista yllämainituista töistä ei hirvitä mitenkään erityisen paljon, paitsi nuo pari hassua lahoa vuorilautaa. Talon nykyinen omistaja on käyttänyt taloa kesämökkinä, ja on jo muutaman vuoden yrittänyt saada taloa myytyä, kun alkaa ikä painaa, eikä enää meinaa jaksaa mökkiä hoitaa ja laitella. Mutta kuntotarkastusta ei kuulemma haluaisi maksaa. Talo on melko halpa, ottaen huomioon, että se tontti on iso ja siinä kasvaa ihan mukavasti visakoivua (ja jos sen kasvatuksen sössii, niin onpahan ainakin polttopuuta, jos ei muuta :lol: ). Rakennusoikeutta on kuulemma jäljellä, mutta tarkempia tietoja siitä välittäjä kehotti kysymään kunnalta. Kaavoitustilanne on yleiskaava. Mitäköhän se meinaa käytännössä?

Tulipas pitkä ja rönsyilevä juttu, mutta pointti oli, että työtä siinä riittäisi, ja sehän siinä osittain viehättääkin.
Mutta mistä tässä pitäisi aloittaa? JOS nyt päädyttäisiin tämä ostamaan. Tarkoituksena olisi saada talo jotenkuten asuttavaan kuntoon ensi syksyksi/talveksi, siihen asti asuttaisiin nykyisessä vuokra-asunnossamme.

Rakennuspiirrustuksia talosta ei varmaan ole enää olemassa, eli semmoisetkin pitäisi varmaan tehdä/teettää. Kuka niitä tekee ja paljonko lysti maksaa?

Putkitöitä voidaan muuten hyvin pitkälti tehdä itse, kun perheestä löytyy putkimies.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Re: Mistä sitä aloittaisi?

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

capeet kirjoitti:No nyt löytyi loistava ikuisuusprojekti. 1951 vuonna rakennettu "peruskuntoinen" puutalo maaseudulta. Talosta puuttuu kokonaan viemäröinnit ym. jätevesisysteemit. Ja vesi olis muutenkin kannettava kaivosta, mutta eipä sitä mihinkään kannata sieltä vielä kantaa, kun kaivo pitäis ensin pestä ja desifioida ja siihen pitäis laittaa kansi, ettei sinne enää jatkossa putoilis pieniä elukoita.

Kylpyhuoneelle talossa olisi tilaa yläkerrassa, mutta ei me kyllä kylpyhuonetta haluttais taloon, vaan pihasaunaan. Jota ei muuten ole. Elikkä semmonenkin pitäis rakentaa. Onko kokemusta miten rakennusviranomaiset suhtautuu, jos talossa ei ole sisätiloissa kylppäriä? Vessa olis tarkoitus kuitenkin laittaa, kun eteisessä sattuu olemaan semmonen sopivan kokoinen komerontapainen. Kai se on aikoinaan joku ruokakomero ollut. Vesivessaa me ei muuten taloon haluttais, helpottaako vai vaikeuttaako se asioita? Kun eikös se mene niin, että jos on semmonen kuivakäymälä, joka erottelee virtsan heti, niin sen virtan voi laittaa sitten harmaavesisuodattimeen? Vai oonko nyt kuullu ihan höpöjä? Kun semmosta umpikaivoo minä en millään tontilleni haluais, ellei olisi jostain syystä aivan pakko .
Heissan!
Aivan on samanlaiset suunnitelmat teillä kuin minullakin; Minulla talo vuodelta -46, Puulämmitys, pihasauna. Tosin mulla kaivo hyvä, josta tulee kylmä vesi keittiöön, pikkuisen pumpun avulla. Ainoa taloon tehty"vähän suurempi" remppa olikin juuri tuo "sisävesi" .
Saunaremontti minullakin käynnistymässä pikkuhiljaa tuolla pihanperällä, ja juurikin sinne tarkoitus laittaa se suihku. Sisälle taloon tulee myös kuiväkäymälä, minuakaan ei yhtään kiehdo ajatus valtaisasta kakkasammiosta pihallani, jonka tyhjennys maksaa maltaita. :-) Käsittääkseni nuo kaikki on sen suuntaisia remontteja joissa viranomainen on kiinnostunut ainoastaan noista jätevesiasiosta, että ne ovat ajan tasalla.
Jotain lisälämmtystä kyllä suosittelisin puulämmityksen lisäksi, ainakin jos päivisin käy töissä, joskus vain on iltoja, ettei jaksa/pysty lämmittämään, se vie kuitenkin aina oman aikansa, ja pelkkänä lämmitysmuotona sitoo talvisin aika lailla. Itse laitatin kunnon sähköpatterit kaikkiin huoneisiin samalla kun uusittiin muutenkin vähän noita sähköjä. (noita ilppejä ja vilppejä kovin tälläkin palstalla suosivat :lol: )
Tänä syksynä tulee 7 vuotta kun olen tässä asustanut ulkohuusini ja kylmän veteni kanssa, eikä ylittämättömiä ongelmia ole vielä tullut. pikkuhiljaa laitellaan mitä laitellaan.
Taloon muutin heti oston jälkeen. Mutta talossa oli asuttu lähes myyntihetkeen asti, joten tiesin että on asuttavassa kunnossa kuitenkin. Asuminen ainakin sen talven yli auttais paljon tuon remontin tarpeen määrittämisessä. Mutta kyllähän se vesiasia ainakin sitä ennen pitäisi saada kuntoon.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
capeet
Uusi jäsen

Juu, no tuo sähkölämmitys on vähän niin ja näin, että tarvitaanko, kun minä oon päivät kotona lasten kanssa. Tai siis onhan minulla koulukin, mutta se on tällä hetkellä vähän jäissä, ja sitten kun jatkan, niin etäopiskelua sekin sitten suurimmiksi osiksi on.. Ja kun valmistun joskus, niin valmistun maaseutuyrittäjäksi ja työskentelen kotona. Eikä sieltä kotoa sitten mihinkään niin vain muutenkaan lähdetä, kun pitää sitten aina joku hommata elukat hoitamaan. Ja vaikka olisikin mahdollista reissuun lähteä, niin eiköhän tuommoinen talo niele kaikki ylimääräiset lomarahat ja lomahaaveet muutenkin :lol:
Ainakin ensimmäinen talvi kokeillaan ilman muuta lämmitystä, ja sitten katsellaan tilanne uudestaan.

Soitin sille välittäjälle, että kysyy myyjältä, että haittako jos käydään vähän asiantuntijan ja sorkkaraudan kanssa niitä vuorilautoja sorkkimassa ensi viikolla. Ja muutenkin katsotaan vähän tarkemmin niitä rakenteita. Ja yksi asia mikä siinä kanssa vähän mietityttää... Siellä ei ole mitään luukkua tms. mistä pääsisi kurkkimaan lattialautojen alle. Eikä mitään tietoa minkämalliset perustukset siinä on. Eli viemäröintien laittaminen voi olla hyvinkin mielenkiintoinen homma :lol:
nummentie 434 kirjoitti:Sisälle taloon tulee myös kuiväkäymälä, minuakaan ei yhtään kiehdo ajatus valtaisasta kakkasammiosta pihallani, jonka tyhjennys maksaa maltaita. :-) Käsittääkseni nuo kaikki on sen suuntaisia remontteja joissa viranomainen on kiinnostunut ainoastaan noista jätevesiasiosta, että ne ovat ajan tasalla.
Olenhan minä nyt ymmärtänyt oikein, että tämmöisellä systeemillä riittää se harmaavesisuodatin, vai pitääkö siinä olla jotkut tehokkaammat viritykset?

Eli jos ensi syksyyn mennessä saisi laitettua viemäröinnit, pihasaunan, puhdistettua kaivon ja laitettua siihen sen kannen, laitettua sen harmaavesisuodattimen ja sen sisähuussin. Ja sitten se seinä pitäis paikata, ja laittaa ne räystäskourut, ettei vahinko uusiudu.
Mites jotkut sadevesikaivot tai muut, olisko semmoset mitenkä tarpeelliset ja miten niiden tarve määritellään? Jos se talo on ollu ilman semmosia jo 60 vuotta, niin ei kai se nyt yhtenä syksynä miksikään mene? Vai meneekö? kun jos ne räystäskourut laittaa, niin eihän se sadevesi samalla tavalla ohjaudu kuin ennen? Onko semmoset laitettava samalla kun laittaa räystäskourut, vai joutaako ne laittaa vaikka seuraavana vuonna?
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Muista, jos laitat kuivakäymälän, se pitää myös tyhjentää joskus (siis jos kyseessä sellainen kompostoiva laitos eikä "sähkögrilli"), eli siinä mielessä voisi olla aiheellista sijoittaa se niin että sen saa tyhjennettyä ulkokautta. Meillä on vain Biolanin talousjätekompostori pihan perällä mutta kyllä se ainakin välillä pysähtyy ja "kama" alkaa mädäntyä ja haista... Silloin ei auta muu kuin katsoa sopivan tuulinen päivä, lapio kouraan ja pyykkipoika nenään jne.

Pihasauna on "helppo" juttu, katsoo jonkun kelvollisen sauna/saunatupamökin, teettää sille perustukset ja kaivutyöt viemäröinnille, ja samalla laittaa sen kompostivessan samaan pakettiin. Sellainen tupa vielä että saat myös pesukoneet, kuivausrummun, lämminvesivaraajan ym kamat mahtumaan nätisti ja ergonomisesti :-) Ne kannattaa suosilla laittaa, koska teille on talon remontti ja lämmitys- ym touhun kanssa tulossa sen verran hommaa että pyykki ja muut triviaalihommat kannattaa järkätä mahdollisimman sujuviksi. Varsinkin jos on lapsia. Jos vierastat sähköllä lämpiävää vettä, asettele sauna/pesutupa siten että katonlappeet mahdollistavat aurinkopaneelien asennuksen tehokkaasti.

Kaivoksi kannattaa laittaa porakaivo jos vaan mahdollista. Rengaskaivo on tietysti "luomu", mutta herkempi kaikenlaiselle harmille kuten tämän kaivon kanssa on jo käynytkin. Puhdas juomavesi kuitenkin on ihan a ja o kaikenlaiselle asumiselle.

Ja mieti myös sellainen varalämpö, että jos nyt sattuu vaikka perhe olemaan keskellä talvea p*skataudissa tai muuten vuoteenomana, eikä oikein siinä kunnossa että jaksaisi kantaa sylikaupalla puita sisään päivittäin, niin kuitenkin tarkenette. Ei sen tartte olla irtosähköpattereita kummempi juttu, tai pari lämmityspuhallinta. Kunhan vaan sähköä on ja sulakkeet piisaa.

Kaikki tietenkään eivät ole yhtä mukavuudenhaluisia kuin minä :-D
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
sahrami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Kunta/ELY-keskus saattaa vaatia jätevesisysteemin, jos huushollissa on tiskikone. Meidän kuntamme jätevesiasioissa suunnittelutarveratkaisuun lausuntoja antava ympäristötarkastaja ainakin vaati... Tosin se oli jo pari vuotta sitten, nythän säädöksiä on vähän titrailtu.
Eli kannattaa ottaa yhteyttä kuntaan ja selvittää tilanne, ettei tule ikäviä ylläreitä.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Taloon tiski- ja naamanpesuvesille riittää harmaavesisuodatin, vastaavanlainen saunalle pesu- suihku- ja pesukonevesille.
Kuivakäymälä hyvä olla vähintään erotteleva, jolloin makit joko kompostoituu esim.talon alla olevassa kompostissa (onkin sitten jo kompostikäymälä) tai kannetaan tarkoitukseen sopivaan kompostiin, virtsat fosforierottimen kautta (kivipesäkin käsittääkseni riittää) maastoon.

Itselläni ei (toistaiseksi sadevesikaivoja tai muita "nykyhömpötyksiä" :lol: ole, juuri periaatteella; "kun on kuusikymmentä vuotta kestänyt ilmankin..." Mutta ehkä nekin aikanaan :-)
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
capeet
Uusi jäsen

Semmosta erottelevaa kuivikekäymälää meinasin tosiaan, ja ihan siis sinne taloon sisälle. Ite voisinkin juosta aina saunalle tarpeen vaatiessa, mutta lapset ja mies ei ehkä tykkää ajatuksesta.. :lol:
Sen kakkalootan tyhjentäminen ja huolto ei ole mulle ongelma, jos olisi, niin ehkä alanvaihto olisi paikallaan. :-D
Toi on muuten ihan hyvä idea sijoittaa ne pyykinpesukoneet yms. sinne saunalle. Ei tarttee keittiöön mitään pesutornihirvitystä laittaa maisemaa pilaamaan.
Porakaivokin on hyvä idea, mutta haluaisin ensin yrittää ehkä vanhan kaivon kunnostamista, kun se kuulostaa halvemmalle ratkaisulle, enkä haluais heittää nyt rahojani kaivoon (hah, sattuipas sopivasti).. Mutta tuommoset irtosähköpatterit menee kyllä sitten ostoslistalle.

Ja taidanpa tosiaan heti maanantaina olla sinne kuntaankin yhteyksissä noiden jätevesiasioiden hoidosta.
Pienen googlettelun jäljiltä tulin nyt siihen tulokseen, että toi virtsan erottelusysteemikin kannattaa kunnan joltain ympäristötyypiltä kysyä.

Mua vaan kauhistuttaa jo etukäteen alkaa hoitamaan näitä virallisia asioita, kun en tajua niistä ite oikeestaan juurikaan mitään, en tiedä mitä minun pitää oikeestaan ees kysyä, tai keneltä.. Oon ihan varma että soitan johonkin väärään numeroon ja alan kyselemään juurikin "erottelusysteemejä" ja "ympäristötyyppejä" :lol:
Pitää vissiin kirjottaa joku muistilappu asioiden oikeista nimistä.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

capeet kirjoitti: Sen kakkalootan tyhjentäminen ja huolto ei ole mulle ongelma, jos olisi, niin ehkä alanvaihto olisi paikallaan. :-D
:-D Sitä lähinnä meinasin että olisi hyvä jos sen pöntön tosiaan saa tyhjättyä ulkokautta. Eli se kannattaisi rakentaa talon ulkoseinälle ja huoltoluukku ulos. Toimi se kompostiprosessi tai ei, niin vähän turhan "agraarinen" bukee on aistittavissa talossa sisällä useita päiviä jos huolto ja lopputuotteen poiskuljetus tapahtuu sisäkautta, niinkuin se silloin tapahtuu jos scheissenhaus on talon keskellä. Tosin enpä tiedä missä kohtaa se ruokakomero talossa on :wink:
capeet kirjoitti: Toi on muuten ihan hyvä idea sijoittaa ne pyykinpesukoneet yms. sinne saunalle. Ei tarttee keittiöön mitään pesutornihirvitystä laittaa maisemaa pilaamaan.
Joopa, pyykkikone ym hönkii kosteutta aika lailla ja on niissä se vesivuotojenkin mahdollisuus, eli kyökkiin joutuisi tekemään "jotain" jos sinne pyykkikoneen toisi. Samoin se meteli ja tärinä kun linkoaa... En kyllä toisi moisia asuintiloihin. Kun tyypillisessä talossa yleensä keittiössä ei muutenkaan liikoja tiloja ole. Ja jos et kerran muitakaan pesutiloja sisälle toisi. Ilmeisesti tässä talossa ei ole kellarikerrosta?
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
capeet
Uusi jäsen

Eipä onnistunut sen talon osto. Mut löydettiinpä toinen vähän pienempi projekti, saa nähdä meneekö tarjous läpi.. Jänskättää!
Vastaa Viestiin