RMT:tä harkitaan

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
Kangas
Uusi jäsen

RMT:tä harkitaan

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Moi,
Olen lukenut tätä sivustoa jo pari vuotta ja todella hyödyllistä, että tälläinen foorumi on olemassa! 5-henkinen perheemme harkitsee alkuperäisen rintsun ostoa tosissaan. Olen itse asunut lapsuuteni rintsikassa ja sen verran on tietoa talon huollosta. Kertokaa nyt kuitenkin asiaan vihkiytyneet, että mistä tietää, että runko ja perustus ovat kunnossa (kun kuntoarvioijiin ei voi luottaa, vaan pitäisi purkaa rakenteita). Katsomamme talo on siis todellakin ihan alkuperäisessä kunnossa kattoa ja kaikkea muutakin myöten, mutta lähellä keskustaa ja iso ja aivan mahtavalla puutarhalla (näille alueille ei siis ole tontteja myynnissä, joten ei kannata kehottaa uuden rakentamiseen). Remonttiin meillä on rahaa laittaa 120 000 ja ikkunat saadaan sukulaisten kautta. Tiedän, että moni kehottaa asumaan vuoden, mutta meillä on nyt hyvä mahdollisuus asua vuokralla ja rempata isoimmat asia alta pois. Haluaisimme säilyttää mahdollisimman paljon alkuperäistä kuten huonejärjestyksen ja rappusten ja kylmän verannan paneelit ja muutenkin vanhan talon fiiliksen. Tiedän, että etukäteen ei voi järin paljon suunnitella etukäteen. NYKY standardien mukaan ainoa mitä on tehty tässä talossa on uudet veskit keski ja yläkertaa pari vuotta sitten. KAIKKI MUU alkuperäistä. HIENOA! Talo tulisi meidän perheelle "loppu elämäksi" eikä sitä haluaisi pilata turhilla/väärillä remonteilla. Onko antaa jotain vinkkejä?
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Re: RMT:tä harkitaan

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

Purkamatta sitä ei tiedä millään. Joka paikkaa pitäisi enemmän tai vähemmän raottaa.

Olen tuota miettinyt ja toista kertaa en taitaisi "kurkkimatta" kyllä tälläistä ostaa. Pitäs olla sit niin halpa että voi surutta purkaa pois, jos aikoo pelata Lottoa talon kunnon - ja siten perheen talouden kanssa.

___

tärkeimpänä olisi tarkistaa tehdyt remontit - mutta tuossa niitä ei sitten ole?

- yläpohja varmaan kaikkei tärkein myös alkup kuntoisessa
- kellarin rakenteet ja kosteustilanne
- ulkoseinät -> rakenne - tuulettuuko?
- katto mahdolliset roiskevesi suojaukset kunnolla tehty (lähinnä porstuan katto) ? läpiviennit? piipunpellit?
duppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja duppa »

Jos haluatte säilyttää vanhan "tunnelman", niin kehoitan siinä tapauksessa jättämään vanhat ikkunat paikoilleen. Ne ovat yllättävän iso osa juuri tuota rintsikan ulkonäköä ja sen tunnelmaa. Lisäksi erittäin useasti nämä ikkunat ovat sellaisessa kunnossa, että ne voidaan kunnostaa ja tiivistää uudelleen, jolloin ovat hyvin kelvot vielä seuraaviksikin vuosikymmeniksi. Laatuhan niissä on niin hyvä, ettei vastaavaa saa nykypäivänä kovinkaan helpolla :wink:
Se kylmä muuten tulee yleensä sisään niiden ikkunakarmien tiivistyksistä, joten jos seinäpintoja on auki, niin kannattaa tarkastaa karmien ympäristö, eikä pelkästään keskittyä tiivistämään pokia karmeihin.

Joka tapauksessa onnea talon hankintaan viini

-Duppa-
rmt_52
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rmt_52 »

Meillä 52 vuoden rmt tutkailtiin kosteusmittarilla sieltä täältä, varsinkin kellarista ja kylmän ullakon rungosta sekä anopin nenällä, joka tuntuu haistavan homeen mystisen tarkkaan. Purueristyksestäkin näkee mahdollisen kosteuden, jos purua on nähtävillä, sehän tummuu kostuessaan. Pääsääntösesti rmt:t pitäisi olla kohtuu homeettomia, koska siihen aikaan rakentaneet melko läpihengittäviä rakenteita :-), ja roskavaluhan on melko toimiva. Remonteillahan näitä on pilattu tekemällä taloista pulloja, jotka sitten homehtuu muutamassa vuodessa. Sormet ristissä itselläkin. :-D

Lycka till. Itse en osto päätöstämme ja remonttiamme kadu, eikä nokkakaan tukkoinen aamuisin ole. :-)

Muistakaa purkaa vanhat lattiat veks ja tehkää pohjat sinne kunnolla. Asia, jota en itse tehnyt ja nyt kylymää varppaat kovalla pakkasella.
Ensku
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ensku »

Ei varpaat välttämättä jäädy. Tärkein on ilmanliikkuvuuden estäminen.. Ei tosin tietenkään muovilla vaan ilmansulkupaperilla.
Vastaa Viestiin