Kun talvi saa
Kun talvi saa
Muistatteko, löytyykö tältä mainiolta palstalta käytännön vinkkejä talven tuloon? Jos ei vanhoista teksteistä löydy, niin heltiäiskö kommentteja?
Vanhassa talossa ensimmäistä kertaa pakkassäitä kohti - sähkölämmityksellä mennään, mutta onneksi on varaava takka.
Puille täytyy miettiä sopiva paikka.
Ikkunat pitää ja katto on hyvä.
Viileä kuistitila sisään tultaessa, yläkertalaajennus rakennettu 90-luvulla.
Kellari on avonaista holvitilaa, ei eristettyä, plus sauna.
Putket pääosin näkyvillä.
Salaojan sun muun tarvetta katseltava vuoden mittaan (toinen niistä on umpeutunut vuosien varrella, mutta sisään ei kuulemma ole tullut vettä).
Kellarin ilmanvaihto voisi olla parempi, mutta sitäkin täytyy nyt rauhassa tutkia, ettei mene pilaamaan luonnollista kiertoa - kiitos vielä kommenteista, joita palstalta aiemmin tästä asiasta saatiin!
Vanhassa talossa ensimmäistä kertaa pakkassäitä kohti - sähkölämmityksellä mennään, mutta onneksi on varaava takka.
Puille täytyy miettiä sopiva paikka.
Ikkunat pitää ja katto on hyvä.
Viileä kuistitila sisään tultaessa, yläkertalaajennus rakennettu 90-luvulla.
Kellari on avonaista holvitilaa, ei eristettyä, plus sauna.
Putket pääosin näkyvillä.
Salaojan sun muun tarvetta katseltava vuoden mittaan (toinen niistä on umpeutunut vuosien varrella, mutta sisään ei kuulemma ole tullut vettä).
Kellarin ilmanvaihto voisi olla parempi, mutta sitäkin täytyy nyt rauhassa tutkia, ettei mene pilaamaan luonnollista kiertoa - kiitos vielä kommenteista, joita palstalta aiemmin tästä asiasta saatiin!
Re: Kun talvi saa
ei varman muuta ku että kattos ettei putket jäädy. kellarissa siis.
Re: Kun talvi saa
Muistan kun kansakoulun alaluokilla jollain kansalaistaidon tunnilla käsiteltiin aihetta. Siinä oli tuplien laittoa ikkunaan, jäkälän keruuta ikkunaväleihin, talviverhojen vaihtamista ja paljon muuta mitä en muista, harmi kyllä. Oli vielä siihen aikaan eli 1960-luvun loppupuolella relevanttia tietämystä, joka vastavalmistuneen tiilitalon asukista tietysti kuulosti kovin eksoottiselta ja siksi ehkä jäi mieleen.
En muista oliko noita ihan oppikirjassa vai kirjoiteltiinko asioita vihkoon.
En muista oliko noita ihan oppikirjassa vai kirjoiteltiinko asioita vihkoon.
-
tessu
Re: Kun talvi saa
NIIN ja tyhjentelee (jos on) ajoissa pumput letkut/putket tynnyrit,padat ja moottorielohkotkin ettei pakkanen halkaise,koska vaurio on aina pysyvää!
samalla otan sisälle vahat,maalit ym mitkä ei pakkasta siedä kylmässä varastossa,samalla kannattaa se painepesuri ottaa sisälle sitä kun ei oikein tyhjäksi kokonaan saa!
Kai muistitte leikkurien,jyrsimien,kompressorien ym hilavitkuttimien huollot talvenvaralle,öljynvaihdot etc,NIIN ja itte katon jo nyt niitä autojen renkaitakin mitä alle tulee ettei tule sitten yllätystä kun yks onkin kesällä revenny vanhuuttaan,lumityökalut kans kannattaa ottaa jo näkyville,ELI semmosta se täälläpäin on ja aina samaralli ja joskus vielä on ollu suurempikin!
samalla otan sisälle vahat,maalit ym mitkä ei pakkasta siedä kylmässä varastossa,samalla kannattaa se painepesuri ottaa sisälle sitä kun ei oikein tyhjäksi kokonaan saa!
Kai muistitte leikkurien,jyrsimien,kompressorien ym hilavitkuttimien huollot talvenvaralle,öljynvaihdot etc,NIIN ja itte katon jo nyt niitä autojen renkaitakin mitä alle tulee ettei tule sitten yllätystä kun yks onkin kesällä revenny vanhuuttaan,lumityökalut kans kannattaa ottaa jo näkyville,ELI semmosta se täälläpäin on ja aina samaralli ja joskus vielä on ollu suurempikin!
Re: Kun talvi saa
On jotain tällasta listaa joskus ollu, mutten muista paremmin, niin jaan tässä vain omia yksinkertaisia kokemuksia. Meillä on puukeskuslämmitys ja ajattelin pitää puut talvellakin ulkona katoksen alla ja tuon sieltä aina muutaman kottikärryllisen sisälle lämpiämään. Kuistin lämmitys jäi meillä alimitoitetuksi ja kun lämpötila lähentelee nollaa, olen hakenut sähköpatterin avuksi. Mietin sellaisen sähköisen kuivaustangon ostamista kuistille, mutta asia hautuu vielä. Kellari on meilläkin viileää varastotilaa ilman kunnollisia salaojia. Maa/betonilattia on vähän kostea, muttei se ole kovin häirinnyt. Onko kellarista poistoilmalle hormia?Ruisleipä kirjoitti:...
Puille täytyy miettiä sopiva paikka.
...
Viileä kuistitila sisään tultaessa,
...
Salaojan sun muun tarvetta katseltava vuoden mittaan (toinen niistä on umpeutunut vuosien varrella, mutta sisään ei kuulemma ole tullut vettä). ...
Vanha suomalainen ekoarkkitehti, jonka nimeä en muista, kommentoi osuvasti, että miksi talojen pitäisi olla talvella niin tasalämpöisiä, että talvella pitäisi pystyä istumaan t-paita päällä ikkunan vieressä? On se tietysti mahdollista lattialämmityksillä sun muilla, mutta onko se välttämätöntä?
-
nummentie 434
- Jäsen

- Viestit: 564
- Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 9:34
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Kun talvi saa
[quote="jari h On jotain tällasta listaa joskus ollu, mutten muista paremmin, niin jaan tässä vain omia yksinkertaisia kokemuksia. Meillä on puukeskuslämmitys ja ajattelin pitää puut talvellakin ulkona katoksen alla ja tuon sieltä aina muutaman kottikärryllisen sisälle lämpiämään. Kuistin lämmitys jäi meillä alimitoitetuksi ja kun lämpötila lähentelee nollaa, olen hakenut sähköpatterin avuksi. Mietin sellaisen sähköisen kuivaustangon ostamista kuistille, mutta asia hautuu vielä. Kellari on meilläkin viileää varastotilaa ilman kunnollisia salaojia. Maa/betonilattia on vähän kostea, muttei se ole kovin häirinnyt. Onko kellarista poistoilmalle hormia?
Vanha suomalainen ekoarkkitehti, jonka nimeä en muista, kommentoi osuvasti, että miksi talojen pitäisi olla talvella niin tasalämpöisiä, että talvella pitäisi pystyä istumaan t-paita päällä ikkunan vieressä? On se tietysti mahdollista lattialämmityksillä sun muilla, mutta onko se välttämätöntä?[/quote]
Minulla kanssa puut ulkona pressun alla talvellakin, jos oikein olen reipas viikonloppuisin, kannan kylmälle pikkukuistille viikon tarpeen valmiiksi, ja sisällekin parin päivän puut, jolloin on aina huoneenlämpöistä puuta käyttöön.
Tosiaan varmaan suurin huolen aihe on nuo vesi- ym. putket ettei pääse jäätymään, itselläni vain kylmä tulovesi kaivosta keittiöön ja saunalle, pari kertaa pääsi keittiön vesiputki jäätymään, kunnen ymmärsin sen sulanapitokaapelin asentaa putken pintaan.
Jos vasta eka talvi edessä ei varmaan ole vielä tietoa, pyrkiikö ne putket jäätymään vai nou, ja entisillä asukkailla on saattanut olla käytössään erilaisia niksejä jäätymisen estoon; "vessan ovea ei saa sulkea muuteen jäätyy putket" -tyyliin
voiko näistä kysellä ed. asukkailta?
Se, tarkeneeko asunnossa muutoin riippuu tietysti kovin monesta asiasta, Onko eristys riittävä? millaisiin lämpötiloihin on totuttu? Mulla pönttiksillä ja suorasähköllä lämmittävänä tasainen 20 astetta olis tietysti ihan luksusta, mutta 16- 25 asteen välilähän tuo sisälämpötilä liikkuu. (tuo 25 tosin vain silloin kun on keittiön hellassa pidempään ollut tuli)ikkunoiden tiivistys tietysti, jos ovat tiivistettää sorttia, Ja ne talvimatot, talviverhot, (myös ovien peitoksi, jos oikein pakkanen paukkuu) villasukat...
niitä ei pidä väheksyä. Ja lämmön lisäksi yleiseen viihtyvyyteen oleellisesti vaikuttavia asioita on riittävä pihavalaistus, jos asuu umpimaalla, kuten minä, ja taskulamppuja, kynttilöitä...
Ja minulla kun tuon veden tulo toimii sähköllä, olen oppinut,- jos säätiedotus lupaa myrskyä tai kovia pakkasia - varaamaan äpärillisen vettä illalla pöydän kulmalle, jotta saa edes naaman pestyä ja kahvit keitettyä, jos on putket jäässä/sähöt pois aamulla, koskee tietty vain viikonloppuaamuja, arkisin ei ole vielä tullut tavaksi hellaan tulta laittaa...
Vanha talo on kovilla pakkasilla kylmä, jos vertaa kerrostaloasuntoon, kylmä eteinen on jos mahdollista vieläkin kylmempi kovilla pakkasilla, ja monen päivän paukupakkasten jäkleen tuntuu että kaikki maailman pakkanen pyrkii sisään juuri mun kotiini
No, silloin ei auta kuin lähtä ulos pakkaseen tekemään jotain energiatehokasta; lumi- tai polttopuuhommia. Tai toinen vaihtoehto; Laittaa jalkaan toisetkin villasukat ja vetäytyä saalin alle hetkelliseen talvilepoon kuuman juoman ja vaikkapa hyvän kirjan kera.
Tässä nyt jotain umpimähkään mieleentulleita juttuja lähes alkuperäisillä vasiliteeteilla varustellussa talossa asuvalta.
Vanha suomalainen ekoarkkitehti, jonka nimeä en muista, kommentoi osuvasti, että miksi talojen pitäisi olla talvella niin tasalämpöisiä, että talvella pitäisi pystyä istumaan t-paita päällä ikkunan vieressä? On se tietysti mahdollista lattialämmityksillä sun muilla, mutta onko se välttämätöntä?[/quote]
Minulla kanssa puut ulkona pressun alla talvellakin, jos oikein olen reipas viikonloppuisin, kannan kylmälle pikkukuistille viikon tarpeen valmiiksi, ja sisällekin parin päivän puut, jolloin on aina huoneenlämpöistä puuta käyttöön.
Tosiaan varmaan suurin huolen aihe on nuo vesi- ym. putket ettei pääse jäätymään, itselläni vain kylmä tulovesi kaivosta keittiöön ja saunalle, pari kertaa pääsi keittiön vesiputki jäätymään, kunnen ymmärsin sen sulanapitokaapelin asentaa putken pintaan.
Jos vasta eka talvi edessä ei varmaan ole vielä tietoa, pyrkiikö ne putket jäätymään vai nou, ja entisillä asukkailla on saattanut olla käytössään erilaisia niksejä jäätymisen estoon; "vessan ovea ei saa sulkea muuteen jäätyy putket" -tyyliin
Se, tarkeneeko asunnossa muutoin riippuu tietysti kovin monesta asiasta, Onko eristys riittävä? millaisiin lämpötiloihin on totuttu? Mulla pönttiksillä ja suorasähköllä lämmittävänä tasainen 20 astetta olis tietysti ihan luksusta, mutta 16- 25 asteen välilähän tuo sisälämpötilä liikkuu. (tuo 25 tosin vain silloin kun on keittiön hellassa pidempään ollut tuli)ikkunoiden tiivistys tietysti, jos ovat tiivistettää sorttia, Ja ne talvimatot, talviverhot, (myös ovien peitoksi, jos oikein pakkanen paukkuu) villasukat...
Ja minulla kun tuon veden tulo toimii sähköllä, olen oppinut,- jos säätiedotus lupaa myrskyä tai kovia pakkasia - varaamaan äpärillisen vettä illalla pöydän kulmalle, jotta saa edes naaman pestyä ja kahvit keitettyä, jos on putket jäässä/sähöt pois aamulla, koskee tietty vain viikonloppuaamuja, arkisin ei ole vielä tullut tavaksi hellaan tulta laittaa...
Vanha talo on kovilla pakkasilla kylmä, jos vertaa kerrostaloasuntoon, kylmä eteinen on jos mahdollista vieläkin kylmempi kovilla pakkasilla, ja monen päivän paukupakkasten jäkleen tuntuu että kaikki maailman pakkanen pyrkii sisään juuri mun kotiini
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Re: Kun talvi saa
Tälläisen muistilistan aikoinaan löysin: http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Kor ... istilista/
Josta tulikin mieleen, että pitäisi noita ikkunoita ruveta tiivistämään... :)
Josta tulikin mieleen, että pitäisi noita ikkunoita ruveta tiivistämään... :)
Re: Kun talvi saa
Tärkeitä juttuja viestiketjussa. Ei se lumikola tosiaan auta tuolla nykyisellä paikallaan talon takana, kun lunta ehtii kertyä rappusiin (!).
Ja puut siis ulos. Ehkä lavan päälle pelliä, puut, ja pressu pinon yli...
Putket eivät ole kuulemma aiemmin jäätyneet, joten aionkin nyt kysellä kikkoja entiseltä omistajalta, hyvä kun muistutitte.
Kellarin vesimittari autotallin ulko-oven lähellä täytyy saada vuorattua, styroksia ajattelin, ja patterikin varmaan asennettava. Vanha patteri oli mennyt keväällä rikki.
Tänne oli pari vuotta sitten asennettu kuistiin sähköiset kuivaustangot kenkiä varten. Kokeillaan.
Muistankin jäkälät myös lapsuudenkodistani, joka oli vanha sukutalo! Pumpulia käytettiin niin ikään sen ikkunoitten välissä.
Ja puut siis ulos. Ehkä lavan päälle pelliä, puut, ja pressu pinon yli...
Putket eivät ole kuulemma aiemmin jäätyneet, joten aionkin nyt kysellä kikkoja entiseltä omistajalta, hyvä kun muistutitte.
Kellarin vesimittari autotallin ulko-oven lähellä täytyy saada vuorattua, styroksia ajattelin, ja patterikin varmaan asennettava. Vanha patteri oli mennyt keväällä rikki.
Tänne oli pari vuotta sitten asennettu kuistiin sähköiset kuivaustangot kenkiä varten. Kokeillaan.
Muistankin jäkälät myös lapsuudenkodistani, joka oli vanha sukutalo! Pumpulia käytettiin niin ikään sen ikkunoitten välissä.
Re: Kun talvi saa
Muuta en osaa edellisten lisäksi sanoa, kuin että lämpomittareita voi ripotella eri pakkoihin ja käydä välillä tarkastelemassa miten kylmä minnekin vintin tai kellarin nurkkaan tulee. Siitä selviää miten paljon pitää jännittää ja ennakoida kylmän tullessa. Selviää samalla tulevat eristystarpeetkin.
-
nummentie 434
- Jäsen

- Viestit: 564
- Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 9:34
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Kun talvi saa
[quote="Ruisleipä"]Ja puut siis ulos. Ehkä lavan päälle pelliä, puut, ja pressu pinon yli...
[quote]
Toki ne puut voi liiterrinkin kantaa, jos sellainen on, mutta jos puut on kuivia ja sateelta hyvin suojattu, pärjää kyllä ihan pihallakin, niinkuin sanoit vaikka pellin/pressun alla, kivet tai klapeja painona.
Mulla on kyllä jonkinmoinen liiteri, mutta kun puut tulee heittomotti kerrallaan häkissä lavalla, niin sitä on ihan hyvä säilyttää pihaantuloväylällä peitettynä pressulla, sen sijaan että ensin kantaa pihanperälle liiteriin ja sitten sieltä takaisin päin tupaan
[quote]
Toki ne puut voi liiterrinkin kantaa, jos sellainen on, mutta jos puut on kuivia ja sateelta hyvin suojattu, pärjää kyllä ihan pihallakin, niinkuin sanoit vaikka pellin/pressun alla, kivet tai klapeja painona.
Mulla on kyllä jonkinmoinen liiteri, mutta kun puut tulee heittomotti kerrallaan häkissä lavalla, niin sitä on ihan hyvä säilyttää pihaantuloväylällä peitettynä pressulla, sen sijaan että ensin kantaa pihanperälle liiteriin ja sitten sieltä takaisin päin tupaan
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Re: Kun talvi saa
Täälläkin oli tänään talveen varautumis-päivä. Laituri vedettiin lähemmäs rantaa, ei siis saa kokonaan pois vedestä kun on aika iso, ja rannan muoto ei oikein anna myöten
. No, tuolleen on jo muutama talvi mennyt ilman suurempia vahinkoja, parit laituritikkaat on menny kun on jääny laituriin kiinni ja jäät murjoneet, oma moka
.
p*skavatkaamo tuli myös tänään pestyä, ei ole sitten jouluaattona punanen koristevalo siinäkin palamassa
Liiteri on täynnä puita, ja seuraavalle talvelle on jo toisessa liiterissä muutama motti kuivumassa. Pihasta pitäis kaataa vielä yks koivu pois rojuamasta. No, onhan näitä joulunalus-päiviä..
p*skavatkaamo tuli myös tänään pestyä, ei ole sitten jouluaattona punanen koristevalo siinäkin palamassa
Liiteri on täynnä puita, ja seuraavalle talvelle on jo toisessa liiterissä muutama motti kuivumassa. Pihasta pitäis kaataa vielä yks koivu pois rojuamasta. No, onhan näitä joulunalus-päiviä..
Re: Kun talvi saa
Riippuu vähän talon rakenteista, mutta meillä pitää laittaa kissanluukut umpeen ennenkuin yöpakkaset menevät viiden asteen kylmemmälle puolelle. Vesiputket koukkaavat sellaisesta paikasta, mistä rossin alalaudoituksen rakosista pääsee tuuli puhaltamaan reunimmaisiin putkiin. Kun kissanluukut on tukittu, ei edes kolmenkymmenen asteen pakkasista ole sen kummempaa harmia.
Muuten talvivarustautumiseen kuuluu lumityökoneiden ja -kalujen esiinkaivuu, tarkastus ja kuntoonlaitto, aurauskeppien laitto, kaiken lumeen hautautumista tai pakkasta kestämättömän tavaran siirto suojaan ynnä mahdollisten remontin takia auki olevien rakenteiden tilkitseminen, ettei pääse kylmä asuintiloihin.
Muuten talvivarustautumiseen kuuluu lumityökoneiden ja -kalujen esiinkaivuu, tarkastus ja kuntoonlaitto, aurauskeppien laitto, kaiken lumeen hautautumista tai pakkasta kestämättömän tavaran siirto suojaan ynnä mahdollisten remontin takia auki olevien rakenteiden tilkitseminen, ettei pääse kylmä asuintiloihin.
Re: Kun talvi saa
Mites alapohja tuulettuu sit talvella, jos luukut on kiinni...?
Meillä tosin ei edes rossipohjaa, mut tuli vaan mieleen. Talvellahan just lämpötilaerot suuria ja jos lämmintä virtaa lattiasta rossipohjaan niin se sit ei pääse tuulettumaan vai? Kertokaas nyt viisaammat..
Meillä kyllä räppänät auki kesät talvet yötä päivää kellarissa, mut eipä ne kissanluukkuja olekaan. Ja tiloja lämmitetään kyllä..
Meillä tosin ei edes rossipohjaa, mut tuli vaan mieleen. Talvellahan just lämpötilaerot suuria ja jos lämmintä virtaa lattiasta rossipohjaan niin se sit ei pääse tuulettumaan vai? Kertokaas nyt viisaammat..
Meillä kyllä räppänät auki kesät talvet yötä päivää kellarissa, mut eipä ne kissanluukkuja olekaan. Ja tiloja lämmitetään kyllä..
Re: Kun talvi saa
Mä oon laittanut pari luukkua kiinni ja pari luukkua pienemmälle talveksi. Kaksi talvea kokemusta. 1 aste vanhan autotallin puolella 10 astetta pannuhuoneessa oli kovimmilla pakkasilla. Kyllä kai siellä talvella ilma vaihtuu. Tosin meillä on hormit, mitä rossipohjassa ei taida olla.Ensku kirjoitti:Mites alapohja tuulettuu sit talvella, jos luukut on kiinni...?
Meillä tosin ei edes rossipohjaa, mut tuli vaan mieleen. Talvellahan just lämpötilaerot suuria ja jos lämmintä virtaa lattiasta rossipohjaan niin se sit ei pääse tuulettumaan vai? Kertokaas nyt viisaammat..
Meillä kyllä räppänät auki kesät talvet yötä päivää kellarissa, mut eipä ne kissanluukkuja olekaan. Ja tiloja lämmitetään kyllä..



