Terve.
Käytiin katsomassa yhtä rintamamiestaloa, jossa ulkolaudoitus oli uusittu (pystylaudoitus). Kun tutkailin rakennetta seinän alaosasta sokkelin ja laudoituksen rajasta, niin huomasin, että tuulensuojalevyn päällä oli parin sentin paksuinen vaakalauta (koolaus) ja sen päällä pystyyn laitettu ulkolaudoitus.Minä olen ymmärtänyt, että tuuletusraon olisi hyvä olla sellainen, että ilma pääsee kiertämään alhaalta ylös asti, eli ensiksi pystykoolaus ja tämän päälle vaakakoolaus, jos ulkolaudoitus tehdään pystyyn. Mutta nythän tässä talossa jota käytiin katsomassa tuo vaakalauta seinän alalosassa tuulensuojalevyn ja ulkolaudoitusken välissä blokkaa ilman kierron. Tosin tähän seinän alaosassa olevaan vaakalautaan oli jätetty ehkä n puolen metrin välein sentin välejä.
Mutta olenko ihan väärässä, kun minusta tuo tuuletusrako ei ole tehty ihan fiksuimmalla mahdollisella tavalla? Ja onko tällä kuinka suuri merkitys ylipäänsä?
Ulkoseinän tuuletusraon koolauksen toteutus
Re: Ulkoseinän tuuletusraon koolauksen toteutus
Juu, jos se ois tehty 100%:sti oikein, ni siellä ois mainitsemasi ristikoolaus, mutta ymmärtääkseni nuo sentin rakoset hoitaa kyllä homman käytännössä. Pääseehän se ilma vielä nurkistakin kiertämään.
Monet ovat tehneet pelkän vaakakoolauksen pystylaudotukselle lähinnä siksi, etteivät halua seinän kasvavan liikaa ulospäin, jolloin tietysti vanhojen ikkunoiden smyygilaudoitukset kasvavat ja sokkeli jää sisäänpäin. Itse tein ristikoolauksen (jotta tulee uni hyvin
) ja meidän tapauksessa ikkunat ja sokkeli sointuu oikein hyvin, eli eivät ole liian montussa.
-Duppa-
Monet ovat tehneet pelkän vaakakoolauksen pystylaudotukselle lähinnä siksi, etteivät halua seinän kasvavan liikaa ulospäin, jolloin tietysti vanhojen ikkunoiden smyygilaudoitukset kasvavat ja sokkeli jää sisäänpäin. Itse tein ristikoolauksen (jotta tulee uni hyvin
-Duppa-
En ole minkään sortin asiantuntija tällä alalla, päin vastoin. Mutta parikymmentä vuotta sitten tehtiin isäukolle justiin tommosella systeemillä eikä siinä mitään ongelmaa ole ilmennyt. Jostain kunnan neuvonnasta se oli ohjeet saanu. Raot sijoiteltiin niin, etteivät ole ihan samalla linjalla vaan ilma joutuu vähän kiemurtelemaan sivusuunnassa kulkiessaan ylöspäin.
Itse tein melkein yhtä "väärin" viime kesänä yhdelle seinälle ja samanlailla on huurtunut kuin muutkin seinät silloin kun huurretta kertyy joten tuuletus toimii tarvittavalla tavalla. Onhan se ristiinkoolaus varmempaa mutta seinän ulkomitta kasvaa suhteessa räystääseen ja ikkunat jää syvälle muuten.
Toinen vaihtoehto "viäräoppiseen" koolaukseen olisi laittaa runsaan puolen metrin pätkiä lautaa vaakaan ja väliin reilusti rakoa (luokkaa 5cm tai enemmän. Seuraavan rivin raot sitten asemoiden hieman sivuun ja vot... taas on hormi joka kuljettaa ilmaa ulkovuorauksen ja seinän välissä. Haittana on se, ettei ulkovuorta joka paikassa saa naulattua kiinni, mutta kun noita sopivasti limittää niin eipä asiasta suurta numeroa tule.
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
Laita peiterimaverhous, niin pääsee se ilma sieltä lautojen väleistä kiertämään.
Tuota kans olen miettinyt kuinka paljon loppujen lopuksi ulkovuoren paksuus kasvaa!, mutta onkos uudisrakentamisessa se 50mm tuuletusrako? tai epäilen ainakin yhtä taloa
.
Taitaa se väkiselteen kasvaa sen n.70mm jos ajattelee tuulensuojalevyä ja sitä ristikoolausta
, mutta eikös nyky vuorilaudat taitaa olla ohuempaa tavaraa verrattuna vanhaan 120x25mm + 25mm pystyripat vielä lisänä.
Onkohan joskus 80-luvulla tehty sitä ns.T- laudoitusta jossa vuorilaudoituksien väliin jätetään rako(?mm), ja näiden rakojen päälle laitetaan yhtäleveä lauta kuin alemmat vuorilaudat ovat . Silloinhan luulisi ilman kulkevan ylös asti vaikka olisi vaakakoolaus
Taitaa se väkiselteen kasvaa sen n.70mm jos ajattelee tuulensuojalevyä ja sitä ristikoolausta
Onkohan joskus 80-luvulla tehty sitä ns.T- laudoitusta jossa vuorilaudoituksien väliin jätetään rako(?mm), ja näiden rakojen päälle laitetaan yhtäleveä lauta kuin alemmat vuorilaudat ovat . Silloinhan luulisi ilman kulkevan ylös asti vaikka olisi vaakakoolaus