Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
timlord
Uusi jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 21:06
Paikkakunta: Lohja

Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja timlord »

Ongelma on viemäriputken vuoto yläkerrasta. Vuoksutin vettä kun pesin maalaustyökaluja ja hetken päästä keittiöstä kuului huutoa. Noh vessan katosta tiputti valkoista maalivettä...
Sama ongelma tapahtui kerran keittiön vimmärin tukkeutua. Alakerran saunahuoneen katosta tuli muutamia tippoja vettä.

Nyt kuuluukin kysymys että aiheuttaako tuollainen heti toimenpiteitä vesivahingon suhteen?

Jos rauhallisesti veden päästää ongelmaa ei ole.

Olemme ostaneet talon noin 5kk sitten. Mikähän tuollaisessa on myyjän vastuu? Mistä sitä tietää paljonko se on ajan saatossa tippunut... Entä korvaako vakuutus tuollaisen tarkastuksen ja mahdollisen korjauksen??

Helppiä että verenpaineen saisi laskuun...
sunap
Jäsen
Jäsen
Viestit: 118
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 23:58
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja sunap »

Joo, on aina hetkiä jolloin toivois että vois soittaa talonmiehelle... Mut itse varmaan soittaisin vakuutusyhtiön vikapäivystykseen vai mikä se nyt oli ja kysyisin miten edetä, šelvitettävähän tuo on.
Jos äkillisesti tukkeutunut, vakuutusyhtiö varmaan hoitaa ja jos joku pidempiaikainen vuoto/asennusvirhe/rikkouma niin omaan piikkiin (edellisen omistajan).
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Auki se on otettava ja kuivattava rakenteet nyt ainakin. Märät purut pois yms.

Meillä oli vahan vastaava tilanne, paitsi että oltiin vasta muuttamassa (2kk kaupanteosta) ja havaittiin vuotava vesiputki.
Myyjän vakuutus maksoi koko remontin.

Jotainhan siellä täytyy olla rikki tai muhvi huonosti paikallaan yms. Ei ehjä viemäri vuoda vaikka tukossa olisikin.
Avatar
petej
Jäsen
Jäsen
Viestit: 928
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 7:37
Paikkakunta: ylämaa
Viesti:

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja petej »

Jos siellä vaikka puhkiruostuneet rautaputket?
Tulppaamaton haara liitos irti tms, kyllä tuo kannattaa selvittää, tilanne tuskin paranee tutkimatta.
timlord
Uusi jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 21:06
Paikkakunta: Lohja

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja timlord »

Jeps, se on soitto huomenna vakuutusyhtiöön. Jos vaikka siellä on ollut pientä vuotoa jo ennen kuin muutimme taloon. Noh, onneksi en ole vielä tehnyt enempää remppaa jos vaikka lattiat vedetään auki.
Elämme mielenkiintoisia aikoja... :o
Hiulihei
Jäsen
Jäsen
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 0:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja Hiulihei »

Jos yhtään helpottaa, niin ei tuo väistämättä tarkoita tosi ikävää vahinkoa. Meillä kerrosten väliin puruihin vuotanut viemärivesi on päässyt kuivumaan omia aikojaan ja jäljet oli yllättävän siistit. Rautaputki oli vuotanut paristakin paikkaa usean vuoden aikana.
piippo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 375
Liittynyt: La Syys 26, 2009 8:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja piippo »

Mitäs muuten vakuutusyhtiö tuumas? Radiosta kuulin vaan joku päivä että vakuutusyhtiöt ei enää korvais ruostuneista putkista aiheutunutta vuotoa :shock:
Tosin puhujana oli arttu harkki että tiiä sitten :cool:
timlord
Uusi jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 21:06
Paikkakunta: Lohja

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja timlord »

Soitettu vakuutusyhtiöön ja tarkastaja sieltäkäsin tilattu.

Pidän ajantasalla miten homma edistyy.
timlord
Uusi jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 21:06
Paikkakunta: Lohja

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja timlord »

No niin. Tarkastaja kävi. Sovittiin että puran alakerran vessan katon ja he maksavat siitä minulle x summan. Sen jälkeen tulee vakuutusyhtiön piikkiin kaveri joka mittaa kosteudet myös muualta ja tarkastaa välikaton kun sinne on purkamisen jälkeen näköyhteys. Vakuutusyhtiö maksaa 70%(ikä vähennys 30%) rakennuskuluista. Putkista/putkityöstä ei mitään. Jos putket yli 30v vanhat ei korvausta tipu putkien osalta.

Että silleen...
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Olosuhteisiin nähden toihan kuulostaa ihan hyvältä.

Unohdin sanoa meidän tapauksesta, että putket ja putkityöt ei myöskään kuuluneet korvauksen piiriin.
Mutta se oli pikkujuttu koko remonttiin suhteutettuna.
duppa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 362
Liittynyt: Ma Elo 13, 2007 9:32
Paikkakunta: Lieto

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja duppa »

timlord kirjoitti:No niin. Tarkastaja kävi. Sovittiin että puran alakerran vessan katon ja he maksavat siitä minulle x summan. Sen jälkeen tulee vakuutusyhtiön piikkiin kaveri joka mittaa kosteudet myös muualta ja tarkastaa välikaton kun sinne on purkamisen jälkeen näköyhteys. Vakuutusyhtiö maksaa 70%(ikä vähennys 30%) rakennuskuluista. Putkista/putkityöstä ei mitään. Jos putket yli 30v vanhat ei korvausta tipu putkien osalta.

Että silleen...

Olisko sun tarvinnu ennen purku vielä selvittää se edellisen omistajan vastuu asiaa, jolloin purkutyön ja maksut kokonaisuudessaan, (sopimukseen päästäessä), siirtyisivät edelliselle omistajalle/ hänen vakuutusyhtiölleen?
novoiperkele
Jäsen
Jäsen
Viestit: 120
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2011 18:02
Paikkakunta: Rauma

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja novoiperkele »

duppa kirjoitti:
timlord kirjoitti:No niin. Tarkastaja kävi. Sovittiin että puran alakerran vessan katon ja he maksavat siitä minulle x summan. Sen jälkeen tulee vakuutusyhtiön piikkiin kaveri joka mittaa kosteudet myös muualta ja tarkastaa välikaton kun sinne on purkamisen jälkeen näköyhteys. Vakuutusyhtiö maksaa 70%(ikä vähennys 30%) rakennuskuluista. Putkista/putkityöstä ei mitään. Jos putket yli 30v vanhat ei korvausta tipu putkien osalta.

Että silleen...

Olisko sun tarvinnu ennen purku vielä selvittää se edellisen omistajan vastuu asiaa, jolloin purkutyön ja maksut kokonaisuudessaan, (sopimukseen päästäessä), siirtyisivät edelliselle omistajalle/ hänen vakuutusyhtiölleen?
Joo o.. Aina vaan toisia syytetään. Kannattaa olla tyytyväinen jos vakuutus maksaa. Normaalisti vakuutus jättää vanhojen putkien ongelmat maksamatta kokonaan.
timlord
Uusi jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 21:06
Paikkakunta: Lohja

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja timlord »

Joo, käytiin läpi sitä myyjän vastuuta. Jos sieltä löytyy pidempiaikaista vuotoa niin sitten toimitaan tilanteen mukaan(myyjän vastuu).

Ei tuo minun yö unia vie. Pikkuvikoja, helppo korjata:)

Palataan astialle kun olen saanut katon auki ja tutkijaukko on käynyt toteamassa vahingot.
sunap
Jäsen
Jäsen
Viestit: 118
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 23:58
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja sunap »

Hyvä juttu. Meillä oli parivuotta sitten äkillinen vuoto, vanhoista putkista. Tutkimuksen, kuivauksen maksoi vakuutus, putkien uusimisen me. Jos olisi pintoja tai rakenteida tarvinnut uusia niin nekin olisi mennyt vakuutuksen piikkiin. Kun uusittiin putket niin tuli siitä joku 1300 lasku lvi liikkeeltä... Vakuutisyhtiön toimintaan olin tyytyväinen.
AR_chie
Jäsen
Jäsen
Viestit: 53
Liittynyt: Su Heinä 12, 2009 10:07
Paikkakunta: Tampere
Paikkakunta: Tampere

Re: Yläkerran viemäri vuotaa välikattoon!

Viesti Kirjoittaja AR_chie »

Lainaan kyseistä aloitusta, koska samanlainen tarina, tosin talo on ollut huomattavasti pidempään.

Eli lähtökohtana yläkerran wc-pesuhuoneen lattiakaivo tukossa. Vuotanut korotusrenkaiden välistä välikaton puruihin ja edelleen tipautti vedet keittiön katosta. Vakuutusyhtiö pesi kätensä, koska vika on korotusrenkaissa, jotka on rajattu vakuutuksen ulkopuolelle.
Puruja ja märkää paperia/sanomalehtiä on poistettu noin 4m2 alalta. Hieman on vielä puruissa kosteutta. Pitänee avata kattoa lisää.
-Millä saa purut sekä katto/lattiarakenteet kuivaksi ja mikä olisi paras eriste tilalle. Ajattelin korvata kutterinlastun puukuitueristeellä, mutta en tiedä saako yhtä mtiivistä kuin vanha eriste oli.
Mitä muuta tulisi huomioida. Vesieristeet on kunnossa ja kaivo tullaan injektoimaan ja sukittamaan.
Vastaa Viestiin