Nokeentuneet takkaluukut
-
wille.penttila
- Jäsen

Nokeentuneet takkaluukut
Miten saa puhdistettua nokeentuneet takkaluukkujen lasit?
Re: Nokeentuneet takkaluukut
fairylla ja sanomalehtipaperilla!
Kosteaan rättiin tuhkaa takasta.
Etikka+talouspaperi tepsii myös hyvin, siihen sitten lisäksi tuo tuhkalla "hiominen" pahempiin kohtiin.
Itse pyyhkäsen pääasiassa ihan vedellä ja talouspaperilla. Ja jos ihan priimaa haluan tehdä, niin sitten keraamisenlieden putsausaineella (mrmuscle) viimesetkin pinttymät.
Muistelisin lukeneeni jostain, että tuhkalla pyyhkiminen ei olis suotavaa.. En itekkään kyllä muista/ymmärrä miksi..
Muistelisin lukeneeni jostain, että tuhkalla pyyhkiminen ei olis suotavaa.. En itekkään kyllä muista/ymmärrä miksi..
Jossain lehdessä oli kerran artikkeli ekologisista vaihtoehdoista mm. puhdistusaineille. Siinä yhteydessä oli tämä samainen ongelma, eli miten saa noen irti kiukaan/uunin/takan luukun lasista. Neuvottiin ottamaan mytty sanomalehteä (Hesari, Aamulehti tms.), kastamaan siitä kulma kraanan alla, dippaamaan tuhkaan ja pyyhkimään sillä lasia.
Ensin alkuun suhtauduin tuohon skeptisesti mutta sitten eräs ilta aattelin, että what the hell.. kokeillaanpa. Ja täytyy sanoa, että toimii ihan uskomattoman hyvin. Itse asiassa paremmin kuin mitkään kaupan litkut mitä olen kokeillut. Lipeääkö siinä paperi, muste, tuhka, vesi prosessissa sitten syntyy vai mitä mutta noki kyllä irtoaa.
Ensin alkuun suhtauduin tuohon skeptisesti mutta sitten eräs ilta aattelin, että what the hell.. kokeillaanpa. Ja täytyy sanoa, että toimii ihan uskomattoman hyvin. Itse asiassa paremmin kuin mitkään kaupan litkut mitä olen kokeillut. Lipeääkö siinä paperi, muste, tuhka, vesi prosessissa sitten syntyy vai mitä mutta noki kyllä irtoaa.
Sanomalehtipaperissa(kin) on käsittääkseni hieman kaoliinia (=savea), joka varmaan osaltaan auttaa puhdistushommassa, toimii vähän niinkuin hankausaineena. Kuten varmaan tuhkakin. Voi siinä joku kemiallinen reaktiokin tulla, en tiedä. Mutta monesti puhdistus ja kiillotushommissa on mekaaninen työ a ja o. Savi ja tuhka hioma-aineena, vesi kuljettaa moskaa pois ja toimii voiteluaineena, näin olen sen itse tulkinnut.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Kangasrättiä oon kastanu tuhkaan ja sillä pyyhkiny, hyvin lähtee. Enkä kyl oo lasissa huomannu toistaiseksi mitää muutosta vaikka vuoden verran noin tehny. Toki yleensä ensin kokeilen kuivalla rätil ja jos ei lähe niin sit kostutus + tuhka niin joha lähtee.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Vuoden 1959 Siporex-talo
Tein pikkutakan keväällä. Uuninluukun ohjeessa neuvotaan puhdistamaan laimealla pesuaineella, tiski-, vaate-.
Uunissani luukku ei nokeennu, paitsi kerran joulukuussa havupuu paloi liian lähellä laseja... No se musta noki
hävisi sitten myöhemmillä poltoilla. Uunin veto kellarissa on hyvä.
Uunissani luukku ei nokeennu, paitsi kerran joulukuussa havupuu paloi liian lähellä laseja... No se musta noki
hävisi sitten myöhemmillä poltoilla. Uunin veto kellarissa on hyvä.
-
Lapinkoira
- Jäsen

Wurthin Cargo Line Puhdistusvaahto...toimii ja monessa muussa kohteessa.
-
wille.penttila
- Jäsen

OHHOH!!
Empä olisi uskonut sanomalehti/vesi/hiiliyhdistelmää noin toimivaksi!!! KIITOS!
Ei tarvinnut edes hankata kun lähti heti hienosti puhtaaksi! Uskomatonta!
Empä olisi uskonut sanomalehti/vesi/hiiliyhdistelmää noin toimivaksi!!! KIITOS!
Ei tarvinnut edes hankata kun lähti heti hienosti puhtaaksi! Uskomatonta!
Tuhka + vesi on vahvasti emäksistä. Tuhkalipeäksi sitä ennen sanottiin ja kun sen antaa seisoa tarpeeksi, niin tuhka painuu pohjalle ja lipeän voi kauhoa pinnalta talteen. Tuhkasta ei saa puhdasta natriumhydroksidia vaan mukana on muitakin aineita (olikohan kaliumkarbonaattia).
Meidän takan käyttöohjeessa oli seuraavat ohjeet: märkä talouspaperi painetaan hienoon tuhkaan, jonka lälkeen lasi hangataan sillä (ei tarvitse kovaa hangata). Otetaan toinen märkä paperi ja pyyhitään noet pois. Sitten kuivataan vielä talouspaperilla. Näillä neuvoilla on lähtenyt, vaikka olisi joku klapi tippunut palamaan lasia vasten, aiheuttaa ruman terva tms. läiskän, mutta lähtee pois. Välillä, kun paperiin saa oikeanlaista tuhkaa, se oikein vaahtoaa lasin pinnalla.
Kuumaa lasia ei sitten saa mennä jynssäämään!
Kuumaa lasia ei sitten saa mennä jynssäämään!
- Kauppis
- Jäsen

- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Ite olen antanut olla mustana kyllä se siitä puhdistuu, kun saa kunnon tulet tehtyä. Enemmän ketuttaa valkoiseksi maalatun leivinuunin rumuus. Sitä ei oikein polttamalla putsata.
isompi leka tänne!
Rautakaupoista saa noin kympillä noenpoistoainetta, jonka voi helposti pyyhkiä vaikka talouspaperilla hetkessä pois. Löytyy sieltä mistä takkaluukutkin ym. Helppoa ja nopeaa.