Uusi konesaumakatto paukkuu - apuja!

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Uniko?
Jäsen
Jäsen

Uusi konesaumakatto paukkuu - apuja!

Viesti Kirjoittaja Uniko? »

Tässä olen lueskellut muilta foorumeilta, että olen tullut tehneeksi emämunauksen ja ollut sen lisäksi vielä tyhmä. Eli vanha konesaumakatto - ruosteinen ja vuotava - vaihdettiin uuteen konesaumakattoon, jonka kävi ammattifirma tekemässä.

Vanha peltikatto purettiin pois, laitettiin aluskatehässäkät, laudoitukset ja lopulta uusi konesaumakate päälle. Ensimmäinen tuulinen yö takana ja kauhea pauke! Eli yöunet meni. Täältä jostain JÄLKIKÄTEEN luin, että konesaumakatto paukkuu, jos ei laita jotain vaimennus/äänieristenauhoja. Ja näitä olisi pitänyt YMMÄRTÄÄ vaatia katon asentajilta, muuten ne eivät niitä laita.

Nyt arvon foorumilaiset, mikä neuvoksi? Onko minulla mitään oikeuksia suhteessa katon asentaneeseen firmaan vaatia asian korjaamista? Olen ymmärtänyt, että pauketta voisi erilaisilla vippaskonsteilla vaimentaa jälkikäteenkin, mutta itse en sitä osaa kyllä tehdä. Toinen asia on, että katon pinnassa on myös jonkun verran pintanaarmuja. Kuuluvatko nämäkin hintaan?

Alkaa epätoivon määrä pikkuhiljaa kasvaa. Vaikka kuinka yrittää selvitellä mahdollisimman huolella kaikki asiat, jää aina näitä juttuja, joita ei osaa ymmärtää etukäteen. Taitaa olla niin, että näissä vanhoissa taloissa ei voi asua kuin rakennusalan ammattilaiset. Muille aloille suuntautuneet asukoot muualla :cry:
lasu
Jäsen
Jäsen

Re: Uusi konesaumakatto paukkuu - apuja!

Viesti Kirjoittaja lasu »

Ei se pauke mitään haittaa. Muutaman vuoden päästä et enää osaa edes nukkua hiljasen katon alla. Myrsky-yönä vedät vain tiukemmin peittoa ylle ja ajattelet, miten hyvä on nukkua lömpöisessä suojassa myrskyltä. Kaikkeen tottuu.
rak46
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rak46 »

Olen muutaman katon tehnyt eikä niihinkään ole aluskatetta laitettu, tämä on copypastena poimittua:
Rivipeltikatot ilman aluskatetta

Rivipeltikaton tms. tiiviiksi saumatun peltikaton alapuolella voidaan käyttää aluskatteen asemesta myös kosteutta sitovaa, yhtenäistä ruodelaudoitusta seuraavin edellytyksin:

kate on ns. konesaumattu peltikate, jossa on kaksinkertainen pystysauma tiivistysmassalla RT 85-10562 mukaisesti
katon kaltevuus on vähintään 1:7
aluslaudoituksena harvalaudoitus 20…60 mm raoilla
yläpohjan tuuletus toimii hyvin koko katon alueella
yläpohjarakenne on ilmatiivis.

Tosin tuosta ohjeesta poiketen, rak.suunnittelija on vaatinut räystäät ja läpiviennit 60cm umpilaudoituksella kantavuuden takia ja laudoitus tehty k200mm
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Saumakatoissa käytetään tietynlaista solumuovinauhaa äänieristeenä ruodelaudoituksen ja pellin välissä,on ihan tekijöistä kiinni että laitetaanko sitä vai ei.Toiset laittaa aina,toiset ei ikinä.Täysin hiljaisen peltikaton tekeminen on käytännössä mahdotonta ja olisin myöskin sitä mieltä että ääneen tottuu varsin nopeasti.Tosin jos asentaessa jää rivit ikäänkuin "pussille" eivätkä ne ole koko leveydeltä ruodelaudoitusta vasten niin ääntä on varmasti enemmän
Naarmujen osalta sanoisin että niitä tulee valmiiksi pinnoitettuihin pelteihin aina asennuksen yhteydessä ja niihin on tämän takia ihan oma paikkamaali joilla ne saadaan piiloon.Tämä tosin on katon tekijöiden tehtävä,ei sinun.
Suosittelisin ottamaan yhteyttä ko. firmaan ja asiallisesti esittämään reklamaation ja pyytämään korjaamaan naarmut.Samalla voit kysyä onko katon paukkeelle mitään tehtävissä enää jälkikäteen.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Raha se vaan siellä katolla paukkuu... Näin sanotaan konesaumapeltikatoista. Syynä paukkumiseen on lähinnä nykyisen paksuus tai ohuus. Pitäisi olla muistaakseni vähintään 0.5mm. Sitten on nuo vippaskonstit jolla voi kompensoida kuten solumuovinauhat. Tosin taitaa olla myöhäistä niitä jälkikäteen viritellä kerran oli se aluskate. Harvalauta kondessisuojalla ehkä olisi ollut mahdollisuuksia.
Firmaa voi koittaa reklamoida mutta itse asialle taitaa olla turha yrittää tehdä mitään. Jos ois ollut ammattifirma ois laittanut kunnon pelliä tai edes vaimentimet. Lienee parasta kun laittaa tulpat korviin ja yrittää tottua. Reklamaation voi tehdä jotta seuraava asiakas ei enää kärsisi samasta asiasta ja vaatia hinnan alennusta sen verran että kokee saavansa oikeutta lisääntyneelle harmille. Uusiksi laitto tulee niin kalliiksi että tappelematta ei onnistu... :-D
shit happens
Kulju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulju »

Myös piipunhattu voi aiheuttaa meteliä katolla.
villelap
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja villelap »

Mikä oli ilman lämpötilan katontekohetkellä?
Uniko?
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Uniko? »

villelap kirjoitti:Mikä oli ilman lämpötilan katontekohetkellä?
Pakkasta oli -15-20 astetta, vaihtelevasti niiden päivien aikana kun kattoa tehtiin. Vaikuttaako jotenkin?
villelap
Jäsen
Jäsen

Kun kattoammattilaisilta kysyy vaikuttaako niin sanovat, että ei koska muuten hommia ei oisi talvella.

Itse olen vähän sitä mieltä, että helteellä kuuma pelti taipuu paremmin ja katosta tulee kireempi jolloin se ei paukukaan niin helposti. Voi olla että olen väärässä, mutta meidän katto tehtiin helteellä ja ei pauku. Tosin alle laitettiin myös huopa äänieristykseksi uretaanin takia ja olen tyytyväinen ratkaisuun.

Metallihan kuitenkin supistuu ja laajenee lämpötilojen mukaan. Kesällä taitaa paukkua pahiten.
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Kesällä on vähemmän lunta pellin päällä painona /vaimentamassa :-)

Ja toki jos kylmällä tekee tiukan niin lämmössä laajenee ja löystyy,jolloin helpommin paukkuu.
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Josain luin että on jotain jousia tms. olemassa. ( olipas apu)

Katsoitko ettei tuuli pääse suoraan sinne katon alle. Korjaa se. Toki niin että tuuletus toimii.
Meillä oli vuokraatalossa sama ongelma aikoinaan. Asuimme siitä tovin pois kun siien tehtiin remontti. Poikkesin työmaalla katsomassa ja juttelin vastaavan kanssa ongelmasta. Silloin ehdotin räystään aluslautojen alle toista kerrosta lautoja, jolloin tuuli ei puhalla suoraan sinne. Se auttoi. Eli lyötiin alle 'koolaus laudoista ja päälle toinen aluslaudoitus lomittain vanhan kanssa.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Kullervo61
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kullervo61 »

Meillä paukkuikin eniten piipunhattu, tekija laittoi takuuseen yhden keskikannakkeen. Lisäksi ilmeisesti vanha konsti toimii, "vanhanmallisia" vessapaperirullia ruoteen ja pellin väliin. Tuo keino esijännittää hiukan peltiä ylöspäin. Paperirulla kyllä väsyy ja lististyy ajan kuluessa. Jokin vastaava rulla voisi toimia esijännitysjousena?
villelap
Jäsen
Jäsen

http://www.kattoliitto.fi/index.phtml?s=107

Tuon RT-kortin jos luet niin onko kattosi toteutettu sen mukaan? Jos ei niin voit varmaankin reklamoida. Noita ei taida saada ilmaiseksi lukea mistään?
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Meillä alkuun paukkui enemmän mut on pikkuhiljaa asettunut aloilleen. Voi olla että lumikuorma ja aika on painaneet pellit paremmin paikoilleen. Toki tuulella edelleen jytisee mut siihen on jo tottunut.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

villelap kirjoitti:Itse olen vähän sitä mieltä, että helteellä kuuma pelti taipuu paremmin ja katosta tulee kireempi jolloin se ei paukukaan niin helposti. Voi olla että olen väärässä, mutta meidän katto tehtiin helteellä ja ei pauku.
Oma logiikka sanoo, että kesällä tehdessä on lämmintä, jolloin lämmöstä laajeneva metalli on kooltaan isoimmillaan. Talven tullessa "kiristyy". Jos katto tehdään talvella, niin kesällä säiden lämmetessä ja auringon oikein porottaessa pelti laajenee ja "kupruuntuu" irti alustastaan. Tuuli sitten paukuttaa kahta kauheammin noita kupruja.

Tuo oli vaan oma ajatukseni asiasta eli ei Jumalan totuus. Eli katot tehdään kesällä siitä syystä, että pelti on tällöin nätimmin aluslaudoitustaan vasten.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Vastaa Viestiin