16 mm kupariputki

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
JohnWayne
Jäsen
Jäsen

16 mm kupariputki

Viesti Kirjoittaja JohnWayne »

Mulla on kuparinen kuumavesiputki jonka ulkohalkaisija on mauserin mukaan 16 mm! Kun mittaan uuden 15 mm kupariputken ulkohalkaisijan samalla mauserilla niin se antaa lukeman 15.0 mm joten vika ei ole työntömitassa. Putkessa ei ole maalia eikä se ole mitään esieristettyä putkea eikä se ole soikea.

Onko joskus ollut olemassa 16 mm kupariputkea jo jos on ollut niin miten se liitetään esim 15 mm putkeen muuten kuin juottamalla?
ascomm74
Jäsen
Jäsen

Re: 16 mm kupariputki

Viesti Kirjoittaja ascomm74 »

JohnWayne kirjoitti:Mulla on kuparinen kuumavesiputki jonka ulkohalkaisija on mauserin mukaan 16 mm! Kun mittaan uuden 15 mm kupariputken ulkohalkaisijan samalla mauserilla niin se antaa lukeman 15.0 mm joten vika ei ole työntömitassa. Putkessa ei ole maalia eikä se ole mitään esieristettyä putkea eikä se ole soikea.

Onko joskus ollut olemassa 16 mm kupariputkea jo jos on ollut niin miten se liitetään esim 15 mm putkeen muuten kuin juottamalla?
On ollut. Meillä on puolestaan 14mm kupariputket keittiöön ja niihin ainakin löytyi K-Raudan valikoimista sopivat liittimet, joilla sain liitettyä ne 15mm muoviputkiin.
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Hmm.
14/15 saneeraus eli supistushelmi löytyy samoin kuin 17/18 mutta että 16mm?
Vanha 14mm putki menee siis supistushelmellä 15mm liittimeen mutta 16mm täytyis saada sopimaan 18mm liittimeen. Eli pitäisi olla 16/18 supistushelmi. Minä en ainakaan ole moiseen törmännyt.
Jeepster
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jeepster »

Mulle putkiliike kertoi ettei 16mm putkeen saa mitääm liiittimiä. Mun putki oli tosin 15,5mm ulkohalkasijaista, johon kehottivat 15mm helmen.
Hioin siis putkea ohuemmaksi, ja sain sen tulpattua, nyt mietin et pitäiskö varmuuden vuoksi juottaa pätkä uutta putkea.
pelletti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelletti »

Ideana ostaa 18mm sokea helmi (tulppa) ja porata sen läpi reikä mittaan 16mm Hydraulilimaa väliin ja sitte kiertää tiukkaan kiinni, luulisi pusertuvan jos reikä on tarkkamittainen ja sopiva supparihelmi toiseen päähän. Toisena ideana että valmistaa sisähalkaisijaltaan tasan 15mm olevan teräsholkin jonka suu viistetään tai pyöristetään, ylimittainen putki plöijätään pehmeäksi ja sen jälkeen lyödään hyvin voideltu holkki putken päälle, jolloin putki tulee mittaan 15mm ja supistamisen jälkeen on tietysti taas kovaa kuparia. Levityspihdeillä tuon 16mm putken saa muhvattua niin että 15mm putki menee sen sisään kapilaariyhteenä, sitten juotetaan kiinni butaanikaasutoholla ja
tinalla tai fosforikuparilla. Ideoita on monia...
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

...kyllä se levitys ja 15mm standardiosaa muhviliitoksena eteenpäin...

Hyvä siitä tulee.
JohnWayne
Jäsen
Jäsen

Jeepster kirjoitti:Mulle putkiliike kertoi ettei 16mm putkeen saa mitääm liiittimiä. Mun putki oli tosin 15,5mm ulkohalkasijaista, johon kehottivat 15mm helmen.
Hioin siis putkea ohuemmaksi, ja sain sen tulpattua, nyt mietin et pitäiskö varmuuden vuoksi juottaa pätkä uutta putkea.
Sain venytettyä putkea sen verran irti seinästä että pääsin mittaamaan putken paremmin, putki on 15,5 mm - 15,6 mm ulkohalkaisijaltaan eli kohtalotovereita ollaan. Rupean kallistumaan juotosliitoksen kannalle. Toivottavasti torppa ei pala.
pelletti
Jäsen
Jäsen

JohnWayne kirjoitti:
Jeepster kirjoitti:Mulle putkiliike kertoi ettei 16mm putkeen saa mitääm liiittimiä. Mun putki oli tosin 15,5mm ulkohalkasijaista, johon kehottivat 15mm helmen.
Sain venytettyä putkea sen verran irti seinästä että pääsin mittaamaan putken paremmin, putki on 15,5 mm - 15,6 mm ulkohalkaisijaltaan eli kohtalotovereita ollaan. Rupean kallistumaan juotosliitoksen kannalle. Toivottavasti torppa ei pala.

Seinän ja muun palavan voi eristää jollain palamattomalla, vaikka ohuilla tulitiilillä tai palosuojakankaalla ym. Levityspihtejä taitaa saada rakennuskonevuokraamoista tai kauniisti kysymällä lainaan putkiliikkeestä. Hyvin suojattuna putken voi juottaa fosforikuparilla tai tavallisella tinalla. On olemassa putken tinausjuotokseen erityisesti tarkoitettuja sähkövastuksella toimivia putkenjuotoslaiteita, jolloin sen kummempia suojauksia ei tarvita.

Tavallisella kosanitoholla ei putken kovajuottaminen onnistu, mutta tällaisella pienellä polttimella jossa tarkka ja kuuma liekki, onnistuu oikein hyvin: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1979 Noihin sievertin polttimiin on saatavissa kaasuseoksia joilla päästään yli 2000 C (niillä keltasäiliöisillä vastaavilla primus merkkisillä ei sitten kupariputken kovajuotto onnistu, liekki ei ole riittävän tarkka ja kuuma)
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Fosculla ja nestekaasullakin pärjää kun tällaisen haarukkapolttimon hmmaa:

Kuva

Tai sitten vaikka Bauhaussista saa tällaisen kivan asetyleenikitin satasella:

Kuva

Putkenlevitin sitten Ebaystä pari kymppiä:

Kuva

Ja lopuksi kuitenkin se tärkein:

Kuva

http://www.temrex.fi/verkkokauppa/produ ... php?p=1781

:mrgreen:
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

16mm putkeen löytyy kyllä liittimiä, mutta ei rautakaupasta. ko koko on yleisemmin käytössä pneumatiikkapuolella
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
pelletti
Jäsen
Jäsen

Tolla Bauhausin asetyleenikitillä ei myöskään fosforikupari juotosta tehdä kuin teoriassa, koska pillin liekki on liian pieni.
lmfmis
Jäsen
Jäsen

pelletti kirjoitti:Tolla Bauhausin asetyleenikitillä ei myöskään fosforikupari juotosta tehdä kuin teoriassa, koska pillin liekki on liian pieni.
Höpö höpö. Yhden pannuhuoneen olen tuolla tehnyt. 22mm menee kuin tyhjää.

Tai oikeastaan kalliiksi se tulisi - pelkästään - tuolla asetyleenisatsilla vedellä mutta jodkus haarukkapolttimolla esilämmitys ja tuolla pillillä loput niin säästää mukavasti happipulloissa, ja tulee siistiä jälkeä.
pelletti
Jäsen
Jäsen

No, minä en siinä onnistunut. Ehkä jos esilämmittää liitoksen vaikka kuumailmapuhaltimella, niin voi olla enemmän toivoa.
JohnWayne
Jäsen
Jäsen

PETEBJ75 kirjoitti:16mm putkeen löytyy kyllä liittimiä, mutta ei rautakaupasta. ko koko on yleisemmin käytössä pneumatiikkapuolella
Nyt alkoi löytyä. Serto ja Ermeto toimittaa 16 mm liittimiä ja Sertolta löytyy 15.7 mm tuumakoon kuparille tarkoitettu helmi! Nyt pitää selvittää mistä helmiä saa.
TalollinenTaapertaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TalollinenTaapertaja »

Lienee 5/8" putkea.. Helmi vaikka tuolta
http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... e=showprod
ja liittimiäkin löytyy..
Vastaa Viestiin