Saunaosaston katto
Saunaosaston katto
Nyt kun lattia-asian on saatu toisessa ketjussa onnelliseen päätökseen pitäisi alkaa pohtia kattoa sillä välin, kun rivinteerauksia ja väliseiniä nostellaan.
Kaipaisin ideoita pesuhuoneen ja pukuhuoneen katon toteuttamiseen mahdollisimman ohuena rakenteena.
Löylyhuoneeseen tulee ohut koolaus ja paneli alumiinipaperin kera.
Mutta ainakin pesuhuoneeseen pitäisi saada jokainen mahdollinen sentti hyöykäyttöön.
Lähökohtana on pietty, muhkurainen ja hieman notkolla oleva holvi.
ajatus 1
Ylitasoituas vaikka saneerauslaastilla (tartuntana) + jollain maalattavalla tasoitteella. Pysyykö katosssa/piessä? Onko kuinka ylivoimaisen hankala tehdä?
Ikinä en ole kattoon vedellyt laastia. Seinähommat jo jotenkin sujuu.
Pukuhoneen puolella ei ole pikeä, eli se voisi onnistua paremmin.
ajatus 2
Lujalevy suoraan holviin kiinni + maalaus. Ainoastaan oikomiskiilaus.
Pesuhuone on sen verran pieni, että yksi levy riittää eli ei tulisi saumoja.
Lisää ideoita tai näiden tyrmäyksiä otetaan vastaan.
Kaipaisin ideoita pesuhuoneen ja pukuhuoneen katon toteuttamiseen mahdollisimman ohuena rakenteena.
Löylyhuoneeseen tulee ohut koolaus ja paneli alumiinipaperin kera.
Mutta ainakin pesuhuoneeseen pitäisi saada jokainen mahdollinen sentti hyöykäyttöön.
Lähökohtana on pietty, muhkurainen ja hieman notkolla oleva holvi.
ajatus 1
Ylitasoituas vaikka saneerauslaastilla (tartuntana) + jollain maalattavalla tasoitteella. Pysyykö katosssa/piessä? Onko kuinka ylivoimaisen hankala tehdä?
Ikinä en ole kattoon vedellyt laastia. Seinähommat jo jotenkin sujuu.
Pukuhoneen puolella ei ole pikeä, eli se voisi onnistua paremmin.
ajatus 2
Lujalevy suoraan holviin kiinni + maalaus. Ainoastaan oikomiskiilaus.
Pesuhuone on sen verran pieni, että yksi levy riittää eli ei tulisi saumoja.
Lisää ideoita tai näiden tyrmäyksiä otetaan vastaan.
Re: Saunaosaston katto
Minulle tuli sauna juuri noin ja pesuhuone osittain 1 ajatuksen mukaan.
Putsasin piet pois ja pensselillä löysä saneerauslaasti pohjaksi.Vanhat muhkurat, kolot, ja laudoituksen muodot jäivät näkyviin.
Pohajamaaliksi tuli otex ja pintaan tikkurilan lujaa.
Lopputulos mielyttää silmää, mutta kaikuminen pesuhuoneessa hieman häiritsee, kun kaikki pinnat ovat laatalla ja betonilla.
Putsasin piet pois ja pensselillä löysä saneerauslaasti pohjaksi.Vanhat muhkurat, kolot, ja laudoituksen muodot jäivät näkyviin.
Pohajamaaliksi tuli otex ja pintaan tikkurilan lujaa.
Lopputulos mielyttää silmää, mutta kaikuminen pesuhuoneessa hieman häiritsee, kun kaikki pinnat ovat laatalla ja betonilla.
Re: Saunaosaston katto
kannattaa tasoittaa, pirunmoinen homma siinä tosin on ja ikävä työasento, mutta onnistuu. En minä itsekään ennen ollut tasoitushommia tehnyt.
Meilla vanhan pesuhuoneen betoniholvi oli rapattu/tasoitettu ja maalattu. Se oli sinänsä todella hyvin kiinni katossa, mutta tuli kopisteltua pois kun tilajakokin vähän muuttui....
Betoniholvi rappauksen alla oli käsitelty ohuesti jollakin mustalla (piki?). Ilmeisesti jonkinlainen kosteuseriste yläsuuntaan.
Lähtökohta oli se että jokaikinen sentti pois huonekorkeudesta on liikaa eli mikään rimoitus/panelointi ei käynyt.
Tasoitin sen vanhan todella epätasasaisen(muottilauta) betonikaton sileäksi pinnaksi (2-3 kertaa Vetonit Serpo 410 kuiturappauslaastia ja pintaan pari kertaa Vetonit VH, välihionnat. Maalaus Lujalla. Hyvin on pysynyt.
Tuolla on joku kuva, jossa näkyy sitä tasoitettua kattoa:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... er#p138809
mä oon oikeastaan aika ylpeä siitä.
Meilla vanhan pesuhuoneen betoniholvi oli rapattu/tasoitettu ja maalattu. Se oli sinänsä todella hyvin kiinni katossa, mutta tuli kopisteltua pois kun tilajakokin vähän muuttui....
Betoniholvi rappauksen alla oli käsitelty ohuesti jollakin mustalla (piki?). Ilmeisesti jonkinlainen kosteuseriste yläsuuntaan.
Lähtökohta oli se että jokaikinen sentti pois huonekorkeudesta on liikaa eli mikään rimoitus/panelointi ei käynyt.
Tasoitin sen vanhan todella epätasasaisen(muottilauta) betonikaton sileäksi pinnaksi (2-3 kertaa Vetonit Serpo 410 kuiturappauslaastia ja pintaan pari kertaa Vetonit VH, välihionnat. Maalaus Lujalla. Hyvin on pysynyt.
Tuolla on joku kuva, jossa näkyy sitä tasoitettua kattoa:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... er#p138809
mä oon oikeastaan aika ylpeä siitä.
Re: Saunaosaston katto
Tosiaankin tähan sivuttiinkin tuossa keskustelussa. Hyvältä kyllä näyttää.
Raavitko sitä pikeä pois vai jätitkö sinne? Serpo suoraan vai tuliko jotain tartuntaa?
Taidan kallistua samaan.
Katossa oli koolaus 2x2" ja paneli. Näin ollen saisin 5-6cm lisää hyötykorkeutta.
Raavitko sitä pikeä pois vai jätitkö sinne? Serpo suoraan vai tuliko jotain tartuntaa?
Taidan kallistua samaan.
Katossa oli koolaus 2x2" ja paneli. Näin ollen saisin 5-6cm lisää hyötykorkeutta.
Re: Saunaosaston katto
En raapinut pois sitä mustaa kamaa, jos se nyt pikeä oli. Tilannehan oli niin, että siellä keltsussa oli ennestään pienehkö pesuhuone, jonka katto oli tasoitettu ja maalattu. Pesuhuone laajeni rempassa ja seinien purkamisen yhteydessä osa kattorapsingista tippui tietty alas. Kopistelin loputkin alas ja kun se oli pirun tiukassa siinä mustassa kamassa niin en katsonut aiheelliseksi ruveta raapimaan pois.
Mä en nyt suoraan sanottuna muista sivelinkö kattoon jotai primeria vai en,ainakin putsasin sen huolella. Ei varmaan haittaakaan jonkun primerin käyttö. En osaa sanoa muiden tasoitelaatujen pysyvyydestä ja tarttumisesta, mutta ainakin tuo Serpo-kuitutasoite toimi hyvin. Oli se kai aikalailla kallista perustasoitteisiin verrattuna. Tasainen ja sileä pinta siitä tuli. En tosin lähtenyt suoristamaan sitä vaateriin, betoniholvi ei oo ihan vatupassissa. Ei sitä tosin juuri huomaa.
Mä en nyt suoraan sanottuna muista sivelinkö kattoon jotai primeria vai en,ainakin putsasin sen huolella. Ei varmaan haittaakaan jonkun primerin käyttö. En osaa sanoa muiden tasoitelaatujen pysyvyydestä ja tarttumisesta, mutta ainakin tuo Serpo-kuitutasoite toimi hyvin. Oli se kai aikalailla kallista perustasoitteisiin verrattuna. Tasainen ja sileä pinta siitä tuli. En tosin lähtenyt suoristamaan sitä vaateriin, betoniholvi ei oo ihan vatupassissa. Ei sitä tosin juuri huomaa.
Re: Saunaosaston katto
No voi perskutalarraa.
Purin katosta vanhat koolaukset pois ja tutkin tarkemmin. Holvi on aikanaan valettu niin, että laudoituksen päälle on laitettu pahvi ja tottakai se pahvi on jäänyt betoniin kiinni. Ulkoseinien nurkassa pahvi on ollut laskoksella ja mytyssä joten betonia siinä kohdassa ei paljoa olekaan ja se on halkeamilla.
Piki on vedelty tähän pahviin ja se on paikkapaikoin holvista irti. Olisi aika homma repiä irtonaiset kohdat pois ja jos siihen epämääräiseen nurkkaan vetelisi tasotteen niin mahtaako pysyä. Vai onko kohta halkeamia. Taitaa sittenkin olla lujalevyn paikka. Eihän se ota kuin 9mm
Pukuhuoneen puoli on tasotetta ajatellen OK
Purin katosta vanhat koolaukset pois ja tutkin tarkemmin. Holvi on aikanaan valettu niin, että laudoituksen päälle on laitettu pahvi ja tottakai se pahvi on jäänyt betoniin kiinni. Ulkoseinien nurkassa pahvi on ollut laskoksella ja mytyssä joten betonia siinä kohdassa ei paljoa olekaan ja se on halkeamilla.
Pukuhuoneen puoli on tasotetta ajatellen OK
Re: Saunaosaston katto
Huh, on nää betoniholvit kohtuu ohuita ...
Eihän tuo lujalevy toki paksuutta paljon tuo. Mutta kuinka semmosen jäykän levyn ruuvaileminen onnistuu suoraan ohueen ja muhkuraiseen kattoon? Vai onko se tavara kuinka jäykkää kun en ole semmoista käsitellyt?
Aika pätkä täällä kellarissa saa muutenkin olla, vapaata tilaa meillä on n. 195...198cm. Kodikkaan oloinen mitta.
edit:
Eihän tuo lujalevy toki paksuutta paljon tuo. Mutta kuinka semmosen jäykän levyn ruuvaileminen onnistuu suoraan ohueen ja muhkuraiseen kattoon? Vai onko se tavara kuinka jäykkää kun en ole semmoista käsitellyt?
Aika pätkä täällä kellarissa saa muutenkin olla, vapaata tilaa meillä on n. 195...198cm. Kodikkaan oloinen mitta.
edit:
No eikun joo, kyllähän tuon levyttää kepeästi. aattelin että siinä on isommasta alasta kyse.Pesuhuone on sen verran pieni, että yksi levy riittää eli ei tulisi saumoja.
Re: Saunaosaston katto
Tämä on yläpalkkiholvi, joten käsittääkseni itse holvikansi ei kannattele kuin puruja. Kuorma lepää palkkien varassa.
Paksuhkoa rautaa siellä näyttää kumminkin kulkevan. Jotain 15-20 millistä noin silmämääräisesti. Pari reikää olen tehnyt holvin läpi ja 80mm oli betonia niissä kohdissa. Tämä yksi nurkka on mennyt suteen. Ainoa nurkka muuten jota en ole aiemmin päässyt tutkimaan.
Paksuhkoa rautaa siellä näyttää kumminkin kulkevan. Jotain 15-20 millistä noin silmämääräisesti. Pari reikää olen tehnyt holvin läpi ja 80mm oli betonia niissä kohdissa. Tämä yksi nurkka on mennyt suteen. Ainoa nurkka muuten jota en ole aiemmin päässyt tutkimaan.
Re: Saunaosaston katto. Tukea (henkistä?) tarvitaan
Aloittelin rivinteerausta ja sitä tehdessä mietin tuota holvia.
Perkules kun se alkoi nyt yht'äkkiä hirvittämään.
Revin pahveja pois ja alta paljastui rumempi näky kun odotinkaan.
Tässä halkeama, kuva suoraan ylöspäin nurkasta ja lopuksi yleiskuvaa.
Halkeama on metrin mittainen.
Kuvassa näkyy nurkan valun pilannut mytyssä ollut pahvi.
Toi lauta ei ole mikään pönkkä vaan muurauksen linjaalilauta.
Mitähän tälle nyt pitäsi/voisi tehdä?
Noi näkyvillä olevat teräkset laitoin hätäpäissäni henkiseksi tueksi.
Ne on upotettu sokkeliin 10cm ja päät taitettu ylös holvin läpi. Ankkurointimassalla kiinnitetty molemmista päistä.
En tiedä onko niistä mitään hyötyä.
Tommonenhan se on varmaan ollut kymmeniä vuosia kun koolaukset oli kiilattu holvin muodon mukaan.
Tympäsee vaan tehdä tuon alle pesuhuone jos tuo täytyy lähiaikoina jotenkin korjata
Perkules kun se alkoi nyt yht'äkkiä hirvittämään.
Revin pahveja pois ja alta paljastui rumempi näky kun odotinkaan.
Tässä halkeama, kuva suoraan ylöspäin nurkasta ja lopuksi yleiskuvaa.
Halkeama on metrin mittainen.
Kuvassa näkyy nurkan valun pilannut mytyssä ollut pahvi.
Toi lauta ei ole mikään pönkkä vaan muurauksen linjaalilauta.
Mitähän tälle nyt pitäsi/voisi tehdä?
Noi näkyvillä olevat teräkset laitoin hätäpäissäni henkiseksi tueksi.
Ne on upotettu sokkeliin 10cm ja päät taitettu ylös holvin läpi. Ankkurointimassalla kiinnitetty molemmista päistä.
En tiedä onko niistä mitään hyötyä.
Tommonenhan se on varmaan ollut kymmeniä vuosia kun koolaukset oli kiilattu holvin muodon mukaan.
Tympäsee vaan tehdä tuon alle pesuhuone jos tuo täytyy lähiaikoina jotenkin korjata
- Liitteet
-
- IMG_5339k.jpg (44.83 KiB) Katsottu 9343 kertaa
-
- IMG_5338k.jpg (40.78 KiB) Katsottu 9347 kertaa
-
- IMG_5337k.jpg (46.53 KiB) Katsottu 9345 kertaa
Re: Saunaosaston katto
Rupesi sen verran vaivaamaan toi halkeama, että pistin projektin jäihin ja soitan huomena kunnan rakennusvalvontaan josko saisin rakennustarkastajan katsomaan ja antamaan tuomionsa.
Purattaako koko holvin pois
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta vauriosta ja sen korjaamisesta?
Purattaako koko holvin pois
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta vauriosta ja sen korjaamisesta?
Re: Saunaosaston katto
Sen verran päivitystä, että rakennusvalvontaa asia ei varsinaisesti kiinnosta, koska kyseessä ei ole rakennusluvalla tehtävä projekti.
Siispä suunnittelen omatoimikorjausta:
Ensin työnaikainen tuenta lattiasta muutamalla holvituella. Sitten halkeaman varovainen leventäminen mahdollisia rautoja katkomatta muutaman millin levyiseksi.
Huolellinen betonin puhdistus railosta ja ympäriltä.
Filmivaneri muotiksi noita aiemmin laittamiani rautoja vasten lattiasta tuettuna ja uretaanilla reunoista tiiviiksi.
Vaneriin reikä ja tarvittavat liitännät putkea varten ja reiän kautta paineella juotosbetonia arviolta pari kertaa tyhjän tilan verran. Niin, että juotosbetonia tunkeutuu halkeamaan ja sen yläpuolelle. Juotosbetonin max raekoko on 3mm eil sen raon ei tarvitse paljoa leveämpi olla.
Jos korjauskohtaan ilmestyy uusi särö, täytyy miettiä raskaampi konsteja mutta jos ei niin jätän katon lujalevyn taakse piiloon.
Tommosenahan se on ollut jo vaikka kuinka kauan. Tuskin se juotosbetoni raossa ainakaan heikentää.
Kuulostaako hullujen hommalta?
Siispä suunnittelen omatoimikorjausta:
Ensin työnaikainen tuenta lattiasta muutamalla holvituella. Sitten halkeaman varovainen leventäminen mahdollisia rautoja katkomatta muutaman millin levyiseksi.
Huolellinen betonin puhdistus railosta ja ympäriltä.
Filmivaneri muotiksi noita aiemmin laittamiani rautoja vasten lattiasta tuettuna ja uretaanilla reunoista tiiviiksi.
Vaneriin reikä ja tarvittavat liitännät putkea varten ja reiän kautta paineella juotosbetonia arviolta pari kertaa tyhjän tilan verran. Niin, että juotosbetonia tunkeutuu halkeamaan ja sen yläpuolelle. Juotosbetonin max raekoko on 3mm eil sen raon ei tarvitse paljoa leveämpi olla.
Jos korjauskohtaan ilmestyy uusi särö, täytyy miettiä raskaampi konsteja mutta jos ei niin jätän katon lujalevyn taakse piiloon.
Tommosenahan se on ollut jo vaikka kuinka kauan. Tuskin se juotosbetoni raossa ainakaan heikentää.
Kuulostaako hullujen hommalta?
Re: Saunaosaston katto
Nonii. Halkeama levennetty noin sentin railoksi. Holvi hiottu rälläkällä (ja emäntä kiitteli kun TAAS kaikki paikat pölyssä
)
Kolme holvitukea tukee kattoa ja kolme kannattelee muottia.
Viemäriputken osista tein pumpun. Yksi painallus siirtää puoli litraa. Painalluksen jälkeen letku taitoksiin, ettei litku virtaa takaisin ja "mäntä" ylös, korkki pois, kannusta putki täyteen ja taas painallus.
19 litraa meni ja sitten alkoi tuntua vastusta ja muotti nitistä. Vissiin tuli täyteen.
Oliko tästä rojektista mitään hyötyä, onkin sitten toinen tarina.
Mutta pakko kai tähän on jotain yrittää.
Kolme holvitukea tukee kattoa ja kolme kannattelee muottia.
Viemäriputken osista tein pumpun. Yksi painallus siirtää puoli litraa. Painalluksen jälkeen letku taitoksiin, ettei litku virtaa takaisin ja "mäntä" ylös, korkki pois, kannusta putki täyteen ja taas painallus.
19 litraa meni ja sitten alkoi tuntua vastusta ja muotti nitistä. Vissiin tuli täyteen.
Oliko tästä rojektista mitään hyötyä, onkin sitten toinen tarina.
Mutta pakko kai tähän on jotain yrittää.
- Liitteet
-
- IMG_5345k.jpg (48.19 KiB) Katsottu 8942 kertaa
-
- IMG_5344k.jpg (43.02 KiB) Katsottu 9816 kertaa
-
- IMG_5341k.jpg (43.69 KiB) Katsottu 9831 kertaa
Re: Saunaosaston katto
On se aika jäykkääkin mutta suunnittelin niin, että laitan levyn reunat rivinteerauksien ja väliseinien päälle, kannatukselle. Sentin pari. Ruuvaan keskeltä vaan parilla ruuvilla holviin ettei levy roiku.Hower kirjoitti:Eihän tuo lujalevy toki paksuutta paljon tuo. Mutta kuinka semmosen jäykän levyn ruuvaileminen onnistuu suoraan ohueen ja muhkuraiseen kattoon? Vai onko se tavara kuinka jäykkää kun en ole semmoista käsitellyt?
Re: Saunaosaston katto
Laitan tähän pienen loppuyhteenvedon jos joku on sattunut hymyillen seuraamaan, että kuinkahan jätkän käynee.
Epäuskoinen olen ollut itsekin, pakko myöntää.
Temppu osoittautuin kuitenkin semmoiseksi, että itse taikurikin hämmästyi.
Eli kaikeksi onneksi muotti oli täynnä ja paineistunut koska juotosbetoni oli tunkeutunut joka sopukkaan.
Näyttää tunkeutuneen halkeamaankin, jonka ali menee nyt teräkset juotosbetonin sisässä.
Terästen päät on ankkuroitu sokkeliin ja alkuperäisen holvin sisään.
Nurkka, jossa ei käytännössä ollut betonia ollenkaan kopisee nyt yhtä tummaäänisesti kuin muutkin kohdat ja esillä olleet teräkset ovat betonin sisässä.
Alkuperäisen valun paksut teräkset näyttävät menevän viuhkan muodossa keskellä taloa olevan kellarikopin seinien päältä sokkelin päälle. Eli lähempänä sokkelia teräkset ovat kaempana toisistaan. Halkeama oli kohdassa, jossa terästen etäisyys on suurin. Siis lähellä sokkelia, sen suuntaisesti.
Uuden valun alapinta on onneksi vielä vajaan sentin holvin alimman kohdan yläpuolella, eli huonekorkeutta korjas ei syönyt.
Tuommoiseksi sen nyt jätän melko luottavaisin mielin ja lujalevy aikanaan pinnaksi.
Epäuskoinen olen ollut itsekin, pakko myöntää.
Temppu osoittautuin kuitenkin semmoiseksi, että itse taikurikin hämmästyi.
Eli kaikeksi onneksi muotti oli täynnä ja paineistunut koska juotosbetoni oli tunkeutunut joka sopukkaan.
Näyttää tunkeutuneen halkeamaankin, jonka ali menee nyt teräkset juotosbetonin sisässä.
Terästen päät on ankkuroitu sokkeliin ja alkuperäisen holvin sisään.
Nurkka, jossa ei käytännössä ollut betonia ollenkaan kopisee nyt yhtä tummaäänisesti kuin muutkin kohdat ja esillä olleet teräkset ovat betonin sisässä.
Alkuperäisen valun paksut teräkset näyttävät menevän viuhkan muodossa keskellä taloa olevan kellarikopin seinien päältä sokkelin päälle. Eli lähempänä sokkelia teräkset ovat kaempana toisistaan. Halkeama oli kohdassa, jossa terästen etäisyys on suurin. Siis lähellä sokkelia, sen suuntaisesti.
Uuden valun alapinta on onneksi vielä vajaan sentin holvin alimman kohdan yläpuolella, eli huonekorkeutta korjas ei syönyt.
Tuommoiseksi sen nyt jätän melko luottavaisin mielin ja lujalevy aikanaan pinnaksi.
- Liitteet
-
- IMG_5347k.jpg (45.08 KiB) Katsottu 8708 kertaa
Re: Saunaosaston katto
Jos nyt jotakuta sattuu kiinnostamaan niin laitan tähän kattoasiaan päivitystä.
Levytin katon kahdesta palasta ja laitoin alumiinisen saumalistan kannattelemaan keskikohtaa.
Reunoiltaan levy on rivinteerauksen ja väliseinien kannatuksella.
Levyt "roikkuvat" keskikohdiltaan aavistuksen, joten saatan laittaa vielä pari ruuvia niihin kohtiin jos se alkaa häiritä mutta periaatteessa mitä vähemmän reikiä niin sen parempi. Tiiviyden kannalta.
Bitumi, pahvi ja kuhmut tekivät tasotehomman miettisestäkin pahaa kankkusta muistuttavan olotilan.
Huonekorkeudesta tämä ratkaisu ei syönyt kuin sentin.
Levytin katon kahdesta palasta ja laitoin alumiinisen saumalistan kannattelemaan keskikohtaa.
Reunoiltaan levy on rivinteerauksen ja väliseinien kannatuksella.
Levyt "roikkuvat" keskikohdiltaan aavistuksen, joten saatan laittaa vielä pari ruuvia niihin kohtiin jos se alkaa häiritä mutta periaatteessa mitä vähemmän reikiä niin sen parempi. Tiiviyden kannalta.
Bitumi, pahvi ja kuhmut tekivät tasotehomman miettisestäkin pahaa kankkusta muistuttavan olotilan.
Huonekorkeudesta tämä ratkaisu ei syönyt kuin sentin.
- Liitteet
-
- IMG_5377k.jpg (43.08 KiB) Katsottu 8547 kertaa
-
- IMG_5376k.jpg (32.31 KiB) Katsottu 8504 kertaa

