Kellarissamme on yksi ikkunaton huone jolla ei ole tällä hetkellä mitään käyttöä mutta silti olen tietenkin sitäkin huonetta hieman "katsastellut".
Huoneessa on kaksi ilma-aukkoa ulkoseinässä ja poistohormi keskusmuurissa.Olen hieman alkanut ihmettelemään huoneen huonoa ilmanvaihtumista ja aloin tutkimaan hormin imukykyä. Hormissa ei ole minkäänlaista imua ja taskulampun ja putkenpätkän avulla sain selville että se on valettu tukkoon??? Onkohan tälläiselle teolle mitään järjellistä syytä ja eiköhän ole järkevintä saada hormi auki koska tallossahan on painovoimainen ilmanvaihto. Hormin aukaisuun ei ole varmaankaan muuta keinoa kuin rautakanki piipusta alas?
Ilmahormi tukossa!
Ilmahormi tukossa!
Iso pää vähän järkee, pieni pää ei yhtään järkee....
- maanma
- Moderaattori

Tiiliormit ja välisulut
Tiilihormeissa käytetään yleisesti ns välisulkua, joka on yhden tiilen paksuinen. Välisulku on yleensä laitettu sen tason lattian tasolle, johon on suunniteltu tulisija (sellainen on voinut myös hormissa jo olla). Tarkoitus on ollut estää tuhkan kerääntyminen ja tarpeeton piipun jäähtyminen (kun pinta-ala lisääntyy).
Itse purin tällaisen sulun timanttaikalla kyljestä avaten/piikaten. Piikkauksen kanssa pitää olla todella varovainen, ettei koske naapuritiiliin.
Sitten vaan kylki muurataan takaisin umpeen.
Itse purin tällaisen sulun timanttaikalla kyljestä avaten/piikaten. Piikkauksen kanssa pitää olla todella varovainen, ettei koske naapuritiiliin.
Sitten vaan kylki muurataan takaisin umpeen.
Tässä tapauksessa ei olllut kyllä kyse mistään "välisulusta" vaan ihan vaan tyhmyydestä ja nuukuudesta.....luulisin.
Kellarista lähtevä ilmastointihormi oli tukittu ihan ilmiselvällä betonilla mutta onneksi se lähti pois ihan lihasvoimalla ja ilman kattokiipeilyjä!
Kakkua hormissa oli noin 20-30 senttiä ja kaakkelperin poiston jälkeen alkoi hormissa jälleen tuuli kulkemaan!
Kellarista lähtevä ilmastointihormi oli tukittu ihan ilmiselvällä betonilla mutta onneksi se lähti pois ihan lihasvoimalla ja ilman kattokiipeilyjä!
Kakkua hormissa oli noin 20-30 senttiä ja kaakkelperin poiston jälkeen alkoi hormissa jälleen tuuli kulkemaan!
Iso pää vähän järkee, pieni pää ei yhtään järkee....